AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Jeg hører mye historier om hvordan mødre ikke kan dusje eller gå på do når de har fått barn fordi de ikke kan la babyen være alene. Men er det virkelig ikke greit og la den være alene litt? Hvis babyen ligger og sover i stuen, kan man ikke gå og ta seg en dusj/gå på do/ta ut søpla etc? Jeg snakker ikke om å reise på butikken mens barnet er alene, men bare gå inn på et annet rom i 10 minutter? Hvor går grensen? Hva mener dere? Anonymkode: a04a2...1ee
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 Jeg la baby på gulvet på stellematta på gulvet foran dusjen mens jeg dusjet. hadde han i sele på magen når jeg brettet klær, støvsugde etc. Handler om å se løsninger. Anonymkode: aa167...a07 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 Og jo, du kan selvfølgleig gå på do, så lenge barnet ligger trygt Anonymkode: aa167...a07 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 Dette gjelder jo gjerne med kolikkbarn eller barn som ikke sover uten bevegelse eller å ligge på mor. Dersom barnet sover kan du selvsagt gjøre andre ting, men ville tatt med banycall viss du er utenfor høre-rekkevidde feks i dusjen Anonymkode: ee788...6f9 12
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Hadde babyen med på badet når jeg var der. Babyen et frimerkebarn, men godtok heldigvis å ligge på et håndkle på gulvet mens jeg dusjet og var på do. Anonymkode: 99ac4...27a 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 Jeg dusja når badyen sov. Ser ingen problem med å gå fra babyen i våken tilstand så lenge den ligger trygt Anonymkode: 5c76e...438 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 Jo, det kan man, men noen har babyer som hyler så fort du legger de ned og da er det veldig stressende å gå på do, dusje osv. Hvis man har et barn som fint sover for seg selv så er det ikke noe problem. Anonymkode: 8e181...33f 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 Babyer er forskjellige 🤷♀️ Noen sover lenge så du rekker både dobesøk og dusj og lunsj, noen skriker illsint bare de blir lagt ned et halvminutt. Og mange er et sted mellom der. Umulig å spå hvilken type man får. Anonymkode: d8765...d43 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 Som andre sier: Det er gjerne kolikk/klistremerkebabyer man må ha med over alt, for de hylskriker i det de blir fjernet fra morens hud. Sånn ellers vet man jo aldri hva som kan skje, så man bør enten være nærme nok til å se baby eller ha med babycall. Plutselig er ungen våken eller har rullet inn i veggen på vogna. Det kommer jo selvsagt også an på hvor lenge du blir ute av syne. Jeg tar ikke med babycall når jeg skal tisse liksom, men jeg gjør det hvis jeg dusjer mens babyen sover i et annet rom. Anonymkode: 64e17...0a9 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 Babyer er forskjellige ja. Gutten min sov i et kvarter av gangen på dagtid, og på natta sov han bare klistra inntil meg. Han hylte som en stukken gris om jeg la ham ned noe sted i våken tilstand. Jeg dusja av og til mens han satt i vippestol, men det var kun dersom det ble godkjent. Jeg klarte ikke dusje med en hylende unge utenfor dusjen. Det var også stort sett uaktuelt å sitte i bæresele, så husarbeid ble vanskelig. Jeg er så glad han er to år nå, skjønner ikke hvordan jeg overlevde 😅 Anonymkode: bd08d...25e 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hører mye historier om hvordan mødre ikke kan dusje eller gå på do når de har fått barn fordi de ikke kan la babyen være alene. Men er det virkelig ikke greit og la den være alene litt? Hvis babyen ligger og sover i stuen, kan man ikke gå og ta seg en dusj/gå på do/ta ut søpla etc? Jeg snakker ikke om å reise på butikken mens barnet er alene, men bare gå inn på et annet rom i 10 minutter? Hvor går grensen? Hva mener dere? Anonymkode: a04a2...1ee Klart man kan Men tipper du ikke har barn? Da kjenner du heller ikke den følelsen i kroppen av en nyfødt babys gråt og hva det gjør med en mamma. Og utrolig nok så kjenner babyene med en gang at mamma prøver å gjøre noe annet enn å passe på, så man må være forberedt på å løpe ut av dusjen med sjampo i håret fordi man bare ikke klarer å høre på hylgråtende panisk baby som våknet i stua. Såh... klart enklest å ta den dusjen når pappan er hjemme, så man har garanti for å få skylt ut av håret og nye en stressfri dusj. Og siden jeg vet du ikke tror dette er sant og lurer på hvorfor i alle verden man ikke bare kan la babyen gråte mens man dusjer ferdig, den går jo ingen steder (de første 2 mnd iaf...da de kan begynne å rulle ut av ting...) liksom. Så er det antagelig fordi det er de babyene hvis mødre løper til dem når de gråter som har hatt best overlevelse, og at vi helt instinktivt blir svært stressa av liten baby som gråter alene - så man må bare dit. Sitter i HELE kroppen. Du skjønner det ikke før du har prøvd. En helt primitiv greie som sikrer overlevelse. Helt unødvendig i 2021. Men allikevel er det slik. Selv satt jeg egentlig bare med kaffekoppen og NØT synet av sovende baby, totalt forelska og klarte ikke ta blikket av de en gang uansett. Søpla kan mannen ta...tisse må man tross alt, men selv det kan man like gjerne ta med våken baby egentlig. Kan ikke kaste bort verdifull hviletid heller. Vi som ikke har hatt babyer som sover hele natta fra dag 1 vet hvor viktig babyens dupper er på dagen for å få hvile selv. Så begrenset hva man ønsker å gjøre også når babyen endelig sover litt. Babycall er en fin ting, kan være hvor som helst nesten. Men baby vet når du er borte... de bare vet det. Bare drøm om en tur på tredemølla, garantert avbrutt av våken baby. Vel, mine har begge vært slik iaf. TIlslutt ga jeg bare opp, man blir rimelig lei av å bli avbrutt. Best å legge seg å sove MED baby i stedet, da sov begge godt og lenge Anonymkode: 6bf65...633 3
Gjest Ordsmed Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 Klart du kan, samtidig er det ganske stressende å stå i dusjen med sjampo i håret f.eks. når babyen begynner å hylgrine. Babygråt er designet for å vekke lysten til å storme til med en gang, og hos meg begynte gjerne melka å sprute i tillegg. 😄 Så løsningen her ble at barna har sittet i vippestol på badet mens jeg dusjet.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 Hvis du er heldig å få en baby som sover for seg selv kan du selvfølgelig gjøre det! Men haddd nok ikke gått for full spa treatment, og hadde hatt dørå til badet oppe slik at du hører om baby våkner. Min baby kan ikke sove i ro alene på dagtid, men har baby i vippestol mens jeg dusjer. Ellers elsker hun å ligge alene i babygym/matte og leke, og da går jeg gjerne i fra og gjør husarbeid i andre rom etc. Men vi har et ganske åpent hus, så er ikke sjans for meg å ikke høre henne.🙈 går selvsagt jevnlig å sjekker at alt står bra til. Men hun enser meg ikke en gang når hun er i leketranse.😅 Anonymkode: 0db35...3a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå