Gjest Emmlelina Skrevet 19. august 2005 #1 Skrevet 19. august 2005 Hei,, Har ett spørsmål i dag. Når lar man barna, "jenter" ta piercing i navlen. Har en jente på 13 og ett halvt. Hun tok det uten lov i jan og jeg nekter henne å bruke det. Full krig med andre ors.
Dagoberta Skrevet 19. august 2005 #2 Skrevet 19. august 2005 Jeg måtte love mamma å ikke ha ringer andre plasser enn i ørene før jeg ble 18 Men jeg er 27 nå, og det ser ut til at ting har forandret seg litt på de ti årene som har gått, så det vil kanskje være vanskelig å få henne til å vente så lenge?
Gjest Porselen Skrevet 19. august 2005 #3 Skrevet 19. august 2005 Min venninnes datter tok hull i ørene mot foreldrenes vilje, istedet for å kjefte på henne så lot de henne se hvor lei seg og skuffet de ble. Og til slutt tok hun ut ørepynten og lot hullene gro igjen. Foreløpig er ikke piercing tema hjemme hos meg og jeg vet heller ikke tenkt gjennom hvordan jeg skal forholde meg til det når det blir et tema. Kanskje piercing ikke er "in" lenger når min datter kommer i 13-14 årsalderen - 5-6 år til - sier mor med håp i stemmen. 16 år er kanskje en passende alder, men det er vel ikke så lett når de gjør det uten vår tillatelse. En eller annen reaksjon bør det nok bli, og dere kjenner vel jenta deres såpass godt at dere vet hva som svir best. Piercing er ikke det verste som kan skje her i livet, men reaksjonen må være fordi at hun trosset dere og gjort noe hun ikke hadde lov til. Å, jeg gruer meg til å bli mor til en tenåringsjente - tenåringsgutten min er mild som en sommervind men tror det blir andre boller når jenta kommer i den alderen. To valium takk!
Superlammet Skrevet 19. august 2005 #4 Skrevet 19. august 2005 Ok, du som forelder har full rådrett over ditt barn. DU bestemmer hva hun skal gjøre med kroppen sin, ikke henne. To ting: Hun tok det uten lov sier du. Hvor tok hun det? På et studio, eller selv? tok hun det på et studio ville jeg tatt henne med til studioet og tatt en alvorsprat med de som driver det. I Norge er det en etisk rettningslinje på piercing- og tattoostudioer som sier at piercing har 16 års aldersgrense, og tattoo og intimpiercing (brystvorte og kjønnspiercing) har 18 års aldersgrense. De seriøse studioene opererer med slike aldersgrenser. De som ikke gjør det anses som useriøse. Jeg ville aldri latt mitt barn ta en piercing på et slikt studio, mye pga de strenge kravene til hygiene osv. som er rundt dette. Slurver de med leg., kan de like gjerne slurve med hygienen også! Jeg hadde sagt til henne at siden hun tok det nå får hun ikke når hun blir 16. Hun må vente til hun blir 18. Dette har du full rett til å si (selv om hun sikkert kommer til å ta når hun blir 16 uansett). Du kan også ta henne med til et seriøst studio hvor de profesjonelle piercerne kan forklare henne faren ved å ta piercing i såpass tidlig alder og faren ved å ta selv/på et useriøst studio. Sånt no kan være en vekker for noen barn. Konklusjon: Be henne ta den ut. Be om å få se navlen en eller flere ganger i uka (du ser fort om det har grodd igjen eller om hun har hatt den på). Gjør det klart at du er utrolig skuffet over henne og forklar faren ved dette, og at siden det er aldersgrense på dette har hun gjort noe ulovlig (en liten hvit en, men den kan funke). Lykke til uansett!
Gjest Gjest_Emmelina_* Skrevet 19. august 2005 #5 Skrevet 19. august 2005 Hun vet at jeg er skuffet og jeg sa følgende. ta den ut noe hun gjorde umiddelbart. MEN hun har hatt den i noen ganger til og den er ikke grodd. Men jeg blir bare så skuffet for at hun gjør det igjen. Men takk for alle innspill og råd. Tror det som svir mest er at jeg gir en tilbakemelding på at jeg er veldig skuffet for at hun valgte å gjøre det UTEN lov. Vi har en god dialog ,men sa jeg ikke stoler på henne nå. En gang til så får du ikke ett klesplagg til av meg. Hun elsker klær..
Superlammet Skrevet 19. august 2005 #6 Skrevet 19. august 2005 Konfisker smykket. Ta det, og gjerne kast det forann øynene hennes. Jeg hadde også kuttet krafitg inn på kjøp av nye klær til henne. Hva kan jeg si? Bruk ungens svake punkter! Da lærer hun fortere.
Gjest Milah Skrevet 19. august 2005 #7 Skrevet 19. august 2005 Jeg fikk lov til å ta piercing i navlen når jeg var 14. Som superlammet spurte om, hvor var det hun tok denne piercingen? For det er ikke lov å pierce 13-åringer uten foreldrenes samtykke!
Superlammet Skrevet 19. august 2005 #8 Skrevet 19. august 2005 Jeg fikk lov til å ta piercing i navlen når jeg var 14. Som superlammet spurte om, hvor var det hun tok denne piercingen? For det er ikke lov å pierce 13-åringer uten foreldrenes samtykke! ← Det er ingen lov som sier at piercing og tattoo har aldersgrenser. Dette er etiske retningslinjer, dessverre. Flere profesjonelle tatovører og piercere prøver å få gjennom et lovforslag slik at denne utingen blir et sagablått (forhåpentligvis). Men man kan gå så langt å si at det er legemsbeskadigelse av mindreårig, men da vil det også si at det må gjelde for de over 16 i og med at foreldrene har ansvar for kroppen til barnet har fylt 18 år. Problematisk dette her, men slik er det nå. Lurer fortsatt på hvor hun tok den..
inar Skrevet 19. august 2005 #9 Skrevet 19. august 2005 Min datter er 16 og vil ha piercing, og hun vet hun kan gjøre det i studio uten mitt samtykke nå. Men jeg har sagt nei, så lenge hun bor hjemme, er det jeg som bestemmer. Ødelegge kroppen sin kan hun gjøre når hun blir gammel nok.
Gjest Gjest_Emmelina_* Skrevet 19. august 2005 #10 Skrevet 19. august 2005 Hun var med ei på tyve . Det var en "godkjent" plass, så han hadde tatt noen tester.
Gjest Lilleulv Skrevet 19. august 2005 #11 Skrevet 19. august 2005 hoho, husker jeg som 15-åring kom hjem med piercing i nesa. Da ble det lurveleven da!!! Jeg måtte pent ta den ut ja, pappa var nådeløs! mamma syntes litt synd på meg iom at jeg hadde brukt penger på det og gått igjennom den smerten å ta det da. jeg ble jo kjempelei meg.... men pappa klarte bare ikke å se på meg med den i trynet, og han kom ikke til å gi meg en ting før jeg tok den ut igjen. tror jeg hadde den i 24 timer eller noe Piercing i navelen tok jeg da jeg var 20...
Superlammet Skrevet 19. august 2005 #12 Skrevet 19. august 2005 Hun var med ei på tyve . Det var en "godkjent" plass, så han hadde tatt noen tester. ← Definèr "godkjent plass". Tatt noen tester? Hvem har sagt at han har "tatt noen tester" og derfor var kyndig til å ta piercing? Det er ikke akkurat sånn at man må avlegge en eksamen for å bli piercer.. Og at det er en godkjent plass kan bety så mye. Godkjent blir de fleste studioer, men om de er profesjonelle er en helt annen sak! Spesielt når de aksepterer at en over 18 som ikke er i familie med den som skal ta piercingen går som "verge". Jeg synes det er ganske hårreisende og absolutt ikke godkjent!
Gjest Ingrid78 Skrevet 19. august 2005 #13 Skrevet 19. august 2005 syns det er rart hun kunne ta det da hun var 13. Piercingstudioer skal ha en 16 år's grense på navlepiercing, 15 i følge med voksne. Så hun har faktisk ikke lov til å ha den der engang.
Gjest Milah Skrevet 19. august 2005 #14 Skrevet 19. august 2005 Det er ingen lov som sier at piercing og tattoo har aldersgrenser. Dette er etiske retningslinjer, dessverre. Flere profesjonelle tatovører og piercere prøver å få gjennom et lovforslag slik at denne utingen blir et sagablått (forhåpentligvis). Men man kan gå så langt å si at det er legemsbeskadigelse av mindreårig, men da vil det også si at det må gjelde for de over 16 i og med at foreldrene har ansvar for kroppen til barnet har fylt 18 år. Problematisk dette her, men slik er det nå. Lurer fortsatt på hvor hun tok den.. ← Ok, det visste jeg ikke.. Håper virkelig det blir fremmet en slik lov, for jeg synes det er drøyt at det er helt lovlig å kunne pierce 13-åringer uten foreldrenes samtykke!
Superlammet Skrevet 19. august 2005 #15 Skrevet 19. august 2005 Det er der det blir et definisjonsspørsmål. Foreldrene kan jo si at dette er legemsbeskadigelse f.eks..
Gjest 1111 Skrevet 19. august 2005 #16 Skrevet 19. august 2005 Jeg har alltid hatt en streng mor, men til min store forbauselse så fikk jeg lov til å pierce navlen i en alder av 13 år. Husker at jeg følte meg så mye mer voksen den dagen jeg tok den Jeg forstår godt at du ikke vil ha noe i navlen til din 13-år gamle datter, og det er det selvfølgelig du som bestemmer, uansett hvor mange her som har tatt piercing i ung alder. Sett en alder som du syns er greit at hun kan bestemme over sin egen kropp og konfisker smykket i mellomtiden. Så får hun pierce seg om igjen når hun når den alderen hvis hun fortsatt vil det.
Lassie Skrevet 19. august 2005 #17 Skrevet 19. august 2005 Det er du som må bestemme det, men jeg tror ikke det er noe problem for henne å lure deg med det om hun virkelig vil. Jeg tok piercing i navlen da jeg var 15, foreldrene mine sa ingenting på det, men jeg lurer på om jeg skjulte det for dem også.. hehe.. Men jeg tok det privat da, så de kunne uansett ikke gjort noe for å klage på at jeg hadde fått. Jeg tok litt senere samme år piercing i nesa, på studio i Trondheim, der hadde de ingen regler på det, men de var heller ikke så nøye på tingene der tror jeg. Iallfall så fikk jeg lov å beholde den, mamma syntes jeg kledde den. Jeg gjorde ikke så mye galt før jeg ble 16 uansett, så at det var det verste tror jeg ikke de synes var så ille. Sånn helt personlig så hadde jeg nok ikke blitt med datteren min på studio for at hun skulle få ta, men jeg hadde ikke flydd i taket om hun hadde kommet med det i en alder av 13 heller. Greit at hun gjorde det, men jeg hadde ikke oppmuntret til det. Mine fremtidige døtre kommer sikkert til å få hull i ørene tidlig også, siden både min samboer og jeg har flere piercinger Men det skal de få lov til da.
Brunhilde Skrevet 19. august 2005 #18 Skrevet 19. august 2005 syns det er rart hun kunne ta det da hun var 13. Piercingstudioer skal ha en 16 år's grense på navlepiercing, 15 i følge med voksne. Så hun har faktisk ikke lov til å ha den der engang. ← Jeg skulle ønske det du sier her stemte, men det gjør dessverre ikke det. Det er ingen lovfestet aldersgrense for piercing. Det er heller ingen lov som sier at 13 åringer IKKE kan ha smykke i navlen...
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2005 #19 Skrevet 19. august 2005 Jeg skulle ønske det du sier her stemte, men det gjør dessverre ikke det. Det er ingen lovfestet aldersgrense for piercing. Det er heller ingen lov som sier at 13 åringer IKKE kan ha smykke i navlen... ← Nei, men de "seriøse" studioene følger retningslinjer for aldersgrenser som nevnt over her. Anbefaler å gå til slike i stedet for noen som driver på fritida og lignende. Ryktene sprer seg fort ang hvem som kan håndverket sitt. Å betale 500kr for en skjev piercing er surt og penger ut av vinduet, så da kan man like gjerne få det gjort ordentlig hos noen som vet hva de gjør. Lurer også på hvor trådstarters datter tok piercingen. Høres ikke ut som noe seriøst sted. Synes det er litt for tidlig å for en 13 åring å ha smykke i navelen. Ikke pga selve isettingen, men man skal være nøye med å rense og holde det rent i tiden etterpå, MEN på den annen side så ville jeg heller ha latt dattera mi dra til et ordentlig piercingstudio i stedet for at hun skulle gå på apoteket, kjøpe en sprøytekanyle og stikke selv.
Annie78 Skrevet 19. august 2005 #20 Skrevet 19. august 2005 Vi hadde prosjektarbeid på skolen, og en gruppe (8.klasse) jobbet med dette med piercing. Da oppdaget de alle ulempene med piercing og at det faktisk kunne være farlig hvis de ikke tok den på et sted hvor de er nøye med hygiene, og at de selv følger det opp etterpå. De fant mye stoff om dette på nettet, kanskje det kan være en ide og sette seg ned og lese om temat med ungdommen. Men jeg skjønner godt de som sier at dette får de vente med til de er myndige /bor for seg selv og tjener egne penger. På den andre siden er vel ikke piercing det verste ungdommer kan finne på..... Pappa hadde gjort meg arveløs om jeg hadde kommet med piercing andre steder enn i ørene da jeg var yngre...ja,kanskje nå og.... Men han får jo hetta om jeg farger håret,så......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå