AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Før sløste jeg så vanvittig mye penger. Fikk jeg ekstra lønn en måned var det bare en anledning til å bruke mer, tanken på å spare falt meg ikke inn engang. Jeg kjøpte ikke nødvendigvis så dyre ting, men mange unødvendige småkjøp omtrent daglig. Førte jeg over noe til sparekonto tok jeg det ut igjen så fort jeg fikk lyst på noe - altså NULL impulskontroll. Heldigvis brukte jeg aldri mer enn at jeg gikk i null, så jeg har heldigvis unngått forbrukslån. I dag er jeg helt motsatt. Jeg planlegger ukemenyer og kjøper meg sjeldent nye ting/klær. Da er det i så fall gjennomtenkt og noe jeg virkelig ønsker meg. Jeg har gått fra å være hekta på shopping til å synes sparing er gøy. Jeg skjønner bare ikke hvordan det skjedde, men er veldig glad for det da det føles mye bedre å ha kontroll over egen økonomi. Bedre sent enn aldri! Flere som har gått fra å sløse til å bli hekta på sparing? Inspirerende å høre andres historier! Anonymkode: 11af0...44d 5
MiniMjau Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Jeg er med på pengesnakk sin frossenfebruar, som et eksperiment å se hvor lite forbruk jeg faktisk kan klare meg helt fint med. Det får meg til tenke ekstra gjennom ting jeg plutselig får lyst på eller tror jeg trenger. Dette gjelder spesielt sånne småkjøp som det i sum går mye penger på om en regner det sammen. Det absolutt nødvendige må en jo såklart kjøpe, mat, medisiner etc. Blir spennende å se hvor mye sparing jeg får gjort denne mnd. Det beløpet blir en ekstra motivasjon for å knipe litt inn på forbruket fremover også 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Jeg sløste en del før. Brukte mye penger på kafé, restauranter, tatoveringer, Pepsi Max og klær. Nå elsker jeg å spare og se at sparekontoen vokser. Jeg setter inn en del penger til sparing når jeg får lønn, så får jeg heller klare meg med litt lite penger på slutten av måneden. Jeg handler mat på tilbud, hvis jeg trenger klær, så kjøper jeg på salg, drikker brus maks en gang i uken, spiser omtrent aldri ute lengere, kan til nød unne meg pizza en gang i mnd. Anonymkode: d47ca...5df 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 Jeg prøver å gå andre veien. Anonymkode: 120a4...8ba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Før sløste jeg så vanvittig mye penger. Fikk jeg ekstra lønn en måned var det bare en anledning til å bruke mer, tanken på å spare falt meg ikke inn engang. Jeg kjøpte ikke nødvendigvis så dyre ting, men mange unødvendige småkjøp omtrent daglig. Førte jeg over noe til sparekonto tok jeg det ut igjen så fort jeg fikk lyst på noe - altså NULL impulskontroll. Heldigvis brukte jeg aldri mer enn at jeg gikk i null, så jeg har heldigvis unngått forbrukslån. I dag er jeg helt motsatt. Jeg planlegger ukemenyer og kjøper meg sjeldent nye ting/klær. Da er det i så fall gjennomtenkt og noe jeg virkelig ønsker meg. Jeg har gått fra å være hekta på shopping til å synes sparing er gøy. Jeg skjønner bare ikke hvordan det skjedde, men er veldig glad for det da det føles mye bedre å ha kontroll over egen økonomi. Bedre sent enn aldri! Flere som har gått fra å sløse til å bli hekta på sparing? Inspirerende å høre andres historier! Anonymkode: 11af0...44d Tja... jeg fikk fra sparing til sløsing til sparing. Jeg hadde veldig dårlig råd i 5 år og når jeg da gikk tilbake til normal lønn så endte jeg med å sløse en del i starten. Hadde f.eks to bukser som var ti år og hadde revnet, så kjøpte meg åtte stykker. Hadde ikke hatt gummistøvler på seks år, og endte opp med å kjøpe meg tre par. Ingen trenger tre par gummistøvler. Det holder med et, men det var som om det gikk av en bryter i hodet mitt med at jeg kan jo... Veldig mange sånne historier dessverre. Samme med vintersko, treningstøy, joggesko (hadde et par med hull i som jeg brukte i all slags vær). Nå så sparer jeg det jeg kan... men er ikke akkurat rik da så blir ikke voldsomme summer per måned. Er snakk om alt fra 2.500-10.000 litt avhengig av hva jeg tjener. Matposten i 2020 var på 9.000 per måned, og er nå på 6.000. Husholdningen består av meg og en tenåring. Hehe Anonymkode: 5b8f0...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 Ja jeg har gått den veien. Vi har alltid har god råd og har gjort noen smarte økonomiske grep men jeg har vært altfor glad i å kjøpe mye undødvendig og brukt mye mer enn vi hadde trengt. Jeg pleide å bytte gardiner, puter, nips i huset flere ganger i året. Barna hadde (og har til en viss grad fremdeles) enorme mengder med klær. Gjerne 2-3 dyre dresser da de var mindre, 3-4 par Hestra vanter osv. Da vi fikk dårligere råd for noen år siden begynte jeg å spare inn der jeg kan og har fortsatt med det selv etter at vi fikk bedre økonomi igjen. Fra å alltid være i minus eller null har vi nå de siste par årene spart gjennomsnittlig 20000kr i mnd. Nå som jeg har blitt enda mer bevisst både med tanke på miljø og sløsing så er det ikke uaktuelt å kunne spare enda mer. Anonymkode: 2bb08...868
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #7 Skrevet 17. februar 2021 Jeg gjorde det motsatte. Var extremt bevisst på å kjøpe en veldig rimelig bolig uten lån. Så brukte jeg penger fra lønn til oppussing de neste 2,5 årene. Ikke lån. Da jeg var ferdig hadde jeg nedbetalt bolig med ikke andre utgifter enn strøm, forsikring og komm.utgifter. Da kan jeg ha en etter dagens standard, dårlig betalt turnusjobb, der jeg har 28 uker fri i året. Med denne jobben har jeg nå 23000 kr å bruke til hva jeg vil hver mnd. Ved å bo billig, legger man grunnlaget for å ha veldig god råd uten å tjene mye. Anonymkode: 0074f...f10 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #8 Skrevet 17. februar 2021 Jeg har blitt en sparer. Før bare «måtte» jeg innom en eller annen butikk for å kjøpe noe nytt. Spesielt interiørting. Den dagen jeg flyttet og så samlet hvor mye ræl og ting som lå i bodene så sa jeg stopp. Fytti hvis jeg hadde brukt de pengene på noe fornuftig heller. Feks spare til egenkapital. men føler jeg til tider er blitt en litt for mye sparer, hvis det gir mening? Er så hekta at det ikke er spesielt mye jeg unner meg om dagen. Vet ikke helt om jeg tror på mannen når han sier at jeg ikke er plagsom med alt sparesnakket mitt😂 Anonymkode: 7c1d4...26f
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #9 Skrevet 17. februar 2021 Ja jeg sløste inntill jeg fant ut hvor gøy aksjer er 😂 har aldri vært flink til å spare, men nå begynner jeg og få en fin beholdning på ask kontoen min 😊 Anonymkode: f0aca...901 1
Jean-Jaques Skrevet 17. februar 2021 #10 Skrevet 17. februar 2021 Sparer mye , sløser litt. orker ikke spare meg til fant, noe sløsing må til. Desverre er jeg null interessert i aksjer 😴
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå