AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 En bekjent av meg er arbeidsledig, har vært det i snart 2 år, og mister snart dagpengene sine. Jeg fikk vite om en jobb. Den var ikke innenfor fagfeltet som hun har utdannelse innen, men den var greit betalt, arbeidsgiver krevde ingen utdannelse, og jeg tenkte det var bedre enn ingenting, derfor tipset jeg henne om den. At hun ikke ville søke sier jeg ingenting på, det er hennes valg, men argumentasjonen for ikke å søke skjønte jeg ikke. "Jeg er overkvalifisert for en slik jobb" sa hun. Men hvordan kan hun være overkvalifisert til et yrke hvor hun ikke har erfaring? Jeg skjønner at en sykepleier med erfaring er overkvalifisert til å ta en assistentstilling på sykehjem, men hvordan kan f.eks en maskiningeniør si at h*n er overkvalifisert til å jobbe i butikk hvis h*n aldri har jobbet i butikk før? Jeg er greit utdannet selv, men jeg har aldri sett på meg selv som overkvalifisert til noe som helst, annet enn innenfor eget fagfelt. Kan noen forklare meg denne tankegangen? Er dette bare en måte å si "jeg vil ikke ta jobber som er under mitt nivå" på, eller mener de virkelig at de som har høyere utdannelse innenfor ett spesifikt felt er overkvalifiserte til alle jobber som ikke krever høyere utdanning? Anonymkode: bfb64...508 14
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 En kan alltids søke, men arbeidsgiver vil med stor sannsynlighet heller ansette noen som ikke kjeder seg med oppgavene fort og som nok er mer stabil i stillingen. Si at en har en bachelor, da vil arbeidsgiver nok tenke at en stilling som vaskehjelp/butikkmedarbeider er et kort mellomspill hvor en ikke vil yte sitt beste. Anonymkode: 5f858...f76 47
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En bekjent av meg er arbeidsledig, har vært det i snart 2 år, og mister snart dagpengene sine. Jeg fikk vite om en jobb. Den var ikke innenfor fagfeltet som hun har utdannelse innen, men den var greit betalt, arbeidsgiver krevde ingen utdannelse, og jeg tenkte det var bedre enn ingenting, derfor tipset jeg henne om den. At hun ikke ville søke sier jeg ingenting på, det er hennes valg, men argumentasjonen for ikke å søke skjønte jeg ikke. "Jeg er overkvalifisert for en slik jobb" sa hun. Men hvordan kan hun være overkvalifisert til et yrke hvor hun ikke har erfaring? Jeg skjønner at en sykepleier med erfaring er overkvalifisert til å ta en assistentstilling på sykehjem, men hvordan kan f.eks en maskiningeniør si at h*n er overkvalifisert til å jobbe i butikk hvis h*n aldri har jobbet i butikk før? Jeg er greit utdannet selv, men jeg har aldri sett på meg selv som overkvalifisert til noe som helst, annet enn innenfor eget fagfelt. Kan noen forklare meg denne tankegangen? Er dette bare en måte å si "jeg vil ikke ta jobber som er under mitt nivå" på, eller mener de virkelig at de som har høyere utdannelse innenfor ett spesifikt felt er overkvalifiserte til alle jobber som ikke krever høyere utdanning? Anonymkode: bfb64...508 Hun vet nok at arbeidsgiver vil si at hun er overkvalifisert. Kanskje har hun allerede søkt masse lignende jobber. Anonymkode: 0ad75...e7c 32
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 En med mastergrad er selvsagt overkvalifisert for en stilling ment for ufaglærte, uansett hvilke forskjellige felt graden vs. jobben er i. Arbeidsgiver vil gjerne ikke ansette overkvalifiserte, det er kostbart, tidskrivende og bortkastet tid når de gjør en dårlig jobb og slutter etter kort tid. Anonymkode: 6515b...893 36
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 Det eneste måten hun kan ha sjans på en slik jobb, er å lyve på seg å IKKE ha noen utdanning.... Ja, jeg har vært arbeidsledig og søkte usjenert på det meste, men uten unntak sa alle som lyste ut den typen jobb at jeg var overkvalifisert og de derfor ikke engang vurderte meg til stillingen. Grunnen er jo at de antar du bare blir til du finner en relevant jobb og kommer til å kjede deg/gjøre lite innsats i denne. Jeg jobbet mye gjennom vikarbyråer og det var helt ok, der var det helt greit å være overkvalifisert for jobben, for det var bare midlertidig uansett. Jeg fikk derimot aldri tilbud om fast stilling nettopp av den grunn at jeg hadde høyere utdanning... Anonymkode: e1346...2bb 16
Blålilla Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Hun kommer til å fortsette å søke på det som er relevant for henne ift utdannelse. Da forsvinner hun så fort hun får noe annet. Dette vetbarneidsgiver. Ansettelser og opplæring er dyrt, viktig å sarse på noen som blir værende. 12
Gjest ti10 Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 (endret) Hun har sannsynligvis fått den beskjeden så mange ganger at hun har gitt opp å søke på den type jobber. Egentlig synd for både arbeidsgiver og arbeidssøker å gå i den fella, for jeg kjenner til flere tilfeller der såkalt overkvalifiserte har fått jobb som ikke akkurat var ideell i teorien, men som faktisk viste seg å bli det, og personene har vært der i flere år. En annen ting som er litt rart, er at sånne folk (overkvalifiserte) faktisk ikke blir vurdert i servitør- og butikkjobber osv. For i disse bransjene er det jo ekstremt mye gjennomtrekk fra før av så, hva som gjør det så mye verre at en ingeniør på 40 går videre etter et halvt år enn at en student på 20 gjør det, det skjønner jeg ikke. Endret 16. februar 2021 av ti10 .
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): En kan alltids søke, men arbeidsgiver vil med stor sannsynlighet heller ansette noen som ikke kjeder seg med oppgavene fort og som nok er mer stabil i stillingen. Si at en har en bachelor, da vil arbeidsgiver nok tenke at en stilling som vaskehjelp/butikkmedarbeider er et kort mellomspill hvor en ikke vil yte sitt beste. Anonymkode: 5f858...f76 De vil jo gjøre en god jobb når man er der selv om man er overkvalifisert. Ofte er man både selvgående og fungerer godt i jobben. Problemet er mer at man søker seg bort, naturlig nok. Anonymkode: adddf...614 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 Hva er planen hennes når dagpengene går ut da? sosialhjelp? Det er mye bedre for en med høy utdanning å ta en butikkjobb i påvente av noe annet, enn å gå helt ledig i to år. Dette spør jo også arbeidsgivere om i intervju. "hva gjorde du i perioden 2019-2021?" "nei, jeg gikk på NAV, da. Gadd ikke ta jobber jeg ikke ville ha." Godt inntrykk det liksom.. Anonymkode: 29a5d...993 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva er planen hennes når dagpengene går ut da? sosialhjelp? Det er mye bedre for en med høy utdanning å ta en butikkjobb i påvente av noe annet, enn å gå helt ledig i to år. Dette spør jo også arbeidsgivere om i intervju. "hva gjorde du i perioden 2019-2021?" "nei, jeg gikk på NAV, da. Gadd ikke ta jobber jeg ikke ville ha." Godt inntrykk det liksom.. Anonymkode: 29a5d...993 Det er ikke bare å ta en butikkjobb. Jeg var selv arbeidsledig en periode, med høyere utdannelse. Søkte som pizzabud og alt mulig, fikk kun beskjed om at jeg var overkvalifisert overalt. Anonymkode: 24c69...fcc 30
Knirke Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva er planen hennes når dagpengene går ut da? sosialhjelp? Det er mye bedre for en med høy utdanning å ta en butikkjobb i påvente av noe annet, enn å gå helt ledig i to år. Dette spør jo også arbeidsgivere om i intervju. "hva gjorde du i perioden 2019-2021?" "nei, jeg gikk på NAV, da. Gadd ikke ta jobber jeg ikke ville ha." Godt inntrykk det liksom.. Anonymkode: 29a5d...993 Det er ikke snobberi, det er fordi man ikke får jobb i butikk etc hvis man har høyere utdannelse. Uansett hvor lyst eller ikke lyst man har til å jobbe der. Jeg søkte på masse butikk-, kiosk og oppvaskhjelpjobber da jeg var nyutdannet og arbeidsledig. Fikk ikke svar engang. De vil heller ansette innvandrere, ufaglaerte og andre som ikke har ambisjoner utover å jobbe i butikk. Jeg har handlet på de samme butikkene etterpå, og jeg ser jo hvilke folk de har ansatt (og jeg klandrer dem ikke) 19
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 Jeg ser at jeg ikke har forklart meg godt nok. Dette handler ikke om noe annet enn kommentaren "jeg er overkvalifisert". La oss si at en lege blir arbeidsledig, og får tilbud om et 3 mnd engasjement i en fiskeindustri, med arbeidsoppgaver: sløye og filetere fisk. Legen har mange kvalifikasjoner, men når det kommer til akkurat denne jobben har han ingen kvalifikasjoner siden han aldri har utført disse arbeidsoppgavene før. Så hvordan kan han da være overkvalifisert? Anonymkode: bfb64...508 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 Du har jo fått svar på det du spør om jo. Les svarene en gang til. Anonymkode: 97208...e51 28
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ser at jeg ikke har forklart meg godt nok. Dette handler ikke om noe annet enn kommentaren "jeg er overkvalifisert". La oss si at en lege blir arbeidsledig, og får tilbud om et 3 mnd engasjement i en fiskeindustri, med arbeidsoppgaver: sløye og filetere fisk. Legen har mange kvalifikasjoner, men når det kommer til akkurat denne jobben har han ingen kvalifikasjoner siden han aldri har utført disse arbeidsoppgavene før. Så hvordan kan han da være overkvalifisert? Anonymkode: bfb64...508 Fordi en ferdig utdannet lege er overkvalifisert til å få en stilling som ikke krever kvalifikasjoner. Hvorfor skal de ansette en lege fremfor en 20åring uten utdannelse som blir værende i bedriften og ikke stikker av ved første anledning for å få tilbake legejobben? Anonymkode: 1bb68...ea3 21
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ser at jeg ikke har forklart meg godt nok. Dette handler ikke om noe annet enn kommentaren "jeg er overkvalifisert". La oss si at en lege blir arbeidsledig, og får tilbud om et 3 mnd engasjement i en fiskeindustri, med arbeidsoppgaver: sløye og filetere fisk. Legen har mange kvalifikasjoner, men når det kommer til akkurat denne jobben har han ingen kvalifikasjoner siden han aldri har utført disse arbeidsoppgavene før. Så hvordan kan han da være overkvalifisert? Anonymkode: bfb64...508 Arbeidsgiverne bruker selv ordet "overkvalifisert" i disse situasjonene så hva er problemet? Legen hadde aldri fått jobb i fiskeindustrien uansett. Med mindre han var nabo og kjente de som drev det. Anonymkode: 0ad75...e7c 18
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi en ferdig utdannet lege er overkvalifisert til å få en stilling som ikke krever kvalifikasjoner. Anonymkode: 1bb68...ea3 På hvilken måte krever ikke sløying og filetering av fisk kvalifikasjoner? Det krever ikke utdannelse, men det krever like fullt kompetanse, ferdigheter og kunnskap. Anonymkode: bfb64...508 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #17 Skrevet 16. februar 2021 Jeg er jurist og anser meg selv som overkvalifisert til å vaske toaletter på en skole selv om jeg aldri har vasket en skoledass i mitt liv. Gjennom utdannelsen har jeg bevist at jeg har talenter til å levere noe mer avansert en do-vasking. Altså, overkvalifisert. Anonymkode: 65f95...091 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #18 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På hvilken måte krever ikke sløying og filetering av fisk kvalifikasjoner? Det krever ikke utdannelse, men det krever like fullt kompetanse, ferdigheter og kunnskap. Anonymkode: bfb64...508 Helt riktig, men legen er fortsatt overkvalifisert til stillingen og vil ikke få jobben pga utdanningen sin. Anonymkode: 1bb68...ea3 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #19 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ser at jeg ikke har forklart meg godt nok. Dette handler ikke om noe annet enn kommentaren "jeg er overkvalifisert". La oss si at en lege blir arbeidsledig, og får tilbud om et 3 mnd engasjement i en fiskeindustri, med arbeidsoppgaver: sløye og filetere fisk. Legen har mange kvalifikasjoner, men når det kommer til akkurat denne jobben har han ingen kvalifikasjoner siden han aldri har utført disse arbeidsoppgavene før. Så hvordan kan han da være overkvalifisert? Anonymkode: bfb64...508 Legen kommer jo til å slutte med en gang vedkommende får seg en mer relevant jobb, det vet arbeidsgiver. Legen er ikke overkvalifisert når det gjelder den konkrete arbeidsoppgaven, det har du selvsagt rett i. Anonymkode: ab989...390 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #20 Skrevet 16. februar 2021 Har ansatt overkvalifiserte før, og som oftest er det veldig stor risiko for at de enten blir å kjede seg på jobb, eller søker på andre mer relevante stillinger, så fort de dukker opp. Jævlig kjipt når man ansetter noen, og de forsvinner etter 6 mnd. fordi de finner en bedre stilling. Det koster mye tid, penger, og energi å ansette noen. Faktisk er det bedre å ansette noen som er underkvalifiserte, enn overkvalifiserte, gitt at arbeidsoppgavene ikke er for spesialiserte eller krevende. De fleste kan trenes opp. Anonymkode: 95b17...639 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå