AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Hører et høyt smell rett foran meg. Høres ut som det kommer fra gulvet. Ble plutselig redd for at det var noe med tven som ikke står så langt unna, men ser ingenting, lukter ingenting. Gulvet ser ut som normalt. Det var høyt nok til at jeg skvatt skikkelig, og jeg er ikke en person som er lettskremt... Noen som har aning om hva dette kan være? Bor i betongblokk og leiligheten er ganske ny, fra 2018... Jeg bor i første etasje. Har sjekka alt i leiligheten i tilfelle jeg bare ikke er helt retningsorientert og at det er noe som har falt ned, men alt er som vanlig. Anonymkode: 1ba16...f52
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Mm. Hadde nok ringt vaktmester. Anonymkode: cedb6...a80
A-hunter Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 Normalt er det spenninger som oppstår i bærekonstruksjoner av stål som følge av temperaturforandringer som lager slike lyder. Det høres veldig brutalt ut når det skjer, men det er helt ufarlig. 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 A-hunter skrev (21 minutter siden): Normalt er det spenninger som oppstår i bærekonstruksjoner av stål som følge av temperaturforandringer som lager slike lyder. Det høres veldig brutalt ut når det skjer, men det er helt ufarlig. Takk for et beroligende svar. Det har jo vært en del temperaturendringer her i det siste, har vært mange minusgrader i flere uker, og nå er det plutselig en eller to plussgrader ute. Hadde verandadøra stående åpen i tillegg da det var blitt litt for varmt i leiligheten, så kanskje det er derfor? Anonymkode: 1ba16...f52
A-hunter Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): så kanskje det er derfor? Det er neppe din justering av temperaturen hos deg som skaper spenningen, men endringer i temperaturen ved ytterveggen. Stål bærer temperatur bra, så smellen kan oppstå langt unna temperaturendringen, typisk der det ligger an på annet stål inne i en vegg for eksempel. Men altså, helt ufarlig. Dette kan de som beregner stålet alt om og de bruker voldsomme sikkerhetsmarginer (Ca 50% utnyttelse av bæreevnen), det er også fuger som tillater disse bevegelsene å skje. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå