AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Etter en lang kamp om å være i arbeidslivet, er slaget tapt og det skal søkes om uføretrygd. Hovedgrunnen er Pga psykisk helse (ptsd). Er andre ting også fysisk (vil ikke avsløre alt i fare for å bli gjenkjent), men alt i alt så fungerer ikke kroppen. Men så lurer jeg på ang det psykiske. Har papirer fra psykolog om ptsd. Men har lest her inne at man MÅ ha papirer fra en psykiatrer? At dette må skje gjennom DPS. Men jeg er ikke innenfor dps, har gått til psykolog privat, fordi jeg fikk ikke lenger gå til dps for jeg hadde brukt opp tiden etter et år. Det er veldig triggende for meg å på nytt fortelle om hva jeg har opplevd i barndommen til en ny behandler. Så jeg håper jo at papirene og diagnosen fra privat psykologen er nok.... psykologen jobber for seg selv i et enkeltmannsforetak, så hun har ikke noen kollegaer som er psykiatrer som hun samarbeider med. Jeg går heller ikke lenger til psykologen fast, bare ved behov, fordi det er for triggende. Jeg er nå på videre behandling innenfor psykomotorisk fysioterapeut for å håndtere stress og anspenthet øvelser. Har også på papir at det ikke vil hjelpe med medisinsk, da dette er prøvet ut i mange år tidligere. Var jo hos en paykiatrer på dps som skrev ut antidepressiva, men det avsluttet jeg og legen, pga bivirkninger. Den psykiateren vet ikke om dette. Har også gjennom legen prøvet mange andre medisiner (forskjellig type antidepressiva) for å hjelpe meg psykisk, men det har bare gjort vondt verre. Går nå bare på seroquel, og det er bare det som hjelper litt. Må jeg på nytt fortelle alt til en ny behandler, eller holder det jeg har? Nav veilederen min er ny, og er usikker, så får ikke så mye svar der heller... Noen som vet? Anonymkode: 12567...9b8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 Psykolog vil mest sannsynlig holde, med en god spesialisterklæring. Poenget er at alt må være prøvd, du må altså være ferdig behandlet og prøvd alle muligheter av behandling som kan gi bedring. Og dette må komme godt frem i dokumentasjon til NAV. Anonymkode: abd8e...48b 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 Jeg ville undersøkt med NAV før søknad. Husk søknad kan ta tid, og det vil være kjedelig hvis de etter stund krever mer dokumentasjon eller at de må ha en uttalelse fra en annen spesialist. Det er mulig at du også må vise til jobbtiltak og evt rapporter fra disse. Anonymkode: 08b07...702
Gjest Elder Millennial Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 Du får ikke godkjent en søknad før du er utredet av nav hvilken arbeidsevne du har. Du kan kontakte nav via nettsiden om du logger deg inn, veldig greit å få det skriftlig.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Psykolog vil mest sannsynlig holde, med en god spesialisterklæring. Poenget er at alt må være prøvd, du må altså være ferdig behandlet og prøvd alle muligheter av behandling som kan gi bedring. Og dette må komme godt frem i dokumentasjon til NAV. Anonymkode: abd8e...48b Alt er prøvd, og det har også psykologen sendt i skriv til nav, så nav vet dette. Nav vet selv at alt av jobb utprøvning også er testet, siden det gikk gjennom dem. Men jeg burde kanskje også ha et skriv fra legen ang det medisinske da AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville undersøkt med NAV før søknad. Husk søknad kan ta tid, og det vil være kjedelig hvis de etter stund krever mer dokumentasjon eller at de må ha en uttalelse fra en annen spesialist. Det er mulig at du også må vise til jobbtiltak og evt rapporter fra disse. Anonymkode: 08b07...702 har vært igjennom jobbtiltak og rapporter fra det. Vet at søknad kan ta tid, er derfor så viktig at jeg får med alt nå! Elder Millennial skrev (2 timer siden): Du får ikke godkjent en søknad før du er utredet av nav hvilken arbeidsevne du har. Du kan kontakte nav via nettsiden om du logger deg inn, veldig greit å få det skriftlig. Det er nav, psykolog og lege som mener jeg må over på uføretrygd. Men det er jo ikke nav veilederen min som bestemmer, så vil vare være helt sikker på at alle papirer er med, slik at jeg ikke må haste skaffe nye rapporter, for det hadde vært veldig triggende for meg å stresse gjennom alt med en psykiatrer takk for råd! 😊 ts Anonymkode: 12567...9b8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Så du mener PTSDen blir bedre av å gå hjemme å trø luft hele dagen? Du er garantert ikke 100% arbeidsufør. Du hadde selvsagt klart å jobbe redusert om ikke uføretrygden hadde vært såpass høy. Anonymkode: 88343...d43
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er nav, psykolog og lege som mener jeg må over på uføretrygd. Men det er jo ikke nav veilederen min som bestemmer, så vil vare være helt sikker på at alle papirer er med, slik at jeg ikke må haste skaffe nye rapporter, for det hadde vært veldig triggende for meg å stresse gjennom alt med en psykiatrer takk for råd! 😊 ts Anonymkode: 12567...9b8 Veilederen din er da en del av nav. Det er via veilederen din at det åpnes opp for å søke ufør. Nav skal be fastlege om en legeerklæring, de er gyldige i 6 mnd om gangen. Om veilederen din er usikker, må vedkommende spørre om gangen videre. Saken din kan rådføres med rådgivende lege hos nav. Hvis alt dette er gjort som nevnt tidligere i tråden, skal der være mye grunnlag å uttale seg på. Men altså, Nav ber fastlege om en legeerklæring. Nav kan også henvende seg direkte til spesialist for en legeerklæring. Du skal ikke jobbe for å innhente noe av dette, det er Nav sin oppgave. Du informerer kun Nav om hvem dine behandlere er, så skal de gjøre resten. Send en melding via 'min dialog' og informer pent og pyntelig om behandlerne dine og at nav kan sende melding til dem om en uttalelse. Anonymkode: 97de4...d73
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #8 Skrevet 17. februar 2021 Må ikke gå i samtale med psykiater, men den må kvalitetssikre epikrisen din i såfall og med underskrift. Jeg gikk i samtale på DPS hos sykepleier med tileggsutd, men hen hadde ansvar for utredningen men i samråd med andre på huset. Anbefaler deg å skrive en egenerklæring om hvordan du har hatt det opp igjennom og hvordan du har det i dag. Slik at nav ufør for et bilde for hvor dårlig du er og hvordan du har det i hverdagen. Tror dette kan hjelpe. Jeg selv fikk dette tipset fra min saksbehandler i nav. Anonymkode: 27408...720
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå