Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stor del av prisen på boligen må jeg ha selv for å få lån? 1/3? 1/2? Skjønner at det er et dumt spørsmål og at det sikkert vil variere :) 

Anonymkode: 6ba8b...92b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor stor del av prisen på boligen må jeg ha selv for å få lån? 1/3? 1/2? Skjønner at det er et dumt spørsmål og at det sikkert vil variere :) 

15% av kjøpesummen 

Anonymkode: a79e1...cf0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

15% av kjøpesummen 

Anonymkode: a79e1...cf0

Hva? 😮 Er dette i husbanken?

Skrevet

15% er standard egenkapital. I tillegg må du selvfølgelig har inntekt og betalingevne. 

Anonymkode: 01615...f31

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

15% er standard egenkapital. I tillegg må du selvfølgelig har inntekt og betalingevne. 

Anonymkode: 01615...f31

Har ikke annen gjeld, men tjener ikke veldig mye, litt under fire hundre tusen i året. Egenkapital er fem hundre tusen. Er dette god nok inntekt? Betalings evne, jeg har ikke gjeld så det er det de ser etter? 

Synes drømmen om eget hus virker så langt unna, men jeg ligger ikke så dårlig an likevel? 

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

15-20% av kjøpesummen i egenkapital. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke annen gjeld, men tjener ikke veldig mye, litt under fire hundre tusen i året. Egenkapital er fem hundre tusen. Er dette god nok inntekt? Betalings evne, jeg har ikke gjeld så det er det de ser etter? 

Synes drømmen om eget hus virker så langt unna, men jeg ligger ikke så dårlig an likevel? 

Betalingsevne er hvor mye du evner å betale, i avdrag.

Det spørs jo helt hvor dyrt du skal kjøpe, om det du har er god nok inntekt.

Anonymkode: e40a3...526

Skrevet

Du må ha minimum 15% (men gjerne mer!!) av kjøpesummen i egenkapital. I tillegg får du ikke låne mer enn Max 5ganger inntekten din (men ved såpass kav inntekt er nok realiteten mer 3-4 ggr inntekten), og du må tåle en renteoppgang på 5 prosentpoeng. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en rådgiver i banken din for en gjennomgang og utstedelse av finansieringsbevis.

Anonymkode: f9732...cd9

Skrevet

Takk for svarene alle sammen! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...