AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Gjelder ikke meg, men en bekjent. Hun er fra Asia, og har bursdag ila de neste ukene. Så søsteren kjøpte noe stoff og sydde en asiatisk drakt og sendte det som gave til søsteren. Selve stoffet kostet max 300-400 i innkjøp og hun er syerske og sydde det selv. I tillegg kommer post utgifter, alt i alt snakker vi max 500kr. Jeg trodde at det var kun ved kjøp fra utenlandske nettsider at det forekom moms/toll. Nå har min bekjent fått en regning på over 600kr, og om jeg ikke misforstod, så er det kun snakk om administrasjonsgebyr. Ikke moms/toll. Har ikke sett selve regningen, men det er slik jeg forsto det. Stemmer virkelig at gave pakker fra privatpersoner også er momspliktige/tollpliktige, uavhengig av prisen og tilstand til innholdet. Stemmer det virkelig at uavhengig av om det skal betales moms el ikke, så kommer det adm gebyr fra sånne moms-beregning selskaper i Norge? Altså >600 kr for å ha åpnet en pakke? Går det an å betale ev moms og toll på egenhånd, uten at jeg betaler andre for å gjøre det for meg? Hvis jeg skulle fått en pakke fra en privat person fra utlandet, så tar jeg med innholdet til nærmeste tollkontor, og gjør opp der. Syns det er helt horribelt at noen tar en formue kun for å åpne en pakke, og det er ingenting vi kan gjøre noe med det. Anonymkode: c3dd5...4a6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 Om de har sendt som gave skal ikke du betale noe om verdi er under 1000kr. Spørsmål er om det ble sendt som gave. Ring posten og si at dette er en gave så du ikke skal betale noe toll/moms. Anonymkode: 2084b...957
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om de har sendt som gave skal ikke du betale noe om verdi er under 1000kr. Spørsmål er om det ble sendt som gave. Ring posten og si at dette er en gave så du ikke skal betale noe toll/moms. Anonymkode: 2084b...957 Skal høre med min bekjent, men siden hun snakket om adm gebyr, så tror jeg at det er en av disse "toll-selskapene" regningen har kommet fra. De som gjør det for deg, de tar jo rått med penger på ad gebyr, når de først åpner en pakke. Skal sjekke regningen selv. Men hører de på fornuften og omgjør regningen, på bakgrunn av noe jeg/hun sier? TS Anonymkode: c3dd5...4a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå