Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg veide 60 da jeg ble gravid, er nå i uke 25, og vekta er 70. Jordmor sier jeg må 'passe' litt på vekta. Jeg er 167cm høy, og har alltid veid mellom 58-60. Veldig normal kroppsbygging. Bruker small/ medium small/38 EU i størrelse. 

Er dette tegn til bekymring? Nå bærer jeg en liten gutt, men med min datter i magen så veide jeg 63 i uke 26.  Fikk henne for nesten 7 år siden. 

Jobber 100% i bhg og er ganske aktiv sånn sett. Spiser kanskje litt for mye sukker? 

Anonymkode: 638ba...a30

Skrevet

Du er helt normalvektig (heller mot liten vekt enn stor), så kan ikke forstå at denne vektøkningen skal være noe problem??

Anonymkode: 3ff18...85b

• Liker 3
Skrevet

Pfft, det der er ingenting, helt normalt. Jeg er i uke 30 nå og veier 70 kg, med startvekt på 60. Men forrige svangerskap var jeg 68 kg I uke 21. Eneste ulempen er altså at det er hardt for kroppen og bekkenet.. 

Jordmor sa ikke et ord til meg om det den gang, jeg gikk opp over 20 kg i forrige svangerskap. 

Ikke tenk på det, du går det fort av deg etter timer med trilletur i sommer! 

Anonymkode: a528e...2dc

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig spesielt av jordmor å ta det opp på den måten. Er hun eldre? Min erfaring er at både jordmor og fastlege snakker lite om vekt, da det stort sett har lite å si. Og du er jo slank, og har ikke gått opp spesielt mye. Jeg ville ikke tenkt noe mer over det.

Anonymkode: 30ca5...73a

• Liker 2
Skrevet

Vel, det er slik at normalvektige bør gå opp max 16 kilo til termin. Du ligger dessverre an til å gå over den grensa hvis vektoppgangen fortsetter som nå. Man legger jo gjerne mest på seg mot slutten av graviditeten, så sannsynligheten er stor for at du går over 16 kg hvis du ikke tar tak i kostholdet. Bare babyen skal gå opp ca.3 kg fra uke 25 til termin hvis den er gjennomsnittlig.

Jeg skjønner at vekt er et vanskelig tema, men jeg syns ærlig talt mange i denne tråden reagerer feil. Man skal absolutt ikke kimse av for høy vekt og/ eller for høy vektoppgang i graviditeten, da dette gir en del risikoer. Jordmor ønsker jo bare at du skal unngå et risikosvangerskap. Hvis man som normalvektig legger på seg 20 kg eller mer, regnes det som risikosvangerskap, i følge min jordmor. Det er jo fint om noen kan forhindre risikosvangerskap. 

Anonymkode: da284...355

Skrevet

Jeg er 50 til vanlig. Nå er jeg i uke 26 og veier 60. Ingen som har sagt meg noe om vekta mi, hverken jm eller fl.

Anonymkode: 0fb4f...138

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...