AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Livet ble ikke som jeg hadde trodd, og jeg blir nå alene med en liten baby...Bekymrer meg mye, og da først og fremst angående det økonomiske.. Har en brutto inntekt på 25 000,- og husleie på 7500,- Regner med jeg har krav på overgangsstønad. Er det noen som tør å uttale seg om de tror jeg vil klare meg økonomisk? Har jeg krav på farsbidrag, evt hvor mye er dette ca på? Anonymkode: 00d4d...b1a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 Ta kontakt med nav. Eller Google nav overgangsstønad og nav bidragskalkulator. Bidrag kommer an på fars inntekt kontra din, mengde samvær osv. Folk har klart seg på en god del mindre enn det du ender opp med, så det vil jeg tro går fint. Anonymkode: 90435...c23 9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 Alenemødrene jeg kjenner/har kjent har alltid klart seg. Det er mye støtte å hente, det viktigste er kanskje å bli klar over rettighetene dine så du ikke går glipp av noe. Du har en husleie som ikke knekker økonomien, og du har krav på barnebidrag fra far. Har han ikke inntekt til å gi deg barnebidrag, så mener jeg huske du har krav på en minimumssats fra NAV, men undersøk det mer (bidragsforskudd?). Det skal nok ordne seg! Kanskje du må være mer økonomisk i en tid fremover, men det er du på ingen måter alene om, og det kommer til å gå bra. Anonymkode: 2bb5e...79e 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Livet ble ikke som jeg hadde trodd, og jeg blir nå alene med en liten baby...Bekymrer meg mye, og da først og fremst angående det økonomiske.. Har en brutto inntekt på 25 000,- og husleie på 7500,- Regner med jeg har krav på overgangsstønad. Er det noen som tør å uttale seg om de tror jeg vil klare meg økonomisk? Har jeg krav på farsbidrag, evt hvor mye er dette ca på? Anonymkode: 00d4d...b1a Jeg ville betalt 34% i skatt. Da får du netto utbetalt 16500. Trekker du fra husleie 7500 har du 9000 kr til mat og alt annet. Dette kan du klare om du holder deg til budsjett. Om du får noe stønad fra nav, vil det jo hjelpe ekstra. Kanskje du kan spare en liten sum i mnd til deg og til babyen din. Anonymkode: ae844...f5b
Fotballmamma Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville betalt 34% i skatt. Da får du netto utbetalt 16500. Trekker du fra husleie 7500 har du 9000 kr til mat og alt annet. Dette kan du klare om du holder deg til budsjett. Om du får noe stønad fra nav, vil det jo hjelpe ekstra. Kanskje du kan spare en liten sum i mnd til deg og til babyen din. Anonymkode: ae844...f5b Hvorfor betale så mye i skatt? Må vel være mye bedre å betale skatt tilpasset inntekten, og dermed ha noe mer å rutte med hver måned? 18
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Overgangsstønad er det ikke sikkert du har rett på, jeg mener det begrunnes i om du har fast jobb som er kompatibel med å være alene om omsorgen. Du får en ekstra barnetrygd, i tilleg så har du rett på barnebidrag da far også har plikt til å forsørge barnet. I tillegg får du selvsagt overført fars del av permisjonen til deg selv. Anonymkode: 40156...46f 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 Søk på utvidet barnetrygd, redusert barnehage, overgangsstønad og barnebidrag fra far. Du får også særfradrag på skatten. Jeg er fulltidsstudent og har ca 35 000 utbetalt i mnd, har husleie på 11000 og jeg får ikke barnebidrag fra far. Så du skal nok klare deg. Anonymkode: 7c132...93a 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 Ble selv alene med 4 barn da minste var 2 månederi fjor. nå har jeg: foreldrepenger, overgangsstønad, utvidet barnetrygd og barnebidrag fra far. da jeg kjøpte ut eksmannen fra huset fikk jeg også bedre lånevilkår hos banken. du kan også søke bostøtte. blir trangere økonomisk når overgangsstønaden går ut, men sparer litt hver måned nå. Anonymkode: 0b158...abd
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 Dette klarer du! Du har krav på overgangsstønad hvis du ikke har samboer og far ikke bor i samme blokk/hus osv. Du tjener åpenbart lite nok til å få det, jeg sjekket nettopp hva vilkårene var og jeg tjente "dessverre" for mye. Du har også krav på utvidet barnetrygd og bidrag fra far. Bidrag avhenger av samværsmengden, men med en baby blir det vel ikke så mye. Beløpet avhenger også av hvor mye dere tjener. Jeg ble også nettopp alene med en liten gutt. Jeg tjener det dobbelte, men har jo i tillegg over det dobbelte i bo-utgifter. Men det skal gå bra! 💪 Lykke til! Anonymkode: 43d12...c85
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 - Utvidet barnetrygd og eventuelt overgangsstønad Eventuelt småbarnstillegg Stønad til barnetilsyn (sfo/bhg) fra Nav. I enkelte kommuner har du rett på inntektsbasert foreldrebetaling også. Den enkelte barnehage gir deg info. Stønad til skolepenger dersom du tar utdanning Barnebidrag eventuelt bidragsforskudd Fradrag skatt støtte til boligp Anonymkode: cdf4d...6a2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 - Du får overgangsstødnad, men den blir redusert pga inntekten din. - Utvidet barnetrygd, det er 1000kr ekstra pr måned. Sammen med denne, følger også noe skattelette som enslig forsørger. - Når ungen begynner i barnehage, søker du om stødnad til barnetilsyn. Dette må gjøres hver august. - Også tar du barnebidrag via nav, det er mer sikkert for at det faktisk blir betalt inn. Huk også av på bidragsforskudd, så vet du at det kommer et minimumsbeløp hver måned. Du vil klare deg helt fint. Sett opp er budsjett og følg med på hva pengene dine går til. Anonymkode: d5c63...202 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 25000 brutto er jo ekstremt lav lønn. Du bør absolutt skaffe deg en bedre jobb, evt ta utdanning dersom du ikke kan få noe bedre uten. Anonymkode: f34fd...ed2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 Du kan få overgangsstønad, du får en ekstra barnetrygd, støtte til barnetilsyn og farsbidrag (se bidragskalkulator på nav.no). Får å få den støtten du har krav på, må du og barnefar på mekling og få meklingsattest. Anonymkode: e67d4...edc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 Søk også bidragsforskudd, - da er du sikret noen kr.dersom bidrag uteblir fra barnefar. Anonymkode: c2cf4...b8a 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 Helt sykt om du tjener 25.000 kr å forsatt hat rett på overgangsstønad! Jeg er også alenemamma å har mye lavere lønn enn deg,men vi klarer oss helt fint. Anonymkode: 39a49...6cf 1
Trøndere1 Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Alenemødrene jeg kjenner/har kjent har alltid klart seg. Det er mye støtte å hente, det viktigste er kanskje å bli klar over rettighetene dine så du ikke går glipp av noe. Du har en husleie som ikke knekker økonomien, og du har krav på barnebidrag fra far. Har han ikke inntekt til å gi deg barnebidrag, så mener jeg huske du har krav på en minimumssats fra NAV, men undersøk det mer (bidragsforskudd?). Det skal nok ordne seg! Kanskje du må være mer økonomisk i en tid fremover, men det er du på ingen måter alene om, og det kommer til å gå bra. Anonymkode: 2bb5e...79e Har man krav på bidrag ? Ved 50% samvær og nogenlunde lik lønn hos mor og far. Hvem har krav på bidrag da? Bidrag har blitt litt mere nyansert enn at man kan hevde at man har krav på bidrag , dette avhenger av mange ting.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #17 Skrevet 16. februar 2021 Trøndere1 skrev (2 minutter siden): Har man krav på bidrag ? Ved 50% samvær og nogenlunde lik lønn hos mor og far. Hvem har krav på bidrag da? Bidrag har blitt litt mere nyansert enn at man kan hevde at man har krav på bidrag , dette avhenger av mange ting. Nei Anonymkode: 39a49...6cf
Kvepp Skrevet 16. februar 2021 #18 Skrevet 16. februar 2021 Er du alenemamma når dere har barnet 50/50 da? Trodde du måtte ha hovedomsorgen for å ha rett på overgangstønad? 1
Kvepp Skrevet 16. februar 2021 #19 Skrevet 16. februar 2021 Trøndere1 skrev (5 minutter siden): Har man krav på bidrag ? Ved 50% samvær og nogenlunde lik lønn hos mor og far. Hvem har krav på bidrag da? Bidrag har blitt litt mere nyansert enn at man kan hevde at man har krav på bidrag , dette avhenger av mange ting. Ved 50/ 50 har du hvertfall ikke rett på overgangsstønad. 1
Hr. Aktiv Skrevet 16. februar 2021 #20 Skrevet 16. februar 2021 Hvorfor ikke gå for 50/50 løsning? Da deler dere utgiftene. Så får barnet like god tid med begge foreldre. Er far en god mann så vil han bidra mere til klær osv. til barnet. Jeg hadde gjort det ihvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå