Gå til innhold

Åpenbare blundere i filmer og serier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en scifi film der handlingen skulle foregå 2-3 år etter en alien invasjon. Og til tross for at alt annet var brent ned og bortimot ødelagt hadde hovedrollen en flunkende ny og blank bil uten en eneste skitt flekk. Og sikkerhetsdør med lenke hadde blank ny maling. Og når de hadde drept moderskipet med sykdom klarte de selv å reise tilbake til jorden gjennom et wormhull/tidshull fra Mars, i modererte kampfly (moderert med genmaterialer fra en av vandrerne fra moderskipet)

Slike ting ødelegger troverdigheten til slike filmer helt fullstendig.

Hvrfor gjør filmskapere slike blundere? Har dere andre eksempler?

Anonymkode: f71ce...8ea

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg tenkte på var sånne småfeil som gjøres HELE tiden! For eksempel et glass vin som plutselig nesten er tomt på 1 sekund, eller en sigarett som plutselig har vokst 🙈 Når jeg ser sånt skjønner jeg ikke hva folka i klippen driver med. 

Anonymkode: e5522...f11

• Liker 7
Skrevet

De fleste filmer har slike feil. Det er ekstremt mye å passe på når en gjør innspilling, og selv stjerneregissører som Hithcock, Kubrick og Scorsese har bommet.

Anonymkode: 2ca31...c32

• Liker 3
Skrevet

Når de skal ha med musikere og skuespillerne helt tydelig aldri har tatt i et instrument. Det er overraskende mange filmer som skal være seriøse som synder på dette. For oss som driver litt med musikken er det ganske irriterende.

Anonymkode: 36019...c94

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg ser sånt skjønner jeg ikke hva folka i klippen driver med.

Jeg jobber som klipper. Slike feil som du nevner stammer ofte fra opptak,  eller går på bekostning av ting som er viktigere å få frem i scenen. Emosjon, historie og rytme er f.eks. viktigere enn om det er riktig mengde vin mellom hvert klipp. Selv om det er fint å få kontinuitet på slike ting, så er det faktisk ikke det viktigste. 

Anonymkode: 713fb...011

• Liker 11
Skrevet

En krimserie jeg så for et par år siden, handlet om etterforskere fra flere land samlet i Amsterdam(?). Crossing Lines tror jeg den het. Der har en av dem armen i gips el fatle. Plutselig i en scene var fatlen på feil arm. Jeg måtte spole tilbake og dobbeltsjekke. 

• Liker 5
Skrevet

Hver eneste film jeg ser har slike feil, både små og store. Det du nevner om den bilen kan fort være produktplassering, ts. Ingen vil kjøpe den om den er skitten og full av bulker 🤷‍♀️

Anonymkode: ba9b7...5d4

• Liker 4
Skrevet (endret)

Husker særlig et eksempel fra "Neste Sommer" hvor Janne Formoe har to vidt forskjellige fletter i samme scene. 😊

Endret av Dråpe
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg så en scifi film der handlingen skulle foregå 2-3 år etter en alien invasjon. Og til tross for at alt annet var brent ned og bortimot ødelagt hadde hovedrollen en flunkende ny og blank bil uten en eneste skitt flekk. Og sikkerhetsdør med lenke hadde blank ny maling. Og når de hadde drept moderskipet med sykdom klarte de selv å reise tilbake til jorden gjennom et wormhull/tidshull fra Mars, i modererte kampfly (moderert med genmaterialer fra en av vandrerne fra moderskipet)

Slike ting ødelegger troverdigheten til slike filmer helt fullstendig.

Hvrfor gjør filmskapere slike blundere? Har dere andre eksempler?

Hehe troverdigheten til denne filmen var ødelagt allerede ved invasjonen av aliens 😁

Anonymkode: 7e70b...415

• Liker 3
Skrevet

Var det ikke en av statistene i Titanic som hadde en flunkende nymotens klokke? Sånt synes jeg er så snodig. Tenker han ikke over det selv? Kanskje greit å ta av den klokka hvis man skal være med i en film hvor handlingen er satt til 1912 eller hva det nå var.

Synes også bilen i Ringenes herre - Ringens brorskap var en morsom tabbe. Den ble fjernet ved slipp på DVD, så den er der ikke lenger, men det var flaut altså. 

Jeg pleide å elske sida moviebloopers.com eller hva den nå het/heter før, utrolig hvor mye rart de gjør i film uten å legge merke til det før den slippes.

Anonymkode: 65d24...4ac

• Liker 3
Skrevet

Denne videoen fra regissøren av blant annet Shzam er verdt en titt hvis man er nysgjerrig på hvor vanskelig det er å lage film.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det første jeg tenkte på var sånne småfeil som gjøres HELE tiden! For eksempel et glass vin som plutselig nesten er tomt på 1 sekund, eller en sigarett som plutselig har vokst 🙈 Når jeg ser sånt skjønner jeg ikke hva folka i klippen driver med. 

Anonymkode: e5522...f11

Eller en klokke på veggen som ikke følger flyten i filmen. 

Anonymkode: 1aca9...677

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hehe troverdigheten til denne filmen var ødelagt allerede ved invasjonen av aliens 😁

Anonymkode: 7e70b...415

Haha, neiidaa.. Aliens er virkelige. Vi har alien-dna selv vi, alle som en på kloden.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Denne videoen fra regissøren av blant annet Shzam er verdt en titt hvis man er nysgjerrig på hvor vanskelig det er å lage film.

Pfft. Det er bare å ansette noen av oss som er ekstremt detaljfokuserte og pertentlige. La oss detaljstyre alt fra manus til ferdig produksjon så slipper man flere slike flauser.

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Pfft. Det er bare å ansette noen av oss som er ekstremt detaljfokuserte og pertentlige. La oss detaljstyre alt fra manus til ferdig produksjon så slipper man flere slike flauser.

Filmstudiene vet hvordan de skal fjerne feilene, men de er ikke villige til å bruke pengene som trengs for å få alt perfekt.   Filmselskapene er ute etter å tjene mest mulig penger. 

Skrevet (endret)

Noen feil er forståelige, særlig ved tett klipping av scener, trolig med mange tagninger. Selv tydelige feil kan være lett å gå glipp av, særlig når man blir dratt inn i handlingen. Det jeg reagerer mest på er plot holes og enkelte typer kontinuitetsfeil.

Plot holes ser jeg ofte på som en dårlig unnskyldning for å styre handlingen i en bestemt retning. Her ligger Terminator-serien ganske dårlig an.

I fremtiden sender John Connor sin egen far tilbake i tid for å beskytte hans mor, Sarah. De ender også opp i senga, hvor de skaper - John Connor! Hvordan kan en person som iscenesetter sin egen unnfangelse i det hele tatt ha eksistert i utgangspunktet? Enda godt at fyren siktet så jææævlig nøye da han skjøt spermiene inni mora! Hva om barnet hadde blitt Jane Connor, eller et misfoster? :fnise:

I den tredje filmen får vi vite at de sendte en utdatert Terminator på grunn av Johns barndomsrelasjon til den modellen. Hvorfor ikke bare sende en topp moderne terminator som også hadde Schwarzenegger-utseende?

I Pulp Fiction er det visstnok mange tabber. En av de verste synes jeg er i forbindelse med adrenalin-injeksjonen. Først tegner de en stor, rød sirkel der nåla skal inn, men etter at de setter skuddet så er dette merket borte vekk. Her synes jeg det er merkelig at ikke skuespillerene reagerte.

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 2
Skrevet
Lord Friendzone skrev (10 minutter siden):

Noen feil er forståelige, særlig ved tett klipping av scener, trolig med mange tagninger. Selv tydelige feil kan være lett å gå glipp av, særlig når man blir dratt inn i handlingen. Det jeg reagerer mest på er plot holes og enkelte typer kontinuitetsfeil.

Plot holes ser jeg ofte på som en dårlig unnskyldning for å styre handlingen i en bestemt retning. Her ligger Terminator-serien ganske dårlig an.

I fremtiden sender John Connor sin egen far tilbake i tid for å beskytte hans mor, Sarah. De ender også opp i senga, hvor de skaper - John Connor! Hvordan kan en person som iscenesetter sin egen unnfangelse i det hele tatt ha eksistert i utgangspunktet? Enda godt at fyren siktet så jææævlig nøye da han skjøt spermiene inni mora! Hva om barnet hadde blitt Jane Connor, eller et misfoster? :fnise:

I den tredje filmen får vi vite at de sendte en utdatert Terminator på grunn av Johns barndomsrelasjon til den modellen. Hvorfor ikke bare sende en topp moderne terminator som også hadde Schwarzenegger-utseende?

I Pulp Fiction er det visstnok mange tabber. En av de verste synes jeg er i forbindelse med adrenalin-injeksjonen. Først tegner de en stor, rød sirkel der nåla skal inn, men etter at de setter skuddet så er dette merket borte vekk. Her synes jeg det er merkelig at ikke skuespillerene reagerte.

"... eller et misfoster" 😅😅😅

Anonymkode: e76aa...32f

Skrevet
Lord Friendzone skrev (11 minutter siden):

Det er sånne ting jeg tenker mye over. I f.eks. en scene i Seinfeld sitter Kramer og leser et blad, og ett sekund etterpå har han et rødt gavebånd rundt halsen. Tenkte ikke Michael Richards over dette??? Blir smårar av å tenke på det.

Anonymkode: 65d24...4ac

• Liker 1
Skrevet

I forrige juleserie på NRK hadde den yngste jenta tenner som vokste fram og tilbake hele serien, ikke akkruat noe de får gjort noe med så helt greit for min del, men litt morsomt. I Friends bare faset de ut sønnen til Ross, Ben. Han fikk ikke en gang være med i farens bryllup. Nå har serieforfatterne innrømmet at akkurat det var en tabbe og at de rett og slett glemte at Ben burde vært med der, men sånt skjer jo hele tiden når folk får barn i serier, de bare forsvinner. Ganske likt med folk som ikke er med lengre, men som er i nær relasjon typ søsken som har vært med hovedrollen omtrent hver eneste dag og er sååå nær personen, men så flytter de (aka skrives ut av serien) og man ser de aldri igjen. 

Anonymkode: a6249...09c

• Liker 1
Skrevet

I serien Step by Step skjedde dette. De faset ut yngste broren. Plutselig var han borte. Ingen nevnte han senere (som jeg kan huske, mange år siden jeg så denne serien). Det logiske ville jo vært at de snakket om han, kom en forklaring ala kostskole eller noe. 

Anonymkode: d80a8...df8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...