EXIA Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Hei! Jeg har vært på flere svangerskapskontroller så langt, noen hos fastlegen og en hos jordmor. Jordmora oppfordret at mannen skulle være med på neste kontroll som er i uke 25. Problemet er at avtalen er midt på dagen, og mannen får vel neppe fri fra jobb med lønn for å være med meg på kontroll eller hvordan fungerer det?Noen som vet ellerhar erfaringer å dele?
Piruette Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Prøv å få første timen evnt siste timen, så kan han enten reise litt senere til jobb evnt litt tidligere hjem fra jobb. Det gjorde vi den ene gangen han ble med for å signere farskaps papirene. Ellers har han ikke blitt med på vanlige kontroller, verken i første svangerskap eller dette 👍🏻 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 Hvorfor i alle dager skal han være med? Har dere problemer eller utfordringer på noe vis? Dette er ikke normal praksis. Anonymkode: f7e8a...d2a 6
Million Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 Mannen min var ikke med på noen svangerskapskontroller, unntatt den ene som var obligatorisk ultralyd på sykehus i uke 18. Han ble da med, både fordi han var interessert selv, og fordi jeg ikke har førerkort og ikke kom meg til det sykehuset på noen særlig enkel måte uten han som sjåfør Han måtte ta seg fri en annen gang og komme og hente meg på legekontoret etter en kontroll. Da var jeg vel 6-7 mnd på vei, og legen hadde oppdaget at cervix var litt åpen og blødde litt. Hun ville da ha meg inn på sykehuskontroll, og jeg fikk ikke engang lov å GÅ hjem og vente på mannen hjemme, enda det var 4-5 minutter bare å gå fra legekontoret. Så da kom mannen og hentet meg, og kjørte meg til sykehuskontrollen. Så da var han jo med, for så vidt 🙂 Synes det høres rart ut å skulle drasse med partneren på alle disse vanlige kontrollene om det ikke er noe spesielt. Det er jo ikke noe hokuspokus som skjer, bare standardkontroller og ting som den gravide fint kan fortelle partneren om hjemme senere. 3
solmåneogstjerner Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 (endret) Jeg har aldri hatt mannen med på noen kontroller utenom ultralyd og overtidskontroll (da fordi jeg kanskje skulle bli satt i gang) på sykehuset. Han har ikke rett på fri. Ser ikke vitsen med at han skal være med heller, så lenge det ikke er noe helt spesielt. Endret 15. februar 2021 av solmåneogstjerner 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor i alle dager skal han være med? Har dere problemer eller utfordringer på noe vis? Dette er ikke normal praksis. Anonymkode: f7e8a...d2a Jeg tipper jordmora har en grunn til å si det, og at hun vet bedre enn oss her inne, slik at det blir for dumt å si at det ikke er normalt og derfor bør ikke mannen være med... Anonymkode: b1af8...8f1 17
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor i alle dager skal han være med? Har dere problemer eller utfordringer på noe vis? Dette er ikke normal praksis. Anonymkode: f7e8a...d2a Jo, det er ønskelig at mannen er med på minst en kontroll. Det fikk vi beskjed om av flere i begge graviditetene. Anonymkode: d63b9...ef4 9
solmåneogstjerner Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, det er ønskelig at mannen er med på minst en kontroll. Det fikk vi beskjed om av flere i begge graviditetene. Anonymkode: d63b9...ef4 Hvorfor? Det har aldri jeg fått beskjed om. Har vært gravid maaange ganger. Og fått tre barn. 4
EXIA Skrevet 15. februar 2021 Forfatter #9 Skrevet 15. februar 2021 Takk alle for svar. Jeg er førstegangs og aner ikke hva som er vanlig. Mannen har ikke noe i mot å bli med,men jeg synes det blir dumt at han skal ta fri fra jobb pga. det. Få se hva vi gjør.
Kenelz Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor i alle dager skal han være med? Har dere problemer eller utfordringer på noe vis? Dette er ikke normal praksis. Anonymkode: f7e8a...d2a Her blir mannen også oppfordret av jordmor å være med, og grunnen er fordi det er mye informasjon som er nyttig å få med seg. Ikke alle er like gode på å kommunisere videre til partneren sin og det er enklere for både far og mor å stille direkte spørsmål der og da. Far har en like viktig rolle som mor. 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 16 minutter siden, solmåneogstjerner said: Hvorfor? Det har aldri jeg fått beskjed om. Har vært gravid maaange ganger. Og fått tre barn. Ikke relevant for min del, men iallfall å få farskapserklæring. Enkelte ønsker også å fylle ut helseskjema med far slik at han kan informere om sykdommer. Også for at de skal se samspillet tror jeg. Anonymkode: d63b9...ef4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jo, det er ønskelig at mannen er med på minst en kontroll. Det fikk vi beskjed om av flere i begge graviditetene. Anonymkode: d63b9...ef4 Nei, det er som sagt ikke normal praksis. Anonymkode: f7e8a...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #13 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er som sagt ikke normal praksis. Anonymkode: f7e8a...d2a Joda, mange steder blir mannen oppfordret til å være med på en av kontrollene. Anonymkode: 60b99...82e 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #14 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er som sagt ikke normal praksis. Anonymkode: f7e8a...d2a Plis kom med noen kilder som dekker opp rundt dine påstander da. Her i kommunen ville også jordmor at far skulle være med på minst én kontroll, men at det helst skulle være fødselssamtalen. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 8b335...1f6 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #15 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Plis kom med noen kilder som dekker opp rundt dine påstander da. Her i kommunen ville også jordmor at far skulle være med på minst én kontroll, men at det helst skulle være fødselssamtalen. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 8b335...1f6 Kom med kilder på det motsatte, da. Er man voksen, oppegående, gift og med livet på stell, har jeg aldri noensinne hørt om jordmødre som ber far møte opp. Anonymkode: f7e8a...d2a 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #16 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kom med kilder på det motsatte, da. Er man voksen, oppegående, gift og med livet på stell, har jeg aldri noensinne hørt om jordmødre som ber far møte opp. Anonymkode: f7e8a...d2a https://www.mollers.no/alt-du-ma-vite-om-svangerskapskontrollene/ Anonymkode: 60b99...82e 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #17 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kom med kilder på det motsatte, da. Er man voksen, oppegående, gift og med livet på stell, har jeg aldri noensinne hørt om jordmødre som ber far møte opp. Anonymkode: f7e8a...d2a 🙋🏻♀️...🙄🤦🏻♀️ Nei, hvorfor i alle dager skulle jordmoren på helsestasjonen ønske at far ble med på fødselssamtalen når ingen av oss har barn fra før av, til tross for at vi er voksne, gifte og har livet på stell? Kanskje det er fordi jeg har papphjerne som gravid, og det er fint for far å få en gjennomgang av fødsel direkte fra kilden (jordmor), samt mulighet til å stille spørsmål direkte, istedet for å belage seg på at jeg skulle videreformidle alt (altså, gravidhjerne eksisterer!) Og dette vet jordmor av erfaring kan være lurt for å inkludere far i svangerskap og fødsel? Ellers var det åpent for far å være med på alle kontroller, utenom den hvor man skal snakke om vold og forhold. Anonymkode: 8b335...1f6 9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #18 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ellers var det åpent for far å være med på alle kontroller, utenom den hvor man skal snakke om vold og forhold. Anonymkode: 8b335...1f6 Altså, dette er heller ikke normalt. Tror nok jordmor har hatt sine grunner til å gjøre som hun gjorde med dere. Anonymkode: f7e8a...d2a
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #19 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, dette er heller ikke normalt. Tror nok jordmor har hatt sine grunner til å gjøre som hun gjorde med dere. Anonymkode: f7e8a...d2a Jo.. Det er det mange steder. Anonymkode: 60b99...82e 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #20 Skrevet 15. februar 2021 Jeg har aldri hatt med mannen i noen av mine tre svangerskap. Men han var med på fødselsforberedende kurs med førstemann. Det hadde han veldig utbytte av. Anonymkode: cf503...cae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå