mmd Skrevet 19. februar 2022 #101 Del Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, har kommet mye bedre ut ved å forhandle lønn selv, enn ved å følge tariff. Har 70kr mer i timen enn tariff. Så det er en grunn til at noen bransjer ønsker tariff velkommen. Nå er jeg mer opptatt av å tjene penger inn til bedriften enn være i opposisjon med ledelsen og da. Anonymkode: 58605...6b9 Poenget med tariffavtaler er at de inneholder fremforhandlede rettigheter som utfyller AML, ang lønn, velferdspermisjoner, pensjon, ekstra ferieuke, betalt utdanningspermisjon osv. Så er det mange arbeidsplasser som tilbyr de samme betingelse eller som i ditt tilfelle gir deg høyere lønn. Men da har man ingen garantier, og er man prisgitt goodwill fra arbeidsgiver, som kan endre på slike ting som h*n vil. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-29338475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #102 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Man kan si hva man vil, og selv om det ikke er fagforeningene som formelt vedtok endringene i AML eller kan ta hele æren alene, så fremstår det historisk sett ganske sikkert at man ikke hadde hatt dagens AML om det ikke var for fagforeningene. Man kan også se til andre land som tradisjonelt ikke har hatt sterke fagforeninger, eller som ikke lenger har det. Der er begreper som sykemelding og ferie ofte en saga blott. Anonymkode: 0b786...bb3 Joda, vi hadde hatt AML selv om vi ikke hadde hatt fagforeninger. Husk også på at fagforeninger både har vært og er dypt uenig i både AML og hverandre... Så det handler ikke om å være organisert bare for å være det. Da må man i det minste sette seg inn i deres verdier, holdninger og kunnskapsnivåer. Problemet med dagens fagforeninger ned i de små avdelinger er at fagforeningene skorter helt på kunnskaper og erfaring med fagforeningsarbeid. Det minner mer om hobbyklubber. Joda, klart, det finnes store, kunnskapsrike og robuste fagforeninger også i enkelte bedrifter, men alt i alt og jevnt over, så får du lite eller ingenting igjen for å være fagorganisert. Jeg skjønner at vi har forskjellige motivasjoner for å være fagorganisert når jeg hører dere ønsker å passe på historien og gledelig betaler kontigenter fordi noen har gjort en glimrende jobb for 50-70 år siden. Jeg mener det argumentet har utgått. Vi er i 2022, og da handler det om å betale for det man tror gagner seg selv. Har arbeidsplassen flere fagforeninger, så handler det om å velge riktig. Men lar man være så er det helt greit det også! Anonymkode: 0801d...3e8 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-29342014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #103 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Joda, vi hadde hatt AML selv om vi ikke hadde hatt fagforeninger. Husk også på at fagforeninger både har vært og er dypt uenig i både AML og hverandre... Så det handler ikke om å være organisert bare for å være det. Da må man i det minste sette seg inn i deres verdier, holdninger og kunnskapsnivåer. Problemet med dagens fagforeninger ned i de små avdelinger er at fagforeningene skorter helt på kunnskaper og erfaring med fagforeningsarbeid. Det minner mer om hobbyklubber. Joda, klart, det finnes store, kunnskapsrike og robuste fagforeninger også i enkelte bedrifter, men alt i alt og jevnt over, så får du lite eller ingenting igjen for å være fagorganisert. Jeg skjønner at vi har forskjellige motivasjoner for å være fagorganisert når jeg hører dere ønsker å passe på historien og gledelig betaler kontigenter fordi noen har gjort en glimrende jobb for 50-70 år siden. Jeg mener det argumentet har utgått. Vi er i 2022, og da handler det om å betale for det man tror gagner seg selv. Har arbeidsplassen flere fagforeninger, så handler det om å velge riktig. Men lar man være så er det helt greit det også! Anonymkode: 0801d...3e8 Nei, det tror jeg ikke, og det virker å være relativt bred historisk enighet om at uten fagforeningene, så hadde man ikke hatt mange av reglene mange tar for gitt i dag. Jada, visst kan det være uenighet mellom fagforeninger også, de representerer jo ofte forskjellige typer ansatte med ulike kompetanse/utdannelse, og de er jo først og fremst der for å forhandle på vegne av sine medlemmer. Det finnes selvsagt også små fagforeningsmiljøer som ikke er særlig gode. Samtidig har du også de store sakene, som de fleste fagforeningene stort sett er enige om, at det f. eks. fortsatt skal være fem ukers ferie, at lønnsforhandlinger skjer på våren, at ansatte ikke bare skal få sparken uten videre osv. Det er disse tingene som neppe hadde kommet i stand dersom det ikke var for det samlede kollektive trykket fra fagforeningene sett under ett. At man får lite igjen for fagforeningsmedlemskap er jeg følgelig sterkt uenig i, for det er heller ikke slik at ordningene som er skrevet på papiret nå, er skrevet i stein for all fremtid. Ordninger som har blitt opparbeidet må man faktisk fortsatt jobbe for å beholde eller endre på en hensiktsmessig måte. Sånn avslutningsvis så er det jo også verdt å nevne at flere av ordningene som fagforeningene har fremforhandlet har endt med å ikke bare komme medlemmene til gode, selv om det var primærmålet, men det kom også de øvrige ansatte til gode. Det har skjedd flere ganger på enkelte steder jeg har jobbet de siste ti årene. Men klart, velger man å ikke være med hverken som medlem eller tillitsvalgt, så ser man jo ikke arbeidet som ligger til grunn der man bare får ordningene servert i fanget.... Anonymkode: 0b786...bb3 1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-29344250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 21. februar 2022 #104 Del Skrevet 21. februar 2022 Jeg pleier å si at dersom jeg måtte velge mellom å betale kontigent til fagroreningen min eller husforsikring en mnd, så hadde jeg sannsynligvis valgt det første!(Litt humoristisk sagt, riktignok) Det er absolutt arbeidslivets forsikring, og inntekt er vi avhengig av! Jeg jobber i en stor industribedrift, og har selv sett hvor viktig det er å være organisert. Selv om jeg har verv i vernetjenesten, og ikke er tillitsvalgt, så har jeg flere ganger sett ansatte som har blitt dårlig behandlet, - og som har blitt oppsagt på feilaktig grunnlag. Uten en fagforening i ryggen, hadde det nok ikke blitt løsninger på disse sakene! Jeg sverger i alle fall til å være organisert, for det er en lav «forsikringssum». Dessuten lønner det seg som regel økonomisk også, med alle godene som følger med går jeg i pluss på hele medlemskapet! Gunstig bilforsikring, advokatforsikring og huslån i min fagforening (Ys), mye mer verdt enn kontigenten. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-29349827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #105 Del Skrevet 22. februar 2022 Skyblue7 skrev (9 timer siden): Jeg pleier å si at dersom jeg måtte velge mellom å betale kontigent til fagroreningen min eller husforsikring en mnd, så hadde jeg sannsynligvis valgt det første!(Litt humoristisk sagt, riktignok) Det er absolutt arbeidslivets forsikring, og inntekt er vi avhengig av! Jeg jobber i en stor industribedrift, og har selv sett hvor viktig det er å være organisert. Selv om jeg har verv i vernetjenesten, og ikke er tillitsvalgt, så har jeg flere ganger sett ansatte som har blitt dårlig behandlet, - og som har blitt oppsagt på feilaktig grunnlag. Uten en fagforening i ryggen, hadde det nok ikke blitt løsninger på disse sakene! Jeg sverger i alle fall til å være organisert, for det er en lav «forsikringssum». Dessuten lønner det seg som regel økonomisk også, med alle godene som følger med går jeg i pluss på hele medlemskapet! Gunstig bilforsikring, advokatforsikring og huslån i min fagforening (Ys), mye mer verdt enn kontigenten. Den er jo ikke lav! Noen fagforeninger har obligatoriske forsikringer, så til sammen blir det minst 700 kroner per måned. Anonymkode: f0079...0d6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-29351499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #106 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den er jo ikke lav! Noen fagforeninger har obligatoriske forsikringer, så til sammen blir det minst 700 kroner per måned. Anonymkode: f0079...0d6 424,- pr måned, og ingen obligatoriske ekstra forsikringer for NITO, som var utgangspunktet i denne tråden. Anonymkode: a51f6...b1a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-29352855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #107 Del Skrevet 22. februar 2022 Det er evt godene i form av kollektive forsikringsavtaler, pensjon osv som kan gjøre det verdt det - ellers er det nok lite vits i en fagforening i dag om man er ansatt i store bedrifter da disse som regel er eksemperter på å unngå regelverket ved for eksempelse redusjoner, virksomhetsoverdragelse osv.. Anonymkode: 2922d...1c8 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-29352880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #108 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 20.2.2022 den 22.50): Nei, det tror jeg ikke, og det virker å være relativt bred historisk enighet om at uten fagforeningene, så hadde man ikke hatt mange av reglene mange tar for gitt i dag. Jada, visst kan det være uenighet mellom fagforeninger også, de representerer jo ofte forskjellige typer ansatte med ulike kompetanse/utdannelse, og de er jo først og fremst der for å forhandle på vegne av sine medlemmer. Det finnes selvsagt også små fagforeningsmiljøer som ikke er særlig gode. Samtidig har du også de store sakene, som de fleste fagforeningene stort sett er enige om, at det f. eks. fortsatt skal være fem ukers ferie, at lønnsforhandlinger skjer på våren, at ansatte ikke bare skal få sparken uten videre osv. Det er disse tingene som neppe hadde kommet i stand dersom det ikke var for det samlede kollektive trykket fra fagforeningene sett under ett. At man får lite igjen for fagforeningsmedlemskap er jeg følgelig sterkt uenig i, for det er heller ikke slik at ordningene som er skrevet på papiret nå, er skrevet i stein for all fremtid. Ordninger som har blitt opparbeidet må man faktisk fortsatt jobbe for å beholde eller endre på en hensiktsmessig måte. Sånn avslutningsvis så er det jo også verdt å nevne at flere av ordningene som fagforeningene har fremforhandlet har endt med å ikke bare komme medlemmene til gode, selv om det var primærmålet, men det kom også de øvrige ansatte til gode. Det har skjedd flere ganger på enkelte steder jeg har jobbet de siste ti årene. Men klart, velger man å ikke være med hverken som medlem eller tillitsvalgt, så ser man jo ikke arbeidet som ligger til grunn der man bare får ordningene servert i fanget.... Anonymkode: 0b786...bb3 Det er bred historisk enighet hos fagforeninger fordi fagforeninger trenger å selge seg inn hos folk. At de tar på seg æren for AML, herav også flere viktige arbeidsregulerende forhold innenfor arbeidslivet, er faktisk feil. Men har de bidratt til å regulere AML i ettertid? Joda, klart det, men slike endringer ville også kommet mye uten fagforeninger også, fordi tiden tilpasser seg. Joda, men alt du skriver her får også uorganiserte tilgode. Det er ikke lov å forskjellsbehandles. Og det er ikke nødvendig å betale en større sum i året for å få noe du uansett har krav på. Fagforeninger ville eksistert selv om de ikke tok betalt for det, rett og slett for å ivareta sine egne interesser. I sluttsum er det viktig å se hva LOKALE fagforeninger gjør, kan og vet når man vurderer å tegne seg opp til en høy pris i året. Det er her gevinstene ligger. Og tapene. Problemet er, som jeg har sagt gjentatte ganger nå, er at lokale fagforeninger er uenige med hverandre, har lite kunnskap, drives gjennom hobbyvirksomhet, tenker mer på sine egne ambisjoner enn andres og har lite interesse av å snakke andres individers sak. Når noe oppstår så merke du fort at du står alene uansett. Så skal du tegne opp til fagforening så vurder opp mot LOKALE fagforeninger. Ikke fordi AML ble laget for 70 år siden, at vi har 5 ukers ferie, at lønnen justeres hver mai måned osv, for dette får du uansett. Det handler dermed om å betale eller ikke betale for LOKALE tjenester. Det er det eneste du kan vinne eller tape på det. Anonymkode: 0801d...3e8 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-29352892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #109 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er bred historisk enighet hos fagforeninger fordi fagforeninger trenger å selge seg inn hos folk. At de tar på seg æren for AML, herav også flere viktige arbeidsregulerende forhold innenfor arbeidslivet, er faktisk feil. Men har de bidratt til å regulere AML i ettertid? Joda, klart det, men slike endringer ville også kommet mye uten fagforeninger også, fordi tiden tilpasser seg. Joda, men alt du skriver her får også uorganiserte tilgode. Det er ikke lov å forskjellsbehandles. Og det er ikke nødvendig å betale en større sum i året for å få noe du uansett har krav på. Fagforeninger ville eksistert selv om de ikke tok betalt for det, rett og slett for å ivareta sine egne interesser. I sluttsum er det viktig å se hva LOKALE fagforeninger gjør, kan og vet når man vurderer å tegne seg opp til en høy pris i året. Det er her gevinstene ligger. Og tapene. Problemet er, som jeg har sagt gjentatte ganger nå, er at lokale fagforeninger er uenige med hverandre, har lite kunnskap, drives gjennom hobbyvirksomhet, tenker mer på sine egne ambisjoner enn andres og har lite interesse av å snakke andres individers sak. Når noe oppstår så merke du fort at du står alene uansett. Så skal du tegne opp til fagforening så vurder opp mot LOKALE fagforeninger. Ikke fordi AML ble laget for 70 år siden, at vi har 5 ukers ferie, at lønnen justeres hver mai måned osv, for dette får du uansett. Det handler dermed om å betale eller ikke betale for LOKALE tjenester. Det er det eneste du kan vinne eller tape på det. Anonymkode: 0801d...3e8 Ja, ja, alt kommer rekende på en fjøl. Du trenger bare en bedrift, noen ansatte, og vips. Er det mulig? Anonymkode: c199c...035 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-29354835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 23. februar 2022 #110 Del Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 22.2.2022 den 7.07): Den er jo ikke lav! Noen fagforeninger har obligatoriske forsikringer, så til sammen blir det minst 700 kroner per måned. Anonymkode: f0079...0d6 Det kommer jo veldig an på? Jeg betaler under 500kr i mnd, og det får jeg jo skattefradrag på nesten alt. I tilegg sparer jeg over 15k på rente i året på huslånet mitt. Og jeg fikk 20 timer gratis advokathjelp for 3 år siden. Vil kalle det en god deal 🤩 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-29363782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #111 Del Skrevet 23. februar 2022 Skyblue7 skrev (13 minutter siden): Det kommer jo veldig an på? Jeg betaler under 500kr i mnd, og det får jeg jo skattefradrag på nesten alt. I tilegg sparer jeg over 15k på rente i året på huslånet mitt. Og jeg fikk 20 timer gratis advokathjelp for 3 år siden. Vil kalle det en god deal 🤩 Nei. Du har brukt å få 24% skattefradrag opp til ca 3850 kr på fagforeningskontigent. Mulig det har økt fra i år av, men "nesten alt" i dette tilfellet er 15.4%, altså ca 1000 kr av 6000kr. Anonymkode: 0801d...3e8 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-29363887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alversjakke77 Skrevet 26. februar 2024 #112 Del Skrevet 26. februar 2024 Jeg tror absolutt en fagforening og det å være organisert er verdt det når man får igjen alt på skatten og gode fordeler. Den viktigste fordelen er jobbsikkerhet. Men som med en forsikring er den bare så god som når du virkelig får bruk for den. Jeg føler jeg får god oppfølging fra Delta. En venn av meg fikk dårlig oppfølging fra Negotia. Det handler kanskje litt om flaks også. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-33891218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBB12345 Skrevet 26. februar 2024 #113 Del Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 18.19): Sitter å vurderer om fagforeningen, i mitt tilfelle Nito er verdt pengene eller ikke. Har ved to tilfeller hatt behov for hjelp til avklaring av noe juridisk. Ingen av gangene noen svære greier, men de har ikke kunne hjelpe til. Og begge gangene har jeg lest meg opp på det selv. Jobber i en særdeles seriøs bedrift, så har vanskelig for å tro at jeg skal få behov for hjelp. Føler ikke heller at de jobber særlig hardt for lønn eller arbeidsvilkår. Noen som har noen tanker? Anonymkode: a54d7...d53 Norsk Industri ville jeg vært med i… sykt fine turer på vidda gratis har jeg hørt. Med sjøfly til og med 👍 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-33891228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #114 Del Skrevet 26. februar 2024 Å være medlem i en fagforening er ikke så dyrt i bakgrunn i dette: Fagforeningsfradrag Har du betalt fagforeningskontingent kan du trekke fra inntil 7 700 kroner i din skattepliktig inntekt for 2023. For inntektsåret 2024 kan du trekke fra inntil 8 000 kroner. Har du betalt fagforeningskontingent for en del av året, reduseres maksimumsbeløpet forholdsmessig. Anonymkode: 8a2b1...1e9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-33891305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #115 Del Skrevet 26. februar 2024 Jeg har noent titalls 1000 over tariff pga lokalt forhandlede forhold. Hadde fått det uten medlemsskap også, men synes det er usympatisk å snylte på andre . Anonymkode: e7fed...94a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1451612-fagforening-verdt-pengene/page/6/#findComment-33891340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå