Gå til innhold

Det trengs sterke ord for å beskrive det myndighetene nå gjør mot samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk til denne overlegen som tør å gå i mot galskapen. Han tør å beskrive det akkurat slik det er: det største overgrepet mot sivilbefolkningen siden 2. verdenskrig. Og dessverre har han også helt rett i at vi aldri kommer til å få noen innrømmelse fra myndighetene om at de overreagerte. 

https://hemali.no/siste/det-trengs-sterke-ord-for-a-beskrive-det-myndighetene-na-gjor-med-samfunnet/

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Marissa skrev (1 minutt siden):

Han hadde samme innlegg i Bergens Tidende før jul, og i vedlagt lenke kan du lese svaret fra en gjeng med langt mer kompetente folk. https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/zggnlr/inngripende-tiltak-mot-korona-er-noedvendige

Jeg får ikke lest svaret (betalingsartikkel).  Denne overlegen har selv hatt det øverste medisinske ansvaret på sin avdeling under influensa epidemier tidligere. Så at de som svarer er mer kompetente, er dine ord. Men jeg kan jo ikke diskutere deres motargumenter når jeg ikke får lest dem. 

Spørsmålet blir jo også om de som uttalte seg i desember fremdeles er enige i at det feks er ok at butikker må holde stengt (og med det tusenvis stå uten jobbe), når det pr i dag er ÅTTE innlagte i Helse Bergen. 

• Liker 6
Skrevet

Halvor Ness er nevrolog, altså ingen spesialist på hverken infeksjon, smittevern eller intensivmedisin. Han hadde ansvaret for en liten medisinsk avdeling under en infulensaepidemi, der der fantes både vaksine og behandling, på et lokalsykehus uten stort trøkk. Det er overhodet ikke sammenlignbart. Jeg antar det ikke er lov å kopiere over artikkelen i sin helhet på KG, men her er kopi av forfatterlisten, så kan du se at det ikke bare er "mine ord" at de er mer kompetent til å uttale seg enn H.N.

• Trond Bruun, seksjonsoverlege, Infeksjonsseksjonen, Medisinsk klinikk; Bjørn Blomberg, overlege, Infeksjonsseksjonen, Medisinsk klinikk; Stig Gjerde, seksjonsoverlege, Intensivmedisinsk seksjon, Kirurgisk serviceklinikk; Siril Sagstad, seksjonsleder, Intensivmedisinsk seksjon, Kirurgisk serviceklinikk; Per Espen Akselsen, overlege, Seksjon for pasientsikkerhet; Dorthea Hagen Oma, smittevernoverlege, Seksjon for pasientsikkerhet; Kristin Stenhaug Kilhus, smittevernoverlege, Regionalt kompetansesenter for smittevern Helse Vest; Kristin Greve-Isdahl Mohn, Infeksjonsseksjonen og Influensasenteret; Rebecca Cox, Influensasenteret
    Haukeland universitetssjukehus
Publisert Publisert
10. november 2020
  • Liker 3
Skrevet
Marissa skrev (1 time siden):

Halvor Ness er nevrolog, altså ingen spesialist på hverken infeksjon, smittevern eller intensivmedisin. Han hadde ansvaret for en liten medisinsk avdeling under en infulensaepidemi, der der fantes både vaksine og behandling, på et lokalsykehus uten stort trøkk. Det er overhodet ikke sammenlignbart. Jeg antar det ikke er lov å kopiere over artikkelen i sin helhet på KG, men her er kopi av forfatterlisten, så kan du se at det ikke bare er "mine ord" at de er mer kompetent til å uttale seg enn H.N.

• Trond Bruun, seksjonsoverlege, Infeksjonsseksjonen, Medisinsk klinikk; Bjørn Blomberg, overlege, Infeksjonsseksjonen, Medisinsk klinikk; Stig Gjerde, seksjonsoverlege, Intensivmedisinsk seksjon, Kirurgisk serviceklinikk; Siril Sagstad, seksjonsleder, Intensivmedisinsk seksjon, Kirurgisk serviceklinikk; Per Espen Akselsen, overlege, Seksjon for pasientsikkerhet; Dorthea Hagen Oma, smittevernoverlege, Seksjon for pasientsikkerhet; Kristin Stenhaug Kilhus, smittevernoverlege, Regionalt kompetansesenter for smittevern Helse Vest; Kristin Greve-Isdahl Mohn, Infeksjonsseksjonen og Influensasenteret; Rebecca Cox, Influensasenteret
Publisert Publisert
10. november 2020

Men, skal vi stenge ned i et år til? Er det det som er løsningen?

Man trenger ikke være ekspert for å se at tiltakene ødelegger mer enn de hjelper. Og at det ikke står i forhold til hverandre.

Både eksperter på immunsystemet, virus og vaksiner har også sagt seg uenig i tiltakene.

Men det som det handler mest om er friheten og rettighetene våre. At det skal veldig mye til for å rettferdiggjøre at Vi mister rettighetene våre. Og det er det mange mener- er situasjonen så alvorlig? Og er man nødt til å miste friheten selv om situasjonen skulle være mer alvorlig? Når rettighetene først er tatt vekk kan det i noen tilfeller være vanskelig å få de tilbake.

• Liker 6
Skrevet
Marissa skrev (3 timer siden):

Publisert Publisert
10. november 2020

Samtidig er ikke dette et argument for at tiltakene er et overgrep mot sivile rettigheter. 

Det er selvfølgelig viktig å lytte til fagfolk, men fagfolk med spesialkompetanse har ikke enerett på å mene noe om et tema når det går utover andre samfunnsområder. 

Tiltakene griper inn i helt andre områder enn helse, og da må det også tas hensyn til. En menneskerettsadvokat og en epidemilog vil sannsynligvis ikke enes om hvilke tiltak som bør innføres for å stoppe et virus. 

Jeg er ikke enig i alt hva han skriver, men hovedpoenget hans står. Dette er store inngrep, og det er absolutt verdt en diskusjon om de hensiktsmessig i det store bildet. 

Og kommer myndighetene til å slippe taket? I så fall når, og hvordan reagerer nordmenn på dette? Verdsetter vi friheten våre nok målt opp mot sikkerhet? Jeg er ikke så sikker på det. 

• Liker 6
Skrevet

Dette er så jævlig at jeg har ikke ord:

Hun har fått rapporter fra andre land som Canada, USA og Storbritannia, hvor man ser en kraftig økning i vold mot barn under pandemien. Nå er tallene for Norge her.

I 2020 har politidistriktene startet etterforskning i 53 saker som omhandler alvorlig vold mot barn. En økning på 36 prosent fra 2019, da tallet var 39 saker.(...)

• 38 av de 53 sakene gjaldt barn under to år.
  • Sju av disse sakene dreier seg om barn mellom 2–6 måneder.
  • 12 av sakene i fjor omhandler barn mellom 0–2 måneder.

Kåre Svang er Kripos' mest erfarne etterforskningsleder i saker med vold mot små barn.

Han syns det er spesielt urovekkende at mer enn to tredjedeler av sakene omhandler barn under to år.

– Det er et høyt tall. Veldig høyt. I flere av disse tilfellene kan barnet ha fått varig mén. Vi har også noen saker med dødelig utfall.

Småbarnsforeldre regnes som en sårbar gruppe. Det er mye gråt, lite søvn og en ny hverdag. Og så kommer pandemien på toppen av det hele.

– Det er bekymringer for økonomi, egen helse og smitte. Vi lever mer isolert og det er mindre hjelp å få. Alt dette gjør det ekstra vanskelig å være småbarnsforeldre nå, sier Spinnangr.

Hun er ikke i tvil om at pandemien er årsaken til den kraftige økningen i vold mot barn.

– Vi vet at kriser over tid fører til økt vold i nære relasjoner. Det har vi sett markant økning på i tidligere kriser.

https://www.nrk.no/sorlandet/kraftig-okning-i-alvorlig-vold-mot-barn-1.15375187?fbclid=IwAR0f_7dqTEewVNxPdVWNQSdkEmE9n1cEBdOCTan51hD9eJRY0rRDnANxUk4

• Opprett ny...