AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Har dere noen tips til å klare å IKKE dele med familien at man er gravid for tidlig? Og hvordan har dere delt det med små søsken? Og er 12 uker 11+0 eller 12+0 -altså 13. uke? Har helt glemt dette! Anonymkode: 6fe5d...164
Lorieen Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 12 uker er 12+0. Da har du fullført 12 uker og begynt på den 13. uka. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 Tenker du kan senke skuldrene så går tiden fortere. De første 12-14 ukene er de lengste uansett! Anonymkode: 7d35e...423 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenker du kan senke skuldrene så går tiden fortere. De første 12-14 ukene er de lengste uansett! Anonymkode: 7d35e...423 Det føles lenge de første 12 ukene ja, men vil påstå at de siste 6 er verre 😩 Anonymkode: 142dc...d22 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 Jeg har ingen tips, vi har stort sett sagt det til våre nærmeste (foreldre osv.) før uke 12+0. Jeg har vært utrolig dårlig form, og vi snakker ofte med dem. Orker ikke lyve bare for å ikke fortelle det, det er jo en gledelig nyhet. Er så mange som absolutt må vente til akkurat 12 + 0, uten at jeg forstår hvorfor. Ja, risikoen for spontanabort er jo vesentlig lavere da enn f. Eks i uke 8, men risikoen er alltid der. Det skjer ikke noe magisk etter uke 12. Det er mange andre faktorer som spiller inn, f eks alder osv. Mange gynekologer sier jo at etter uke 9 så er det svært lav risiko. Jeg er heller ikke en av dem som har behov for å være helt alene med sorgen min om det skulle gå galt, uansett om det er i uke 10 eller 16 eller seinere. Anonymkode: de78b...bd5 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker du kan senke skuldrene så går tiden fortere. De første 12-14 ukene er de lengste uansett! Anonymkode: 7d35e...423 Senke skuldrene...? Hvem sier de er oppe? Bare lurer på hvordan man legger fokuset et annet sted, jeg er så dårlig på å holde hemmeligheter. Anonymkode: 6fe5d...164
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ingen tips, vi har stort sett sagt det til våre nærmeste (foreldre osv.) før uke 12+0. Jeg har vært utrolig dårlig form, og vi snakker ofte med dem. Orker ikke lyve bare for å ikke fortelle det, det er jo en gledelig nyhet. Er så mange som absolutt må vente til akkurat 12 + 0, uten at jeg forstår hvorfor. Ja, risikoen for spontanabort er jo vesentlig lavere da enn f. Eks i uke 8, men risikoen er alltid der. Det skjer ikke noe magisk etter uke 12. Det er mange andre faktorer som spiller inn, f eks alder osv. Mange gynekologer sier jo at etter uke 9 så er det svært lav risiko. Jeg er heller ikke en av dem som har behov for å være helt alene med sorgen min om det skulle gå galt, uansett om det er i uke 10 eller 16 eller seinere. Anonymkode: de78b...bd5 Poenget med å vente til uke 12 er fordi jeg har opplevd MANGE som har fortalt det tidligere og det har føltes som om graviditeten deres har vart i 2 år. Blir veldig lenge for andre å vente om de skal være med fra uke 4... Anonymkode: 6fe5d...164 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 Bare til info så er det kun 1% sjanse mindre for abort i uke 12 enn i uke 10. De fleste JM har gått vekk ifra å rope hurra på uke 12, mer uke 10 som gjelder. uke 12 er fra gammelt av Anonymkode: 56645...c1c 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 Lev som normalt, så går det fort, hvertfall gjorde det det for meg. Jeg tenkte lite på at jeg var gravid, annet enn at jeg selvfølgelig hadde en del plager, og tiden gikk fort. tenk på at kvinner er gravide hele tiden, folk føder hele tiden, det at du er gravid utgjør sånn sett ikke en forskjell for mange. dersom graviditeten er altoppslukende for deg vil tiden strekke ut og det vil føles som en evighet. Anonymkode: 81cc9...e15 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Lev som normalt, så går det fort, hvertfall gjorde det det for meg. Jeg tenkte lite på at jeg var gravid, annet enn at jeg selvfølgelig hadde en del plager, og tiden gikk fort. tenk på at kvinner er gravide hele tiden, folk føder hele tiden, det at du er gravid utgjør sånn sett ikke en forskjell for mange. dersom graviditeten er altoppslukende for deg vil tiden strekke ut og det vil føles som en evighet. Anonymkode: 81cc9...e15 Takk for tips! Prøver å ignorere det så godt jeg kan. Helt til hyperemesisen kommer om en ukes tid (om det blir som sist)... Gleder meg. Anonymkode: 6fe5d...164
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare til info så er det kun 1% sjanse mindre for abort i uke 12 enn i uke 10. De fleste JM har gått vekk ifra å rope hurra på uke 12, mer uke 10 som gjelder. uke 12 er fra gammelt av Anonymkode: 56645...c1c 8 uker og, faktisk. Da er sjansene for SA redusert betraktelig. Anonymkode: e3c62...a81 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 8 uker og, faktisk. Da er sjansene for SA redusert betraktelig. Anonymkode: e3c62...a81 Joda, men er for familien sin del at jeg venter, ikke en evt. SA. Er så grufullt kjedelig for folk rundt å måtte vente så lenge fordi man ikke klarte holde seg. Og så tror folk gjerne man er flere måneder lenger på vei enn man er hele tiden, fordi man gir beskjed i uke 5.... Anonymkode: 6fe5d...164
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 Jeg fortalte mine barn først rundt uke 14, også feiga jeg ut så jeg fikk eldstemann til å fortelle det til resten av familien 🙈 men ja, det gjorde at svangerskapet har gått en god del fortere for familien, men også for meg på sett og vis, for det var ikke noe som ble pratet om hele tiden, så lettere å "glemme". Vet ikke om jeg har noen tips til hvordan klare å vente, da jeg gruet meg en del siden jeg hadde fortalt alle at vi ikke skulle ha flere.. Prøv å fyll dagene dine så går tiden fort 😊 sett av en dato hvor dere skal fortelle så har du noe å forholde deg til! Anonymkode: b1e29...5de
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 Føles som en hel evighet her også, er i uke 6 så må liksom vente til over påske 😅 Og tiden sneeegler seg avgårde 😅 Anonymkode: 3a939...0fc 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Joda, men er for familien sin del at jeg venter, ikke en evt. SA. Er så grufullt kjedelig for folk rundt å måtte vente så lenge fordi man ikke klarte holde seg. Og så tror folk gjerne man er flere måneder lenger på vei enn man er hele tiden, fordi man gir beskjed i uke 5.... Anonymkode: 6fe5d...164 Det er jo ikke for familien sin del at du skal vente. Det er ikke de som bærer barnet, det er du og hvis de syns det er lenge å vente, så er det virkelig deres problem! Dessuten så vet jo alle oppegående mennesker hvor lenge en graviditet varer, så om dere forteller det nå og sier at det er tidlig ennå, bare 5 uker, så burde det være helt greit. Vi ble tvunget til å si det da jeg var 6 uker pga hyperemesis, det er begrenset hvor lenge man kan lyve på seg omgangssyke 🤷♀️ Det var ingen som klagde og syns det var lenge for dem å vente av den grunn... Anonymkode: f96a2...e9b 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 Syns tiden snegler seg av gårde😅 Lastet ned Helseoversikt- appen for gravide, som teller dager og uker blant annet. I tillegg står det info om mor og foster for hver uke. Spennende lesing! Anonymkode: 775bc...65b 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #17 Skrevet 16. februar 2021 Jeg hadde null problem med å vente med å si det med førstemann. Da hadde jeg lite symptomer og gikk bare rundt og var livredd for at noe skulle skje med baby. Var overhodet ikke klar for å dele. Vi sa det til familien i uke 13-15 ca. Med andremann er jeg kjempedårlig, vært sykemeldt osv, så da måtte vi nesten si fra tidlig, så de ikke trodde jeg var døden nær. Sa det i uke 8-10 da. Anonymkode: 4b8d9...4dc
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #18 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er jo ikke for familien sin del at du skal vente. Det er ikke de som bærer barnet, det er du og hvis de syns det er lenge å vente, så er det virkelig deres problem! Dessuten så vet jo alle oppegående mennesker hvor lenge en graviditet varer, så om dere forteller det nå og sier at det er tidlig ennå, bare 5 uker, så burde det være helt greit. Vi ble tvunget til å si det da jeg var 6 uker pga hyperemesis, det er begrenset hvor lenge man kan lyve på seg omgangssyke 🤷♀️ Det var ingen som klagde og syns det var lenge for dem å vente av den grunn... Anonymkode: f96a2...e9b Jo, jeg har selv opplevd flere folk som forteller det i omtrent uke 4. det gjør det vanskelig å følge opp graviditeten på en ordentlig måte fordi man mister helt oversikt over tiden, i måned 4 tror jeg personen nærmer seg høygraviditet eller begynner å lure på om fødselen nærmer seg i måned 7. Anonymkode: 6fe5d...164
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #19 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, jeg har selv opplevd flere folk som forteller det i omtrent uke 4. det gjør det vanskelig å følge opp graviditeten på en ordentlig måte fordi man mister helt oversikt over tiden, i måned 4 tror jeg personen nærmer seg høygraviditet eller begynner å lure på om fødselen nærmer seg i måned 7. Anonymkode: 6fe5d...164 Wtf 😂 Anonymkode: 56645...c1c 10
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #20 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Wtf 😂 Anonymkode: 56645...c1c Kanskje din graviditet er det viktigste i verden, men familiene rundt har syntes det har vært forvirrende å få beskjed så tidlig. Anonymkode: 6fe5d...164
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå