AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Har overtatt en blandingshund fra et sted typ lignende food gården. Er en nydelig hannhund, og ikke noe problemer med han mentalt. Tidligere eier var en gammel mann som har gått bort. Aner ikke hva det er blanding av, her er det nok mye forskjellig. Ser ut som en veldig stor pomeranian, på 12 kg 🤣 stor kropp, men veldig lite hodet. pelsen er tykk og dobbelcoated. Kraftig kroppsbygning også, mase muskler og er en skikkelig klump. MEN hunden er kraftig overvektig. Har vært hos dyrlege og har begynt på slankefor. Men jeg sliter litt med å finne et halsbånd. Dratt innom forskjellige steder hvor de selger halsbånd, og de tar mål fra under haka til over hodet. Dette er nytt for meg 😜 men uansett hvilket bånd vi velger, så er halsen tykkere enn hodet og båndet bare faller av 😩 Prøvd sele, men denne hunden er ikke vandt til det... altså, den lar meg ta selen på, men herreguuuud som den drar på tur. Med vanlig halsbånd så går den så pent ved siden av meg, for det er det den er vandt til. Hva skal jeg gjøre? Trene på å gå med sele? Eller finnes det noe annet type bånd som kan fungere? Jeg tror vablir halsbånd vil fungere med tiden, når hunden går ned i vekt, men trenger noe midlertidig Anonymkode: 7038d...929 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 Kanskje sele + snutebånd kan fungere for å lære hunden å gå pent i sele og fungere greit frem til den er tynn nok for vanlig halsbånd?:) Anonymkode: aa274...fbe 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 Kanskje du kan prøve halsbånd med halvstrup? Anonymkode: 95be4...82e 4
Tabris Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 Jeg ville trent med sele. Du kan ha godbitsøk for å roe ham ned ute. (Ofte når hunder drar i bånd så er det fordi stressnivået er for høyt. Godbitsøk, hvor de må bruke nesen og lete opp mat/godbiter, kan redusere stresset). Bruk gjerne slankeforet om han spiser det ute. Stå gjerne i minst ti minutter så mange ganger du orker på turene for å gi ham andre forventninger til det å være ute (lavere stressnivå). Jeg ville vært forsiktig med snutebånd. Det kan få hunden til å slutte å dra fordi det er ubehagelig, men det blir bare symptombehandling og tar ikke tak i årsaken som ligger bak (høyt stress). Da ville jeg evt heller hatt sele med frontfeste. 11
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 Rett og slett båndtrening med sele, tenker jeg. Kan også være greit å fest båndet i beltehempe, magebelte e.l., så er det enklere å holde igjen når hunden trekker. Og unnskyld, men veldig artige og søte mentale bilder av halsbåndet som bare sklir over det lille hodet Anonymkode: 08085...01f 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Tabris skrev (7 minutter siden): Jeg ville trent med sele. Du kan ha godbitsøk for å roe ham ned ute. (Ofte når hunder drar i bånd så er det fordi stressnivået er for høyt. Godbitsøk, hvor de må bruke nesen og lete opp mat/godbiter, kan redusere stresset). Bruk gjerne slankeforet om han spiser det ute. Stå gjerne i minst ti minutter så mange ganger du orker på turene for å gi ham andre forventninger til det å være ute (lavere stressnivå). Jeg ville vært forsiktig med snutebånd. Det kan få hunden til å slutte å dra fordi det er ubehagelig, men det blir bare symptombehandling og tar ikke tak i årsaken som ligger bak (høyt stress). Da ville jeg evt heller hatt sele med frontfeste. Er så merkelig at hunden blir stresset av å gå med sele, men går sååå pent med vanlig halsbånd 🤷🏼♀️ Men kanskje det rett og slett er selen som stresser han? Skal øve mye på sele og se hvordan det går 😊 ts Anonymkode: 7038d...929 1
Troyamin Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 Ville gått for Retriverbånd eller et tradisjonelt Kjetting halsbånd 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Rett og slett båndtrening med sele, tenker jeg. Kan også være greit å fest båndet i beltehempe, magebelte e.l., så er det enklere å holde igjen når hunden trekker. Og unnskyld, men veldig artige og søte mentale bilder av halsbåndet som bare sklir over det lille hodet Anonymkode: 08085...01f Ja sånn magebelte har jeg sett folk gå med, det skal jeg skaffe meg! 😊 haha ja halsbåndet bare sklir av hele tiden 😂 Det faller rett og slett av når han tar hodet ned for å sniffe rundt 🤷🏼♀️ Går jo så fint om han bare går pent rett frem, men han må jo få snuse steder, og da bare faller det av 🙈 heldigvis så bare stopper han opp og ser på meg når hals båndet faller av, akkurat som han venter at jeg skal ta det på igjen før vi går videre 🤣 så det er sikkert det forrige eier har drevet med, av og på med båndet hele tiden 🙈 ts Anonymkode: 7038d...929 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 Troyamin skrev (3 minutter siden): Ville gått for Retriverbånd eller et tradisjonelt Kjetting halsbånd Hvorfor? Anonymkode: 4889d...d98 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 Troyamin skrev (1 minutt siden): Ville gått for Retriverbånd eller et tradisjonelt Kjetting halsbånd Skjønner tankegangen, men jeg er også litt nervøs for at det skal stramme for mye, om han plutselig bykser til eller noe skjer 😕 han har ganske store puste problemer pga dårlig helse og overvekten... høres ut som en feit mops 🤷🏼♀️ Når jeg ser på han nå, så kan der hende han har noe mops i seg også, har litt rynker på nesen 😂 ts Anonymkode: 7038d...929 2
Troyamin Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skjønner tankegangen, men jeg er også litt nervøs for at det skal stramme for mye, om han plutselig bykser til eller noe skjer 😕 han har ganske store puste problemer pga dårlig helse og overvekten... høres ut som en feit mops 🤷🏼♀️ Når jeg ser på han nå, så kan der hende han har noe mops i seg også, har litt rynker på nesen 😂 ts Anonymkode: 7038d...929 Hvis du er usikker, lar du vær. Men han stopper jo av seg selv. Det er jo ikke snakk om at du rykker hardt i båndet eller noe. Det er kun hans krefter som stopper han i halsbåndet. Bare husk at en overvektig hund i sele som rygger bakover, kan lett komme seg ut av selen. 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 Troyamin skrev (12 minutter siden): Hvis du er usikker, lar du vær. Men han stopper jo av seg selv. Det er jo ikke snakk om at du rykker hardt i båndet eller noe. Det er kun hans krefter som stopper han i halsbåndet. Bare husk at en overvektig hund i sele som rygger bakover, kan lett komme seg ut av selen. Ja har tenkt det også, om han rygger 😕 men har til nå bare opplevet at han drar fremover i sele, så aner jo ikke. Når jeg skal ta av selen, så gjør han ikke som min forrige hund (hopper bakover). Han bare står der 🤷🏼♀️ Jeg håper at om selen går av, at han bare står stille og venter, sånn som han gjør med halsbåndet 😜 Men må sies at han er ikke veldig myk av seg, er en breibent bolle 🤣 ts Anonymkode: 7038d...929 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 Ta kontakt med https://ergohorse.no/til-hund/ Så kan hun lage halsbånd etter mål til hunden din. Anonymkode: 5dafb...3da 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 Synes ikke halsbånd er noe særlig. Dette er dog min mening. MEN, halsbånd tror jeg ikke er spesielt bra for hundens nakke. Desuten får han mer trening med sele. Evt feste noe vekter (?) eller noe han kan bære, så blir det ennå tyngre, kanskje han drar mindre da. Anonymkode: b888d...9a9 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Er så merkelig at hunden blir stresset av å gå med sele, men går sååå pent med vanlig halsbånd 🤷🏼♀️ Men kanskje det rett og slett er selen som stresser han? Skal øve mye på sele og se hvordan det går 😊 ts Anonymkode: 7038d...929 Men kan det ikke være at han drar mindre med halsbånd pga ubehag fra halsbåndet? Dette er ikke sikkert jeg har rett i, bare en tanke.. Anonymkode: b888d...9a9 5
Diamant20 Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 Non stop sin line harness har et festepunkt foran, det er genialt🤩 Da har du mye større kontroll på hunden. Vi har gjort det sånn at når hun er festet foran skal hun gå fint, når hun er festet på ryggen er det ikke krise om hun går med stramt bånd, men det skal ikke trekkes. Også har vi non stop freemotion til de turene hvor vi vet hun ikke klarer å gå fint (som med broren sin), og på feks skiturer hvor hun skal trekke. Anbefaler sterkt cani x belte fra non stop til deg selv🤩 Det er virkelig fantastisk! 1
Vegglampe Skrevet 17. februar 2021 #17 Skrevet 17. februar 2021 Troyamin skrev (16 timer siden): Ville gått for Retriverbånd eller et tradisjonelt Kjetting halsbånd Uenig. Her ville jeg heller ha funnet en god sele. Det er flere som spesialsyr dem og man får da en som passer bra. Et annet alternativ er halvstrup (ikke helstrup/retriver bånd som troyamin anbefaler). 3
KittySnow Skrevet 19. februar 2021 #18 Skrevet 19. februar 2021 Kjøp en antitrekksele 😊 Du får sånne du fester klippsen på brystet, så hver gang hunden trekker blir den snudd😊
MissPierce Skrevet 19. februar 2021 #19 Skrevet 19. februar 2021 Ville absolutt gått for en sele ned frontfeste. Feel Activ Training Sele er jeg selv veldig fornøyd med. Min drar ikke gjevnt, men kan finne på og dra mot noe spennede, eller stikke nesa bort i ting han ikke bør. Å da er det kjekt å kunne styre kan kjapt unna, noe som er lettere når båndet er festet foran. Ikke lenge siden vi gikk forbi en barnevogn, og under den lå en chihuahua som plutselig hoppet frem sint som en tiger. Da var det fint å kunne nappe han unna, før han igjen ble bitt i nesa eller foten stakkars. 2
Troyamin Skrevet 20. februar 2021 #20 Skrevet 20. februar 2021 Vegglampe skrev (På 17.2.2021 den 9.58): Uenig. Her ville jeg heller ha funnet en god sele. Det er flere som spesialsyr dem og man får da en som passer bra. Et annet alternativ er halvstrup (ikke helstrup/retriver bånd som troyamin anbefaler). Hunden skal ned i vekt. En sele vil da bli for stor etterhvert. Og med det øker risikoen for at hunden skal komme seg ut av selen. Av den grunn anbefaler jeg helstrup. Det garanterer at hunden ikke får vridd seg ut av selen på tur, noe som igjen kan skape farlige situasjoner. Når hunden har kommet seg ned i match vekt så kan eier kjøpe sele på mål og bruke den. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå