AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Jeg har en venninne som dessverre har latt seg henfalle til stygge konspirasjonsteorier og blitt helt "gæærn", vi snakker om at regjeringen er ute etter å hjernevaske oss mtp "corona", at hele "coronaen er en bløff", nekter å bruke maske, nekter å følge regler og anbefalinger osv. Vi snakker skikkelig Qanon her! Pro Trump. Osv. Både hun og ektefellen er fullstendig hjernevasket. De har to døtre på 5 og 7 år. Og nå har de også begynt å snakke om dette, hos venner, på skolen osv. "Erna Solberg er slem", "Coronaen finnes ikke, det er bare noe statsministeren har funnet på for å kontrollere oss" osv. De får ikke se på Frost-filmene fordi Elsa ikke får seg noen mann i filmene og dermed kan det hende at Elsa er lesbisk - noe de ikke vil utsette barna sine for å se. Pride og alle som er skjeve, hører Satan til for de støtter opp om et verdensomspennende pedofili-nettverk... Hvis et barn blir voldtatt og må ta abort, er barnet en morder.... Og så videre. Dette har de forklart til barna, som gjengir helt ukritisk til alle som ønsker å høre... And so on. Her snakker vi verdier som er helt hinsides. Og det er tydelig at dette er tema rundt middagsbordet siden barna også får med seg såpass mange detaljer, og kan gjengi konspirasjonsteori etter konspirasjonsteori. Jeg har forsøkt å snakke med dem, men blir avfeiet med at jeg er "en dum sau som har latt meg lure av styresmaktene", og at det er jeg som er blitt hjernevasket. Men jeg er oppriktig bekymret, og jeg når ikke frem til de. Er barnevernet rette veien å gå? Anonymkode: 15b60...cf8 13
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Merkelig dersom skolen ikke kontakter BFT dersom din meget lite trollehistorie stemmer Anonymkode: e2761...1c0 11
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 Hva tenker du barnevernet skal gjøre? Det er lov å få barn selv om man er dum, så lenge barna har det bra. Anonymkode: d5509...b24 23
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 Ja, jeg tenker at når foreldrene involverer barna i såpass stor grad som her, så er det et problem og kommer til å bli et enda større problem for barna. Foreldrene trenger veiledning. Anonymkode: eb4aa...62f 28
Capybara Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 For et naut. Jeg er enig i at foreldrene bør få veiledning, men de har sikkert null tiltro til barnevernet så jeg er ikke så sikker på om det gir noen effekt. 11
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 Og du er venner med de? 😳 Jeg ville kontaktet helsesøster for veiledning. Anonymkode: e88c9...d38 8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Merkelig dersom skolen ikke kontakter BFT dersom din meget lite trollehistorie stemmer Anonymkode: e2761...1c0 Du tror det må være troll? Jeg kjenner også til en sånn familie. Ganske naivt å tro at dette ikke kan være sant Anonymkode: 57277...034 24
Helgeline Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 (endret) For å ta historien din på alvor; hva tror du skjer hvis ifall BV involveres? Tror du dette paret vil evne å innse sine feil og samarbeide med etaten til barnas beste? Eller tror du kanskje at å involvere myndighetene vil gjøre foreldrene enda mer overbeviste i sin tro på at staten er ute for å ta dem (og kanskje barna deres?) Gjør hva du vil, men tror barnevernet er siste instansen som bør inn i dette... Endret 15. februar 2021 av Helgeline 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Skrevet 15. februar 2021 Jeg tror på denne historien og tror ikke det er trolling, fordi jeg har en bekjent som er akkurat lik. Hun er alenemor, ressurssvak, har to barn (far er ikke i bildet) og hun tror på de samme konspirasjonsteoriene. Trump skal redde hele verden fra den styrende eliten. Denne eliten voldtar barn og drikker blodet deres og er kannibaler. Helt seriøst. Hun tror ikke på korona, mener vaksinen endrer DNA-et vårt, tror 5G endrer hjernen vår osv. osv. I hennes tilfelle tror jeg det er fordi hun endelig har funnet en arena der hun føler at hun vet bedre enn alle andre, slik at hun kan godte seg over "saueflokken" som tror på alt media skriver og ikke tenker selv. Selv utviser hun ingen kildekritikk og deler ca. ti ganger daglig diverse bilder med tekst på fra lukkede Facebook-grupper, selvfølgelig uten kildehenvisninger. I hennes tilfelle har barnevernet vært inne i bildet lenge, fordi både skole, barnehage og venninner har meldt bekymring. De har foreslått tiltak, men disse er jo frivillige, og hun har takket nei. Forholdet er ikke graverende nok til å gjøre noe mer. Så jeg er usikker på hva som egentlig er best eller riktig å gjøre ... Leker barna hennes med barna dine? Hender det barna hennes er hos deg alene (uten mor)? Kanskje du rett og slett bare må være en trygg voksenperson, si tydelig ifra at du er uenig med mor i de tingene barna videreforteller, slik at de vet at det finnes ulike perspektiv. Dette regner jeg med at skole/barnehage gjør, også. Virker det som barna ellers har det bra? Anonymkode: fbcf0...8b9 16
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 Vet ikke helt hva BV kan gjøre. Religiøse tror på alt mulig tull, ingen tar barna fra dem. Til og med de som er med i en kult som Jehovas Vitne. Anonymkode: d4565...111 21
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 Bv gjør ingenting så lenge barna ikke lider. Å bli fora med løgn er ikke innenfor dette. Da hadde jehovas vitne, pinsevenner, kristne, muslimer og alle andre trosretninger slitt litt. Selv om det er riv ruskende tullete er det lov å tro på at abort er mord og Trump er verdens frelser. Jeg jobber som lærer på skole og ble konfrontert med at corona bare var tull fordi «det har pappa vist meg på YouTube» 🤦♀️ Jeg forklarte dette barnet at selv om pappa mener det, må vi på skolen rette oss etter de reglene myndighetene setter. Det er vel så langt jeg kan gå. De har lov til å tro at corona er tull. Akkurat som at jehovas vitne får lov til å nekte ungene sine å feire bursdag. Begge deler strider med min tro, men barnevernet er ingen løsning på det. Anonymkode: f7c50...e0d 26
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 Dette er ingen barnevernssak. Skulle jeg meldt sterkt religiøse da? For jeg synes det de tror på er noe ordentlig tull? Nei, det funker ikke sånt. Folk har rett til å leve som de vil og tro på hva de vil, så lenge det ikke er snakk om misbruk, vold eller grov omsorgssvikt. Anonymkode: 35d1e...8d2 14
Khadira Skrevet 15. februar 2021 #13 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selv om det er riv ruskende tullete er det lov å tro på at abort er mord og Trump er verdens frelser. Hear me out: respekt for andres meninger. 4
Gjest Smeltemann Skrevet 15. februar 2021 #14 Skrevet 15. februar 2021 Kontakt bv snarest. Her må noen inn og redde ungene..
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #15 Skrevet 15. februar 2021 Kva skal barnevernet gjera med detta da? Jehovas vitner har barn. Pinsemenigheten har folk med barn (folk snakker i tunger) Jorda er flat foreninga har medlemer med barn. Det finnest militante veganere med barn. Masse skruller har barn faktisk. Det er ikkje ulovlig å væra konspirasjonsnut eller sær. Anonymkode: 856f9...c6c 15
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #16 Skrevet 15. februar 2021 Bv gjør ikke en dritt i sånne saker da dette er en ikke-sak, ellers hadde det vært fritt frem å melde alle religiøse mennesker. Du har åpenbart ikke skjønt hva barnevernstjenesten hjelper med. Anonymkode: 58976...0d3 13
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #17 Skrevet 15. februar 2021 Det jeg synes er interessant med konspirasjonsteorier at de jeg kjenner som tror på dem, IKKE er ressurssvake eller dumme. De er over snitt intelligente, over snitt utdannede, men har nok en psyke/personlighet som gjør dem over snitt mistenksomme og paranoide også. Ingen av konspirasjonsteoretikerene jeg kjenner har et problem med homofili, men jeg fikk bakoversveis da en meget intelligent kvinne jeg kjenner med en lederstilling i en høystatus jobb, begynte å fortelle meg at Trump skal redde verden og Biden og Hillary er satanister 😵 En annen tror oppriktig på flat earth, og sender meg masse bevis (stort sett youtube videoer) Enda flere tror corona er en hoax, at dette er planlagt av verdenslederene for å «kontrollere massene». Vaksinene inneholder stoffer som skal enten gjøre folk syke, sterile eller «lettere å kontrollere». Jeg tror ikke blindt på regjeringen, men, ærlig talt... Jeg tror evt baktanker kun handler om egen vinning (flest mulig velgere, mulighet for høyt vetLt jobb innen EU etter man er ferdige som politiker etc). Anonymkode: 82461...8b0 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #18 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det jeg synes er interessant med konspirasjonsteorier at de jeg kjenner som tror på dem, IKKE er ressurssvake eller dumme. De er over snitt intelligente, over snitt utdannede, men har nok en psyke/personlighet som gjør dem over snitt mistenksomme og paranoide også. Ingen av konspirasjonsteoretikerene jeg kjenner har et problem med homofili, men jeg fikk bakoversveis da en meget intelligent kvinne jeg kjenner med en lederstilling i en høystatus jobb, begynte å fortelle meg at Trump skal redde verden og Biden og Hillary er satanister 😵 En annen tror oppriktig på flat earth, og sender meg masse bevis (stort sett youtube videoer) Enda flere tror corona er en hoax, at dette er planlagt av verdenslederene for å «kontrollere massene». Vaksinene inneholder stoffer som skal enten gjøre folk syke, sterile eller «lettere å kontrollere». Jeg tror ikke blindt på regjeringen, men, ærlig talt... Jeg tror evt baktanker kun handler om egen vinning (flest mulig velgere, mulighet for høyt vetLt jobb innen EU etter man er ferdige som politiker etc). Anonymkode: 82461...8b0 Det kryr av konspirasjonstanker på f.eks fbsiden barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet. Ikke ressurssterke Anonymkode: cbcdc...0c3 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #19 Skrevet 15. februar 2021 Et tidligere vennepar av oss mistet til slutt omsorgen for barna sine. De trodde på chemtrails, at det kom stråling ut av kontaktene, at vannet ble forgiftet av Arbeiderpartiet mm. Vrangforestillinger som til slutt ga både skjevutvkling og psykiske utfordringer for barna. De var i alarmberedskap nesten hele tiden. Grusomt å være vitne til 😢 Anonymkode: 91111...cea 13
Khadira Skrevet 15. februar 2021 #20 Skrevet 15. februar 2021 Mulig jeg er forvirret, men når ble "ulike meninger" grunn til å melde noen til barnevernet? 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå