Gå til innhold

Så kaldt at jeg har fått mugg på madrassen min inntil veggen! Hva kan jeg gjøre, kaste senga?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært så kaldt her på Østlandet. Bor rett utenfor Oslo, Lillestrøm, så det har vært opp mot -20 noen netter. Jeg skulle spare strøm så har ikke hatt på varme på soverommet. Senga mi står inntil veggen langs ytterveggen og det har tydeligvis ikke vært bra. Skulle dra fram senga for å skifte sengetøy og støvsuge da jeg ser at det er vått og svart på veggen og madrassa som stod inntil veggen. 

Hva gjør jeg nå? Må jeg kaste hele senga? Vet ikke om det er mugg eller jordslag, men jeg fikk vasket av veggen uten problemer. Værre med den ene sida på madrassen, hva kan jeg gjøre med den? 

Anonymkode: cbe81...474

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Den madrassen ville jeg kastet og kjøpt ny! Sånn mugg får du ikke vasket vekk, du bare gnir det lenger inn i stoffet. Iflg denne artikkelen bør man få kastet ut en slik madrass fortest mulig!

For fremtiden bør du ha en glippe på et par cm mellom madrass/seng og yttervegg, slik at det kan sirkulere luft der og ikke blir en sånn muggsone.

Endret av Million
  • Liker 5
Skrevet

Vask senga 😉 Ny gratis madrass på Finn,no- mange av de,så slipper du unødvendig kostnad ( forutsatt at du kan leve med brukt madrass 🙃- mange er fine ,da overmadrass har vært brukt .)

Anonymkode: 68782...948

• Liker 2
Skrevet

Problemet er at madrassen sitter fast i senga som har mugg og sopp på seg.

Bør jeg bare kaste senga? Har prøvd å vaske, men det går ikke bort. Ubehagelig å ha den på soverommet..det lukter mugg på soverommet. 

Jeg har en tynnere overmadrass oppå, og den er helt fin. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville flyttet sengen til en annen del av huset og fått varmet opp rommet med god ventilering. Oppstår det ikke noe mer innen enn viss tid vil jeg si det er ok, men å puste inn eventuelt mugg er direkte helseskadelig. 

Skrevet
Knoot skrev (4 minutter siden):

Jeg ville flyttet sengen til en annen del av huset og fått varmet opp rommet med god ventilering. Oppstår det ikke noe mer innen enn viss tid vil jeg si det er ok, men å puste inn eventuelt mugg er direkte helseskadelig. 

Ja, det er ekkelt å tenke på... 

Men etter å ha vasket lukter det fortsatt mugg... 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Flytt sengen, få varmet opp rommet og sørg for god ventilering. Er det luftventil på rommet? Hvis du enda er usikker så ringer du en snekker eller en profesjonell på mugg etc. 

Endret av Knoot
Skrevet

Jeg har fått evige problemer med luftveiene etter å ha bodd i en leilighet det var muggsopp i. Kast alt sammen og sett senga vekk ifra veggen slik at du ikke får mer  kondens og nye muggproblemer.

Anonymkode: 8a5d9...b30

• Liker 1
Skrevet

Er det første etasje? 

Anonymkode: 17c59...743

Skrevet

Er ikke tilfeldigvis kjeller dette da?

Mugg kommer av fuktighet og for dårlig lufting, det bør også være glippe mellom seng/vegg

Skrevet

Du kan vaske med chlor på vegg/seng. Aldri lukk lufteventil helt og ha litt avstand fra møbler og vegger

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden):

Er ikke tilfeldigvis kjeller dette da?

Mugg kommer av fuktighet og for dårlig lufting, det bør også være glippe mellom seng/vegg

Fuktigheten her kommer antagelig av kondensering  :kald yttervegg og varm madrass som står inntil hverandre = fukt 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fuktigheten her kommer antagelig av kondensering  :kald yttervegg og varm madrass som står inntil hverandre = fukt 

Ja dårlig lufting og ikke avstand til vegg =kondens

Skrevet

Hva med å sjokklufte flere ganger daglig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å sjokklufte flere ganger daglig? 

Man puster ut rimelig mye fukt i løpet av en natt, derfor man har lufteventiler

• Liker 2
Skrevet
Knoot skrev (1 time siden):

Flytt sengen, få varmet opp rommet og sørg for god ventilering. Er det luftventil på rommet? Hvis du enda er usikker så ringer du en snekker eller en profesjonell på mugg etc. 

Ja, jeg har vasket rommet og sengen og satt på varmen på fullt på rommet. Har vinduet på gløtt. Ingen ventilering på rommet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fått evige problemer med luftveiene etter å ha bodd i en leilighet det var muggsopp i. Kast alt sammen og sett senga vekk ifra veggen slik at du ikke får mer  kondens og nye muggproblemer.

Kast alt sammen? Hva mener du? 

Har vasket veggen og sengs der det var mugg. Nå står senga midt i rommet mens varmeovnen er på. 

• Liker 1
Skrevet

Du vaske med klor både seng og vegg, sett inn en avfukter og varm opp rommet. 

Skrevet

Er det første etasje? 

2.etg i et bolighus fra ca.1925. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...