AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Jeg har en venninne som stadig spør om å låne penger. Jeg har vært snill og lånt bort fler ganger, men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli lei. Her om dagen spurte hun meg om å låne penger og da sa jeg nei. Jeg så hun leste meldingen, men svarte ikke med en gang. Senere skrev hun, har du ikke sparekonto da? Jeg kjente jeg ble litt matt da hun sa det.. Akkurat som hun tar det som en selvfølge. Er jeg en dårlig venninne som ikke vil være en minibank?..... Jeg må også legge til at hvis jeg har kjøpt noe nytt som møbler f.eks og jeg sender en snap av det så svarer hun med «hvor mye kostet den?» istedenfor «så fin!» Har også hendt at jeg har hørt hun snoker i tingene mine som f.eks klesskap og sminkesskap når hun er på besøk.. Jeg synes det er litt frekt.. Overreagerer jeg? Anonymkode: c376b...a25 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Underlige verdier på denne venninna. Sparepenger er kun til nøds, ikke for å låne bort. Hvordan er hun med tilbakebetaling? Anonymkode: 003d8...93b 23
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Underlige verdier på denne venninna. Sparepenger er kun til nøds, ikke for å låne bort. Hvordan er hun med tilbakebetaling? Anonymkode: 003d8...93b Ja, det er også slik jeg ser på det. En egen sikkerhet. Hun betaler tilbake, men det er som regel jeg som må spørre om å få de tilbake. Anonymkode: c376b...a25
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 Hva faen? ALDRI lån henne et eneste øre igjen. Hun utnytter deg helt åpenbart. Folk flest låner ikke bort penger, nettopp fordi folk flest ikke ber om det. Da spør man banken sin, skaffer seg ekstra inntekt, spør foreldre. Nå er du ferdig med å være dumsnill Anonymkode: 9e0e6...a91 23
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva faen? ALDRI lån henne et eneste øre igjen. Hun utnytter deg helt åpenbart. Folk flest låner ikke bort penger, nettopp fordi folk flest ikke ber om det. Da spør man banken sin, skaffer seg ekstra inntekt, spør foreldre. Nå er du ferdig med å være dumsnill Anonymkode: 9e0e6...a91 Det er også det jeg føler at hun utnytter meg 😕 Kanskje jeg burde revurdere vennskapet.. TS Anonymkode: c376b...a25 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 Neste gang hun spør om å få låne penger ber du henne sende inn lånesøknad, akkurat slik som til banken. Og så skriver dere gjeldsbrev, og du bestemmer renten – og den kan du sette så høyt du vil. Anonymkode: d5348...605 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 Veit du noe om økonomien hennes? Jeg ville spurt tilbake om ikke HUN hadde sparekonto. Eller bare si at du ikke kan låne bort fordi du har mye utgifter selv eller noe sånt. Anonymkode: 15815...780 11
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 Du er absolutt ingen dårlig venninne. Om hun ellers er ei veninne du er nær og glad i, ville jeg ventet litt med å dumpe henne dog. Forstår godt at det er vanskelig og særlig om hun har havnet i et så desperat mønster at hun nærmest tar det for gitt. Vær ærlig neste gang om hva du virkelig synes om oppførselen hennes. Du skal uansett ha for at du er så raus! Anonymkode: 80992...c53 4
Gjest O.G. Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, det er også slik jeg ser på det. En egen sikkerhet. Hun betaler tilbake, men det er som regel jeg som må spørre om å få de tilbake. Anonymkode: c376b...a25 Da må du ikke låne henne mer penger og forklar hvorfor (det uthevede) neste gang hun spør. Du må få slippe å mase om å få dine penger tilbake.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 Si nei, så forklarer du at det er mest fordi hun ikke er like ivrig på å betale tilbake som å låne. Og litt fordi det er på tide hun blir voksen og skaffer seg egen sparekonto, så hun har litt penger i bakhånd selv. Din sparekonto, er nettopp DIN buffer. Ikke hennes. Anonymkode: 181e2...b06 7
Gjest O.G. Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Si nei, så forklarer du at det er mest fordi hun ikke er like ivrig på å betale tilbake som å låne. Og litt fordi det er på tide hun blir voksen og skaffer seg egen sparekonto, så hun har litt penger i bakhånd selv. Din sparekonto, er nettopp DIN buffer. Ikke hennes. Anonymkode: 181e2...b06 Enig i dette. TS må sette grenser og si det som det er til denne kjerringa som teller pengene hennes.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 Sett grenser for deg selv. Og ikke lån ut penger. Penger er rot til masse dritt. Si nei. Så enkelt er det. Anonymkode: f5acc...0b2 3
Snedig Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 Dette vennskapet tror jeg at jeg hadde droppet. Hva gir det deg egentlig? Gir vennskapet deg energi eller bare tapper det deg? 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 Problemet her slik jeg ser er at hun forventer at du kan låne og behandler deg som bank. Hadde sagt nei noen ganger bare for at hun hadde sluttet med det. Hadde ikke dumpet henne. Hun bare ble godt vant til det Anonymkode: 47eb5...d2c 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 Så flaut. Er hun så dårlig stelt? Anonymkode: 12b54...446
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 Hvordan vet venninnen fin at du har sparekonto? Jeg hadde en periode en sparekonto med over 200 000 på, men det var det kun jeg og partner, pluss mine foreldre som visste om. Rett og slett fordi de pengene skulle gå til oppussing av bolig, og jeg snakker ikke særlig penger med venner. Bare si at du har blåst av sparekontoen eller noe da? Og fortsett med å si nei, frekt av venninnen din å forvente å låne. Anonymkode: 715fd...03c 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #17 Skrevet 16. februar 2021 Bare si du har pengene sparingen i fond, da er pengene "utilgjengelig" Anonymkode: b2224...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #18 Skrevet 16. februar 2021 Skjønner ikke hvorfor ts skal komme med unnskyldninger? Det er bare å si «nei, jeg ønsker ikke å låne bort penger». Selv om du har blitt brukt som en bank tidligere så betyr ikke det at du må fortsette med det. Venninnen din får skaffe seg litt bedre oversikt over egen økonomi, det å låne penger hele tiden fjerner jo ikke problemene med dårlig råd. Anonymkode: c1e01...240 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #19 Skrevet 16. februar 2021 Den eneste jeg kjenner som spør etter penger på denne måten er ei jeg vet ikke har det så greit og den emosjonelle og sosiale kompetansen er ikke helt på topp. Med en gang jeg tar kontakt for å sjekke om hun har det ok, så kommer spørsmålet, kan hun låne penger. Det gjør at når man allerede ikke er så nære, så tar man avstand, spesielt om man selv har barn å ivareta. Det funker det liksom ikke å låne vekk penger til voksne. Anonymkode: b0814...744 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #20 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 16.2.2021 den 0.28): Jeg har en venninne som stadig spør om å låne penger. Jeg har vært snill og lånt bort fler ganger, men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli lei. Her om dagen spurte hun meg om å låne penger og da sa jeg nei. Jeg så hun leste meldingen, men svarte ikke med en gang. Senere skrev hun, har du ikke sparekonto da? Jeg kjente jeg ble litt matt da hun sa det.. Akkurat som hun tar det som en selvfølge. Er jeg en dårlig venninne som ikke vil være en minibank?..... Jeg må også legge til at hvis jeg har kjøpt noe nytt som møbler f.eks og jeg sender en snap av det så svarer hun med «hvor mye kostet den?» istedenfor «så fin!» Har også hendt at jeg har hørt hun snoker i tingene mine som f.eks klesskap og sminkesskap når hun er på besøk.. Jeg synes det er litt frekt.. Overreagerer jeg? Anonymkode: c376b...a25 har hun betalt tilbake penger som hun skylder tidligere da? Anonymkode: 65ba6...2d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå