Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syntes du det var overkommelig eller et blodslit? Hva var verst og best ved militærtjeneste?  Ville du gjort det igjen?

Skrevet

Hm. Ingen kgbrukere som har hatt tjeneste i militæret?

Skrevet

Datteren min er der nå. Hun elsker det, selv om det kan være både psykisk og fysisk utfordrende innimellom. 

Anonymkode: 99a37...0f9

• Liker 1
Skrevet

Om du er i helt grei form er det ikke så ille egentlig :) Samhold og sosialt. 

Anonymkode: f2b6d...a11

• Liker 2
Skrevet

Tror du må være i bra fysisk form, hvis ikke kan det bli slitsomt.

Anonymkode: a3014...447

• Liker 2
Skrevet

Jeg tok nok litt for lett på det når jeg skulle inn, og ble tatt litt på senga. Jeg tenkte at det skulle gå veldig greit fordi jeg var en godt trent fyr. Rekrutten var lange, harde dager. Masse gåing med tung sekk, lange joggeturer, kjefting og mas. Stort sett 12t-dager.

Når vi gikk over i vanlig tjeneste ble det mye enklere. Da var det stort sett alltid 8-16 bortsett fra noen øvelser her og der. Men dette kommer i stor grad på hvor og hva du tjenestegjør som.

Anonymkode: c4bb7...110

• Liker 3
Skrevet

Synes det var skikkelig kjedelig, pluss at det er veldig udemokratisk. Synes ikke noe om voksne mennesker som kjefter, maser og behandler folk som sauer. Det verste var skoa, jeg sleit med føttene et helt år i etterkant. Tortur å gå med.

Anonymkode: 12600...3a5

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er det å tjenestegjøre i marinen? Kaldt?

Skrevet

Jeg var i garden for snart 10 år siden. Det var nok mange dager der hvor jeg ville ha dratt hjem om jeg fikk tilbudet, men i ettertid er det det beste året jeg har hatt i livet. Man blir satt i en tropp med 40-50 andre og da lærer man veldig mye om ulike personligheter. Man lærer også mye om seg selv som person. 

Jeg kom ut av det med ca 20 gode venner som jeg har jevnlig kontakt med den dag i dag. I ettertid har flere personer havnet i denne kategorien om de plutselig har flyttet til den byen jeg har bodd i eller motsatt. Sjansen er stor for at man har bekjentskap i alle de største byene i landet etter førstegangstjenesten.
De vennskapene man knytter i militæret vil alltid føles litt mer spesiell siden man føler man har vært gjennom så mye unormalt/slit med de. 

Fysisk var det ikke så ille. Sjansen er stor for at det er minst en person som er i dårligere form enn deg og tempoet styres alltid etter "svakeste" ledd. I rekruttperioden er også forventningene lave og man merker for hver dag at man blir seigere/sterkere. Pågangsmot og holdning er egentlig det viktigste.

Hvis du ser noen episoder av kompani lauritzen så får du en god ide om hvordan militæret er. Det er mye som virker unødvendig og slitsomt, men man ser også mestingsfølelsen blomstre for hver dag. Husker vi (som alle kom rett fra skolebenken) endte opp med å elske hvor mye man fikk ut av en normal dag i militæret i forhold til sånn det var før da man gjerne våknet sent, dro på skolen og så stakk hjem og chillet på PCen til langt ut på natten. 

Anbefaler å søke seg til et sted hvor man har muligheten for å gjøre noe sosialt - dvs at man ikke sitter et sted i gokkmokk og spiller vriåtter hver helg. Er man f. eks i garden bor man jo på hovseter så det er en enkel sak å stikke inn til byn og ta noen øl. Anbefaler også å tjenestegjøre et sted relativt langt borte fra hjemstedet. Vi hadde noen som sov hjemme hver dag de hadde muligheten til det og ellers kun møtte venner utenfra militæret. Tror de fikk ganske mye mindre utbytte fra tjenesten da de så og si ikke knyttet noen langvarige vennskap.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Datteren min er der nå. Hun elsker det, selv om det kan være både psykisk og fysisk utfordrende innimellom. 

Anonymkode: 99a37...0f9

Blir gutter og jenter behandlet nokså likt der?

Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk said:

Blir gutter og jenter behandlet nokså likt der?

Kommer an på hvilken tjeneste man er i. Jeg var eneste jenta på mitt kompani (i vanlige tjenesten etter rekrutten) og opplevde ekstremt mye seksuell trakassering. Jeg prøvde å anmelde ene offiseren min da han tok mye på meg og snakket seksuelt til meg hele tiden på nattevaktene når jeg var alene på kontoret, fikk beskjed av militærpolitiet om at jeg skulle holde kjeft og ikke snakke om det for det kunne ødelegge ryktet hans. Jeg søkte om å dimme tidligere etter det, men måtte fortsatt dele kontor med han i flere måneder før jeg endelig kom meg unna. Var ekstremt ukomfortabelt. Her var jeg også eneste jenta på et rom med 7 andre gutter, var også unisex dusjer og toalett så jeg måtte stå opp tidligere enn alle de andre for å kunne dusje i fred...

I rekrutten var vi jo flere jenter, men var fortsatt typ 10 gutter per 1 jente så var fortsatt mye drittslenging og «gutta stemning» hvor det meste av spøker gikk på bekostning av jentene. Vi ble seksualisert hele tiden... Her var det ikke akkurat forskjellsbehandling, men veldig mange jenter trakk seg i rekrutten fordi det ble for mye psykisk og erting/mobbing. Guttene som trakk seg trakk seg pga det fysiske, jentene trakk seg fordi guttene var motbydelige...

Anonymkode: c0560...1c7

• Liker 4
Skrevet

Enkelte dager var verre enn andre, men man kommer seg jo igjennom det. Jeg tror kanskje kondis er det viktigste, i og med at det var det eneste jeg trente før militæret, ikke styrke. 

Anonymkode: d80c6...dbe

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken våpengren og hvilken avdeling du skal inn i, det er som regel store forskjeller. Rekrutten kan være litt hard for de fleste, men om du minimum er i normal fysisk form med tanke på styrke og kondis går det som regel fint. Det er i rekrutten man som oftest har de lengste og mest krevende dagene, og innenfor våpengrener som f. eks. hæren kan ha mange øvelser. Ikke uvanlig med dager som er vesentlig lenger enn 8 timer, diverse uannonserte øvelser man blir vekket opp til midt på natta i kaserna osv. 

Etter rekrutten, så vil våpengren og avdeling ha mye å si på hvor hardt fysisk det blir og hvor mange utedøgn du kan vente deg resten av året. Det er forskjell på en soldat i luftforsvaret og en som er grensevakt i hæren for eksempel. 

Anonymkode: b35fc...19b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Synes det var skikkelig kjedelig, pluss at det er veldig udemokratisk. Synes ikke noe om voksne mennesker som kjefter, maser og behandler folk som sauer. Det verste var skoa, jeg sleit med føttene et helt år i etterkant. Tortur å gå med.

Lol! Militæret skal jo selvfølgelig aldri være "demokratisk" i det hele tatt!!     

Anonymkode: 6c882...bec

• Liker 1
Skrevet

Var inne på midten av nittitallet. Ikke noe for meg, men det var vanskelig å slippe unna på den tiden.

Vet ikke hvordan det er i dag, men hæren på 90-tallet var rimelig sexistiskt og homofobt. Husker bl.a. at troppsjefen tvang en kvinnelig sersjant til å vise frem militære klær, bl.a. langt undertøy, på en scene mens enkelte soldater plystret. Hun rødmet og var tydelig ubekvem. Snakk om å bli ydmyket.

Anonymkode: 36d91...a32

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen liker (heldigvis) endeløs kjefting, marsjering, blankpussing av våpen og sko, tellekanter og rigide systemer.

Forstår ikke at noen kjendiser vil være med på Kompani Lauritzen. 71 grader nord, derimot, virker kult og utfordrende og gir vel så mye felleskapsfølelse som KL.

Anonymkode: 36d91...a32

• Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (På 16.2.2021 den 19.20):

Syntes du det var overkommelig eller et blodslit? Hva var verst og best ved militærtjeneste?  Ville du gjort det igjen?

Var inne til militærførstegangstj. 1973 /74, og er blitt noen år sidan det nå.   Rekruttskolen værnes flystastasjon vel 2 mnd, og senere som stabsjåfør ved Bodø flystasjon.   Alle som gutter (også jenter) som har eit lærd seg å re opp sengen, pusse skoa, vaske gulv, og lærd seg disiplin ifra hjemmet har ikkje noe problem i forhold til millære.  

Skrevet

Det kommer helt an på tjenestestilling og våpengren. Jeg er dame og var medic i Hæren. Noe tung bårebæring, ellers greit fysisk. Jobber fortsatt i Forsvaret mange år etterpå. 

Anonymkode: 0cdf3...3a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 15.51):

Kommer an på hvilken tjeneste man er i. Jeg var eneste jenta på mitt kompani (i vanlige tjenesten etter rekrutten) og opplevde ekstremt mye seksuell trakassering. Jeg prøvde å anmelde ene offiseren min da han tok mye på meg og snakket seksuelt til meg hele tiden på nattevaktene når jeg var alene på kontoret, fikk beskjed av militærpolitiet om at jeg skulle holde kjeft og ikke snakke om det for det kunne ødelegge ryktet hans. Jeg søkte om å dimme tidligere etter det, men måtte fortsatt dele kontor med han i flere måneder før jeg endelig kom meg unna. Var ekstremt ukomfortabelt. Her var jeg også eneste jenta på et rom med 7 andre gutter, var også unisex dusjer og toalett så jeg måtte stå opp tidligere enn alle de andre for å kunne dusje i fred...

I rekrutten var vi jo flere jenter, men var fortsatt typ 10 gutter per 1 jente så var fortsatt mye drittslenging og «gutta stemning» hvor det meste av spøker gikk på bekostning av jentene. Vi ble seksualisert hele tiden... Her var det ikke akkurat forskjellsbehandling, men veldig mange jenter trakk seg i rekrutten fordi det ble for mye psykisk og erting/mobbing. Guttene som trakk seg trakk seg pga det fysiske, jentene trakk seg fordi guttene var motbydelige...

Anonymkode: c0560...1c7

Høres jo ikke bra ut i det hele tatt - men var det virkelig slik at man kunne risikere å måtte dusje sammen med gutta ?

Anonymkode: de4f8...f35

• Liker 1
Skrevet

Var fet noen som dimmet underveis?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...