AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Hei! Har noen tips til hvordan å snu døgnrytmen til et barn? Venninnen min har hatt barnet hjemme fra bhg på fjerde uken nå fordi barnet står opp i tolv tiden - og fordi han legger seg i tolv tiden på kvelden. De to første ukene var barnet forkjølet, og siden hun uansett er hjemme, ble det bare sånn. Nå er hun derimot litt gira på å få han i lek igjen da hun selv sliter med helsen og barnet får oppfølging i barnehagen pga sen utvikling. Hun sier hun har dårlig samvittighet for at han sitter inne foran tv hver dag og barnehagen er så god på å følge opp. Men hun klarer ikke dette med rutiner og leggetid. Jeg har anbefalt litt og litt om gangen, liksom vekke tidligere og tidligere for hver dag og roe ned på kveldene. Men hun sier det er vanskelig. Har noen noe tips å komme med mtp legging? Anonymkode: 0e586...16d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 Altså.. Her må hun jo bare ta grep, om dette er fjerde uken. Om barnet i tillegg går glipp av oppfølging i barnehagen er jo ikke dette heldig og mulig de snart begynner lure på hva som skjer her når barnet ikke kommer i barnehagen på så lang tid. Hun må gjøre det gradvis slik du har sagt til henne. Jeg ville sagt det rett ut at det ikke er bra for barnet og at hun må gjøre disse endringene selv om det er vanskelig, sånn er det jo å være forelder. Anonymkode: 73f11...0f4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Altså.. Her må hun jo bare ta grep, om dette er fjerde uken. Om barnet i tillegg går glipp av oppfølging i barnehagen er jo ikke dette heldig og mulig de snart begynner lure på hva som skjer her når barnet ikke kommer i barnehagen på så lang tid. Hun må gjøre det gradvis slik du har sagt til henne. Jeg ville sagt det rett ut at det ikke er bra for barnet og at hun må gjøre disse endringene selv om det er vanskelig, sånn er det jo å være forelder. Anonymkode: 73f11...0f4 Det er jo faktisk ikke så vanskelig å ta en time om dagen. Man må jo bare stå i det, selvom man ikke vil stå opp om morgenen selv. Særlig når han faktisk trenger den hjelpen liksom.. Får bare si at hun må få fingeren ut. Anonymkode: 0e586...16d 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Jeg har anbefalt litt og litt om gangen, liksom vekke tidligere og tidligere for hver dag og roe ned på kveldene. Men hun sier det er vanskelig. Har noen noe tips å komme med mtp legging? Anonymkode: 0e586...16d Dette er jo den eneste måten. Og det er egentlig ikke vanskelig heller... jeg gjør dette selv hvert år mot slutten av sommerferien. En halvtime til en time tidligere vekking hver dag, avhengig av hvor mange dager vi har på oss og hvor mye døgnet er snudd. Og så tilsvarende tidligere legging om kvelden. Anonymkode: 8ec98...951
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 Alternativet er jo å plutselig vekke kl 8 en dag og være forberedt på en skikkelig kjip dag. Legging den kvelden bør ikke bli noe problem da. Anonymkode: 8ec98...951 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Jeg er jo voksen, men det eneste som hjelper for meg er å døgne. Altså være opp hele natten, og hele neste dag -sånn at når jeg sovner igjen på kvelden så er jeg så utslitt at jeg sover i ti timer, men våkner tidlig på morningen igjen og "har kommet over det". Jeg hadde en periode nå i januar som varte over flere uker, da måtte det to "døgninger" til, jeg prøvde først en, men falt tilbake til mønsteret bare etter et par dager, så da prøvde jeg en gang til etter sånn fire døgn og da rettet det seg opp. Går også an å kjøpe melatonin på helskost/apotek, det hjelper å fortelle kroppen at "nå er det natt" Anonymkode: 2cacc...922
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er jo voksen, men det eneste som hjelper for meg er å døgne. Altså være opp hele natten, og hele neste dag -sånn at når jeg sovner igjen på kvelden så er jeg så utslitt at jeg sover i ti timer, men våkner tidlig på morningen igjen og "har kommet over det". Jeg hadde en periode nå i januar som varte over flere uker, da måtte det to "døgninger" til, jeg prøvde først en, men falt tilbake til mønsteret bare etter et par dager, så da prøvde jeg en gang til etter sånn fire døgn og da rettet det seg opp. Går også an å kjøpe melatonin på helskost/apotek, det hjelper å fortelle kroppen at "nå er det natt" Anonymkode: 2cacc...922 Å få et lite barn til å døgne er ikke direkte en god løsning. Selv mange voksne vil slite med det. Anonymkode: 73f11...0f4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 Kan hun ikke avtale med barnehagen å levere kl 12 og hente rett før stengetid noen dager? Si som det er at døgnrytme ble snudd mens barnet vsr syk. Så legger hun en time tidligere hver dag. Når han står opp tidligere så leverer hun tidligere. Blir jo mer sliten i barnehagen enn hjemme. Anonymkode: 85f50...518 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 47 minutter siden, AnonymBruker said: Å få et lite barn til å døgne er ikke direkte en god løsning. Selv mange voksne vil slite med det. Anonymkode: 73f11...0f4 Var vel derfor jeg poengterte at jeg er voksen. Samtidig så er det jo ikke akkurat ødeleggende for et barn å døgne en gang eller to heller. Anonymkode: 2cacc...922
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 Hmmm... gradvis å snu er jo best, men kan man ikke, så går det antagelig greit å vekke kl 7 og heller legge veldig tidlig en periode heller. Høres ut som om mor har større problemer med morsrollen enn leggetid, fint du er der for henne. Er hun muligens deprimert eller noe? Ikke normalt å ikke klare å vekke et barn til rett tid. Hvordan er mors døgnrytme? Lov å tippe at hun også sover til 12? Det er jo ikke bra på noe vis... hun bør snakke med sin fastlege i såfall, evt helsestasjonen og be om litt hjelp til å meste hverdagen bedre Problemet her ligger ikke hos barnet. Bare vent til barnet begynner å mase om is hver dag eller nugatti i matpakka. Man bør takle å bestemme det riktige for et lite barn for ikke å ødelegge de helt. Anonymkode: 194a7...e32 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Var vel derfor jeg poengterte at jeg er voksen. Samtidig så er det jo ikke akkurat ødeleggende for et barn å døgne en gang eller to heller. Anonymkode: 2cacc...922 Du bør lese/høre boka "Why we sleep" før du kommer med slike direkte helseskadelige råd. Om du driter i deg selv er en ting, men å anbefale slikt videre helt tydelig uten kunnskap om hva søvnmangel gjør med kroppen, det bør du la være. Anonymkode: 194a7...e32
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Var vel derfor jeg poengterte at jeg er voksen. Samtidig så er det jo ikke akkurat ødeleggende for et barn å døgne en gang eller to heller. Anonymkode: 2cacc...922 Det er svært lite sannsynlig at et barn i det hele tatt hadde klart det og å tviholde et barn våkent i et helt døgn er mishandling og på ingen måte nødvendig. Det er klart man heller snur døgnet på en langt mer skånsom måte med et barn. Anonymkode: 73f11...0f4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Du bør lese/høre boka "Why we sleep" før du kommer med slike direkte helseskadelige råd. Om du driter i deg selv er en ting, men å anbefale slikt videre helt tydelig uten kunnskap om hva søvnmangel gjør med kroppen, det bør du la være. Anonymkode: 194a7...e32 "Driter i meg selv" -hva i alle dager? Og hvordan får du det til at jeg ikke har kunnskap om hva mangel på søvn kan gjøre med kroppen? Poenget er jo selvsagt ikke å fortsette å døgne, men å gjøre det en gang eller to akkurat for å få søvnmønsteret på rett kjøl. Anonymkode: 2cacc...922
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det er svært lite sannsynlig at et barn i det hele tatt hadde klart det og å tviholde et barn våkent i et helt døgn er mishandling og på ingen måte nødvendig. Det er klart man heller snur døgnet på en langt mer skånsom måte med et barn. Anonymkode: 73f11...0f4 Den antatte i teorien mishandleren skal trekke seg ut av tråden nå. Jeg kom med en enkel kommentar og poengterte at jeg var voksen, men får høre at jeg både er dum, helseskadelig og "driter i meg selv". Jøsses, snakk med enhver bonde eller fisker sier jeg bare, enhver sykepleier på turnus, hotellmedarbeider eller bensinstasjonmedarbeider. De fortjener å få huden full for sitt søvnmønster alle sammen, selv om dere er glad for at de er der når dere trenger dem. Tenkte kanskje det kunne ligge noe nyttig i det jeg sa, med en barnevri selvsagt, beklager. Anonymkode: 2cacc...922 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hmmm... gradvis å snu er jo best, men kan man ikke, så går det antagelig greit å vekke kl 7 og heller legge veldig tidlig en periode heller. Høres ut som om mor har større problemer med morsrollen enn leggetid, fint du er der for henne. Er hun muligens deprimert eller noe? Ikke normalt å ikke klare å vekke et barn til rett tid. Hvordan er mors døgnrytme? Lov å tippe at hun også sover til 12? Det er jo ikke bra på noe vis... hun bør snakke med sin fastlege i såfall, evt helsestasjonen og be om litt hjelp til å meste hverdagen bedre Problemet her ligger ikke hos barnet. Bare vent til barnet begynner å mase om is hver dag eller nugatti i matpakka. Man bør takle å bestemme det riktige for et lite barn for ikke å ødelegge de helt. Anonymkode: 194a7...e32 Hun sliter litt med helsen, så antagelig er det nok ikke så lett å stå opp tidligere enn tolv. Hun sier hun fint kan legge seg tidlig, men siden barnet sover såpass seint, går jo ikke det. Hun sier det er vanskelig når de ikke går ut eller har noe rutiner på verken mat, legging eller noe som helst. Jeg kunne eventuelt kanskje avtalt å ha noe playdate tidlig på morgenen, så hun kommer seg ut med barnet, eller invitert dem hjem siden vi har jevnaldrende.. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alternativet er jo å plutselig vekke kl 8 en dag og være forberedt på en skikkelig kjip dag. Legging den kvelden bør ikke bli noe problem da. Anonymkode: 8ec98...951 Ja, det kan jo være løsningen. Vi har selv gjort det en gang, men nå var det ikke mange timene det var snakk om. Det gikk greit, man må bare fylle dagen med noe som faktisk er litt gøy.. Og kanskje litt sukker sånn tidlig på dagen for store og små 😅 Anonymkode: 0e586...16d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå