Gå til innhold

Dere som leier, hva gjør huseier som irriterer dere?

Anbefalte innlegg

Noen mennesker kan jo gjøre om 1 fjær til 5 høns. Så hvis du møter på et slikt menneske som du leier av, noe som er ganske sannsynlig, så må du regne med at de kommer inn og bryter loven (ikke kan loven, eller driter i den). 

Slike mennesker er det mange av, i alle lag av samfunnet. Jeg hadde garantert ikke funnet meg i å leie med mindre jeg var tvunget til det.

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sinnsykt høy musikk og filmlyd, som oftest fredag/lørdag kveld og natt, men også midt på natta i ukedagene 😅 sånn at det rister i vinduene og senga småvibrerer.

Utenom det er jeg superfornøyd. 

Anonymkode: 58b7a...6cc

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 15.55):

Låse seg inn når jeg ikke er hjemme og roter rundt i skittentøykurven og undertøyet mitt.

Hvis du er utleier, ikke gjør det. 

Anonymkode: 83713...d9a

Jeg vet om en som gjorde det, men her trodde utleier at familien var på ferie! Datteren hadde kommet hjem noen dager før, og hun ligger i sengen, da hun hører lyder i leiligheten! Plutselig står utleier (en veldig respektert kristen mann på 70 år) på soverommet og stirrer på jenta, hun ligger i undertøyet og ble mildt sagt sjokkert, og livredd! Tipper det ikke var første gangen han var i leiligheten uten lov! Og dette var forresten samme mann som ba mitt familiemedlem om å dra til hel.... og kalte henne masse stygge ting, da hun ringte han (jobbet som telefonselger)!

Anonymkode: e5af2...3f0

• Liker 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 16.01):

Legge seg opp i hvordan jeg lever, hvem jeg har på besøk, om jeg har det ryddig eller rotete osv.

Anonymkode: ff488...603

Bruker du narkotika, og har en del besøk rennende inn til alle tider på døgnet og særlig natta, pluss manglende renhold og rot som lokker til seg rotter og mus ja da er dette noe du bare må godta.

Jeg har stort sett vært heldige med mine husverter. De har vært reale, hjelpsomme og jeg har ofte måket snø og passet på andre ting for dem. Derimot hadde jeg en utleier fra hell engang. Han skulle ikke høre et pip fra meg om det var noe som ikke virka, eller om det var noe jeg var misfornøyd med. Han skulle ha depositum rett i lomma, og når han hadde fått det bestemte han seg for å si meg opp fordi han skulle "selge". Og det uten at jeg hadde gjort noe som helst galt, hvordan skulle jeg rekke det på knappe 2 mnd? Først sa han opp muntlig, og jeg sa nei du må gjøre det skriftlig. Så kom det skriftlig, men uten dato, signatur eller godkjent grunn for oppsigelse. Så ble han sur og la på husleia med flere tusen, og det skulle han ha etterbetalt innen 14 dager. Depositumet kunne jeg bare glemme. Deretter kom den ene meldingen etter den andre med trusler og hva som var galt med meg som navet. Jeg er ikke engang under nav. Jeg tok med meg all dokumentasjon og møtte opp hos leieboerforeningen som kunne bare sukke høyt når de hørte navnet hans. Det viste seg at de hadde hatt mange saker på denne mannen. Han måtte til slutt betale for å få saka tatt opp hos statens hus, og måtte fint vente til jeg hadde funnet meg et nytt sted å bo. Det tok ett år. Han er en av mange som skulle blitt svartelistet og aldri hatt lov til å drive utleie. Vet dog ikke om han holder på fortsatt eller om han er havna i fengsel pga andre kriminelle saker.

Er du utleier, så sørg for guds skyld at du setter deg grundig inn i lova og ikke bare turer frem som en kriminell mafia fra Balkan!

Anonymkode: d7d79...e8b

• Liker 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bruker du narkotika, og har en del besøk rennende inn til alle tider på døgnet og særlig natta, pluss manglende renhold og rot som lokker til seg rotter og mus ja da er dette noe du bare må godta.

Jeg har stort sett vært heldige med mine husverter. De har vært reale, hjelpsomme og jeg har ofte måket snø og passet på andre ting for dem. Derimot hadde jeg en utleier fra hell engang. Han skulle ikke høre et pip fra meg om det var noe som ikke virka, eller om det var noe jeg var misfornøyd med. Han skulle ha depositum rett i lomma, og når han hadde fått det bestemte han seg for å si meg opp fordi han skulle "selge". Og det uten at jeg hadde gjort noe som helst galt, hvordan skulle jeg rekke det på knappe 2 mnd? Først sa han opp muntlig, og jeg sa nei du må gjøre det skriftlig. Så kom det skriftlig, men uten dato, signatur eller godkjent grunn for oppsigelse. Så ble han sur og la på husleia med flere tusen, og det skulle han ha etterbetalt innen 14 dager. Depositumet kunne jeg bare glemme. Deretter kom den ene meldingen etter den andre med trusler og hva som var galt med meg som navet. Jeg er ikke engang under nav. Jeg tok med meg all dokumentasjon og møtte opp hos leieboerforeningen som kunne bare sukke høyt når de hørte navnet hans. Det viste seg at de hadde hatt mange saker på denne mannen. Han måtte til slutt betale for å få saka tatt opp hos statens hus, og måtte fint vente til jeg hadde funnet meg et nytt sted å bo. Det tok ett år. Han er en av mange som skulle blitt svartelistet og aldri hatt lov til å drive utleie. Vet dog ikke om han holder på fortsatt eller om han er havna i fengsel pga andre kriminelle saker.

Er du utleier, så sørg for guds skyld at du setter deg grundig inn i lova og ikke bare turer frem som en kriminell mafia fra Balkan!

Anonymkode: d7d79...e8b

Skriv han på svartelista, den finnes. 

Anonymkode: 46113...541

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det er rart at så mange kjører eksemplarisk i eller under fartsgrensen i trafikken. Da skal de på død og liv holde fartsgrensen. Men de kan ikke alle de andre reglene i trafikken. Slik er det med de fleste utleiere også. De tror at hvis de bare holder den ene loven de kan og tror er viktig, så kan de gjøre hva de ønsker. Helt utrolig fjernt! KOKO :rolleyes::troest:

Anonymkode: 6f8fb...3ee

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg fatter ikke hvordan enkelte utleiere føler de har rett til å ta seg inn i leiligheten i tide og utide.

Er selv utleier, og kunne aldri tenkt tanken på å gå inn i leiligheten, med mindre det var noe kritisk. Som feks hvis brannalarmen går og vi ikke får tak i leietakerne, eller hvis vi ser at det flyter med vann der inne og ikke får tak i de.

Har forsåvidt knapt vært inne i leiligheta de 5 årene vi har leid ut, har kun vært inne når stekovnen røk og den skulle byttes. Samt når leietaker ringte å ville ha meg ned for å se på en vannalarm. Og ved et par visninger.

Ettersom leiligheten har vært leid ut hele tiden så lenge vi har eid, så har jeg lite eierforhold til den. Det er liksom leietakers eiendom.

Anonymkode: bcf36...dc2

• Liker 4
  • Nyttig 1

Kun leid 2 kortere perioder. En gang sykehusleilighet ved sykehuset jeg jobbet. Uproblematisk.

1 periode i 1 etg i en villa på Oslos vestkant. Steinrike huseiere som var i Norge bare noen få uker på sommeren. Resten av året var de i et av de andre husene eller leiligheten de eide rundt i verden. Også helt uproblematisk. Fikset alt vi ba om, om det var noe. Betalte 3200.- pr mnd for ca 70 kvm Midt i et av de dyreste nabolagene i Norge. 

veldig hyggelige folk som ikke var ute å loppe studenter. De hadde «mer penger en de kunne bruke» sa dem. Tusen takk sa jeg 🙌

Endret av sicario
  • Liker 6

Jeg er utleier.  Vi har to leiligheter som vi leier ut på den andre siden av landet.  Kommer aldri på inspeksjon mens folk bor der, kun når de flytter ut.  
Derfor er leieavtalen så viktig.  Vi har spesifisert hvor viktig det er at vi får beskjed om feil og mangler. Det er ikke tillatt å ha dyr, men leietaker kan spørre.  F.eks. synes vi ikke det er problematisk om leietaker har akvariefisk!...  

Om leietaker ønsker å male i egne farger, så er det greit.  Da betaler vi maling, men leier gjør jobben.  Når leier flytter ut, må det uansett males på nytt.  

For oss er det viktig at leier vet alt om hva han/hun leier.    

AnonymBruker

Forrige utleier: At han doblet husleien, for så å ville øke igjen etter et år. Jeg bor ikke i Norge, men det er faktisk lover her også. At han har butikk i same bygningen, og satt som en dørvakt utenfor døren min, og fulgte med på når jeg kom og gikk, og hvem som kom og gikk. At møblene var utrangerte, jeg leide møblert. Jeg kjøpte nye møbler, og ga ham de gamle. Det var da han doblet husleien, for det hadde blitt så fint møblert. At han faktisk krevde at jeg skulle sette igjen mine møbler da jeg flyttet ut. For å si det sånn, det har stått tomt der siden august...

Nåværende utleier: Ingen problemer. Han kommer til å øke husleien etter ett år, men han kommer til å følge statens regulativ. 

Anonymkode: ed18f...a03

• Liker 2
AnonymBruker

En tidligere huseier kunne plutselig stå i min hageflekk å luke bed og klippe gress. I og for seg ikke stort problem men hadde satt pris på et varsel, ikke alltid det passet like bra.

De bodde rett over, og hadde veranda over min. Tok gjerne å vaska verandaen uten varsku og. Der var den klesvaska eller annet jeg hadde på utsiden full av skittent vann.

Nåværende huseier har leid ut en del av boligen hvor alt er på et plan. Driver å hver eneste dag går gjennom hagen hvor jeg bor /min del av huset, så jeg har han frem of tilbake, istedet for å gå på andre siden. Alle besøkende reagerer også på det. Har ved flere tilfeller fått campingvogn eller barnas sykler parkert rett utenfor stuevinduet mitt. Eller oppdekket hageselskap..  så jeg kan ha øyekontakt med alle der, sitter 2m unna sofaen min. Meget spesielt.

Kan også finne på å klippe plenen mens jeg sitter å griller f.eks. eller soler meg.

Malt huset uten å gi beskjed,plutselig kunne jeg ikke bruke inngangsdør i par timer. 

Fikser aldri ting. Jeg har endt opp med å kjøpe og fikse ting selv til slutt..  

Irriterende med huseiere som bor over deg, men ikke tar hensyn for tramping og løping inne f.eks..

Anonymkode: 35027...6f7

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

En tidligere huseier kunne plutselig stå i min hageflekk å luke bed og klippe gress. I og for seg ikke stort problem men hadde satt pris på et varsel, ikke alltid det passet like bra.

De bodde rett over, og hadde veranda over min. Tok gjerne å vaska verandaen uten varsku og. Der var den klesvaska eller annet jeg hadde på utsiden full av skittent vann.

Nåværende huseier har leid ut en del av boligen hvor alt er på et plan. Driver å hver eneste dag går gjennom hagen hvor jeg bor /min del av huset, så jeg har han frem of tilbake, istedet for å gå på andre siden. Alle besøkende reagerer også på det. Har ved flere tilfeller fått campingvogn eller barnas sykler parkert rett utenfor stuevinduet mitt. Eller oppdekket hageselskap..  så jeg kan ha øyekontakt med alle der, sitter 2m unna sofaen min. Meget spesielt.

Kan også finne på å klippe plenen mens jeg sitter å griller f.eks. eller soler meg.

Malt huset uten å gi beskjed,plutselig kunne jeg ikke bruke inngangsdør i par timer. 

Fikser aldri ting. Jeg har endt opp med å kjøpe og fikse ting selv til slutt..  

Irriterende med huseiere som bor over deg, men ikke tar hensyn for tramping og løping inne f.eks..

Anonymkode: 35027...6f7

Det er ikke noe galt i å lage trampe og løpelyder så lenge det ikke er midt på natten. Høres ut som du burde bo i en enebolig hvis du har problemer med tramping om dagen.

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke noe galt i å lage trampe og løpelyder så lenge det ikke er midt på natten. Høres ut som du burde bo i en enebolig hvis du har problemer med tramping om dagen.

Det er ikke noe galt når det er tilstrekkelig isolert. Men det er forskjell på en på 50 kg og en på 120 kg også og noen tramper ekstra hardt med vilje.

Leide av en, som sendte barnebarnet sitt til oss på besøk. Hun var korka forkjøla og skulle absolutt inn og leke med mitt barn... Dette var før nedstengingen i mars. Jeg sa først nei, men de insisterte. Så ringte huseieren på døra etterpå og kunne fortelle at de «egentlig» var i karantene fordi faren til ungen der hadde corona... Så da måtte barnet mitt også være hjemme og det var ikke den eneste hjernedøde tingen han gjorde, han tok seg stadig inn i leiligheten og vi flytta ut uten å ta med alle klær og ting i oppsigelsestiden fordi han trakasserte meg seksuelt og jeg kunne ikke gå ut døra uten at han var ekkel og slibrig. Tok på arma mi og så gjorde et stort nummer ut av det og sa: ØYH! Ble du kåt nå som jeg tok på arma di, eller? Du som er alenemor og alt høhøhø! Den stakkars kona hans vet nok ikke at han brukte å stå og prate for så å plutselig begynne å gråte fordi kona nekta han sex.  Utleverte henne så til de grader «vi ble bare sammen fordi broren hennes døde og det var synd på a» han tok opp min tid med alt fjaset sitt og utleverte privatlivet til alle sine fire skakkjørte unger, og barnebarn. Psykiatriske tilfeller hele gjengen. 

Han tok seg inn i leiligheten da vi var vekke, og tissa(!) på alle klærne til meg og min datter. Han la igjen substanser inni kjelene i kjøkkenet, slo av sikringen på kjøleskapet i lengre perioder så maten ble dårlig slik at smoothiene ungen min drakk ble gjæret(!)  og det er uttallige ting han og den ekle familien hans gjorde. Måtte kjøpe alt av kjøkkenutstyr nytt, og måtte kaste alt av møbler og ting vi hadde der - alt var besudlet. Baksnakking av oss konstant, rett utenfor vinduene våre og barnebarn som ringte på klokka ti om kveldene på skoledager for å spørre om barnet mitt ville ut og leke eller raseriutbrudd klokka ett om nettene med hyling og smelling og brøling. 

Er den mest crazy familien jeg har sett på nært hold, psykiatriske tilfeller hele gjengen. 

• Liker 1
AnonymBruker

De oppholder seg litt for mye utenfor mine vinduer. Roter ute, hvis de ikke treffer søppelkassa plukker de ikke opp. "Skal fikse det", men det blir aldri fikset (gleder kun uviktige ting), viktige ting som vannlekasje blir fikset med en gang. 

Ellers er de veldig greie og hjelpsomme. 

Anonymkode: 50c15...5e8

• Liker 3

Jeg har alltid lurt på hvor dere finner slike utleiere 😅 

Jeg har hatt tre forskjellige utleiere, og alle tre var ålreite. Mine første utleiere var to kompiser, de var unge og pusset opp i andre etasje mens jeg bodde i leiligheten under. Det eneste som skjedde i løpet av det halvannet året jeg bodde der, var at han ene en gang glemte bort tiden og stod og snekra, borra i veggen og sagde planker til to/tre-tiden natten. Da var de såpass ålreite at jeg fikk avslag på neste måneds husleie. 
Det eneste som irriterer meg her jeg bor nå, er at utleier bruker så innmari lang tid på å svare på meldinger. Vi bor i blokk, så det er mange som leier i samme bygg her, han eier hele blokka. Veldig hyggelig mann, og ingenting å utsette på han egentlig, men leilighetene er ikke av de nyeste, og det er noen småting som burde vært ordnet opp i. Han er gnien, så han vil helst ikke bruke penger i det hele tatt. 

Har aldri opplevd utleiere som kommer uanmeldt innom, eller som bare låser seg inn. Høres jo helt sprøtt ut. 

Annonse
AnonymBruker

En jeg leide av tok penger fra depositumet for å lage Finn-annonse for å finne ny leietager. Jeg prøvde å bestride men han sto på sitt. Han var skikkelig drittsekk på det jevne, så jeg ble på en måte ikke overrasket. 

Anonymkode: 54cd1...5c5

• Liker 1
AnonymBruker

Både irriterende og uting er når man får beskjed fra husverten at når arbeidere skal jobbe med/på huset fra 8-16, men når man kommer hjem fra jobb, avtaler så ser man at ingenting er blitt gjort og at arbeidere har brukt dagen på og surfe på nettet og bare chillet. 

Anonymkode: 027ce...fad

• Liker 1
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke noe galt når det er tilstrekkelig isolert. Men det er forskjell på en på 50 kg og en på 120 kg også og noen tramper ekstra hardt med vilje.

Leide av en, som sendte barnebarnet sitt til oss på besøk. Hun var korka forkjøla og skulle absolutt inn og leke med mitt barn... Dette var før nedstengingen i mars. Jeg sa først nei, men de insisterte. Så ringte huseieren på døra etterpå og kunne fortelle at de «egentlig» var i karantene fordi faren til ungen der hadde corona... Så da måtte barnet mitt også være hjemme og det var ikke den eneste hjernedøde tingen han gjorde, han tok seg stadig inn i leiligheten og vi flytta ut uten å ta med alle klær og ting i oppsigelsestiden fordi han trakasserte meg seksuelt og jeg kunne ikke gå ut døra uten at han var ekkel og slibrig. Tok på arma mi og så gjorde et stort nummer ut av det og sa: ØYH! Ble du kåt nå som jeg tok på arma di, eller? Du som er alenemor og alt høhøhø! Den stakkars kona hans vet nok ikke at han brukte å stå og prate for så å plutselig begynne å gråte fordi kona nekta han sex.  Utleverte henne så til de grader «vi ble bare sammen fordi broren hennes døde og det var synd på a» han tok opp min tid med alt fjaset sitt og utleverte privatlivet til alle sine fire skakkjørte unger, og barnebarn. Psykiatriske tilfeller hele gjengen. 

Han tok seg inn i leiligheten da vi var vekke, og tissa(!) på alle klærne til meg og min datter. Han la igjen substanser inni kjelene i kjøkkenet, slo av sikringen på kjøleskapet i lengre perioder så maten ble dårlig slik at smoothiene ungen min drakk ble gjæret(!)  og det er uttallige ting han og den ekle familien hans gjorde. Måtte kjøpe alt av kjøkkenutstyr nytt, og måtte kaste alt av møbler og ting vi hadde der - alt var besudlet. Baksnakking av oss konstant, rett utenfor vinduene våre og barnebarn som ringte på klokka ti om kveldene på skoledager for å spørre om barnet mitt ville ut og leke eller raseriutbrudd klokka ett om nettene med hyling og smelling og brøling. 

Er den mest crazy familien jeg har sett på nært hold, psykiatriske tilfeller hele gjengen. 

😳😳 Whatwhaaaat? Er det mulig??

Skjønner jo hvor heldige vi er 😅. Vi kjenner heldigvis vår utleier godt, og han bor ikke i huset selv. Hvis vi har lyst til å gjøre noe med huset (nytt kjøkken, ny terrasse, bytte vinduer etc.) så sier han bare jatakk og betaler, og så gjør vi arbeidet.  

AnonymBruker
Knirke skrev (47 minutter siden):

😳😳 Whatwhaaaat? Er det mulig??

Skjønner jo hvor heldige vi er 😅. Vi kjenner heldigvis vår utleier godt, og han bor ikke i huset selv. Hvis vi har lyst til å gjøre noe med huset (nytt kjøkken, ny terrasse, bytte vinduer etc.) så sier han bare jatakk og betaler, og så gjør vi arbeidet.  

Ja. Han prøvde å lyve til seg ekstra leie ved utflytting og løy til banken om at jeg ikke hadde betalt all husleie, og banken sa at jeg har alt på mitt rene, alt er betalt og han har misbrukt tilliten til banken (så lykke til med å få lån senere) samt forsøkte å kreve meg for 100 000 for en flekk på et gulv jeg ikke lagde, for det passer jo så bra å lyve og utnytte leietakerne sine mest mulig for å karre til seg mest mulig og å lyve mest mulig om de etterpå... En svindler med andre ord. Perversitetene hans tar kaka uansett, blir kvalm bare jeg tenker på det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...