Gå til innhold

Litt tung tid med jobb og familie - noen som har gode råd til en bedre hverdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, fint om noen har noen oppløftende råd til mine hjertesukk! Merker at det er litt tungt om dagen. For det første har jeg lenge villet hatt en ny jobb med mindre ansvar og arbeidstimer, jeg jobber over 100%, og kan/bør/må ta med jobben hjem om det er dag, kveld eller helg. Har en «selvstendig lederstilling» med relativt lite betalt utifra arbeidsmengde. Føler det er et jobb-deg-i-hel-opplegg, men jobber nok ikke mer enn 40 timer i uka.  Det er ikke mye å søke på for meg, og de fleste jobber trenger høyere utdanning, noe jeg ikke har.

Kunne tenkt meg å jobbe mindre for å få bukt med familien og alle gjøremål som følger med. Jeg synes ikke det er kjekt å bruke lørdager og søndager på å gjøre husarbeid fra morgen og kveld (satt på spissen). Det er sikkert mange som har det slik, men jeg vil heller jobbe mindre. Men kan jo ikke si opp jobben før jeg har en ny 😪 Er helt «tom» for tida på jobb, jobber seint og er lite inspirert. Mistenker ikke noe pyskisk, men kunne godt tenkt meg en pause fra jobben, men det er en mikrobedrift, og jeg er en viktig brikke.

De tre barna er fine på hver sin måte, i ulike aldre og interesser og oppførsel. Det blir litt mye der også til tider, med venner og «vondter» her og der. Jeg får de opp om morgenen, leverer i barnehagen, henter i barnehagen, og er oftest den som koker sammen noe middag. Mannen har en del kjøretid til jobb, det har ikke jeg, derfor blir det til at jeg ofte går sist, og kommer først hjem, til rotet. Har som regel alltid noe jobb i tankene, til etter at ungene har lagt seg, sistemann i seng klokka 21. Det blir lite fritid, og hva er egentid? I bestefall en god dusj en kveld, og føne håret helt tørt. Ser ut som et miserabelt ras om dagen ellers – prioriterer ikke å sminke meg så veldig eller ordne håret 😐 Velger behagelige klær framfor fin bekledning, lite bra for selvfølelsen.

Takk for at du leste, blir glad for tips til en bedre hverdag 🥰

Anonymkode: 4b0e3...0fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaskehjelp?

Anonymkode: f0585...c9e

• Liker 1
Skrevet

Første jeg tenker er at du blir utbrent fordi du ikke delegerer.

mannen din kan gjøre ting på lik linje med deg og barna i huset? Her i huset så gjør alle noe; hjelper med klesvask og klesbretting, tar ut og inn i oppvaskemaskinen, og bytter på å gå over huset med støvsugeren. (Vært sånn siden de var 2 år)

jeg kan være litt lat i løpet av uka, så jeg forbereder gjerne et par ekstra middager om søndagen for å ha enkelte dager i uka uten å måtte lage mat. Da lager jeg en boks til hver og hvis de vil ha mer så kan de ta seg en brødskive.

så jeg opplever ikke tidspresset like hardt på kroppen.! Rekker alt samt jeg hver dag har hvertfall 1 time til å kunne slappe av på.

men! Jeg har måtte erkjenne alt ikke er perfekt brettet, at jeg ikke finner sauseskjea med en gang og når ungen med briller støvsuger uten briller så er ikke alt støvsuget. Jeg har hovedansvar for mitt og mannen sitt.

Anonymkode: 2362a...611

• Liker 2
Skrevet

Hei du. Googlet utbrenthet, og det traff meg. Ikke med fysiske plager, men psykiske, i forhold til jobben. Men er jeg utbrent, da? 🤷‍♀️ Synes den kan være vanskelig å svelge, men kjente meg igjen i flere beskrivelser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

det er en mikrobedrift, og jeg er en viktig brikke.

Snakk med sjefen din, og si at du trenger mer fritid, mer hjemmekontor, mer fleksible arbeidstider og/eller færre oppgaver. Hvis du virkelig er viktig for dem strekker de seg langt for å tilrettelegge.

Anonymkode: 44334...e1c

• Liker 4
Skrevet

1. Vaskehjelp

2. Be familie eller venner med barn om barnevakt/lekeavtale (dere må stille i retur senere) en ettermiddag i hverdagen eller formiddag helg

3. Sett grenser på jobb. Du er bare 1 person, det begrenser seg hvor mye du får gjort. Ingen takker deg eller bryr seg noe særlig den dagen du blir utbrent

4. La ting flyte litt mer hjemme og heller prioriter netflix med mannen. Kanskje blir deg overskudd til sex også? 

5. Planlegg en hotellweekend/kveld på restaurant uten barn. Skaff barnevakt 1-2 mnd i forveien.

6. Sett deg ned med mannen og forklar hvordan du har det. Kanskje har han mer overskudd enn deg akkurat nå? Innsats etter yteevne. Kanskje det hjelper om dere delegerer konkrete arbeidsoppgaver hjemme så det blir mer rettferdig og overkommelig.

7. Legg deg tidlig om kveldene. Ikke ta den ekstra episoden når klokka er 22.

Anonymkode: 7c2a2...681

• Liker 4
Skrevet

Og hvorfor er du våken nå TS? LEGG DEG! 😅😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og hvorfor er du våken nå TS? LEGG DEG! 😅😅

Sant, pleier å legge med forholdsvis i god tid, men skled ut i går! 🙈 

Takk for mange tips, jeg er vel sjefen min, har fleksibel arbeidstid, men får ikke brukt den pga. arbeidsmende. det flyter hjemme av dagligrot, netflix og tv har jeg ikke tid til, men kikker på telefonen i ledige stunder. mannen er god, men har nok ikke mer overskudd enn meg (han ser tv, men sovner). Delegering ville nok hjulpet ja, Det kan jeg være enig i 🤔 lettere sagt enn gjort. har snakket med både han og han som teknisk sett er min overordna for meg som ansatt i bedriften, men det var lite forståelse. Sistnevnte var opptatt av at det vil bli noe bedre om 7-8 mnd. Pga en vikar vi har nå. 

Dere har uansett fått meg til å tenke, men spørs om jeg tør bestille time for en prat med legen,for det har jeg tenkt på i natt. Det vil bli et slags nederlag om hun mener jeg er utbrent, i tilfelle. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Planlegging, rutiner og disiplin tror jeg kan gjøre hverdagen enklere. 

Det var en fin tråd her for noen dager siden om tips til å få en lettere hverdag, med unger, hus og familie, jeg finner den søren ikke igjen, kanskje noen andre kan hjelpe? 

Så er det å ta vare på seg selv, spis vitaminer, litt trim og egentid. Ikke enkelt akkurat i verste barneperioden, tre barn, jobb og hus er slitsomt uansett. 

Jeg synes ikke du høres utbrent eller syk ut, men en tur til legen for å sjekke alt i kroppen er aldri dumt en gang i året. Har man feks jern, B eller D-vit mangel, kan det gjøre kroppen lite samarbeidsvillig. 

Og struktur på søvn, men det har du jo egentlig som du sier. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sant, pleier å legge med forholdsvis i god tid, men skled ut i går! 🙈 

Takk for mange tips, jeg er vel sjefen min, har fleksibel arbeidstid, men får ikke brukt den pga. arbeidsmende. det flyter hjemme av dagligrot, netflix og tv har jeg ikke tid til, men kikker på telefonen i ledige stunder. mannen er god, men har nok ikke mer overskudd enn meg (han ser tv, men sovner). Delegering ville nok hjulpet ja, Det kan jeg være enig i 🤔 lettere sagt enn gjort. har snakket med både han og han som teknisk sett er min overordna for meg som ansatt i bedriften, men det var lite forståelse. Sistnevnte var opptatt av at det vil bli noe bedre om 7-8 mnd. Pga en vikar vi har nå. 

Dere har uansett fått meg til å tenke, men spørs om jeg tør bestille time for en prat med legen,for det har jeg tenkt på i natt. Det vil bli et slags nederlag om hun mener jeg er utbrent, i tilfelle. 

Mannen din burde sjekke hos legen om han får i seg nok jern! 

Både du og han bør være obs på å få i dere tilstrekkelig og anbefalt mengde vann per dag.

Og ikke glem hvilken effekt 5 om dagen kan ha mtp enrginivå.

Anonymkode: 2079e...91c

Skrevet

Og ikke se på skjerm en time før leggetid!! 

Strålene fra skjermene gjør det ikke lettere å sovne, og det bør man ta på alvor. 

Kjøp en batteridrevet alarm dere kan bruke på morgenene i stedet for telefon, og gjør det til en vane å ikke ta mobilen med inn på soverommet.

Anonymkode: 2079e...91c

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Jeg tror dette er noe mange kjenner på med fulltidsstilling og familie. Det er nok ett stykke igjen til du blir utbrent med tanke på hva du beskriver, men hvis du ikke tar tak i problemene så kan du bli det på sikt. 

Det som har hjulpet meg i samme situasjonen er organisering og prioritering. Det er jo litt tørt og kjedelig, men jo mer jeg får ned på papir jo mindre går jeg å tenker og grubler på. 

Du må selvsagt snakke med mannen angående husarbeidet og fordeling av dette. Vær litt ærlig og si, enten så må jeg få hjelp eller så blir det ikke gjort. 

For å fungere optimalt er det som tidligere nevnt viktig å sove godt, spise sunt og få frisk luft hver dag. Det kan være tungt i begynnelsen, men på sikt vil det gi resultater. D vitaminer og omega-3-fettsyrer er greit å ta på vinteren, men ellers er det ikke så mye vits i å ta ekstra vitaminer om man ikke har mangler.
Ta en dag om gangen og ikke ha for høye forventninger. Det dummeste jeg gjør er å tenke, på lørdag så skal huset bli strøkent! Jeg får det aldri til 😬 men om jeg er fornuftig å sier, jeg skal vaske alt tøyet og bytte sengetøy så kan jeg være fornøyd med å komme i mål, så blir alt annet jeg rekker en bonus. Det er viktig å se forskjell på hva du FØLER du må gjøre og hva som faktisk MÅ bli gjort. Bare gjør det som må gjøres og drit i resten, hvertfall i en periode til du føler du er ovenpå igjen. Det er ingen som må ha tellekant i klesskapet eller rene lister over dørkarmen, men det er klart en fordel at man har rent undertøy i skuffen 🤣🤫

Senk kravene og ta vare på deg selv. 

Skrevet

Begynn å søk ny jobb i dag. Er det ingen stillinger,gjør klart CV og en søknadsbrev-mal. Slikt tar mer tid enn man tror, og da er det lavere terskel for å faktisk søke.

Anonymkode: cc295...a90

Skrevet

Det har hjulpet meg å ukeshandle. Krever endel planlegging, men det er så deilig når det er gjort. Aldri innom butikken i løpet av uka og vet alltid hva vi skal ha til middag. Bonus er at jeg sparer penger også.

Sett opp en plan for husarbeid, og gjør kun det du har planlagt den dagen( feks rydd og støvsug soverom). Gjør ikke noe om det flyter litt så lenge man vet at det skal taes i løpet av uka.

Prøv å sett av ett par timer i løpet av helga der du kan ha litt alenetid uten dårlig samvittighet, uten plikter, uten mann og barn. Gå en tur, tren, les ei bok, se en film, hold på med en hobby...gjør noe som gleder deg❤️

Anonymkode: 10cd5...c32

Skrevet

Jeg får ikke helt tak på hva du syns problemet er? Du jobber vanlige dager, men jobben er i tankene etter arbeidstid? Er det noe du kan gjøre der for å slippe det? For eksempel gå deg en tur etter jobb, gjøre noen mindfullnessøvelser eller noe? Være STRENG med deg selv, ikke sjekke epost med mindre du faktisk jobber. Ikke tenk jobb, lev i nuet med mann og barn. 

Organiser hverdagen annerledes. Hva slags husarbeid er det dere ikke får gjort på en vanlig dag? Kan mer gjøres sammen med barna? Er det noe som kan nedprioriteres og dermed bestemmes at ikke skal gi dårlig samvittighet.

Finn også mer tid til egentid mens barna er våkne. La mannen ta seg av barna mens du får deg en halvtime med podcast/tur/bok/tv/whatever. Når barna ser barnetv kan dere også være enige om at dere voksne også skal slappe av. 

Skrevet

Og har du mulighet for hjemmekontor noen dager i uka? Det syns jeg frigir litt tid. Slenger på en klesvask mens barna tar morgenstellet, hiver det i tørketrommel i lunsjen, bretter det sammen mens barna tar kveldsstell. En dag i uka slenger jeg kanskje sammen en eltefri deig i lunsjen, eller jeg bruker 10 minutter før jeg henter ungene i barnehagen på å forberede middagen noe. Lunsj hjemme gir meg også følelse av tid for meg selv, gull verdt! 

Skrevet

-Matkasser med middager og nettbestilling av øvrige dagligvarer 1 gang i uken. Selv bruker vi Meny. Det tar kun 59kr for å kjøre varene ut til oss. 

-Invester i stor 9 kg vaskemaskin og tørketrommel. Tidsinnstill vaskemaskin slik at vasken er ferdig til du kommer hjem fra jobb og bare kan kaste det rett i tørketrommelen.

-Vasking: Ha en fast ukedag til dette. Her bruker vi lørdag formiddag og det tar meg kun 45-60 min på å shine hele huset. Mye bedre enn å investere i overpriset vaskehjelp der du likevel må rydde før de kommer. Ryddingen er jo ofte det som tar mest tid. 

-La barna rydde på plass leker fra stue og på eget rom.

-Gjør ferdig matpakker og antrekk til barna kvelden før. 

-Ha hjemmekontor om mulig.

-Gå ned i 80 % stilling om økonomien tillater det.

Anonymkode: a55d7...6d3

Skrevet

Ikke bland jobben i dette hvis du ikke jobber mye mer enn 40 timer i uken

Fordel oppgaver 

Ta takeaway noen dager i uka

Anonymkode: 4dd92...b9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...