Gjest SissiXxx Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Hei Jeg er en 25-årig innvandrer kvinne fra et land i øst-Europa. Jeg har ingen utdannelse bortsett fra vgs i mitt hjemland og har ingen yrkeskompetanse. Jeg kom til Norge for 3,5 år siden og siden da har jeg ikke klart å få en fast og fulltidsjobb. Har bare fått lav betalte stillinger i butikker, barnehage, som vaskedame osv... Derfor er jeg nødt til å finne ut hva jeg vil studere eller hvilken fagbrev jeg vil oppnå. Jeg har ingen interesser, men jeg vet at typiske mannlige yrker (som for eksempel ingeniør, elektriker, sjåfør osv) er absolut ikke noe for meg. Lønna er ganske viktig for meg, men jeg er ikke kravstor. Jeg ønsker meg et yrke hvor snittlønna er minst 38 000 kr i måneden (jeg forventer selvfølgelig mye mindre i begynnerlønn). Dessuten er det helt greit for meg å jobbe turnus (samt nattevakter), samt alle røde dager. Jeg vil bruke maks 3 år på å oppnå yrkeskompetanse. Jeg hadde veldig gode karakterer på videregående, men jeg fant aldri noe jeg vil jobbe med Jeg har valgt 5 yrker jeg er mest interessert i, men er ikke sikker på noen av dem.... - Helsesekretær\ tannhelsesekretær. Men de tjener så fryktelig lite, til og med med 16-års ansiennitett. - Barnehagelærer. Men jeg vil bare jobbe på en småbarnsavdeling så jeg tror ikke det går... Jeg likte ikke å jobbe med større barn (3 år og eldre). Dessuten fødes det stadig færre barn i Norge så det kan være tungt å få jobb om sånn 10 år - Sosionom. Men jeg leste statistikk om at 18% av miljøterapeuter opplever vold på jobb... Jeg vil ikke være redd for å gå på jobb pga at noen kan slå og skade meg. - Sykepleier. Men jeg er så redd for å gjøre feil på jobb og skade pasienter med et uhell.... Jeg leste statistikk hvor det står at 50% av sykepleiere frykter ukentlig å gjøre feil på jobb... Det er stor underbemanning, mange oppgaver og tidspress så det er fort gjort å gjøre feil som sykepleier, til tross for dobbeltkontroll. Jeg sliter med depresjon fordi jeg føler meg som en taper... Til tross for min dårlig økonomisk situasjon, har jeg aldri levd på NAV, heller ikke lånet penger fra familie og har aldri vært avhengig av min samboer. (jeg er pengeflink) Dette er alle muligheter i min by, som kan være aktuelt. Jeg ønsker ikke å flytte ut. Har dere noen råd?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 Jobb som ufaglært på sykehjem Anonymkode: 48b79...dff 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 Jeg er litt i samme båt selv, bortsett fra at jeg er ti år eldre enn deg, så vet ikke helt om jeg har noen gode råd... Ville bare si at du skriver utrolig godt norsk, hvis du bare har vært her i 3,5 år!! 👏👏👏 Anonymkode: 1bebe...468 11
Gjest SissiXxx Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 Har jobbet som ufaglært på sykehjem men ønsker meg likevel et yrke.
Gjest SissiXxx Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er litt i samme båt selv, bortsett fra at jeg er ti år eldre enn deg, så vet ikke helt om jeg har noen gode råd... Ville bare si at du skriver utrolig godt norsk, hvis du bare har vært her i 3,5 år!! 👏👏👏 Anonymkode: 1bebe...468 Tusen takk
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Hei ts. Med tanke på alle yrkene du har listet opp, så virker det som at du ønsker et yrke der du kan hjelpe mennesker. Prøv og tenk litt over hva slags mennesker du ønsker å jobbe med. Er det barn, ungdom, psykisk syke mennesker, fysisk syke mennesker, rusmisbrukere, psykisk utviklingshemning..? Hvor ser du for deg å jobbe, hva tror du at du vil trives med? Har du for eksempel tenkt på vernepleie? Vil nevne at flere høgskoler og universiteter tilbyr samlingsbaserte studier i sykepleie, sosialt arbeid, barnehagelærer og vernepleie. Kanskje du kan finne et studie du kan reise til som ikke er så langt ifra byen du bor i? Du kan jo sjekke hvilke studiesteder som kan være aktuelle på Samordna Opptak 🙂 Anonymkode: e99f0...0bc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei ts. Med tanke på alle yrkene du har listet opp, så virker det som at du ønsker et yrke der du kan hjelpe mennesker. Prøv og tenk litt over hva slags mennesker du ønsker å jobbe med. Er det barn, ungdom, psykisk syke mennesker, fysisk syke mennesker, rusmisbrukere, psykisk utviklingshemning..? Hvor ser du for deg å jobbe, hva tror du at du vil trives med? Har du for eksempel tenkt på vernepleie? Vil nevne at flere høgskoler og universiteter tilbyr samlingsbaserte studier i sykepleie, sosialt arbeid, barnehagelærer og vernepleie. Kanskje du kan finne et studie du kan reise til som ikke er så langt ifra byen du bor i? Du kan jo sjekke hvilke studiesteder som kan være aktuelle på Samordna Opptak 🙂 Anonymkode: e99f0...0bc dette er gode råd☺️samlingsbaserte studier krever ikke noe flytting. evt kan du ta et nettstudie uten samlinger. vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er der du bor; høres ut som om det meste er helserelatert? ville først fokusert på hvordan jeg vil jobbe; du ønsker å jobbe med mennesker? selv blir jeg fort sliten av andre og foretrekker en miks av hjemmekontor og litt møter. litt vanskelig når du sier at du ikke har noen interesser; er det depresjon som står i veien? selv har jeg mange interesser, men i de periodene jeg er deprimert blir det bare trykking på tlf🤭KG, fb, you name it😭 Anonymkode: 173da...b38 1
Gjest SissiXxx Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Farmasøyt Anonymkode: 22388...733 Finnes ikke i byen min og jeg hater kjemi
Gjest SissiXxx Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): dette er gode råd☺️samlingsbaserte studier krever ikke noe flytting. evt kan du ta et nettstudie uten samlinger. vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er der du bor; høres ut som om det meste er helserelatert? ville først fokusert på hvordan jeg vil jobbe; du ønsker å jobbe med mennesker? selv blir jeg fort sliten av andre og foretrekker en miks av hjemmekontor og litt møter. litt vanskelig når du sier at du ikke har noen interesser; er det depresjon som står i veien? selv har jeg mange interesser, men i de periodene jeg er deprimert blir det bare trykking på tlf🤭KG, fb, you name it😭 Anonymkode: 173da...b38 Arbeidsmarkedet her ser helt vanlig ut, som i andre norske byer. Og som i alle andre deler av Norge, er det mange som jobber innen helse og oppvekstsektoren. Det er ikke slikt at jeg ønsker å jobbe med mennesker, men andre yrker som ikke krever jobb med mennesker krever spesifikke kunnskaper (eks. økonomi, ingeniørfag) og jeg er overhodet ikke interessert i slike fag. Jeg kan vel si at jeg er mest interessert i helse, men kan dessverre ikke si at det er min drøm å jobbe i helsevesenet pga stor underbemanning, mye stress, risikoyrke, stor fare for fatale feil, fare for vold fra pasienter osv....
Gjest theTitanic Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 SissiXxx skrev (17 timer siden): Hei Jeg er en 25-årig innvandrer kvinne fra et land i øst-Europa. Jeg har ingen utdannelse bortsett fra vgs i mitt hjemland og har ingen yrkeskompetanse. Jeg kom til Norge for 3,5 år siden og siden da har jeg ikke klart å få en fast og fulltidsjobb. Har bare fått lav betalte stillinger i butikker, barnehage, som vaskedame osv... Derfor er jeg nødt til å finne ut hva jeg vil studere eller hvilken fagbrev jeg vil oppnå. Jeg har ingen interesser, men jeg vet at typiske mannlige yrker (som for eksempel ingeniør, elektriker, sjåfør osv) er absolut ikke noe for meg. Lønna er ganske viktig for meg, men jeg er ikke kravstor. Jeg ønsker meg et yrke hvor snittlønna er minst 38 000 kr i måneden (jeg forventer selvfølgelig mye mindre i begynnerlønn). Dessuten er det helt greit for meg å jobbe turnus (samt nattevakter), samt alle røde dager. Jeg vil bruke maks 3 år på å oppnå yrkeskompetanse. Jeg hadde veldig gode karakterer på videregående, men jeg fant aldri noe jeg vil jobbe med Jeg har valgt 5 yrker jeg er mest interessert i, men er ikke sikker på noen av dem.... - Helsesekretær\ tannhelsesekretær. Men de tjener så fryktelig lite, til og med med 16-års ansiennitett. - Barnehagelærer. Men jeg vil bare jobbe på en småbarnsavdeling så jeg tror ikke det går... Jeg likte ikke å jobbe med større barn (3 år og eldre). Dessuten fødes det stadig færre barn i Norge så det kan være tungt å få jobb om sånn 10 år - Sosionom. Men jeg leste statistikk om at 18% av miljøterapeuter opplever vold på jobb... Jeg vil ikke være redd for å gå på jobb pga at noen kan slå og skade meg. - Sykepleier. Men jeg er så redd for å gjøre feil på jobb og skade pasienter med et uhell.... Jeg leste statistikk hvor det står at 50% av sykepleiere frykter ukentlig å gjøre feil på jobb... Det er stor underbemanning, mange oppgaver og tidspress så det er fort gjort å gjøre feil som sykepleier, til tross for dobbeltkontroll. Jeg sliter med depresjon fordi jeg føler meg som en taper... Til tross for min dårlig økonomisk situasjon, har jeg aldri levd på NAV, heller ikke lånet penger fra familie og har aldri vært avhengig av min samboer. (jeg er pengeflink) Dette er alle muligheter i min by, som kan være aktuelt. Jeg ønsker ikke å flytte ut. Har dere noen råd? Du er tydelig interessert i å jobbe med mennesker da. Hva med vernepleier eller ergoterapeut? Helsesekretær eller paramedic? BPA? Tannpleier? Bare forslag, jeg har ikke satt meg inn i utdanningsforløp.
Gjest theTitanic Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 Mener å ha lest at lokfører er bra betalt og mindre enn 3 år
Gjest SissiXxx Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei ts. Med tanke på alle yrkene du har listet opp, så virker det som at du ønsker et yrke der du kan hjelpe mennesker. Prøv og tenk litt over hva slags mennesker du ønsker å jobbe med. Er det barn, ungdom, psykisk syke mennesker, fysisk syke mennesker, rusmisbrukere, psykisk utviklingshemning..? Hvor ser du for deg å jobbe, hva tror du at du vil trives med? Har du for eksempel tenkt på vernepleie? Vil nevne at flere høgskoler og universiteter tilbyr samlingsbaserte studier i sykepleie, sosialt arbeid, barnehagelærer og vernepleie. Kanskje du kan finne et studie du kan reise til som ikke er så langt ifra byen du bor i? Du kan jo sjekke hvilke studiesteder som kan være aktuelle på Samordna Opptak 🙂 Anonymkode: e99f0...0bc Hei, det er ikke slikt at jeg ønsker å jobbe med mennesker... Men det er heller slikt at yrker som ikke krever kontakt med mennesker krever høye kunnskaper (ingeniør, økonomi, farmasøyt) og jeg er ikke interessert i slike fag. Det er ingen gruppe mennesker jeg er spesifikk interessert i å jobbe med. Vil ikke bli vernepleier fordi denne gruppen er mest utsatt for vold (over 40% vernepleiere opplever vold på jobb i følge SSB) Jeg vil heller ta sosialt arbeid, men sosionomer er også utsatt for vold (men i mindre grad fordi de jobber i forskjellige plasser)
Gjest SissiXxx Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 theTitanic skrev (8 minutter siden): Du er tydelig interessert i å jobbe med mennesker da. Hva med vernepleier eller ergoterapeut? Helsesekretær eller paramedic? BPA? Tannpleier? Bare forslag, jeg har ikke satt meg inn i utdanningsforløp. Nei, jeg er ikke interessert i å jobbe med mennesker... Jeg slet med angst og depresjon ganske lenge, er introvert selv.... Nå er ting bedre men det er ikke slikt at jeg brenner for å hjelpe mennesker. Det er heller slikt at jeg har ingen interesse for realfag, økonomi osv så jobb med mennesker er eneste som er igjen. Vernepleiere opplever veldig mye vold på jobb. Ergoterapeut finnes ikke i hjembyen min og jeg vil ikke flytte ut. Helsesekretær høres spennende ut men de tjener så fryktelig lite... BPA kan man være til og med med bare grunnskole. Tannpleiestudier finnes ikke i hjembyen min.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 sosionom høres ut som en grei utdannelse, og du kan jobbe mange steder med en slik utdannelse. lokfører høres også ok ut; høy lønn og kort opplæring😀 Anonymkode: 173da...b38
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 theTitanic skrev (6 minutter siden): Du er tydelig interessert i å jobbe med mennesker da. Hva med vernepleier eller ergoterapeut? Helsesekretær eller paramedic? BPA? Tannpleier? Bare forslag, jeg har ikke satt meg inn i utdanningsforløp. Ergoterapeut høres i grunn ut som et bra forslag utfra hva TS beskriver. Man jobber med mennesker, men ikke nødvendigvis med omsorg veldig tett på folk. TS høres jo ut som hun er sånn helt moderat interessert i folk. Jeg tror arbeidsdagene kan være varierte. Noen drar rundt for å gjøre arbeidsplasser ergonomisk riktig, andre hjelper funksjonshemmede med å utprøving av hjelpemidler osv. Av alle "helserelaterte" fag er det vel dette det eneste jeg synes høres ok ut. Men jeg er jo ikke TS, men ut fra de kriteriene hun lister opp mener jeg det var et godt forslag. Anonymkode: d4089...ece 1
Gjest SissiXxx Skrevet 16. februar 2021 #17 Skrevet 16. februar 2021 theTitanic skrev (10 minutter siden): Mener å ha lest at lokfører er bra betalt og mindre enn 3 år Lokomotivfører? Husker ikke om jeg har sagt det, men jeg er jo en kvinne....
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #19 Skrevet 16. februar 2021 SissiXxx skrev (Akkurat nå): Lokomotivfører? Husker ikke om jeg har sagt det, men jeg er jo en kvinne.... hva så? Anonymkode: 173da...b38 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #20 Skrevet 16. februar 2021 SissiXxx skrev (2 minutter siden): Nei, jeg er ikke interessert i å jobbe med mennesker... Jeg slet med angst og depresjon ganske lenge, er introvert selv.... Nå er ting bedre men det er ikke slikt at jeg brenner for å hjelpe mennesker. Det er heller slikt at jeg har ingen interesse for realfag, økonomi osv så jobb med mennesker er eneste som er igjen. Vernepleiere opplever veldig mye vold på jobb. Ergoterapeut finnes ikke i hjembyen min og jeg vil ikke flytte ut. Helsesekretær høres spennende ut men de tjener så fryktelig lite... BPA kan man være til og med med bare grunnskole. Tannpleiestudier finnes ikke i hjembyen min. Jøss, hvor liten er den byen, egentlig? Anonymkode: d4089...ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå