Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner den ikke, og lurer på om hva hun endte opp med, og om det gikk bra? Jeg lurer på det samme (hvis ikke reglene endres) og skulle gjerne hatt litt erfaringer. Vi bor nærme sykehuset hvis det skulle bli krise, og har født normalt før. 

Anonymkode: 0b3d7...dfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gikk bra med henne. 

At du i det hele tatt vurderer hjemmefødsel uten helsepersonell er for meg ubegripelig. Ja, det kan gå bra, men går det dårlig risikerer du både ditt og ditt barns liv. Vil du virkelig ta sjansen på at barnet du har skal miste moren sin? 

Det er en grunn til at det dør så få barn og mødre under fødsel, og det er jo fordi fødsler i stor grad skjer på sykehus med helsepersonell tilstedet. 

Kvinner går i tog for å få beholde lokalt fødetilbud, da fødsel hjemme er forbundet med stor risiko. 

Hvis det går skikkelig galt er det for langt unna med 5 min i bil. På et sykehus løper de når det trengs! Jeg fikk hastekeisersnitt, da var de ferdig på 20 min, og da var det ikke krise engang. Hadde jeg vært hjemme hadde jeg ikke visst at det ikke stod bra til med babyen. Men jordmor passet på, og tilkalte lege, og det var ikke noe å diskutere. Hadde jeg vært langt unna et sykehus tror jeg ikke at jeg hadde født et friskt barn den dagen! 

Jeg forstår at man ønsker barnefar med på fødsel, men hvis valget står mellom en fyr som har null peilig og helseperson med utdannelse, velger man helseperson! 

Anonymkode: 67886...48a

• Liker 37
Skrevet

Vær så snill å tenk litt lenger enn å ville føde hjemme uten jordmor. 

Anonymkode: 94ee8...0c8

• Liker 16
Skrevet

Så fordi far kun får være med fra aktiv fødsel så vurderer du heller og potensielt sette babyens liv i fare? At du bor nærme sykehus og har født normalt før betyr på ingen måte at det er trygt å føde hjemme uten helsepersonell til stede. Min søster kom på sykehuset med rier og trodde alt var i orden.. plutselig sank babyens puls drastisk og 15 min senere var babyen ute med katastrofesnitt. Måtte rett på nedkjøling for å redusere faren for evt hjerneskade da det viste seg at hun hadde morkakeløsning. Gikk bra med begge to FORDI det var jordmor til stede og babyen ble overvåket.

Jeg blir så sint når jeg leser slikt. Ja, det er en utrolig kjip situasjon for gravide om dagen. Det suger. MEN å leke med livet til babyen som en slags protest eller fordi man vil ha pappa der hele tiden er for meg helt ubegripelig. Det er snakk om noen timer for din del, men for babyen er det snakk om et helt liv. Det er så ubeskrivelig egoistisk at jeg nesten ikke har ord.

Anonymkode: 4036a...5e9

• Liker 23
Skrevet

Det er så ufattelig egoistisk å gjøre noe slikt. Tenk på det stakkars barnet. 

Anonymkode: cd724...969

• Liker 7
Skrevet

Det var da voldsomt til krisemaksimering!

Etter den elendige behandlingen jeg fikk på sykehus sist jeg fødte hadde jeg definitivt heller født hjemme neste gang. Helst hjemmefødsel med jordmor til stede, men heller alene enn på Ullevål.

Kjenner svært mange som har født hjemme - flest med jordmor, men også tre som har født hjemme ved et uhell pga styrtfødsel.

De jeg kjenner som har måttet ha hastesnitt eller katastrofesnitt, har hatt langdryge harde forløp før det kom så langt. Da har man en del tid på å ombestemme seg og dra til sykehuset likevel.

Anonymkode: 016c4...2b6

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Etter den elendige behandlingen jeg fikk på sykehus sist jeg fødte hadde jeg definitivt heller født hjemme neste gang. Helst hjemmefødsel med jordmor til stede, men heller alene enn på Ullevål.

Kjenner svært mange som har født hjemme - flest med jordmor, men også tre som har født hjemme ved et uhell pga styrtfødsel.

De jeg kjenner som har måttet ha hastesnitt eller katastrofesnitt, har hatt langdryge harde forløp før det kom så langt. Da har man en del tid på å ombestemme seg og dra til sykehuset likevel.

Hvordan er opplevelsen til de du kjenner som har hatt grad 1/2 - sectio relevant som et argument for uassistert hjemmefødsel? Det hjelper fint lite at dine venninner hadde langdryge forløp før beslutningen om KS ble tatt, hvis man skulle oppleve plutselig navlesnorsfremfall, skulderdystoci eller postpartum blødning i hjemmet uten relevant kompetanse tilstede. Det er mange årsaker til fosterasfyksi og behov for operative forløsninger, hvorav noen er hyperakutte og umulig å forutse på forhånd. 

Anonymkode: adb6b...598

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Krisemaksimering? I de aller fleste tilfeller vil det selvfølgelig gå helt fint, men hvorfor skal man ta sjansen? Det er tross alt livet til en nyfødt man snakker om. 

Anonymkode: cd724...969

• Liker 13
Skrevet (endret)

Fatter ikke at noen vurderer det jeg. Før var barnefødsel den hyppigste dødsårsaken hos unge kvinner. Og det er også å risikere barnets liv og helse. 

Jeg kunne ha blødd i hjel etter fødsel nr to dersom jeg ikke hadde vært på sykehuset. Det kunne man ikke akkurat forutse. Og enda viktigere er det de fødslene hvor det oppstår akutt fare for barnets liv og helse.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kjenner svært mange faktisk? Og tre som født hjemme ved uhell grunnet styrtfødsel? Ifølge min jordmor skjer deg så og si aldri fordi man strekker seg langt for å få mor til sykehuset. Hun har i hennes 20 år lange karriere opplevd det kun 1 gang.

Anonymkode: 7db67...cc6

• Liker 3
Skrevet

Prøver du å gjemme barnet for myndighetene eller?

Anonymkode: f5fab...1f9

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere bor så nære sykehuset, blir hjemme til du har nok åpning slik at barnefaren kan være med? Også hjem rett etterpå? 

• Liker 8
Skrevet

Hadde jeg født hjemme hadde jeg nok dødd, da morkaka satt fast, og jeg måtte i narkose for å få den ut.
Hadde dette skjedd hjemme hadde jeg nok ikke rukket sjukehuset i tide.
Dette var heller ikke en risiko de kunne ha fortalt om på forhånd. 

Anonymkode: 6bd42...1aa

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Risiko er en samlet vurdering av konsekvens og sannsynlighet. Er konsekvensene store men sannsynligheten lav vurderes det fortsatt som høy risiko, som i dette scenarioet. Og når kostnaden for å redusere risikoen er liten (i dette tilfelle føde med helsepersonell til stede på sykehus) så er det ren dumskap å utsette velge å ikke ta den kostnaden. Nei det er ikke krisemaksimering når det er snakk om et barns liv og det og gjøre det man kan for at barnet (og mor!) skal ha best mulig forutsetning for å klare seg. Man står fritt til å reise hjem raskt etter en fødsel.. men selve fødselen blr så

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Og de jeg kjenner som har måtte ha katastrofesnitt har vært på operasjonsbordet 20 minutter etter å ha ankommet sykehuset... 

Jeg mener helt oppriktig at å med vilje og viten føde hjemme uten helsepersonell til stede bør kvalifisere til bekymringsmelding til barnevernet. Å med vilje og viten risikere en babys liv fordi man vil slippe noen timer med samlebåndfølelse gjør en ikke skikket som foreldre...

Anonymkode: 4036a...5e9

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjenner svært mange faktisk? Og tre som født hjemme ved uhell grunnet styrtfødsel? Ifølge min jordmor skjer deg så og si aldri fordi man strekker seg langt for å få mor til sykehuset. Hun har i hennes 20 år lange karriere opplevd det kun 1 gang.

Da jobber hun nok i sentrale strøk eller har sagt det for å berolige deg. Fødsel utenfor sykehus skjer nesten daglig i Norge. 

https://www.faktisk.no/faktasjekker/by8/nei-antall-kvinner-som-foder-uplanlagt-utenfor-sykehus-er-ikke-doblet-pa-15-ar

Anonymkode: 96a4f...08a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det skjer ofte. Her jeg bor fødes i snitt 3 barn i året hjemme eller i bil på vei til sykehuset, eventuelt i flyabulansen. Selv fødte naboen I bil nylig, og hadde hun visst at det skulle gå så raskt hadde hun holdt seg hjemme, for å føde i bil er ikke behagelig. 

https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30063-8/fulltext

Ny stor studie på hjemmefødsel. 

Jeg vil selvfølgelig ikke anbefale å føde uten jordmor til stedet, men hjemmefødsel er for mange best mtp komplikasjoner og inngrep. 

70% lavere sannsynlighet for epidural. 

40%lavere for keisersnitt 

55% lavere sannsynlighet for klipp

50% mindre sannsynlighet for tang og vakum

40% lavere risiko for 3 og 4 grads rifter

60% mindre sannsynlig at man må igangsettes med drypp 

Anonymkode: c2ebd...f18

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skjer ofte. Her jeg bor fødes i snitt 3 barn i året hjemme eller i bil på vei til sykehuset, eventuelt i flyabulansen. Selv fødte naboen I bil nylig, og hadde hun visst at det skulle gå så raskt hadde hun holdt seg hjemme, for å føde i bil er ikke behagelig. 

https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30063-8/fulltext

Jeg vil selvfølgelig ikke anbefale å føde uten jordmor til stedet, men hjemmefødsel er for mange best mtp komplikasjoner og inngrep. 

Dette er jo meningsløs bruk av statistikk, grunnen til at hjemmefødsler som regel er mindre dramatiske er jo fordi de i utgangspunktet er vurdert som særdeles lite komplisert! Du kan ikke sammenligne planlagte hjemmefødsler med fødsel på sykehus!

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jasså du 

https://www.nrk.no/livsstil/--trippel-risiko-ved-hjemmefodsler-1.7197647

En gjennomgang av over 500.000 fødsler i USA og Europa viser at det er ekstra risiko forbundet med å føde hjemme, skriver BBC .

Dobbelt så mange babyer dør etter planlagte hjemmefødsler enn etter planlagte sykehusfødsler, viser studien. 

Dødsfallene i forbindelse med hjemmefødsler var i overveiende grad knyttet til mangel på surstoff hos barnet og mislykket gjenopplivning.

Anonymkode: a567f...fd1

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er svært vanlig her. Og nå som de sentraliserer sykehusene, trenger det ikke engang være styrtfødsel for at man skal få "gleden" av å føde på vei til sykehuset. 

Pås skrev (Akkurat nå):

Dette er jo meningsløs bruk av statistikk, grunnen til at hjemmefødsler som regel er mindre dramatiske er jo fordi de i utgangspunktet er vurdert som særdeles lite komplisert! Du kan ikke sammenligne planlagte hjemmefødsler med fødsel på sykehus!

Tror poenget var at hun heller skulle satse på å føde assistert hjemme.

Anonymkode: 31bf5...9ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er svært vanlig her. Og nå som de sentraliserer sykehusene, trenger det ikke engang være styrtfødsel for at man skal få "gleden" av å føde på vei til sykehuset. 

Tror poenget var at hun heller skulle satse på å føde assistert hjemme.

Anonymkode: 31bf5...9ff

Dersom man planlegger assistert hjemmefødsel er man vel allerede vurdert som lavrisiko! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...