Gå til innhold

Får snart barn nr to og er redd jeg har tatt meg vann over hodet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter barn nr 2 hvert øyeblikk nå og har en veldig aktiv og krevende 2åring fra før. 

Vi er inne i en tid der han sover minimalt og våkner før 05 om morgenen. Dagene går i ett med masse sammenbrudd der han ikke vet selv hva han vil og han vil så utrolig mye! Han leker sjeldent alene og vil alltid at jeg er med. Nivået er på 200% hele dagen og jeg blir så sliten av det... 

Så nå skal jeg få en liten baby oppi dette her og jeg har lyst å si at jeg gleder meg, men jeg gjør ikke det for jeg ser for meg hvor krevende det vil bli.  Jeg er trøtt hele dagene og får ikke sovet, i helgene er jeg somregel alene fordi mannen jobber turnus på sykehuset.. 

Noen som har noen trøstende ord til en sprekkeklar gravid, deprimert og sliten mamma? 

Eller noen som føler de er i en lignende situasjon? 

Føler meg så fæl og som en elendig mamma som ikke klarer å glede seg over dette.. Jeg vet jeg vil elske begge barna mine mer enn alt på denne jord, men alikevell er jeg redd for å ikke strekke til og får å havne helt i kjelleren.. 

Anonymkode: c7486...9d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trøsten er at det er midlertidig og unntakstilstand. Legg lista lavt. Min eldste var midt i verste treårstrassen da lillesøster kom. Min innstilling var at dette overlever vi 😆 så ble det gradvis bedre og bedre. Nå er de 6 og snart 3 år og jeg føler jeg riktig dreven som tobarnsmor 🙋‍♀️ 

Anonymkode: df05b...35b

• Liker 8
Skrevet

Jeg har 3 barn en er nyfødt Barna mine går ikke I bhg jeg er hjemmeværende er så heldig at mannen min tjener greit. Vi koser oss kjempemasse hjemme jeg og barna 🥰 Det kan noen ganger være slitsomt men man må tenke postitivt og da går det bra...vi må tenke at vi er Heldige som har barn og knyte bånd til barna og det viktigste er og ha kjærlighet til barna.

Anonymkode: 2f28a...d9a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har 3 barn en er nyfødt Barna mine går ikke I bhg jeg er hjemmeværende er så heldig at mannen min tjener greit. Vi koser oss kjempemasse hjemme jeg og barna 🥰 Det kan noen ganger være slitsomt men man må tenke postitivt og da går det bra...vi må tenke at vi er Heldige som har barn og knyte bånd til barna og det viktigste er og ha kjærlighet til barna.

Hvordan tenkte du det her skulle hjelpe?

Anonymkode: b7422...1dc

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tenker jeg hele tiden, hvor heldig jeg er og hvor mye jeg elsker barnet mitt, men det gjør det ikke mindre slitsomt. 

All ære til deg som orker å være hjemme med 3 stk! Skulle gjerne hatt overskuddet til å takle det... 

Skrevet

Men det er bare å tenke positivt vettu. Da er alt null stress, enten det er å føde alene eller hva det skulle være🙃

Anonymkode: 22c8e...4b9

• Liker 8
Skrevet

Går 2-åringen i barnehagen? Er det evt. et alternativ, om så redusert plass?

Anonymkode: 22c8e...4b9

• Liker 2
Skrevet

Det er viktig og ikke stresse og være negativ. Kanskje spesielt for en gravid kvinne Fordi det kan slå ut negativt og I verstefall kan det oppstå depresjon osv. Jeg hadde satt pris på oppmuntring om at det kommer til og gå bra og at det viktigste er og ha hverandre. Jeg tviler ikke på at TS er en god mamma🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det tenker jeg hele tiden, hvor heldig jeg er og hvor mye jeg elsker barnet mitt, men det gjør det ikke mindre slitsomt. 

All ære til deg som orker å være hjemme med 3 stk! Skulle gjerne hatt overskuddet til å takle det... 

Jeg skjønner at det er slitsomt Det er ikke lenge siden jeg var gravid og følte sånn som du. Jeg synes det hjelper og tenke positivt spesiellt når man er gravid Fordi negative tanker kan påvirke fødsel osv. Jeg er sikker på at du er en god mamma og vil klare og gi begge barna Det de trenger🙂

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er viktig og ikke stresse og være negativ. Kanskje spesielt for en gravid kvinne Fordi det kan slå ut negativt og I verstefall kan det oppstå depresjon osv. Jeg hadde satt pris på oppmuntring om at det kommer til og gå bra og at det viktigste er og ha hverandre. Jeg tviler ikke på at TS er en god mamma🙂

Du tror depresjon oppstår ved at man ikke tenker nok positivt? Altså, det å fortrenge negative følelser er forebyggende for depresjon?

Anonymkode: 87b75...802

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du tror depresjon oppstår ved at man ikke tenker nok positivt? Altså, det å fortrenge negative følelser er forebyggende for depresjon?

Det er ikke bra for gravide og stresse. Beklager da Fordi jeg ønsker og være positiv og spre positive tanker.

Skrevet

Jeg er også gravid med nummer to og gruer meg så syyyykt 🙈 Må bare være ærlig på det. Jeg ser virkelig ikke lyst på tiden med baby og 2-3 åring i det hele tatt. Tenker på det som et nødvendig onde og at det blir nok bedre når barna bli eldre! Jeg prøver å ha en litt sånn føkk it-holdning - alle andre klarer det så hvorfor ikke jeg. Jeg forbereder meg på at det blir tøft, men jeg kommer vel sterkere ut av det! 

I mellomtiden prøver jeg å å fokusere på de små fine tinga og tenker mye på at dette definitivt er siste gang. Det hjelper egentlig ganske mye. 

Anonymkode: 3d0dc...6c8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle ønske flere var som deg❤️ At flere tok seg tid til å være sammen med egne barn istedenfor å levere dem 8-9 timer i barnehagen hver dag. Jeg og min mann tjener ikke veldig godt, men vi har prioritert å bruke tid på barna. Jeg har derfor gått ned fra full stilling til å jobbe 3 dager i uken🤩 De dagene jeg har fri fra jobb, koser jeg og barna oss sammen. Rolige morgener, vi baker sammen, maler og skaper ting, går på tur i skog og mark, leker og gjør akkurat det vi har lyst til🤩 Å gå ned i lønn og investere i tid sammen med barna, er det beste valget vi har tatt!

Anonymkode: e6811...0f9

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

For å være helt ærlig - når du har to kommer du til å tenke at én unge er ferie. Vet ikke om det var noen trøst, men :P 

Skrevet

Eg arbeider med å bli gravid med nr 2 nå og er også spent på korleis det der kjem til å bli. Nå er barnet mitt 2 år allereie da, og er vel rundt 3+ år når neste baby kjem. Eg tenkjer at det sikkert blir ganske slitsomt fordi eg har eit ganske lågt tempo, dvs eg stresser ikkje med ting. Vi har ein fast dagsrytme, med faste ting som skjer men vi bruker god tid på det. Eg ser ikkje for meg at vi kan ha eit rolig og harmonisk tempo når det er to barn her. Men sånne ting må man bare ta som det kjem. Skal sei eg faktisk er litt stressa også fordi at mannen min arbeider i fiskeindustrien og kjem seint heim sånn ca kvar einaste dag. Det betyr at eg må levera, arbeida 100%, henta, laga middag, aktiviteter og legging. Blir nesten aleinemor...

Anonymkode: 61d0f...d9d

• Liker 1
Skrevet

Det vil være en krevende tid, men tiden går og du kommer over den. Dessuten har du mer overskudd når du ikke er gravid lenger og får kroppen tilbake. Det neste året blir utfordrende, resten vil gå fint. 

Anonymkode: 7606b...4bb

• Liker 1
Skrevet

This too shall pass. 

Ja, det kan bli krevende. Ja, du vil nok være trøtt. Men for hver dag blir det enklere. Du blir mer vant og ungene blir større. Ikke glem at du er ekstra sliten nå som høygravid og at du vil ha noe mer energi når du ikke lenger produserer et nytt menneske. 

Ta en dag i gangen, og ha lave forventninger. Finn små lyspunkter og ikke sammenlign deg med andres glansbilder. Jeg tror du kommer til å fikse dette helt fint. Masse lykke til som tobarnsmamma ❤️

Anonymkode: 5a9ed...b8f

• Liker 2
Skrevet

Samma her! Har ei jente på 1,5 år og venter en gutt om en måned. Vi har i tillegg hund.. Jeg er veldig spent! 

Anonymkode: 79faf...34d

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke bra for gravide og stresse. Beklager da Fordi jeg ønsker og være positiv og spre positive tanker.

Var ikke ment spydig, bare lurte. Og nå skal jeg komme med en anbefaling som jeg håper du ikke tar deg nær av, dette har nemlig virkelig hjulpet meg. Jeg vil gjerne anbefale foreldremagibøkene til Hedvig Montgomery, både til foreldre og barnløse. Hun har en så fin måte å forklare at alle følelser er lov og at det både voksne og barn trenger først og fremst er forståelse og rom til å kjenne på både gode og vonde følelser. Og så kan man deretter lære å håndtere det negative. Eller bare erkjenne at noen ting rett og slett er kjempekjipt. Det kan godt hende at din måte å håndtere det på er å tenke positivt, men det er ikke så lett å overføre sånn helt direkte, tror jeg.

• Liker 2
Skrevet

For å forsvare d9a litt så hjelper det faktisk å tenke positivt. Vi blir god til det vi gjør mye, tenker vi mye negative tanker er det lettere å fortsette med dette. Prøver vi å bryte dette tankemønsteret kan ting derfor føles lettere. Fake it till you make it. Google kognitiv atferdsterapi.

Anonymkode: 7810f...7d2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...