Gå til innhold

Er dette for mye i felleskostnader?

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Da jeg så 6400/mnd tenkte jeg at her er det høye avdrag på fellesgjeld. Men nei, det var det ikke. Det var høye kostnader til drift av fellesskapet. Jeg går ut fra at dette er et borettslag (avdrag fellesgjeld). 

Regn det om i kvadratmeterpris så kan du sammenligne. Til sammenligning betaler jeg kr 45/m2. I den prisen er drift/vedlikehold, renovasjon, vask av fellesarealer og tv og media inkludert (ikke garasjeplass). Sammenlignende pris (samme greier inkludert) er kr 56/m2. Etter min mening befinner denne kostnaden seg i grenselandet for hva jeg ville kjøpt selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betaler kr. 92,- per kvm. Dekker vaktmester, varme og varmtvann, tv, internett, kommunale utgifter, renhold i fellesarealer, nedbetaling av lån (nye bad), vedlikehold etc. 

Anonymkode: 02731...ed5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg betalte i snitt kr 550,- i strøm (inkl. nettleie) i fjor inkl. oppvarming og varmtvann, så kr. 800,- i varmtvann og oppvarming hadde ikke vært noen god deal for meg.

Anonymkode: 4f35b...f27

Men da bor du i en veldig mye nyere bolig enn TS. Leiligheten hennes er såpass gammel at den har radiatorer, og da er det antagelig langt mer trekkfullt og dårlig isolert enn i moderne bygg. Synes ikke man godt kan sammenlikne så forskjellige boligers  oppvarmingskostnader. Du har kanskje også fjernvarme?

Anonymkode: 074c1...8db

• Liker 2
Gjest padawan
Skrevet

Det er omtrent det same som jeg har i fellesutgifter der jeg bor bare at jeg har mindre i kommunale avgifter og mer avdrag på felles lån. 

Det høres snodig ut med nesten 40.000 året for kommunale avgifter fr en leilighet men det er kanskje bare meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men da bor du i en veldig mye nyere bolig enn TS. Leiligheten hennes er såpass gammel at den har radiatorer, og da er det antagelig langt mer trekkfullt og dårlig isolert enn i moderne bygg. Synes ikke man godt kan sammenlikne så forskjellige boligers  oppvarmingskostnader. Du har kanskje også fjernvarme?

Nei, oppvarming med strøm (panelovn).

Men poeng er at 800,- bare til varmtvann og oppvarming er ganske mye på sommeren. Så kommer vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketrommel, matlaging og lys i tillegg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, oppvarming med strøm (panelovn).

Men poeng er at 800,- bare til varmtvann og oppvarming er ganske mye på sommeren. Så kommer vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketrommel, matlaging og lys i tillegg.

Samt varmekabler på bad. Du vil nok få strømregning på rund 500 i tillegg.

Anonymkode: 0bc70...128

Skrevet
19 hours ago, Godhelg2019 said:

Du sier ingenting om hvor gammel eller ny leiligheten er.

Regner med dette er en gammel leilighet da rørene må byttes ut.

TS her, takk for alle svar! Leiligheten er gammel ja, den er fra 60-tallet. Det er gjort en god del forskjellig vedlikehold opp gjennom årene - tak, vinduer, dører, etterisolering, nye radiatorer, rørfornying etc. De fleste leilighetene jeg har råd til er i eldre borettslag, det blir for dyrt om det er nybygg. (Har råd til nybygg med ett soverom, men ikke med to). 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det var mye. Jeg anser alt over 4000 for mye i faste utgifter så lenge det ikke er innbakt nedbetaling på fellesgjeld.

Anonymkode: b079a...aae

Jeg synes også det virker litt mye, det er jo bakgrunnen for at jeg åpnet en tråd her inne. Det er veldig få borettslag her jeg bor med felleskostnader på under 4000 for en treroms. Jeg vet om noen, men de er typisk borettslag der det har blitt gjort lite vedlikehold (ikke gjort rørfornøying), og har lite inkludert. 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Syns det var ekstremt. Da kan du like gjerne leie.

Anonymkode: 7a15b...0e7

Om jeg leier vil alt av bokostnadene mine forsvinne, og det er også ganske dyrt å leie her jeg bor. 

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg betalte i snitt kr 550,- i strøm (inkl. nettleie) i fjor inkl. oppvarming og varmtvann, så kr. 800,- i varmtvann og oppvarming hadde ikke vært noen god deal for meg.

Etter at jeg skrev hovedinnlegget har jeg funnet ut av at de 800,- er et forskudd. Litt usikker på om det er et "individuelt" forskudd eller om det går for hele borettslaget, altså om det skjer noen type individuell måling av varmtvannsbruk/radiatorbruk. Skal prøve å finne ut av det. 

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns det er mye. Husk at du skal selge leiligheten en dag, og høye felleskostnader kan skremme bort mange potensielle kjøpere. Jeg betalte 2700 der jeg bodde før, og syns det var høyt nok. Er du selveier kunne du jo betalt ned ditt eget lån med 3-4000 kr ekstra hver måned (men du har mer risiko)

Anonymkode: cfb4e...49e

Ja, om jeg ikke får skremt bort noen andre potensielle kjøpere så får jeg ikke kjøpt denne uansett. 😅 Men ser jo den, at det går begge veier, og at det kanskje ikke er så heldig når man skal selge. 

9 hours ago, AnonymBruker said:

3620 til det resterende var mye, hva går det til?

Jeg betaler totalt 2500 i fellesutgifter, da uten strøm, oppvarming og parkering, men resten av det du nevner. 

Anonymkode: 0bc70...128

Det går til annen drift av borettslaget, blant annet kommunale avgifter, styrehonorar, bygningsforsikring etc. Har ikke funnet en veldig forklarende oversikt over hva det går til, det er vel en type samlepost. Vaktmester og vektertjeneste.

7 hours ago, DrueSmoothie said:

Jeg tenker at de 3620 kr skal fortsatt dekke en god del. Nå skriver du ikke om hvordan borettslag dette er, hvor mange enheter etc, og hva som inngår i denne potten. Men du kan regne forsikring av bygningsmassen, strøm i fellesarealer inne og evt ute, brøyting, kanskje også gressklipping etc sommerstid? Hva med vann/avløp? Siden du sier varmtvann er inkl, vil jeg tro at vann og avløp også er en del av felles-potten? Vedlikehold, vaktmester? Styrehonorarer til styremedlemmene. Kanskje dere har en forretningsfører? Om ikke har man uansett gjerne en revisor, og kanskje også regnskapsfører? I tillegg er det mange som også har en liten del av fellesutgifter som dettes på en felles sparekonto, som skal dekke fremtidige utgifter til vedlikehold, om ting går i stykker etc, istedenfor å evt måtte øke lån og/eller fellesutgifter den dagen man står ovenfor noe. Så de pengene får fort ben å gå på

Og du skal kunne be om å få se borettslaget beretning fra siste årsmøte. Der skal regnskap og neste års budsjetter ligge, og da ser du fort hva som går til hva :) Og kan da ta stilling til om du synes det er en dårlig deal eller en fair utgift.

Ja, mye av det du skriver her er en del av den "samleposten" på ca. 3600,-. Det er et stort borettslag, over 500 enheter. Vet ikke om noe av kostnadene går til sparing, det bør jeg jo prøve å finne ut av. 

7 hours ago, Blondie65 said:

Da jeg så 6400/mnd tenkte jeg at her er det høye avdrag på fellesgjeld. Men nei, det var det ikke. Det var høye kostnader til drift av fellesskapet. Jeg går ut fra at dette er et borettslag (avdrag fellesgjeld). 

Regn det om i kvadratmeterpris så kan du sammenligne. Til sammenligning betaler jeg kr 45/m2. I den prisen er drift/vedlikehold, renovasjon, vask av fellesarealer og tv og media inkludert (ikke garasjeplass). Sammenlignende pris (samme greier inkludert) er kr 56/m2. Etter min mening befinner denne kostnaden seg i grenselandet for hva jeg ville kjøpt selv.

Det er borettslag ja, som jeg nevnte i hovedinnlegget. Det som gjør dette litt vanskelig er at det ikke er så fryktelig lett å sammenligne med hva andre betaler, fordi det varierer en god del hva som er inkludert og hva som kommer utenom. Men jeg synes også det er litt høyt, nekter ikke for det, spørsmålet er om det er for høyt. 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Kan nevne at det nylig er lagt inn balansert ventilasjon, borettslaget mener i alle fall at det vil bidra til lavere strømkostnader hver måned. Den har blitt etterisolert på et tidspunkt, mener det var på 90-tallet. Men den kan jo likevel ikke sammenlignes med et nybygg. 

4 hours ago, padawan said:

Det er omtrent det same som jeg har i fellesutgifter der jeg bor bare at jeg har mindre i kommunale avgifter og mer avdrag på felles lån. 

Det høres snodig ut med nesten 40.000 året for kommunale avgifter fr en leilighet men det er kanskje bare meg. 

Det er ikke 40.000,- i året for kommunale avgifter. Den posten inkluderer mer enn det, som jeg har prøvd å forklare litt bedre noen kommentarer lenger oppe. 

Anonymkode: 49f6c...cf8

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS her, takk for alle svar! Leiligheten er gammel ja, den er fra 60-tallet. Det er gjort en god del forskjellig vedlikehold opp gjennom årene - tak, vinduer, dører, etterisolering, nye radiatorer, rørfornying etc. De fleste leilighetene jeg har råd til er i eldre borettslag, det blir for dyrt om det er nybygg. (Har råd til nybygg med ett soverom, men ikke med to). 

(...)

Det er borettslag ja, som jeg nevnte i hovedinnlegget. Det som gjør dette litt vanskelig er at det ikke er så fryktelig lett å sammenligne med hva andre betaler, fordi det varierer en god del hva som er inkludert og hva som kommer utenom. Men jeg synes også det er litt høyt, nekter ikke for det, spørsmålet er om det er for høyt. 

Som sagt så har jeg sammenlignet de kostnadene som er inkludert og gjort det om til kvadratmeterpris. Og da synes jeg altså at det var høyt. Det er mest sannsynlig dyr vaktmestertjeneste (er det en ansatt?). Et stort lag med 500 enheter har mest sannsynlig også høyt styrehonorar (det skulle bare mangle).

Jeg tenker at du bør se på borettslag som er litt mindre. Men uansett må du gjøre det om til kvm pris for å kunne sammenligne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...