Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har sluttet på jobben den 12.2. Henvender meg til lønningskontoret for å høre om feriepengene fra i fjor. Men nei ingen utbetaling før juni. Men jeg jobber jo ikke der lengre. Har kommunen lov til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
gmail skrev (2 minutter siden):

Hei. Har sluttet på jobben den 12.2. Henvender meg til lønningskontoret for å høre om feriepengene fra i fjor. Men nei ingen utbetaling før juni. Men jeg jobber jo ikke der lengre. Har kommunen lov til dette?

Ferieloven sier at du skal ha feriepenger siste lønnsutbetaling når du slutter. 

Anonymkode: 1470a...134

• Liker 2
Skrevet
gmail skrev (5 minutter siden):

Hva er telefonnummeret til lønningskontoret?

Anonymkode: 4e94d...41e

Skrevet

Du har krav på å få dem utbetalt nå. 

Anonymkode: 67634...f69

Skrevet

Loven sier at du skal ha feriepengene med siste lønning. Ferdig snakka 

Anonymkode: bc837...b8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er telefonnummeret til lønningskontoret?

Anonymkode: 4e94d...41e

Hvorfor lurte du på det?

Skrevet

Før var dette valgfritt, men loven er helt klar på dette. Det står at feriepenger SKAL utbetales når man slutter. 

Du får henvise lønningskontoret til ferieloven: 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

§ 11.Utbetaling av feriepenger

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai – 31 desember 1988.

Anonymkode: e02de...48b

Skrevet
9) (Fravikelighet)

Reglene i nr. 1 – 5 kan fravikes ved tariffavtale.

Sjekk om dere har tariffavtale, eller det har dere sikker i og med at du har vært ansatt i kommunen. Det kan hende at den sier at opptjente feriepenger utbetales en spesifikk måned. 

Anonymkode: 163b6...1d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...