AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Har en baby på 4,5 mnd, og har egentlig vært ganske chill frem til de siste dagene. De første ukene var selvsagt preget av mye bekymringer og alt var nytt, men ellers har jeg slappet av i forhold til baby. Nå er jeg livredd for at baby skal dø. Jeg må sjekke at hun puster, redd for å finne henne død, alt "unormalt" gjør meg bekymret. Er redd for at jeg skal ta på noe hun kan få i seg, redd for at vognen rister for mye etc.. redd for at knyttingen på luen skal kvele henne, redd hun skal bli overopphetet/for kald osv Det høres ekstremt ut, men det er ikke slik at jeg tenker dette hele dagen, men kommer noen infall av og til og jeg må bare sjekke. Det tar noen sekunder så sier jeg til meg selv at jeg må skjerpe meg så går det over. Det preger ikke hverdagen i stor grad, men det er noen plagsomt! Er dette vanlig? Er dette morsfølelsen? Vil det si at jeg ikke har hatt morsfølelsen før nå? Hadde en tøff start med traumatisk fødsel, gullsott, ammeproblemer, morkakerester osv, men nå er "alt" i fineste orden. Anonymkode: f3426...331
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Løvemammahjernen, er det noen som kaller det Hvis du bruker instagram så har kontoen @mammakurs en del innhold på stories om akkurat dette. En litt overaktiv "tenk om hvis atte" når det kommer til babyen. Anonymkode: 85d7f...58b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 Tror dette er veldig normalt, som far var jeg innom en fase der jeg var livredd hun skulle slutte å puste, eller ikke hadde det bra på noe vis. Sjekket og sjekket, særlig om nettene. Sto og ventet til jeg hørte det ble trukket en pust inn, kjente etter om temperaturen var ok og en del annet. Tror ikke det vil si at du ikke har hatt morsfølelse før nå, det er bare en fase. men! Gi nå barnet et bedre navn enn "baby"! Anonymkode: e431d...38b 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 Ganske vanlig, og en del av tvangstanke-katastrofescenariene som hører med å bli mor😄 Har ingenting med morsfølelsen å gjøre. Anonymkode: 0660f...117
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Sjekker fortsatt om 1,5 åringen min puster og har ok kroppstemperatur før jeg legger meg 😉 Anonymkode: 41f86...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 Fortsatt redd for å finne min 2 åring uforklarlig død i senga på morgen... Tror det tar litt tid før det gir seg, har ikke samme tankene om han største. Anonymkode: b75d6...8e4
Mumsa Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 Men, nå veit ikke jeg hvor "gal" du er, men jeg ville tenkt litt gjennom hvor mye du sjekker ting. Ved å sjekke hver gang du blir litt urolig, så kan det bli usunt og gi deg angst. For eksempel er det helt greit å sjekke til ungen når du er på vei i seng. Hvis du ligger og grubler etter 15 min at "tenk om tenk om", uten at det er noen spesiell grunn, så ville jeg tvingt meg til å tenke "hva skal ha skjedd?" evt "det er mye jeg ikke kan kontrollere her i livet". Det er litt lettere sagt enn gjort, men ved å konstant sjekke, forsterker du frykten og handlingen.. Men igjen, det er helt normalt - men for å bli minst mulig hysterisk (og som jordmora mi sa; det blir et langt liv hvis man skal bekymre seg over alt- det går nemlig aldri over, selv hvor store ungene blir), så er det lurt å koble på den fornuftige delen av hjernen innimellom 👏😄 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå