Gå til innhold

Hvordan få perfekt stekt laks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av all matlaging, så er det stekt laks jeg sliter mest med. Hvordan i huleste får jeg perfekt og saftig laks, stekt i panne? Min blir alltid tørr. Alltid! I noen tilfeller åpner jeg laksen for å se om den er ferdig. Da er den ofte rå i midten. Jeg steker litt til, og vipps er den tørr som et bjørkepinne.

Jeg har fulgt oppskrift som sier 2-3 minutter på hver siden. Sorry, men den er fortsatt rå etter totalt 4-6 minutter. Jeg starter på full varme, når smøret begynner å bli brunt, skrur jeg ned til litt over halv varme. Venter litt (under ett minutt), før jeg legger laksen på pannen. Resultat. Tørr!

Kan noen forklare meg helt nøyaktig hva jeg skal gjøre for å få en perfekt laks?

Anonymkode: b0bc4...930

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta ut laksen av kjøleskapet og la den ligge i romtemperatur en halvtimes tid før du steker den. Når det er sagt, så kan laksen med fordel være rå i midten når den er ferdigstekt. For det første fortsetter varmen å trekke gjennom fisken i et par minutter etter at den er stekt (slik at den vil bli stadig litt mer gjennomstekt hvis den får ligge et par minutter etter steking, selv om den ikke var gjennomstekt da du tok den av varmen. Og for det andre er jo laks som er litt rå i midten, den beste måten å servere stekt laks på. Da er den saftig og myk og deilig. Alle gode kokker som serverer laks lar den være litt rå i midten, gjennomstekt laks blir bare tørt og trist.

Anonymkode: fbd41...0fe

• Liker 7
Skrevet

Litt rå i midten skal den være, det er da den er perfekt.

Om du foretrekker mer gjennomvarme - hva med å først brune den på hver side i smør, slik at den får den gode stekeskorpa, og deretter ha den i ildfast form i ovnen i 5-10 minutter?

Anonymkode: d686c...1a1

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser ikke rå fiks, verken sushi eller røkt laks, derfor klarer jeg ikke at fisken er rå og geleaktig i midten. Jeg får laksen av og til helt perfekt, men det virker som det bare er et par sekunder om å gjøre. Enten for mye eller for lite. 

Jeg skal ta den ut av kjøleskapet (det har jeg ikke gjort før. Den har alltid vært kald), og så skal jeg vurdere å bruke ildfast form.

Takk for svar!

Skrevet

Stek bare på en side, først høy varme og så lav. Når det pipler et hvitt stoff opp på overflaten er laksen ferdig. 

Anonymkode: dbfc4...adb

Skrevet

Lær deg å bruke ovnen til å steke i så blir den perfekt.

Anonymkode: 9f083...acb

Skrevet

Jeg steker nesten alltid laks i ovnen. Steketiden varierer litt med tykkelsen på fiskestykket og om det er kaldt eller romtemperert. Men jeg vil heller ha det litt rålig i midten enn overstekt, så tar det heller ut litt for tidlig enn litt for sent. Og som andre nevner, om det blir liggende et par minutter så trekker varmen videre inn. 

Anonymkode: 7691f...eee

• Liker 1
Skrevet

Ta den ut av kjøleskapet tidligere som flere har skrevet, bruk lokk.

Skrevet

Romtemperatur er et must når det gjelder alt kjøtt, inkludert fisk. 

Jeg bruker i tillegg rikelig med smør og olivenolje når jeg steker i stekepanna. Underveis i stekingen vipper jeg stadig litt på stekepannen og bruker en skje til å hente opp oljen/smøret og heller dette over fisken mens den steker. 

Skrevet

Stek den på litt høy varme et par min, for så å sette ned varmen og ha lokk på stekepannen. Da får den fin skorpe, og blir stekt videre uten å bli tørr. 

Anonymkode: de000...2bd

Skrevet
On 2/16/2021 at 2:23 PM, AnonymBruker said:

Av all matlaging, så er det stekt laks jeg sliter mest med. Hvordan i huleste får jeg perfekt og saftig laks, stekt i panne? Min blir alltid tørr. Alltid! I noen tilfeller åpner jeg laksen for å se om den er ferdig. Da er den ofte rå i midten. Jeg steker litt til, og vipps er den tørr som et bjørkepinne.

Jeg har fulgt oppskrift som sier 2-3 minutter på hver siden. Sorry, men den er fortsatt rå etter totalt 4-6 minutter. Jeg starter på full varme, når smøret begynner å bli brunt, skrur jeg ned til litt over halv varme. Venter litt (under ett minutt), før jeg legger laksen på pannen. Resultat. Tørr!

Kan noen forklare meg helt nøyaktig hva jeg skal gjøre for å få en perfekt laks?

Steketermometer. Bombesikkert. Sikt på ca 45 grader.

Enklest ved å først pannesteke litt og deretter ettersteke i ovn på lav temp. (eks 70 grader)

ps god laks er ikke geleaktig som rå, men fast og fin.

Anonymkode: d9e90...dbb

• Liker 1
Skrevet

Ikke stek for lenge på lav varme. Kort tid på høy varme er bedre enn lang tid på lav varme. 

Anonymkode: 42618...005

Skrevet

Den stekes fortsatt litt til når du ta den av varmen.  Sjekk midten, og om det er nesten fast, men fortsatt litt rosa, ta den av varmen og la den stå litt på tallerken noen minutter. Perfekt laks. 

Anonymkode: b8d06...b3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...