AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Jeg vet at man ikke kan planlegge alt til punkt og prikke, og man må ta ting når det føles riktig. Likevel sitter jeg ofte å tenker på når det ideelt sett ville vært best å planlegge for baby Nr 2. Barnet vårt er født i august 20. Vi tenker kanskje det er greit å holde seg i månedene januar-september av praktiske årsaker, så om vi får det til i første omgang så hadde det vært ideelt. Hvilken aldersforskjell tenker du er ideell hvis man kunne velge? 1,5 år, 2 år eller 2,5/3 år? Burde vi begynne prøvingen på Nr 2 allerede til sommeren og få 1,5-2 års aldersforskjell, eller vente ennå et års tid og få 2,5-3 års forskjell? Anonymkode: aa769...a3e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 1.5 elsker det!!!!! nå er eldste litt over to, og jeg orker ikke tanken på at lillebror skulle bli født nå. Nå er lillebror 1 år og de har det så gøy og har virkelig mye glede av hverandre. hadde ikke vært noe lettere med baby nå som storesøster er eldre og jeg syntes det er fint at de er gjevne og vi kan gå på turer sammen finne på ting alle syntes det er gøy at man ikke blir sinket av mindre søsken Anonymkode: 97d47...a10 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet at man ikke kan planlegge alt til punkt og prikke, og man må ta ting når det føles riktig. Likevel sitter jeg ofte å tenker på når det ideelt sett ville vært best å planlegge for baby Nr 2. Barnet vårt er født i august 20. Vi tenker kanskje det er greit å holde seg i månedene januar-september av praktiske årsaker, så om vi får det til i første omgang så hadde det vært ideelt. Hvilken aldersforskjell tenker du er ideell hvis man kunne velge? 1,5 år, 2 år eller 2,5/3 år? Burde vi begynne prøvingen på Nr 2 allerede til sommeren og få 1,5-2 års aldersforskjell, eller vente ennå et års tid og få 2,5-3 års forskjell? Anonymkode: aa769...a3e Jeg tenker det mest fornuftigste svaret og gi deg er noe dere to må vurdere helt selv. Har du førerkort og jobb så få to tette. Men 2 års forskjell eller maksimum 1.5 er egentlig veldig greit. Da sier du deg på en måte Ferdig også. Enn og gå helt tilbake til null hvis du venter 3 år. Med Så tette. Så vil de egt. Vokse opp sammen og du trenger ikke stresse med tid av skole og lekser så yme. De kan hjelpe hverandre opp med. Årene med utrolig mye. Men dette avhenger også av helsa di. Barnet du har. Partner og dine circumstances. Så evaluer ved og tenke på disse tingene sammen bli enige også tar du det rett og slett derifra. Lykke til. Hilsen Ingrid winfrey. 🤣 Anonymkode: dc08f...4df 1
Marisana Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 Jeg har to år og tre måneder mellom mine, og jeg kjenner veldig på at det nok hadde vært lettere om eldste var et år eldre eller kanskje et år yngre. Yngste er nå kun 12 dager, så alt er jo fortsatt veldig nytt og uvant, både for meg og for min eldste, men jeg merker godt at hun er akkurat litt for liten til å skjønne at lillesøster er for liten til å leke med henne. Hun er dog veldig glad i søsteren sin og veldig omsorgsfull, så jeg tror de vil få mye glede av hverandre om noen måneder når minste er større, og da er ikke aldersforskjellen større enn at de kan ha glede av mange av de samme lekene
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 Vi har tre år mellom og for oss er det helt topp. Storebror har vært stor nok til å kunne sette ord på en del følelser og sine egne behov. De er litt i utakt på behov, men vi er obs på å dele oss jevnlig så begge får akkurat det de trenger. Nå er minsten 15 mnd og storebror 4.5. De leker sammen, han er omsorgsfull og helten samtidig. Tror ale har sine fordeler og ulemper. Hvorfor har du forresten september som grense? Jeg har novemberbarn som nr 2 og er strålende fornøyd med det. Anonymkode: 6b348...ce3 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Har 3,5 år mellom mine og kunne ikke tenkt meg at de var noe tettere enn det. Syntes det var veldig deilig at eldste var litt mer selvstendig da vi fikk en ny baby. Ikke minst at en sov godt når det kom en fersk baby. Nå er de 6 og 2,5 og det går helt fint med den aldersforskjellen. De er gode venner stort sett, koser masse sammen og leker sammen. At de er på forskjellig nivå synes jeg ikke gjør noe og det har vært lettere å kunne følge de begge godt opp enn om de var tett i alder som småbarn. Kjenner flere som følger de mister litt av baby tiden med yngste fordi eldste fortsatt krever en del også. Anonymkode: 6fe44...5fe 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 Jeg har nesten tre og nesten fire år mellom mine, og syns det har vært veldig passe. Kanskje enda litt enklere med fire år enn tre år, men glad det ikke er kortere. Jeg har hatt god tid til å fokusere på hver enkelt og dekke deres behov, og de leker godt sammen, selv med avstand i alder. Anonymkode: 5fd7a...22f 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 Har 2år og 9 mnd mellom og veldig fornøyd med det. Eldste var for lengst ferdig med smokk, bleie, dagsoving osv da lillebror kom. Samtidig er de såpass tette at de har hatt glede av hverandre alltid. Nå som de går i 5 og 8 klasse er jeg glad for at de ikke skal på ungdomsskolen samtidig da de kan krangle en del 🤣 Anonymkode: fe2bc...b90 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 Vi får 2,5 år mellom, men hvordan det går vet jeg ikke enda. Etter å ha gjort research så var det veldig mange som advarte akkurat 2 år mellom, så vi ville egentlig ha 3 år mellom (for min del var det ikke aktuelt med 1 år mellom, jeg var ikke klar og ville ikke ha to så tette). Siden man ikke kan velge så begynte vi prøvingen når det ville være 2,5 år mellom samtlige vi snakket med sa de ville hatt minst 2,5 år mellom. Så klaffet det med en gang og vi ble litt stresset i starten, men tror nok vi løser det på et vis. Det er jo litt individuelt når tid barnet går gjennom utfordringer og faser, men jeg ser på toåringen nå at han nok hadde fått det veldig krevende om han skulle fått søsken nå. Plutselig er han veldig opphengt i jeg-et og oppmerksomhet mot han, og da tror jeg det er ekstra krevende. Anonymkode: 65f77...c11
Alvario Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 Jeg har alt😂 2 år mellom de to første, ca 1 1/2 år mellom to og tre og så 3 år igjen til minsten. For oss har tetthet i alder hatt lite å bety. De to første var utrolig rolige barn. Når nummer tre kom ble det en helt annen verden siden hun hadde kolikk i 6 mnd. Når så lillebror kom var den største forskjellen at han var veldig liten i forhold til de andre tre (som da var 3 år, 4,5 år og 6,5 år. Nå er de elste tenåringer og alle ungene er tette på forskjellige vis. 16 og 10 åringen og så 18 og 14 åringen har mest like personligheter, så alt i alt har det hos hos oss ikke betydd at det er de nærmest i alder som har best kontakt. De to midterste er jenter da, og sammen har de noe helt spesielt. De kranger aldri, deler alt av klær og bruker mye tid sammen, men slike ting tenker jeg fort kunne vært motsatt.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 Med tanke på utviklingen av selvbilde og utvikling generelt er anbefalingen 4 til 5 år. Dette mener jeg er riktig, fordi det er min erfaring med meg og mine søsken, og egne barn. Anonymkode: 957e4...fb6 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 Ville prøvd å unngå å planlegge å få i januar og februar, i tilfelle de kommer for tidlig. Min februarbaby kom i desember. Ikke alt som kan planlegges son du sier, men man kan jo prøve og mange er jo heldige. Så tar man det som det kommer. Men mars og ut august er fin tid å få baby. Har 2 år og 1 måned imellom mine villr iallefall ikke hatt tettere. Av alternativene dine ville jeg satset på 2, og går det ikke så klaffer kanskje 3 😊 Anonymkode: 5951e...7e3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 2,5-3 år er min erfaring. Anonymkode: 41412...f80
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 Vi har 2 år og 3 måneder mellom våre og nå er baby seks måneder. Skulle jeg valgt igjen ville jeg hatt større aldersforskjell (ønsket egentlig dette også men ble gravid raskere enn jeg trodde). Eldstemann bestemte seg for å bli en tyrann da han bikket 2 år - kompromissløs verdensmester med emosjoner ut av en annen verden. I tillegg til å være kjempeartig og ha til dårlig verbalt språk. Så for oss har det vært en tøff overgang, men føler det begynner å løsne nå som eldste har begynt å snakke mer. Tenker likevel at det hadde vært bedre med minst 3 år mellom. Samtidig blir det fint fremover når de er ca like gamle slik at vi kan gjøre felles aktiviteter sammen. Anonymkode: 5531b...f99
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 Meg over: *kjempeaktiv, ikke artig Anonymkode: 5531b...f99
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 Jeg tror det viktigste er om dere føler dere klare når sommeren kommer, eller helst vil vente litt til. Orker du et nytt svangerskap, virker det fristende, eller i hvert fall helt ok med ny spedbarnstid om et knapt år? Det kan være hardt for kroppen med relativt tette svangerskap, men hadde du lite plager første gang er sjansene større for at det blir slik med nr. to også. Hvordan var første spedbarnstid? Hvordan sover kommende storesøsken om natten når dere er der at dere vurderer å starte prøvingen, og hvordan opplever dere dagene? Vi har 1 år og 8 mnd. mellom. Jeg tenkte rundt 3 år i utgangspunktet, og den yngste var ikke helt planlagt (men veldig velkommen). Den største ulempen med den aldersforskjellen syns jeg er strevet med å strekke nok til for to små samtidig. Praktisk går det fint, men jeg har hatt en del dårlig samvittighet. Og jeg ser at det hadde kanskje gått noen hakk lettere om nr. to kom nå som første snart er tre, mer selvstendig og kan sette ord på følelser og opplevelser. Akkurat for oss, med våre to barn, tror jeg kanskje det hadde vært hakket vanskeligere, og i hvert fall ikke lettere med to år. Det var mye sterke følelser og sterk vilje hos eldste som krevde fullt fokus til tider. Men kanskje kom dette akkurat da fordi lillesøster begynte være stadig mer våken og ta plass, og det varierer nok uansett fra barn til barn når de tøffeste periodene kommer. Jeg syns alt i alt det drøye året som har gått siden den yngste kom har vært veldig fint (i den grad 2020 kunne være veldig fint da), og kan si at det kan være flott å ha barn med litt over 1,5 år mellom i hvert fall. Våre vil være samme, spise sammen, sove sammen, krangler ikke (enda) og sjalusien har vært helt håndterbar. Men jeg tror fasiten ligger i hva dere orker, og litt hva dere vet om første barn (selv om man aldri kan vite hvem nr to blir eller hvordan de går sammen). Anonymkode: 1dda1...b68 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #17 Skrevet 16. februar 2021 Det er 3 år mellom mine og de leker masse sammen. Eldste står opp og fikser youghurt til de begge fra kjøleskapet. Jeg vil tro personlighet er like viktig som aldersforskjell med tanke på om de vil leke sammen eller ikke. Anonymkode: 47e0e...ab6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 Jeg er gravid nå. Blir 3,5 år mellom de. Er deilig at 3 åringen kan snakke skikkelig og vi kan forklare hva som vil skje. 3 åringen gleder seg veldig, og skjønner mye. Er så spent på hvordan det vil bli når baby er født. Vi hadde i grunn ønske om 2 tette, men utsatte for å unngå 2 bleiebarn samtidig + at babytiden var veldig krevende og hard (kolikk). Anonymkode: 495ea...663 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 Vi har 3 år mellom nr 1 og 2 også har vi 1,5 år mellom 2 og 3 ville definitivt valgt 1,5 år mellom, de har mye mer glede av hverandre , er mye jevnere med utvikling, felles interesser osv.. 😁 Eldste som er 3 år eldre leker fint med de to minste , men ikke samme felles interesse for leken som de to minste 😅 Anonymkode: 85ed4...b4d
Kommerikkepånoebra Skrevet 19. februar 2021 #20 Skrevet 19. februar 2021 3 år i mellom her og syns det er helt perfekt☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå