Gå til innhold

Gjentakende tråder om uføretrygdede og spesielle sykdomsgrupper

Ctrl

Anbefalte innlegg

La oss være ærlig. Kvinneguiden har et gedigent problem når det kommer til opprettelse av tråder rundt uføretrygdede og spesielle sykdomsgrupper. I sistnevnte gruppe så er det mye om ME og Fibromyalgi spesielt. 

Dette taper Kvinneguiden ansikt på. Brukere som tilhører nevnte grupper føler seg støtt og dårlig av å få gjennomgå igjen og igjen. Som en evig runddans som aldri gir seg. Dette ser vi i andre tråder igjen, at folk rett og slett føler seg dårlig av KG og innholdet her inne pga sin private situasjon. KG forblir derfor en utrivelig plass, og mange har slettet seg underveis pga dette problemet. 

Det skal ikke legges lokk på ytringsfriheten her inne, men det finnes ikke snev av saklig debatt i disse trådene. Det er mye meninger som direkte eller indirekte er ment som hets, latterliggjøring, spekulasjoner, nedsettende innhold, spam eller tulleinnlegg hvor brukere opptrer som om at deres meninger er en sannhet. Og det verste av alt, trådene som opprettes og svarene i trådene er om det samme. Igjen og igjen. Innfallsvinkelen er kanskje annerledes noen ganger, men diskusjonene er kronisk deja vu. En annen ting er også at det er ofte de samme brukerne som deltar og gjentar seg selv på tvers av og i forskjellige tråder. Igjen og igjen. Om det samme, og uten noe nytt å legge til. På begge sider av saken. Også gjemt som Anonyme Brukere. Det er rimelig greit å kjenne meningsutvekslingen igjen.

Selv om det er personlige meninger så er MYE i gråsonen for KG's reglement. La meg kopiere inn noen av reglene som er aktuell (selv om dere vet dette): 

* Krenkende, hetsende, injurierende utsagn, samt trakassering eller trusler.
* Latterliggjøring.

* Spekulasjoner eller ryktespredning.
* Diskriminerende, nedsettende eller hatefullt innhold.

* Ensidig meningspåvirkning eller propaganda. 
* Spam eller tulleinnlegg.

Ikke si meg at all denne brede og omfattende meningsutvekslingen som moderatorteamet lar stå ikke enser borti minst en av disse reglene. Det har jeg vanskelig for å tro. Jeg tror rett og slett at dere har nedprioritert dette problemet. Kanskje av kapasitet, kanskje av vilje, hva vet jeg. Men la meg være klar på at det er FORTSATT et stort problem for brukerne som blir truffet, uansett hvor mye dere ignorerer det. 

Historisk så skjønner jeg at dere ikke er villig til å renske bort trådene og innleggene, så jeg gidder ikke engang be dere om å gjøre det. Men jeg tenker at jeg skal ta meg friheten å foreslå en endring på forumet. For å skåne og ivareta brukerne som treffes av denne elendige debatten. Ettersom disse trådene ruller og går døgnet rundt hele uken og hele året, på flere underkategorier samtidig og opptil flere tråder i gangen om det samme, så er det uunngåelig å overse disse. Samt flere av trådene har også "forlokkende" topic, men innholdet er likefult søppel som alle andre. Samtidig må jo brukere som ikke har interesse for disse trådene være møkklei av konstant å se dem på forsiden.

Forslaget mitt er å lage en "tag"-funksjon på postene. Blir det laget en tråd hvor uføretrygdede nevnes i topicen, så tag'es tråden med tag'en "uføretrygd". På den måten kan brukere ignorere tag'er, og dermed slippe å se disse trådene. Uavhengig av hvilken del av forumet dem er lagt på. Rett og slett hindre at dem kommer til syne for brukerne. Å skåne brukere som ikke ønsker disse. 

Nå var uføretrygd et eksempel. Men dette gjelder jo alt som blir tag'et. Noen med f.eks angst ønsker kanskje ikke å få opp tråder om psykisk sykdom eller angst fordi dette trigger dem, og kan dermed blokkere denne tag'en eller flere tag'er i samme kategori. For vi er alle sensitive for noe, uansett hva. 

Eventuelt kunne dere laget en annerledes mappestruktur her inne. En temastruktur. At alle tråder om samme tema havner under samme mappe, således kunne man blokkert denne mappen. Jeg er dog litt usikker på denne praksisen ettersom det blir vanskelig å skille saklig debatt og synsing. 

Uansett. Det er ikke min jobb å endre dette. Men jeg oppfordrer dere til å tenke nytt og bedre. Ta tak i problemet. Det er på høy tid. For det har vært et irritasjonsmoment her i mange år. Prøv å skån brukere på en annen måte. For akkurat nå fungerer det ikke godt nok, og frustrasjonen er til å ta og føle på her inne! 
Make Kvinneguiden Great Again! 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også lei av at denne lite konstruktive kloakken resirkuleres uten at KG gidder å gjøre noe med det. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (1 time siden):

Jeg er også lei av at denne lite konstruktive kloakken resirkuleres uten at KG gidder å gjøre noe med det. 

Ja, det er på tide at dette problemet tas tak i. Brukere skal ikke føle seg elendig her inne. Da er noe grunnleggende feil med styringen. KG, moderatorene og konsernet har et ansvar for at brukerne skånes for all denne kloakken, som du så fint sier. Begrenset kapasitet hos moderatorene er ikke en god nok unnskyldning for å la ting bare skure og gå. Respektløshet og mangel på folkeskikk har blitt normalisert blant brukere inne på KG, og det er oppsiktsvekkende med tanke på praksisen hos andre - både større og mindre - forum. Det har gått altfor langt, og ikke bare noe man kan fortsette med å overse. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt innlegg. Kan ikke forestille meg engang hvor vondt det må gjøre for de som har ME og fibromyalgi å bli møtt med så mye skepsis og mistro. Det er direkte skadelig, og det hjelper ingen i en sårbar situasjon.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Takk for tanker og innspill. 

Moderatorteamet og jeg kan forstå og tildels også være enige med en del av det som skrives her. Og det er synd man mener at Kvinneguiden har et problem. Vi vedkjenner at det er ikke er et enkelt tema å moderere, og det er, som det også nevnes her, mange gråsoner. Det er også det som alltid er utfordringen når moderatorene skal moderere. Derfor er vi glad for de innspill dere kommer med her, for det er noe vi lærer av - og det gjør oss bedre.

Allikevel er det slik at vi ønsker alle diskusjoner velkommen, også diskusjoner rundt uføretrygdende. Dette kan høres merkelig ut, men slik vi anser det er det bedre at ytringer og meninger skrives her, hvor det tross alt blir moderert, framfor i andre kanaler hvor det er liten eller ingen moderering. Og bare for å ha sagt det: det modereres bort mengdevis av nettopp innlegg som faller inn under de regelbrudd som nevnes, alt fra hets til avsporinger - også, og kanskje i særdeleshet, i nettopp disse trådene. Moderatorteamet er derfor ikke helt enig i fremstillingen som gjøres her, selv om vi kan forstå at det ikke nødvendigvis oppleves slik for brukerne våre.

Samtidig er det også slik at det er dere brukerne selv som skaper forumet og det innholdet som skal være på forumet, og de temaer og innhold som engasjerer ellers i samfunnet gjenspeiles på forumet. 

Når det er sagt så er forsåvidt forslaget om tag et godt innspill, så jeg skal ta det med videre og se om det kanskje er noe vi kan vurdere.

Anglofil (teamleder)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hører nok med til historien at Kvinneguiden tilsynelatende har et relativt stort "miljø" med uføre brukere. Så vidt jeg vet er dette det eneste norske forumet hvor du er nesten garantert svar fra en ufør dersom du oppretter en tråd om emnet. Dermed tror jeg alle som mener noe om temaet flokker seg hit, enten man er ute etter en konstruktiv debatt eller bare vil spy edder og galle. Man ser ikke de samme tendensene hos Diskusjon.no, VG Debatt eller Freakforum, og det er ikke fordi de har mye strengere moderering.

Endret av Skyskraper
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglofil skrev (Akkurat nå):

Hei 

Takk for tanker og innspill. 

Moderatorteamet og jeg kan forstå og tildels også være enige med en del av det som skrives her. Og det er synd man mener at Kvinneguiden har et problem. Vi vedkjenner at det er ikke er et enkelt tema å moderere, og det er, som det også nevnes her, mange gråsoner. Det er også det som alltid er utfordringen når moderatorene skal moderere. Derfor er vi glad for de innspill dere kommer med her, for det er noe vi lærer av - og det gjør oss bedre.

Allikevel er det slik at vi ønsker alle diskusjoner velkommen, også diskusjoner rundt uføretrygdende. Dette kan høres merkelig ut, men slik vi anser det er det bedre at ytringer og meninger skrives her, hvor det tross alt blir moderert, framfor i andre kanaler hvor det er liten eller ingen moderering. Og bare for å ha sagt det: det modereres bort mengdevis av nettopp innlegg som faller inn under de regelbrudd som nevnes, alt fra hets til avsporinger - også, og kanskje i særdeleshet, i nettopp disse trådene. Moderatorteamet er derfor ikke helt enig i fremstillingen som gjøres her, selv om vi kan forstå at det ikke nødvendigvis oppleves slik for brukerne våre.

Samtidig er det også slik at det er dere brukerne selv som skaper forumet og det innholdet som skal være på forumet, og de temaer og innhold som engasjerer ellers i samfunnet gjenspeiles på forumet. 

Når det er sagt så er forsåvidt forslaget om tag et godt innspill, så jeg skal ta det med videre og se om det kanskje er noe vi kan vurdere.

Anglofil (teamleder)

Hei Anglofil, og takk for et godt svar. 

Dette har dessverre vært et problem lenge, og jeg så i ettertid av denne posten at dere har mottatt samme bekymring fra mange andre brukere over lang tid her inne. Nå mener jeg at problemet er blitt så avansert og stort at det er på tide at dere gjør grep. Brukere reagerer og sier ifra. Og det reageres tidvis ganske sterkt.

Selvfølgelig skal det ikke bli forbudt å diskutere enkelte temaer. Det må det aldri bli. Og jeg kan absolutt forstå at det er et voldsomt omfang å moderere slike tråder. Det er dog en gylden grense for hva som bør tillates. Her mener jeg dere ligger for vagt. Det som ligger i gråsonen for regelverket ser ofte ut til å bli liggende. Samt at innlegg og tråder får bli liggende ganske lenge før det modereres, selv om innlegg blir rapportert inn. F.eks så er 24 timer altfor lenge i denne sammenheng ettersom innlegg da rekker å gjøre skade. Samtidig er mengden slike poster også avgjørende. Kun forrige fredagskveld f.eks så rullet det 3-4 uføretråder om akkurat det samme. Det bør være totalt unødvendig, uansett hvor mye dere ønsker dette velkommen. Totalpakken gjør rett og slett at brukere føler at deres personliv blir hardt angrepet her inne. Ikke bare i én tråd. Men i flere samtidig. Flere ganger i uken. Hele året. Og da kan man diskutere hvor mye bedre det er at ytringene havner her inne på KG sammenlignet med andre forum.

Dere har faktisk et dekkende og godt regelverk for slike diskusjoner, men praktiseringen er likevel ikke helt heldig. Dere har helt klart anledning til å praktisere deres eget og gode regelverk strengere uten at dette på noen måter bryter ned forumet. Jeg mener dere faktisk har ALT å vinne på det, slik situasjonen er. 

Jeg mener dere også har en jobb å gjøre rundt det å få opp respekten og folkeskikken her inne. Det er et viktig moment for meg, og jeg ønsker å presisere det igjen. Det høres kanskje rart ut at jeg tilegner dere den jobben, men jeg skylder litt på dere for å la ting få lov til å eskalere fordi dere ønsker denne debatten. Jeg synes dere bør stille krav til kvaliteten i meningene hos folk på enkelte områder. Egne meninger og tanker som ligger helt i gråsonen for flere av deres regler bør veies opp mot saklighet og verdi. Rett og slett for å få en saklig, sunn og konstruktiv debatt i disse trådene. Er det ikke det dere egentlig ønsker? Det er i hvert fall det jeg og forhåpentligvis flere ønsker man får ut av slike tråder i fremtiden. Og klarer dere det, så er jo for så vidt en tag-funksjon unødvendig.

Jeg kan skjønne det poenget i at brukerne selv må ta et ansvar på et brukerskapt forum. Men som jeg poengterte, så ligger postene i forskjellige mapper og kan derfor ikke blokkeres. Mye er rett og slett umulig å unngå å klikke seg inn på. Ting provoserer, og det treffer deg rett i sjela. For det snakkes jo om deg. Den du er. Og noen føler kanskje at hvis det ikke etableres en motpol for å forsvare seg, så ender alt med total destruktiv og eskalerende enighet som igjen vil balle på seg på nytt og på nytt i andre tråder. Likevel, når dere tillater mye av usaklige meninger og innlegg i gråsonen, så har dere uansett det overordnede ansvaret for å skåne brukere. I alle fall gi brukere et valg om dem ønsker å disponeres for dette. Og dette kan som jeg foreslår løses med ulike plattformløsninger. En plattformløsning bør aldri være et hinder for å skape trivsel og skåne brukere. Tag-funksjoner kan være en god løsning, men gjerne ta noen runder på hvordan dere best mulig kan legge til rette for alle.

Igjen, tenk nytt og tenk annerledes. Tiden er overmoden for å ta tak i problemet. Og det tror jeg innerst inne at dere også kjenner litt på.

Ha en fin dag :) 

NB: Hvis andre brukere har forslag til endringer for å inspirere moderatorteamet, så bruk gjerne tråden til det også. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyskraper skrev (46 minutter siden):

Det hører nok med til historien at Kvinneguiden tilsynelatende har et relativt stort "miljø" med uføre brukere. Så vidt jeg vet er dette det eneste norske forumet hvor du er nesten garantert svar fra en ufør dersom du oppretter en tråd om emnet. Dermed tror jeg alle som mener noe om temaet flokker seg hit, enten man er ute etter en konstruktiv debatt eller bare vil spy edder og galle. Man ser ikke de samme tendensene hos Diskusjon.no, VG Debatt eller Freakforum, og det er ikke fordi de har mye strengere moderering.

Du har absolutt et poeng.

Jeg vet at deltagere på andre forum klikker folk seg inn på KG og lager tråder rett og slett kun for å provosere. For å få folk til å reagere og klikke i vinkel. Og det skjer jo selvfølgelig. Så bruker dem dette som underholdning. Noe dem synes er hysterisk artig. Uføretråder, psykisk helse-tråder, ME og fibro-tråder og samlivs-tråder er spesielt utsatt. Jeg skal ikke påstå at det er et kjennetegn for slike provokasjonstråder, men det skjer overraskende ofte at en TS lager en sykt provoserende tråd for så aldri følge denne opp med svar. TS forsvinner etter HI. Det er jo oppsiktsvekkende rart når en TS virket å ha lyst til å prate om det.

Og når da KG både ønsker og tillater debatten å skje, uansett hva som blir sagt på gråsonen i regelverket, så har man det gående. 

Dette illustrerer problemet godt. Og det viser at problemet er ganske avansert. Så kan man igjen diskutere om KG er en bedre plass for utsatte grupper eller ikke, tross "god" moderering. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (12 timer siden):

Du har absolutt et poeng.

Jeg vet at deltagere på andre forum klikker folk seg inn på KG og lager tråder rett og slett kun for å provosere. For å få folk til å reagere og klikke i vinkel. 

Akkurat det der kan jeg skrive under på. Jeg er medlem av ei ganske stor gruppe på facebook, og for ikke så lenge siden så var det et "råd" der om å bare gå inn på kvinneguiden og herje litt hvis man kjedet seg i corona-tiden - for her var modereringen så som så, og man kunne være helt anonym.

Det var veldig trist å lese, men det er helt sant. Opprett en tråd om uføre etc., hold deg akkurat innenfor gråsonen - og du har underholdning så lenge du gidder.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintage skrev (3 minutter siden):

Akkurat det der kan jeg skrive under på. Jeg er medlem av ei ganske stor gruppe på facebook, og for ikke så lenge siden så var det et "råd" der om å bare gå inn på kvinneguiden og herje litt hvis man kjedet seg i corona-tiden - for her var modereringen så som så, og man kunne være helt anonym.

Det var veldig trist å lese, men det er helt sant. Opprett en tråd om uføre etc., hold deg akkurat innenfor gråsonen - og du har underholdning så lenge du gidder.

Ja, dette er dessverre den triste realitet. Jeg er usikker på om moderatorteamet faktisk er/var observant på dette? Uansett godt at du supplerer det jeg skriver om akkurat det, for det viser jo bare hvor komplekst problemet er blitt ved at slike debatter får bli stående. Jeg har selv sett slike oppfordringer mange ganger. Grupper hvor enkeltpersoner skryter av at dem har lykkes med provokasjonen, og får en drøss med likes og smileyer. Det har blitt kult å provosere på KG, og det er bekymringsverdi.

Jeg tenker at nå sier brukerne her inne ifra om det. Vi har egentlig gjort det lenge. Og det er KGs plikt å ta slike bekymringer på alvor. For vi snakker faktisk om angrep, hets og stigmatiseringer som egentlig ikke skjer ute i det virkelige liv selv om KG tror at forumet gjenspeiler samfunnet. Det gjør det faktisk ikke. I alle fall ikke på det nivået som skjer her inne. Det hører til sjeldenheten at uføretrygdede får ufrivillig slengt i trynet av fremmede ute i samfunnet at dem er trygdesvindlere, eller at du som ME/fibro-syk bare må skjerpe deg fordi det handler om vilje, men inne på KG skal dette liksom være helt greit. Respekt og folkeskikk for andre mennesker i ulike situasjoner har helt falt mellom stolene her inne, og det er det som er den store forskjellen mellom KG og samfunnet.
Stigmatiseringer, hets og personangrep både på internett og i samfunnet er for øvrig noe som ulike pasientorganisasjoner tar veldig på alvor. Jeg tenker at KG bør være obs på det for å selv unngå å komme i konflikter eller få omdømmeproblemer.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (36 minutter siden):

Stigmatiseringer, hets og personangrep både på internett og i samfunnet er for øvrig noe som ulike pasientorganisasjoner tar veldig på alvor. Jeg tenker at KG bør være obs på det for å selv unngå å komme i konflikter eller få omdømmeproblemer.

Ja, jeg skjønner at masse trafikk og klikk genererer annonsekroner, men det kan jo komme til et punkt der folk begynner å stille spørsmål til annonsørene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...