AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Jeg er ei 18 år gammel jente som har blitt innkalt til førstegangstjenesten. Jeg ble veldig overrasket over at jeg ble innkalt. Jeg er relativt godt trent, men jeg er lav og lett (1,55 og 50 kg), og ikke sterk. I tillegg har jeg irritabel tarm, men opplyste ikke om dette pga at jeg følte meg «presset» til å være med i forsvaret. Jeg har ikke ibs i noe stor grad, og spiser en del vanlig mat, men jeg er lite aktiv for tiden også. I forsvaret må jeg spise mye mat, og da bør jeg ha mat jeg tåler. Nå vil jeg heller virkelig ikke i forsvaret, og bekymrer meg for krig og er redd osv. Jeg vurderer og si til legen at jeg har ibs, sånn at jeg kan slippe forsvaret, men det er jo ikke lov å gi feil helseopplysninger til forsvaret. Jeg sa ingenting om ibs til forsvaret. Hvis jeg ikke kan slippe forsvaret, kan jeg bare la være og spise og drikke når jeg møter opp, slik at jeg blir sendt hjem? Jeg er ikke interessert i sure kommentarer om at jeg bare må skjerpe meg, så ikke skriv hvis du har tenkt til å si noe surt. Anonymkode: 28aae...76e
Gjest Rosendahl Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Jeg ville snakket med dem og forklart problemet. De kan sikkert tilrettelegge for deg.
Knoot Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 Det er vel bedre å være ærlig først før det sklir helt ut. Ja du gav feil helseopplysninger, men tror det er verre om de selv finner det ut.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 Jammen, du må gi riktige opplysninger på første sesjon! IBS kan bli mye verre av kostholdsendringene, stresset og det manglende privatlivet du vil oppleve i tjeneste, du duger ikke mye som rekrutt når du enten sitter fast på toalettet eller sitter fast sammenkrøllet i senga av smerte. Du må bare informere om det nå. Anonymkode: dcbe3...844 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 De er kjent med alt mulig av forskjellige forsøk på å slippe verne-plikten. Den slipper du ikke unna. Det er helt tilfeldig hvem som blir kalt inn. Bortsett fra de som faktisk ikke kan tjenestegjøre. Du vil få høre historien om, "falle til venstre side og rope, hjelp jeg faller", fra over 100 forskjellige personer. Lykke til i forsvaret! Det er bare ille de 2 første ukene. Siden er det bare koselig. Anonymkode: 35c30...29b 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 Knoot skrev (Akkurat nå): Det er vel bedre å være ærlig først før det sklir helt ut. Ja du gav feil helseopplysninger, men tror det er verre om de selv finner det ut. Men hvis jeg sier jeg har ibs og overdriver litt, tror du de sletter innkallelsen da? Denne diagnosen kan ikke bevises med noen tester, så hvis jeg overdriver litt og sier jeg får vondt i magen av mange ulike matvarer, kan ikke dette motbevises. (Det stemmer til en viss grad, men tåler litt før jeg får vondt, og får ikke veldig vondt) Anonymkode: 28aae...76e
studerende Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): I tillegg har jeg irritabel tarm, men opplyste ikke om dette pga at jeg følte meg «presset» til å være med i forsvaret. Det er jo en vernePLIKT, ikke en vernerettighet eller et verneprivilegium, så akkurat den biten er neppe verre for deg enn for andre. I tilfelle det blir krig så er det neppe spesielt koselig å være sivilist heller. Så videre til spørsmålet ditt: Irritabel tarm er i seg selv ikke en grunn til å bli fritatt for verneplikt. Du kan selvfølgelig forsøke å sulte deg ut og dermed bli dimittert på psykiatrisk grunnlag, men det er neppe er god ballast å ta med seg videre i livet. For spesielt interesserte: Ihht 2009 utgaven av P6 fra FSAN (Bestemmelse for militær helsetjeneste og legebedømmelse) skal IBS vurderes på samme måte som K20 øsofagitt, ingen av disse diagnosene gir utgangspunktet fritak for verneplikt, men de kan føre til nedskrivning av karakter for førdøyelsessystemet, noe som kan gjøre at man utelukkes fra enkelte typer tjeneste eller at man får utsatt verneplikt dersom man er veldig plaget. I praksis kan det dog hende at de velger å ikke kalle deg inn fordi de har ofte har nok av folk å ta av som er motiverte og ikke trenger tilrettelegging. Endret 15. februar 2021 av studerende 3
Karamellpudding Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 (endret) Du kan søke om fritak dersom du er pasifist. Men du risikerer fortsatt å bli innkalt til sivilforsvaret da. Endret 15. februar 2021 av Karamellpudding Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Skrevet 15. februar 2021 Si det som det er. Å få inn folk som deg, men all respekt, er en plage for både tropp og befal. Om du gjør det tydelig at du ikke ønsker tror jeg du vil slippe. Anonymkode: 52c3b...7a8 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 Mange unge gutter ble sendt rett i krigen da de var på din alder og mange har grudd seg og vært redde når de skulle i militæret i fredstid også. De tok det som menn eller de ble menn etter en runde i forsvaret og man vokser på å ta ansvar. Ta det som en kvinne og gjør din plikt. Anonymkode: 781fe...99d 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 Det er vel sesjon du skal på? Anonymkode: 39c00...108
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Si det som det er. Å få inn folk som deg, men all respekt, er en plage for både tropp og befal. Om du gjør det tydelig at du ikke ønsker tror jeg du vil slippe. Anonymkode: 52c3b...7a8 Vil legge til at jeg klarte tjenesten veldig godt selv om jeg har moderat IBS. Anonymkode: 52c3b...7a8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #13 Skrevet 15. februar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: De er kjent med alt mulig av forskjellige forsøk på å slippe verne-plikten. Den slipper du ikke unna. Anonymkode: 35c30...29b Jeg var i forsvaret for 15 år siden. Allerede da var de lite villige til å la folk som trenger tilrettelegging avtjene førstegangstjenesten. I dag er de mye mer selektive på hvem som får avtjene så tar det for gitt at trådstarter slipper å avtjene om hun sier ifra om hennes irritable tarm. Anonymkode: 7ad11...db1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #14 Skrevet 15. februar 2021 Hei! Så trist å høre at du føler det slik, og dette burde du absolutt ta en samtale med både legen din og FPVS (Forsvarets Personell og Vernepliktsenter). Forsvaret kan absolutt tilrettelegge, men det er viktig at du forteller om dette før oppmøte. Ja, det er verneplikt, men det gjøres enkeltvurderinger av hver sak og person, og derfor er det også viktig at du er ærlig med konsulentene på FPVS. Jeg foreslår at du tar kontakt med oss allerede i morgen for å fortelle om bekymringene dine knyttet til både sykdom og førstegangstjeneste, så vil saksbehandler med stor sannsynlighet henvise deg til fastlege for ytterligere samtale. Om fastlegen mener at du ikke er skikket, så får du en legeerklæring på det. Du tjener ingenting på å utsette deg for sult og lyve om helsetilstand, når det bare trengs en samtale og litt ærlighet i forkant. Vi kan nås på 03003 alle hverdager mellom 1000-1400 (grunnet korona, men ellers 0900-1500), og du velger innvalg nr. 1 for «Forsvaret» og innvalg nr. 2 for «Førstegangstjeneste». Ønsker deg masse lykke til! Og husk at Forsvaret kan virke skremmende for mange, men det er en fantastisk mulighet, og majoriteten av de vernepliktige sitter igjen med nye venner, og et givende og flott år. mvh ansatt på FPVS 🙂 Anonymkode: b8d82...d05 6
Knoot Skrevet 15. februar 2021 #15 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvis jeg sier jeg har ibs og overdriver litt, tror du de sletter innkallelsen da? Denne diagnosen kan ikke bevises med noen tester, så hvis jeg overdriver litt og sier jeg får vondt i magen av mange ulike matvarer, kan ikke dette motbevises. (Det stemmer til en viss grad, men tåler litt før jeg får vondt, og får ikke veldig vondt) Anonymkode: 28aae...76e Å ikke fortelle om ting som kan potensielt sette hele din tropp i fare eller ut av spill er verre, enn om de faktisk vet om det.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #16 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er vel sesjon du skal på? Anonymkode: 39c00...108 Mest sannsynlig har TS utført sesjon over telefon og sendt inn egenerklæringsskjema i forkant. Det høres hvertfall slikt ut, men jeg kan selvsagt ta feil. Anonymkode: b8d82...d05 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #17 Skrevet 15. februar 2021 Vær ærlig og si det akkurat som det er. Kanskje får du mat du tåler dit du skal, kanskje ikke, men det får du beskjed om. Det lønner seg alltid å være ærlig🙂 Lykke til! Anonymkode: 90b3c...427
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #18 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mest sannsynlig har TS utført sesjon over telefon og sendt inn egenerklæringsskjema i forkant. Det høres hvertfall slikt ut, men jeg kan selvsagt ta feil. Anonymkode: b8d82...d05 Ja, det var akkurat slik det var - TS Anonymkode: 28aae...76e 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #19 Skrevet 15. februar 2021 Jeg tror du kan bli dimmitert av helsemessige årsaker? Anonymkode: 82122...0bd
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #20 Skrevet 15. februar 2021 Det er virkelig ikke vanskelig å slippe unna, det er frivillig idag. Sønnen min fikk først avslag fordi han ikke hørte noen dype toner pga at han hadde dren som unge. En sjekk på det lokale sykehuset og han var inne likevel. Hvis en kan slippe for man ikke hører 100% så kan man lett slippe unna pga andre ting. Tipper det holder å si at du har vondt i lilletåa. Anonymkode: 11022...0ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå