Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en trygg, kommunal jobb, men jeg trives ikke. Dårlig ledelse, og innbyrdes relasjoner som er usunne, men får fortsette. Jeg funderer på å levere en oppsigelse. Med tre mnd oppsigelsetid vil jeg da kunne slutte 16 mai. Det er karantenetid på dagpenger, men da speller jo feriepenger og oppsparte midler dette året inn. Men jeg er selvsagt redd for å gå lenge ledig. Er uansett redd for min vett og forstand om jeg blir, samt at jeg egentlig ikke får brukt meg godt her jeg er.

Noen som slutta uten annen jobb. Hvordan gikk det?

Anonymkode: f163d...bd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligvis start en oppsigelse fra den 1. i den påfølgende måneden. Dvs. 1 mars til 1.juni.

Kan være at det ikke stemmer hos deg, men dette bør du sjekke selv.

Anonymkode: 6dd09...b38

• Liker 6
Gjest Godhelg2019
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en trygg, kommunal jobb, men jeg trives ikke. Dårlig ledelse, og innbyrdes relasjoner som er usunne, men får fortsette. Jeg funderer på å levere en oppsigelse. Med tre mnd oppsigelsetid vil jeg da kunne slutte 16 mai. Det er karantenetid på dagpenger, men da speller jo feriepenger og oppsparte midler dette året inn. Men jeg er selvsagt redd for å gå lenge ledig. Er uansett redd for min vett og forstand om jeg blir, samt at jeg egentlig ikke får brukt meg godt her jeg er.

Noen som slutta uten annen jobb. Hvordan gikk det?

Jeg ville aldri ha sluttet i en jobb før en fant en annen jobb. Det vil jeg heller ikke at du vil gjøre.

Skrevet
Godhelg2019 skrev (1 minutt siden):

Jeg ville aldri ha sluttet i en jobb før en fant en annen jobb. Det vil jeg heller ikke at du vil gjøre.

I alle fall ikke i dagens situasjon. 

• Liker 3
Skrevet
Godhelg2019 skrev (1 minutt siden):

Men det kan jo ta lang, lang tid nå i korona. Er det likevel verdt å bli?

Skrevet (endret)

Skjønner godt du ikke ønsker å jobbe der når du føler det sånn. Hva med å intensivere jobbjakt? Det er risky å slutte uten å ha noe nytt å gå til. Står du uten jobb fra 1.juni så må du huske at du sikkert må vente til ut i august før jobbannonser kommer ut (få ansetter ila sommer). 

Har du en kompetanse hvor det er «lett» å få jobb OG du har bufferkonto på ja, 3-4 mnd så kan du kanskje ta sjansen? Ville satt meg ned og laget en for/mot liste og tenkt ut «worst case». Klarer su feks å stå uten jobb i 6 mnd eller mer? 

Endret av Mperle
Skrevet

Jeg jobbet i en bar. Jeg hata det. Jobba til langt på natt, grusomme kunder og grusomme kolleger. Jeg er egentlig er A-menneske og det begynte virkelig å gå utover livsgleden min å være våken så sent og omgå meg med drittfolk. Jeg sa opp uten å ha en annen jobb og det gikk overraskende bra. Fikk ny kommunal jobb fort etter jeg hadde sluttet. De var veldig fornøyd med at jeg kunne starte med en gang.

Anonymkode: 5136d...385

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vanligvis start en oppsigelse fra den 1. i den påfølgende måneden. Dvs. 1 mars til 1.juni.

Kan være at det ikke stemmer hos deg, men dette bør du sjekke selv.

Ok, må undersøke. Takk.

Skrevet

Vurderer å gjøre det samme, men jeg er i vikariat og har kortere oppsigelsesfrist. Jeg har også fått signal om at vikariatet mitt sannsynligvis ikke blir videreført likevel, så jeg vet jeg sannsynligvis må finne ny jobb. Det beste for meg er å holde ut til vikariatet går ut, og heller få dagpenger uten karenstid pga. at kontrakten ikke blir forneyet, men det er mange måneder til. Synest det er vanskelig.

Kjenner meg så utrolig igjen i din beskrivelse, kommunal jobb her også, dårlig ledelse og usunne relasjoner på gang her. Vi har flere begynnende personkonflikter, og det har bare blitt verre på kort tid. Arbeidsmiljøet er så definitivt elendig, vi sliter med sykemeldinger og dermed større arbeidspress, eneste som gjør til at jeg holder ut er at arbeidsoppgavene er ok i seg selv og jeg har noen kollegaer jeg har alliert meg med som er fantastiske. Men så er det de som ødelegger for oss nye....

Anonymkode: 9412b...017

Skrevet
Mperle skrev (3 minutter siden):

Skjønner godt du ikke ønsker å jobbe der når du føler det sånn. Hva med å intensivere jobbjakt? Det er risky å slutte uten å ha noe nytt å gå til. Står du uten jobb fra 1.juni så må du huske at du sikkert må vente til ut i august før jobbannonser kommer ut (mange i hr tar lang sommerferie/få ansetter ila sommer). 

Har du en kompetanse hvor det er «lett» å få jobb OG du har bufferkonto på ja, 3-4 mnd så kan du kanskje ta sjansen? Ville satt meg ned og laget en for/mot liste og tenkt ut «worst case». Klarer su feks å stå uten jobb i 6 mnd eller mer? 

Jeg kan fint klare meg et halvt år, men ikke så mye lenger. Jeg er veldig ryddig og sparsom, og jeg har hatt det fælt her såpass lenge at jeg begynte å legge opp penger med tanke på å slutte for en god stund siden. Mot er selvsagt at jeg er glad i å jobbe, og liker ikke tanken på å gå ledig lenge. Jeg er faglig flink, men jeg vet at konkurransen er stor i bransjen min, og at mange som jobber innenfor samme felt som meg har kompetanse. Ellers er det så ille at jeg går rundt med en konstant klump i magen på jobb, jeg har aldri kjent på slikt, og det kan bli vere for meg å ta det opp. Takk for innspill-

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vurderer å gjøre det samme, men jeg er i vikariat og har kortere oppsigelsesfrist. Jeg har også fått signal om at vikariatet mitt sannsynligvis ikke blir videreført likevel, så jeg vet jeg sannsynligvis må finne ny jobb. Det beste for meg er å holde ut til vikariatet går ut, og heller få dagpenger uten karenstid pga. at kontrakten ikke blir forneyet, men det er mange måneder til. Synest det er vanskelig.

Kjenner meg så utrolig igjen i din beskrivelse, kommunal jobb her også, dårlig ledelse og usunne relasjoner på gang her. Vi har flere begynnende personkonflikter, og det har bare blitt verre på kort tid. Arbeidsmiljøet er så definitivt elendig, vi sliter med sykemeldinger og dermed større arbeidspress, eneste som gjør til at jeg holder ut er at arbeidsoppgavene er ok i seg selv og jeg har noen kollegaer jeg har alliert meg med som er fantastiske. Men så er det de som ødelegger for oss nye....

Anonymkode: 9412b...017

Takk for innspill. Gjett om jeg skjønner deg. Hos oss er det og flere kronisk syke, så mye byrde faller på oss i fulle stillinger, og dermed føles det veldig tærende. Man er frisk til man en dag ikke er det mer. Håper det ordner seg for deg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg jobbet i en bar. Jeg hata det. Jobba til langt på natt, grusomme kunder og grusomme kolleger. Jeg er egentlig er A-menneske og det begynte virkelig å gå utover livsgleden min å være våken så sent og omgå meg med drittfolk. Jeg sa opp uten å ha en annen jobb og det gikk overraskende bra. Fikk ny kommunal jobb fort etter jeg hadde sluttet. De var veldig fornøyd med at jeg kunne starte med en gang.

Anonymkode: 5136d...385

'Oppmuntrende. takk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det kan jo ta lang, lang tid nå i korona. Er det likevel verdt å bli?

Ja. Husk at det er over 18 uker uten arbeidsledighetstrygd om du ikke finner jobb.

Skrevet

Noe som spiller inn er og feriepenger og ferietid. Og at jeg står fristilt til å starte kjapt i ny jobb. Men jeg tenker og at å slutte gir et forklaringsproblem for nye som ansetter?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Husk at det er over 18 uker uten arbeidsledighetstrygd om du ikke finner jobb.

Feriepenger og mye ferie til gode som ikke er brukt. Eller går de atten ukene utenom ferie?

Skrevet

Feriepenger og mye ferie til gode som ikke er brukt. Eller går de atten ukene utenom ferie?

18 uker utenom ferie.

Skrevet

18 uker utenom ferie.

Ok, takk.

Skrevet

Så er det også at det tærer på å gå ut av jobb og kjenne tårene renne. Å ikke få sove om natta fordi man grubler sånn. Å kjenne at man står helt på utsiden av alt rundt det, og må slåss for hvert eneste glippe inn. Det gjør noe med en.

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Noe som spiller inn er og feriepenger og ferietid. Og at jeg står fristilt til å starte kjapt i ny jobb. Men jeg tenker og at å slutte gir et forklaringsproblem for nye som ansetter?

Bruk det til noe positivt. Du viser mot ved å slutte et sted som ikke innehar de «kvalitetene» du ønsker ved en arbeidsplass, ledelse, miljø etc. Vanlig spørsmål på intervjuer kan være feks hva du ønsker fra en leder. Da har du erfaring med en dårlig ledelse (eller lignende) og du kan konkretisere hva du ser etter ved en ny jobb. Du viser at du setter pris på et godt miljø, du viser at du ønsker samarbeid og god kommunikasjon. Det er faktisk så viktig for deg at du sluttet i forrige jobb. Når det er viktig for deg så er det ikke bare noe du forventer av andre men du vil også «gi» av dette selv. (Bare eksempler på hva som var «galt» med jobben du har nå, poenget er at du må snu det til noe positivt 🙂 )

Endret av Mperle
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så er det også at det tærer på å gå ut av jobb og kjenne tårene renne. Å ikke få sove om natta fordi man grubler sånn. Å kjenne at man står helt på utsiden av alt rundt det, og må slåss for hvert eneste glippe inn. Det gjør noe med en.

Har vært der. Skal aldri tilbake dit. Det er derfor jeg fraråder TS på det sterkeste til å ikke slutte i jobben før du har funnet ny jobb.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...