AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Delt bosted. Har avtalefestet 50/50. Forelder 1: tjener 1,9 i året. Mye kunder samt teknisk arbeid med fysisk oppmøte Reiser mye i jobbsammenheng, men forsøker å få reisene til barnefri uker. Det går ikke alltid, og barna og forelder 2 må da tilpasse samværsplaner. Forelder 2: tjener 600k. Kontorjobb. Mye hjemmekontor. Tar absolutt alt av sykt barn, legetimer eller annet barna skal i "arbeidstiden". Forelder 1 mener at dette er rettferdig 50/50 og at bidrag ikke skal betales, eller at forelder 2s medgåtte tid til alt på dagtid ikke teller. Forelder 2 mener det faktiske samværet bør telles opp, og bidrag eventuelt betales. Er dette mulig ved 50/50? Anonymkode: db0ef...72d
Hr. Aktiv Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 Jeg er forelder 2 og bryr meg mindre. Er barna fornøyd er jeg fornøyd. Penger betyr ingenting. Dog merker jeg motsatt de betyr alt. 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 Du kan søke bidrag ved 50/50 gjennom nav når den som trenger hjelpen tjener mest og er klart urimelig her. Anonymkode: 82653...de3 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 Mener du at Forelder 2 tar barnet når det er sykt selv om det er Forelder 1 sin uke? Anonymkode: 260f8...583
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Mener du at Forelder 2 tar barnet når det er sykt selv om det er Forelder 1 sin uke? Anonymkode: 260f8...583 Ja, om de f eks ringer fra bhg at barnet må hjem pga sykdom. Anonymkode: db0ef...72d
regine Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Bidragsreglene er lagt opp slik at barna skal forsørges økonomisk av BEGGE sine foreldre, ut fra hvor mye de tjener. Altså at den som tjener mest også skal bidra mest. Dette gjelder også ved delt bosted. Sjekk NAVs bidragskalkulator, så finner du ut hva som er riktig beregning. er det flere barn involvert får du kun en indikasjon, men det vil garantert vise at bidrag skal betales. Man kan også be NAV både beregne og kreve inn bidraget, er ofte det enkleste for at det skal bli riktig. Når det er sagt - hvorfor allverden skal barna påtvinges en 50/50 løsning når det åpenbart ikke er kompatibelt med jobben til en av foreldrene? Hvis man prioriterer jobb med mye reising etc, så bør man faktisk stikke fingern i jorda og innse at 50/50 ikke er praktisk gjennomførbart. Det forelder 1 gjør i denne situasjonen er å insistere på 50/50, men uten å ta noen av konsekvensene av det. Ikke skal det betales bidrag og ikke skal det følges opp slik man MÅ når man skal dele barnas tid på denne måten. Som forelder 2 ville jeg ikke godtatt dette, siden det er helt urimelig. Ville absolutt tatt tak i denne situasjonen, helt urimelig slik det fungerer nå. 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 14 minutter siden, regine said: Når det er sagt - hvorfor allverden skal barna påtvinges en 50/50 løsning når det åpenbart ikke er kompatibelt med jobben til en av foreldrene? Forelder 1 hadde mest penger til advokat. Forelder 2 prøver å ikke la dette gå utover barna. Anonymkode: db0ef...72d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 Ekstra tid på dagtid teller ikke, det er overnatting som telles. Men bidrag skal likevel betales ved så stor inntektsforskjell. Sjekk bidragskalkulatoren. Og ellers, som alltid, hør på regine. Anonymkode: b5a87...c75 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 Du kan søke bidrag via NAV ettersom forelder 1 ikke ønsker å inngå privat avtale (regner med du er forelder 2). Det høres ut som forelder 2 kan ha rett på bidrag her ettersom lønnsforskjellen mellom foreldrene er såpass store. Dette gjelder også om dere har delt bosted og 50% samvær. Husk at alle utgifter til feks. SFO, barnehage osv. må dokumenteres. Samværsavtalen bør være skriftlig og legges ved søknaden. Om dere ikke har samværsavtale, kan du innkalle til mekling hos familievernskontoret. Om forelder 2 ikke går med på å skrive samværsavtale, kan forelder 1 dokumentere samværet ved å oppgi i en kalender når han/hun har hatt barna. Anonymkode: 0ae5a...811 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ekstra tid på dagtid teller ikke, det er overnatting som telles. Men bidrag skal likevel betales ved så stor inntektsforskjell. Sjekk bidragskalkulatoren. Og ellers, som alltid, hør på regine. Anonymkode: b5a87...c75 Det er ikke nødvendigvis riktig, nav kan også dele inn døgnet ift antall måltider. Ofte vanligst ved kun dagsamvær. Anonymkode: 155bf...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 Bidrag bidrar også til å jevne lønnsforskjellen mellom foreldre, dog slik at alle kostnader fortsatt skal betales likt selv om den ene mottar bidrag (bidragsmottaker er ikke ansvarlig for å betale alt selv om en mottar bidrag, mottaker og bidragspliktig/betaler skal betale likt). Anonymkode: 155bf...f7a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 Utgifter ved 50/50 skal ikke deles 50/50 det skal delest ut fra en brøk utfra hvem sot tjener mest penger også. Ta ei runde med utregning på nav så får du det riktig. Anonymkode: 82653...de3 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 Min mann tjente meir en mor til barna så der var bruken 63/37 å betale på utgiftene. Anonymkode: 82653...de3 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Utgifter ved 50/50 skal ikke deles 50/50 det skal delest ut fra en brøk utfra hvem sot tjener mest penger også. Ta ei runde med utregning på nav så får du det riktig. Anonymkode: 82653...de3 Som du ser legger Nav til grunn at foreldrene har like kostnader til barna ved delt bosted, bidraget utjevner forskjellen i lønn. Det er dermed ikke slik du skriver over. Anonymkode: 155bf...f7a
Lønnesirup01 Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 Da må Forelder 2 slutte å være ettergivende og være "barnevakt" når det passer Forelder 1. Problemet her er vel strengt tatt at Forelder 1 ikke har tid og kapasitet til 50% samvær. Kan h*n ikke ha barnet i sin uke, får h*n skaffe barnevakt, f.eks. egne foreldre. Går ikke dette over lengre tid, må det en endring til: mindre jobb eller ansvar på jobb, eller endret samværsfordeling. Husk å poengtere at selv om samværet f.eks. forskyves til 60/40, så er foreldreretten fortsatt 50/50. Kanskje kan dere gå tilbake til 50/50 i fremtiden, f.eks. når barna er større. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 Usnsett om han har advokat så er ikke dette 50/50 Ta være på alle meldinger, alle ganger F2 måte steppe inn på F1 sine dager og be om ny itregning for samvær. Jeg satt noe tull tall inni kalkulatøren og fikk med at F1 skal betale 3000kr i måneden med 50/50 ordningen. søk 70/30- høres ut som det er best for barna Anonymkode: 7702d...b42 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #17 Skrevet 16. februar 2021 Dette var ca lik forskjell mellom meg og far til mine barn, men han hadde null samvær. Han nekter å betale bidrag, fordi vi på papiret hadde 50\50. Jeg dokumenterte samværet og krevde bidrag fra nav. Selvom man har 50/50 samvær har du likevel rett på bidrag ettersom inntektsforskjellen er såpass stor Anonymkode: 39546...5bc 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #18 Skrevet 16. februar 2021 Legg inn antall barn, fordeling av utgifter til barnepass og fordeling av barnetrygd, samt inntekt på Navs bidragskalkulator. Husk at det er antall netter som teller som samvær. Om du kan, ikke vær barnevakt i den andre forelderens uke. Man kan ha krav på bidrag til tross for 50/50. Du burde få nav til å beregne det, så krever de det inn for deg. Anonymkode: c59ab...90c 1
regine Skrevet 16. februar 2021 #19 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Forelder 1 hadde mest penger til advokat. Forelder 2 prøver å ikke la dette gå utover barna. Anonymkode: db0ef...72d Men da håper jeg at forelder 2 fra starten av denne ordningen har notert ned ALLE ganger foreldre 2 måtte ta ansvar for barna i forelder 1 sin tid. Og at foredler 2 tar seg på tak og ber om endring i avtalen pga at foredler 1 ikke følger opp sin del av 50/50 som kan bevises ved at alle avvikene er loggført. Jeg håper også at forelder 2 nå sender inn krav om beregning av bidrag til NAV - dette er til barnas beste, fordi foredler 2 da får litt romsligere økonomi. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #20 Skrevet 23. mars Hvordan regner man ut dette om den ene forelderen ikke vil si hva de tjener da? Anonymkode: feed3...49b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå