AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Min far har begått et overgrep mot en i slekten, og en venn av denne personen. Den som har blitt utsatt for overgrep har anmeldt min far for dette. Flere i slekten har selvfølgelig kuttet kontakten med min far pga dette. Jeg sliter med å kutte kontakten. Det er grusomt det han har gjort, "men" han er min far. Han er en eldre mann som ikke har mange. Jeg tilgir han aldri for det han har gjort, men jeg ønsker han heller ikke død (ser for meg at han hadde gått drastisk til verk uten noen). Jeg er forferdelig delt som ønsker å støtte den overgrepsutsatte+familie, men jeg klarer som sagt likevel ikke å kutte ut min far. Hjertet mitt er knust. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Tanken på å aldri snakke med eller treffe min far igjen før han er død er en veldig tung tanke. Anonymkode: fa020...d41
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 Det du kan gjøre er å si til din far at han skal ta følgene for det han har gjort og rette opp i det ved å si seg skyldig og ta sin straff. Han må ta konsekvensene og du skal ikke gå rundt og ha dårlig samvittighet for å tilbringe minst mulig tid med han. Ender det med at han gjør slutt på livet sitt, da er det et vallg han tar, og ikke noe du kan unngå eller gjøre noe for å hindre uansett. Du er tross alt ikke barnevakten hans. Anonymkode: 4ab43...924 15
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 Var det overgrep mot barn? Noen ting er utilgivelig.. Anonymkode: f012e...57d 16
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 Hvis du ikke vil kutte han ut så ikke gjør det. Du kan vel heller holde forholdet deres litt low key for å ikke "fornærme" andre, men egentlig synes jeg ingen burde forvente at man kutter ut faren sin for deres skyld. Han er DIN far. Anonymkode: be50f...8ac 13
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 Er det seksuelle overgrep det er snakk om? Og hva kom ut av at han ble anmeldt? Blir det noe sak/blir han dømt/må han i fengsel? Anonymkode: 4e5a3...222 1
Gjest Elder Millennial Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Det er lov å være glad i noen, uansett hva de har gjort. Det er ikke din feil og du gjør ikke noe feil i å være glad i far din. Jeg ville ikke annonsert at du var med faren din på Facebook da det fort kan oppfattes som at du ikke tror på de overgrepsutsatte, men det går helt fint å være glad i folk som gjør utilgivelige ting uten å på noen måte å bagatellisere hva de har gjort. Du må kjenne selv hva som er riktig for deg.
GammelKaktus Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 Du må jo nesten gjøre det du kan leve med selv. For min del så hadde det ikke vært noen tvil, jeg hadde kuttet kontakt uten tvil. Hadde ikke klart å være i samme rom med noen jeg visste hadde misbrukt barn. Men som sagt, du må jo gjøre det som passer best for deg og ta konsekvensene deretter. 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 Det er ditt valg hvordan du vil forholde deg. Det er ikke noe rett eller galt her, men helt opp til deg. Èn måte å møte det på er å skille på handlingene og han som menneske. Fordømme handlingene, men ikke han som menneske. Muligens en lang og krevende prosess du går inn i og for de fleste vil det ta tid å eventuelt kunne akseptere og leve med at noe slikt har skjedd både for den som har gjort dette og for de som har blitt berørt både direkte og indirekte. Det er du selv som må finne svarene til syvende og sist. Anonymkode: b4b05...641 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 Nå vet ikke jeg hva slags overgrep du tenker på, men selv har det vært seksuelt overgrep av to familiemedlemmer i min familie, da av en onkel. Flere familiemedlemmer fortsatte å ha kontakt med onkel, enda han måtte betale erstatning, sitte fengslet ei god stund, og ble ikke bare dømt for de to overgrepene i min familie, men to andre barn også (ikke familie). Han var SKYLDIG. Likevel så har flere i familien kontakt med ham den dag i dag, og bagatelliserer det han har gjort. "Det er lenge siden", "han har ingen andre"... Ja, det skal ikke være måte på hvor ensom denne mannen er. Jeg klarer ikke tolerere/akseptere din side av saken her. Aldri ville jeg tilgitt deg, slik jeg aldri har tilgitt de som har kontakt med onkel. Anonymkode: 01343...ace 24
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min far har begått et overgrep mot en i slekten, og en venn av denne personen. Den som har blitt utsatt for overgrep har anmeldt min far for dette. Flere i slekten har selvfølgelig kuttet kontakten med min far pga dette. Jeg sliter med å kutte kontakten. Det er grusomt det han har gjort, "men" han er min far. Han er en eldre mann som ikke har mange. Jeg tilgir han aldri for det han har gjort, men jeg ønsker han heller ikke død (ser for meg at han hadde gått drastisk til verk uten noen). Jeg er forferdelig delt som ønsker å støtte den overgrepsutsatte+familie, men jeg klarer som sagt likevel ikke å kutte ut min far. Hjertet mitt er knust. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Tanken på å aldri snakke med eller treffe min far igjen før han er død er en veldig tung tanke. Anonymkode: fa020...d41 Hadde ALDRI ALDRI ALDRI hatt kontakt med min far igjen om han hadde gjort noe sånt!!! HÅPER DU PASSER PÅ BARNA DINE.LA DE ALDRI VÆRE ALENE MED HAN!!! Anonymkode: 3b076...ce5 10
Tiuren Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 For noen mennesker er det mulig å skille mellom mennesket og feilene mennesket gjør, for å bli litt religiøs så er det en av to ting jeg har lært av karakteren Jesus (jeg leser mye rart).... Men for andre er dette umulig. Ikke føl skam forde om du ikke kutter kontakten med din far, det kan være det som gjør at en alvorlig handling blir unngått. PS: er han skyldig, dømt eler anmeldt? 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 Du må nesten kjenne på magefølelsen. Du har ikke gjort noe galt, og skal ikke straffes for din fars handlinger. Noen i slekten kan føle set sviktet av at du ikke kutter kontakt med faren din, men det får så bare være. Du kan ikke ta på deg ansvaret for hva andre føler. Faren til datteren min forgrep seg på henne. Hele familien hans støttet han og kuttet kontakten med min datter. Jeg kan forstå at de fortsatt vil ha kontakt med sin sønn og bror, men jeg kan ikke tilgi dem for å ta avstand fra min datter fordi hun sa i fra. Anonymkode: eb715...cf5 18
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Var det overgrep mot barn? Noen ting er utilgivelig.. Anonymkode: f012e...57d Eeh. Leste du HI? Det står det jo at h*n ikke tilgir handlingene... Anonymkode: e9d48...0a1 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #15 Skrevet 17. februar 2021 HI her. Overgrep ble gjort mot to voksne mennesker, ikke mot barn (ikke at det et noen som helst unnskyldning). Han er anmeldt, vet ikke mer om videre prosess. Jeg leser det dere skriver, men føler fremdeles ikke at jeg klarer å aldri se han igjen... Anonymkode: fa020...d41 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #16 Skrevet 17. februar 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: HI her. Overgrep ble gjort mot to voksne mennesker, ikke mot barn (ikke at det et noen som helst unnskyldning). Han er anmeldt, vet ikke mer om videre prosess. Jeg leser det dere skriver, men føler fremdeles ikke at jeg klarer å aldri se han igjen... Anonymkode: fa020...d41 Det er samme grunn til at kvinner blir i forhold der de blir voldtatt og slått. De vet det ikker er normalt, men de syntes kjæresten deres er jo så snill også. De har det jo hyggelig innimellom alt neseblodet og voldtektene. Den neste faren din går for kan være deg, eller venner av deg. Anonymkode: d86b6...fca 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #17 Skrevet 17. februar 2021 Pass i hvert fall på egne barn! 😱 Anonymkode: 4c07c...02c 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #18 Skrevet 17. februar 2021 Jeg synes det er helt greit om du ikke vil kutte din far helt ut. Han er faren din, du ser andre egenskaper i han også. Jeg har ei venninne som har en sønn som sitter i fengsel for drap. Hun kutter ikke ut sønnen sin, eller er mindre glad i han. Hun unnskylder heller ikke det han har gjort og er tydelig på at han fortjente straff. Men hun skiller på den handlingen og hvem han er utenom. Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ville ha kontakt med din far. Jeg hadde nok ikke klart å kutte ut min heller, selv om han hadde gjort noe slikt.. Anonymkode: 27f89...bd6 13
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #19 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er helt greit om du ikke vil kutte din far helt ut. Han er faren din, du ser andre egenskaper i han også. Jeg har ei venninne som har en sønn som sitter i fengsel for drap. Hun kutter ikke ut sønnen sin, eller er mindre glad i han. Hun unnskylder heller ikke det han har gjort og er tydelig på at han fortjente straff. Men hun skiller på den handlingen og hvem han er utenom. Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ville ha kontakt med din far. Jeg hadde nok ikke klart å kutte ut min heller, selv om han hadde gjort noe slikt.. Anonymkode: 27f89...bd6 Som forelder er det din plikt å være på din barns side uansett hva barnet gjør. Som barn har du ingen plikt til dine foreldre. TS, hadde faren min gjort noe sånt hadde jeg kuttet han ut, men det er fordi han er en fæl fyr som jeg er redd og hater uansett. Om man er veldig glad i noen er det vanskelig å kutte kontakten... Anonymkode: cd143...ec1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #20 Skrevet 17. februar 2021 Hei TS. Ikke spør om råd her. Det blir fort veldig svart/hvitt her på forumet. Be om en time hos en psykolog så du kan få luftet tankene dine skikkelig. Jeg ønsker deg alt godt i en svært tøff situasjon❤️ Anonymkode: 186ea...345 18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå