vivalavida Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Jeg startet i en ny jobb rett før jul, rett og slett fordi jeg ikke hadde noe alternativ. Jeg forsto raskt at jobben ikke passet helt for meg, men i frykt for å gå enda lenger arbeidsledig fortsatte jeg. Etter noen uker fikk jeg imidlertid et annet jobbtilbud på en jobb som jeg søkte på samtidig som den jeg fikk, men hvor ansettelsesprosessen hadde tatt noe lenger tid. Jeg valgte å takke ja til dette andre jobbtilbudet, til tross for at startdatoen var noen måneder frem i tid. Jeg bestemte meg for å holde ut i jobben noen måneder til, til tross for at arbeidsoppgavene passer meg mindre enn jeg trodde og arbeidsmiljøet er ikke min crowd, om dere skjønner. Kollegaene mine var veldig glade og spente for å ha meg med ombord, men jeg merka som sagt ganske fort at dette ikke var noe for meg. Nå begynner startdatoen å nærme seg, og selv om jeg er i prøveperioden fortsatt og kun har to uker oppsigelsestid, holder jeg snart ikke ut lenger. Jeg har ikke sagt noe om at jeg kommer til å si opp til min nåværende arbeidsgiver i frykt for å få fyken og gå arbeidsledig frem til oppstart i jobb nummer 2. Jeg har gitt uttrykk for at jobben ikke er helt for meg og at det er en del oppgaver jeg ikke har forutsetning for å mestre, med det utfall at sjefen har tilrettelagt for å endre på dette og gitt meg mer passende oppgaver i forhold til mitt fagfelt. Problemet er jo at jeg allerede har takket ja til en annen jobb og kommer til å slutte. Motivasjonen min har vært på bånn siden dette nye jobbtilbudet, og jeg sliter mer og mer for hver dag som går. Jeg lurer derfor på om jeg blir nødt til å si opp tidligere enn planlagt, og trenger å lufte noen tanker i forbindelse med dette. Jeg er ansatt gjennom et bemanningsbyrå, og tenker i første omgang å ta dette opp med lederen min der, siden det er hos dem jeg i teorien er ansatt. Jeg får dårlig samvittighet da sjefen min har tilrettelagt for mer passende oppgaver, og vet ikke hvordan jeg skal legge dette frem for han, spesielt da han er en type som graver i ting og har en tendens til å få meg til å tro at det han sier er logisk og rett. Oppgavene mine er nå mer rettet mot mitt fagfelt, men fortsatt mindre enn jeg hadde trodd og håpet. Blant annet har han gitt meg ansvar for en helt ny kunde, til tross for at jeg har null komptetanse med kundebehandling. Dette er noe jeg gruer meg veldig til, og jeg har også gitt uttrykk for dette til han. Han mener jeg må "fake it till you make it" og at jeg har hele teamet i ryggen. De er svært glade over å ha meg med på laget grunnet utdannelsen min, og jeg føler at jeg setter dem i en kinkig situasjon ved å si opp. Hvordan skal jeg forklare alt dette til dem? Hvordan er det å jobbe ut oppsigelsestiden når man sier opp kun etter noen måneder? Noen som har erfaring med det? Jeg er klar over at jeg kan bli enig med sjefen min om å ikke arbeide ut oppsigelsestiden, men dersom de ønsker å ha meg der i oppsigelsestiden vil jeg gjennomføre dette, kun fordi jeg trenger lønna selvfølgelig. Det jeg bekymrer meg mest for er alle spørsmålene fra kollegaer, da dette nok vil komme ganske overraskende på dem. Hvordan er stemninga, hvordan er det å møte opp på kontoret og drive småprat når man vet at man skal fordufte om to uker? Hvor ærlig bør jeg være med dem angående den nye jobben jeg skal starte i? Vi er et lite team på 7-8 stk, hvor jeg er den eneste kvinnen. Er det noen som har vært i en lignende situasjon og har noen gode tips? Jeg har aldri sagt opp etter så kort tid før, og synes dette er svært ubehagelig samtidig som jeg vet at jeg må 😬
stan Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 Mye her, svarer på noe. Du kan ikke få sparken av å si opp. Det er ulovlig. Så lenge du har prøvetid, så er oppsigelsestiden kortere. Om du trenger å jobbe hele oppsigelsestiden, kan avtales med arbeidsgiver. Det er generelt best å spille med åpne kort. Ihvertfall når den nye jobben er sikret. 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 Jeg er i lignende situasjon. Begynte i ny jobb i oktober og har søkt på andre jobber nå. Ønsker meg bort før prøvetiden er over slik at jeg bare har 2 ukers oppsigelsestid. Men jeg kommer til å si fra så fort jeg er heldig å får ny jobb slik at de kan starte prosessen tidlig. Jeg kommer ikke til å være dønn ærlig på hvorfor jeg slutter pga ubehaget som kan møte meg da. Kommer med en grunn som er bedre for alle parter. Du burde bare si det med en gang men skyld på reisevei, arbeidstider eller andre ytre årsaker som ikke skaper ubehag for noen av dere. Anonymkode: 2a8d3...319
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 Herregud, du må jo si ifra om at du skal begynne i ny jobb. Du må jo si opp snarest. At du har trenert hele opplegget gjør det jo bare verre for deg. Dette skjer overalt og hele tiden i arbeidslivet. Ingen grunn til å tenke så mye om det. Tenk på deg selv, og se framover! Og si ifra til sjefen i morgen! Anonymkode: b3918...a39
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 For øvrig skjedde dette meg. Jeg hadde 2 ukers oppsigelsestid, men arbeidsgiver spurte om jeg hadde lyst til å forlate på dagen. Det takket jeg ja til, og tok meg en "ferie" disse ukene. Han var veldig skuffet, på grensen til irritert, men det får uansett bli på hans kappe. For å si det mildt: det driter jeg i. Han tenker på seg selv med sin skuffelse, derav tillater jeg meg selv å tenke kun på meg. Sånn er livet. Gå videre! Anonymkode: b3918...a39
vivalavida Skrevet 17. februar 2021 Forfatter #6 Skrevet 17. februar 2021 Jeg forstår selvfølgelig at jeg ikke kan få sparken av å si opp, men grunnen til at jeg ikke har gjort dette tidligere er fordi jeg ikke vil stå uten jobb i flere måneder før jeg tiltrer i den nye stillingen. Dette er ikke før nærmere to måneder. Jeg er redd for at om jeg sier ifra nå, vil de ikke ha meg lenger enn maks oppsigelsestiden på 2 uker, og da får jeg et økonomisk problem for å si det sånn 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå