mmd Skrevet 18. februar 2022 #81 Skrevet 18. februar 2022 Jeg er hovedtillitsvalgt i en fagforening (ikke NITO). Denne uka har jeg i tillegg til mye annet annet forhandlet opp lønna til to medlemmer og bestått to andre medlemmer som står i fare for å miste oppgaver og i verste fall jobben (omorganisering + konflikt med leder). Man vet aldri når man får bruk for en fagforening. Og man bør ha respekt for alt fagbevegelsen har kjempet fram opp gjennom historien. Man kan aldri ta det for gitt! 6 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #82 Skrevet 19. februar 2022 mmd skrev (11 timer siden): Jeg er hovedtillitsvalgt i en fagforening (ikke NITO). Denne uka har jeg i tillegg til mye annet annet forhandlet opp lønna til to medlemmer og bestått to andre medlemmer som står i fare for å miste oppgaver og i verste fall jobben (omorganisering + konflikt med leder). Man vet aldri når man får bruk for en fagforening. Og man bør ha respekt for alt fagbevegelsen har kjempet fram opp gjennom historien. Man kan aldri ta det for gitt! Herregud så pinlig. Typisk fagforeningsargument å spille på samvittighet. Drar opp ting som en liten og ukjent fagforening forhandlet fram for 70 år siden og sminker seg med argumentet. Get over it. Ingen må betale dyrt for noe som skjedde for 70 år siden eller som du uansett har rett på. Anonymkode: 0801d...3e8 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #83 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Herregud så pinlig. Typisk fagforeningsargument å spille på samvittighet. Drar opp ting som en liten og ukjent fagforening forhandlet fram for 70 år siden og sminker seg med argumentet. Get over it. Ingen må betale dyrt for noe som skjedde for 70 år siden eller som du uansett har rett på. Anonymkode: 0801d...3e8 Indeed Anonymkode: f0079...0d6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #84 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud så pinlig. Typisk fagforeningsargument å spille på samvittighet. Drar opp ting som en liten og ukjent fagforening forhandlet fram for 70 år siden og sminker seg med argumentet. Get over it. Ingen må betale dyrt for noe som skjedde for 70 år siden eller som du uansett har rett på. Anonymkode: 0801d...3e8 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Indeed Anonymkode: f0079...0d6 Det blir tydeligere og tydeligere at vi sitter i en selvforherligende boble her i landet. Hvor vi er helt uovervinnelige. Anonymkode: c199c...035 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #85 Skrevet 19. februar 2022 Jeg er ikke en pyse som lar andre snakke for meg (og i tillegg skal de ha betalt for dette). Anonymkode: a80b0...d9a
Gjest lurven Skrevet 19. februar 2022 #86 Skrevet 19. februar 2022 Ja du vil få hjelp hvis du trenger det. I tillegg får du mange gunstige avtaler og forsikringer.
Pippi Lotta Skrevet 19. februar 2022 #87 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Herregud så pinlig. Typisk fagforeningsargument å spille på samvittighet. Drar opp ting som en liten og ukjent fagforening forhandlet fram for 70 år siden og sminker seg med argumentet. Get over it. Ingen må betale dyrt for noe som skjedde for 70 år siden eller som du uansett har rett på. Anonymkode: 0801d...3e8 Enkelte nordmenn er så bortskjemte at de ikke forstår at velstand og gode rettigheter er noe som må jobbes for. Det at noen jobbet frem å betalte for noe for 70 år siden betyr ikke at det kommer til å være slik for alltid! Slutter arbeidere å organisere seg vill de få mindre makt og det vil selvfølgelig påvirke arbeidslivet (negativt for arbeidstakere). Men du har rett i at ingen trenger å betale for arbeidet som gjøres, alle kan velge og snylte😛 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #88 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det blir tydeligere og tydeligere at vi sitter i en selvforherligende boble her i landet. Hvor vi er helt uovervinnelige. Anonymkode: c199c...035 Hva mener du? Jeg har en drittjobb med drittsjef, og vet at hvis jeg organiserer meg og klager på han, blir det ikke bedre. Anonymkode: f0079...0d6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #89 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ikke en pyse som lar andre snakke for meg (og i tillegg skal de ha betalt for dette). Anonymkode: a80b0...d9a Greit det. Men da får du betale alle advokatutgifter alene når du likevel ikke får det som du vil selv om du er aldri så tøff, og så får du da heller ingen støtte når sjefen kaller deg inn til møte med alle sine avdelingsledere og kun deg som motpart. Anonymkode: 0b786...bb3 1
celmarith Skrevet 19. februar 2022 #90 Skrevet 19. februar 2022 Jeg hadde god nytte av fagforeningen da jeg var medlem i NNN, og syntes det var verdt pengene. Men nå har jeg byttet jobb, og har derfor også gått over som medlem i Fagforbundet. Her er jeg ikke fornøyd, har hatt behov for hjelp flere ganger, uten at det har hjulpet meg. Fagforeningsleder var svært bestemt før møte med arbeidsgiver, at dette kan de ikke gjør/kreve, så dette fikser vi. Hver bidige gang «vant» arbeidsgiver for det om. Ringer jeg fagforbundet sentralt, blir du henvist lokalt. De siste 10 årene har jeg vært medlem pga forsikringen og null egenandel om uhellet er ute. Det har vært lønnsom med barn som er uheldige å knuser ipader og telefoner ol. Men nå begynner barna å bli såpass store at det nærmer seg utmelding.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #91 Skrevet 19. februar 2022 Pippi Lotta skrev (1 time siden): Enkelte nordmenn er så bortskjemte at de ikke forstår at velstand og gode rettigheter er noe som må jobbes for. Det at noen jobbet frem å betalte for noe for 70 år siden betyr ikke at det kommer til å være slik for alltid! Slutter arbeidere å organisere seg vill de få mindre makt og det vil selvfølgelig påvirke arbeidslivet (negativt for arbeidstakere). Men du har rett i at ingen trenger å betale for arbeidet som gjøres, alle kan velge og snylte😛 Men var det en fagforening som laget AML eller var det Einar Thorsrud? Vel, jeg vet at fagforeninger liker å ta æren for det, men det var ikke fagforeningene som faktisk laget og satt i stand AML. AML ville kommet uansett. Leser du om Einar Thorsrud så finner du ikke ordet "fagforening" EN ENESTE gang: https://nbl.snl.no/Einar_Thorsrud At fagforeninger har gjort en jobb både sentralt og lokalt har selvfølgelig skjedd. Men det handler ikke om bortskjemthet eller forståelse når man velger å ta et standpunkt til fagforeninger i dag. Ironisk nok så finner man ofte FLERE fagforeninger på samme arbeidsplass, og de jobber gjerne IMOT hverandre. Så nei. Man velger ikke å snylte. Men man forholder seg nøytral. Dessuten så kan man faktisk engasjere seg UTEN fagforeninger, men da igjennom verneombud, tillitsvalgte (uten fagforeningenstilknytning) og ledelse. Fagforeninger er IKKE roten til alt godt som har skjedd. Mye har skjedd utenom fagforeningsvirksomhet, selv om fagforeningene liker å ta på seg æren for ALT. Anonymkode: 0801d...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #92 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det blir tydeligere og tydeligere at vi sitter i en selvforherligende boble her i landet. Hvor vi er helt uovervinnelige. Anonymkode: c199c...035 Du må tåle å høre at verden går videre, og at man i dag har valgfriheter. Ironien kommer jo inn når fagforeninger ofte jobber imot hverandre. Uovervinnelig my ass. Anonymkode: 0801d...3e8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #93 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du? Jeg har en drittjobb med drittsjef, og vet at hvis jeg organiserer meg og klager på han, blir det ikke bedre. Anonymkode: f0079...0d6 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må tåle å høre at verden går videre, og at man i dag har valgfriheter. Ironien kommer jo inn når fagforeninger ofte jobber imot hverandre. Uovervinnelig my ass. Anonymkode: 0801d...3e8 Verden går videre, men pendelen snur også. Det viser historien. Man skal ikke ta for gitt at det vi har idag varer for alltid. En dårlig sjef er det ikke stort annet å gjøre med enn å rømme fra. Hvis du har mulighet. Anonymkode: c199c...035 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #94 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Verden går videre, men pendelen snur også. Det viser historien. Man skal ikke ta for gitt at det vi har idag varer for alltid. En dårlig sjef er det ikke stort annet å gjøre med enn å rømme fra. Hvis du har mulighet. Anonymkode: c199c...035 Jo, rømme fra. Så hva er poenget med fagforeningen? Anonymkode: f0079...0d6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #95 Skrevet 19. februar 2022 Å ikke støtte fagforeninger er historieløst og vitner om at man allerede nyter altfor godt av de goder som fagforeningene allerede har jobbet frem for oss og felleskapet. Man kan flytte til USA om man vil ha dårlige arbeidsvilkår og ren utnyttelse av arbeidskraft. Selv har jeg foreløpig ikke hatt noe behov for hjelp fra min egen fagforening, men jeg liker å tenke lenger enn min egen nesetipp derfor støtter jeg fagforeningen av prinsipp og et ønske om at fremtidige arbeidstakere ikke skal bli rævkjørt og uten rettigheter. Anonymkode: 19444...fae 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #96 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jo, rømme fra. Så hva er poenget med fagforeningen? Anonymkode: f0079...0d6 Du er neppe i et stort firma eller offentlig ansatt. Der er det ikke spørsmål om slikt. Små firmaer med enehersker kan holde på sånn, uten tariff og avtale. Anonymkode: c199c...035
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #97 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du er neppe i et stort firma eller offentlig ansatt. Der er det ikke spørsmål om slikt. Små firmaer med enehersker kan holde på sånn, uten tariff og avtale. Anonymkode: c199c...035 Du har rett. Hvis jeg en gang i fremtiden får fast jobb i det offentlige, skal jeg vurdere å organisere meg, men nå er det ikke noe vits Anonymkode: f0079...0d6 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #98 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men var det en fagforening som laget AML eller var det Einar Thorsrud? Vel, jeg vet at fagforeninger liker å ta æren for det, men det var ikke fagforeningene som faktisk laget og satt i stand AML. AML ville kommet uansett. Leser du om Einar Thorsrud så finner du ikke ordet "fagforening" EN ENESTE gang: https://nbl.snl.no/Einar_Thorsrud At fagforeninger har gjort en jobb både sentralt og lokalt har selvfølgelig skjedd. Men det handler ikke om bortskjemthet eller forståelse når man velger å ta et standpunkt til fagforeninger i dag. Ironisk nok så finner man ofte FLERE fagforeninger på samme arbeidsplass, og de jobber gjerne IMOT hverandre. Så nei. Man velger ikke å snylte. Men man forholder seg nøytral. Dessuten så kan man faktisk engasjere seg UTEN fagforeninger, men da igjennom verneombud, tillitsvalgte (uten fagforeningenstilknytning) og ledelse. Fagforeninger er IKKE roten til alt godt som har skjedd. Mye har skjedd utenom fagforeningsvirksomhet, selv om fagforeningene liker å ta på seg æren for ALT. Anonymkode: 0801d...3e8 Man kan si hva man vil, og selv om det ikke er fagforeningene som formelt vedtok endringene i AML eller kan ta hele æren alene, så fremstår det historisk sett ganske sikkert at man ikke hadde hatt dagens AML om det ikke var for fagforeningene. Man kan også se til andre land som tradisjonelt ikke har hatt sterke fagforeninger, eller som ikke lenger har det. Der er begreper som sykemelding og ferie ofte en saga blott. Anonymkode: 0b786...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #99 Skrevet 19. februar 2022 Personlig har jeg til dags dato ikke hatt nytte av fagforbundet mitt. De kjempet for eksempel ikke for ansatte med min utdanning ved siste lokale lønnsforhandling. Dvs. at mine kollegaer med utdanningen som fagforbundet kjempet for, fikk ca. 20.000 mer i året enn hva jeg og kollegaer med tilsvarende utdanning fikk. Selv om utdannelsen har like mange studiepoeng og vi gjør akkurat den samme jobben. Anonymkode: 4435e...4d5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #100 Skrevet 19. februar 2022 Nei, har kommet mye bedre ut ved å forhandle lønn selv, enn ved å følge tariff. Har 70kr mer i timen enn tariff. Så det er en grunn til at noen bransjer ønsker tariff velkommen. Nå er jeg mer opptatt av å tjene penger inn til bedriften enn være i opposisjon med ledelsen og da. Anonymkode: 58605...6b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå