Gå til innhold

Fagforening - verdt pengene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er de mest bortkastede pengene som finnes, du betaler for at de ansatte i forbundet skal ha godt betalt uten å gjøre en dritt for medlemmene. Om du trenger bistand og hjelp fra dem, så merker du hvor bortkasta pengene er. De har de dårligste juristene ( som regel nyutdannede) som sjelden tør å gå til noen sak,nettopp fordi de taper nesten i alle sakene de prøver seg på. Får du en konflikt i jobben, så engasjer en dyktig advokat og vinn saken,så sparer du tullepenga som forbundet skal ha hver måned.

Anonymkode: fcae1...b59

Se, noen får hjelp: 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De kan være med på møte, sørge for at ting skjer innenfor lovens regelverk. Om en har vansker med å snakke selv, kan de snakker for deg. 
Jeg opplevde en hendelse på jobben. Etter at tillitsvalgte hadde snakket med sjefen, fikk jeg en beklagelse fra de ☺️

De er på lovens side. 

Anonymkode: e0e8b...eb4

Anonymkode: f0079...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 21.51):

Så absolutt! 

Nito har også en fastpris. Ingen obligatoriske forsikringer, men gode priser. 

Om du blir arbeidsledig, utbetaler nito karensdagene. 
Blir du aap-mottaker, slipper du kontigent men er fullverdig medlem. 
Blir du ufør, betaler man 10% av fullpris. 

Nito har mange dyktige tillitsvalgte og kjører massevis av kurser. Har hatt god nytte av den lokale tillitsvalgte her. 

Politisk sett er nito blå, om du finner det relevant. 

Anonymkode: f2def...817

Fint når det er fast pris og ingen obligatoriske tillegg som i Skolens Landsforbund 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 18.19):

Sitter å vurderer om fagforeningen, i mitt tilfelle Nito er verdt pengene eller ikke.

Har ved to tilfeller hatt behov for hjelp til avklaring av noe juridisk. Ingen av gangene noen svære greier, men de har ikke kunne hjelpe til. Og begge gangene har jeg lest meg opp på det selv. Jobber i en særdeles seriøs bedrift, så har vanskelig for å tro at jeg skal få behov for hjelp.

Føler ikke heller at de jobber særlig hardt for lønn eller arbeidsvilkår.

Noen som har noen tanker?

Anonymkode: a54d7...d53

Det er ikke verdt pengene. 

Og du har krav på akkurat det samme selv om du ikke er organisert. Forskjellsbehandling pga fagforening er ikke lov, iht. lovverk.

Fagforeningene drives også av inkompetente folk. Som meg og deg. Vi snakker om en tilfeldig kollega som har meldt seg til tjeneste. Hobbyorganisering uten videre oppfølgning. Noen tillitspersoner kan visstnok fremstå som seriøs og aktiv, men skinnet bedrar oftest. Når de vanskelige sakene kommer opp glimter de gjerne med sitt fravær. 

I tillegg er fagforeningspersonene så trødd opp i ræva på ledelsen gjennom aktivt møtevirksomhet over lengre tid, at det handler mer om å please enn å gå imot, når det gjelder. Disse personene har også større personlige ambisjoner internt enn at de ønsker å trosse ledelse for din del. 

Informasjonsflyten fra fagforeningene er også minimale. Skal du vite noe så må du spørre direkte, men selv da får du ikke gode nok svar. 

Fagforeningene jobber også mer for grupper på arbeidsplassen kontra enkeltpersoner. Både i lønnsforhandlinger og arbeidsvilkår. Det betyr derfor at du ikke drar personlige fordeler av medlemskapet. 

Skulle du til formodning havne i en arbeidskonflikt med trakassering, mobbing eller utfrysning, så tar de ikke parti med deg. I bestefall mottar du "råd" (fra inkompetent personell) samt en som følger deg under prosessen, hvis de følger deg, men utover det får du ingen støtte. 

Fagforeninger er rådyr falsk trygghet innsminket med en "velkjent" logo. Men når det gjelder for deg så finner du fort ut din egen verdi. Ta kampen selv heller, hvis den kommer. Det må du uansett gjøre! 

Anonymkode: 0801d...3e8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stemmer det at man ikke får hjelp med en gang når man blir medlem, en slags «karantene»? 

Du får ikke "hjelp" uansett, så hele medlemskapet ditt er en karantene ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du får ikke "hjelp" uansett, så hele medlemskapet ditt er en karantene ;) 

Hvorfor så negativ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor så negativ? 

Det skrev jeg i innlegget over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og du har krav på akkurat det samme selv om du ikke er organisert. Forskjellsbehandling pga fagforening er ikke lov, iht. lovverk.

Fagforeningene drives også av inkompetente folk. Som meg og deg. Vi snakker om en tilfeldig kollega som har meldt seg til tjeneste. Hobbyorganisering uten videre oppfølgning. Noen tillitspersoner kan visstnok fremstå som seriøs og aktiv, men skinnet bedrar oftest. Når de vanskelige sakene kommer opp glimter de gjerne med sitt fravær. 

I tillegg er fagforeningspersonene så trødd opp i ræva på ledelsen gjennom aktivt møtevirksomhet over lengre tid, at det handler mer om å please enn å gå imot, når det gjelder. Disse personene har også større personlige ambisjoner internt enn at de ønsker å trosse ledelse for din del. 

Informasjonsflyten fra fagforeningene er også minimale. Skal du vite noe så må du spørre direkte, men selv da får du ikke gode nok svar. 

Fagforeningene jobber også mer for grupper på arbeidsplassen kontra enkeltpersoner. Både i lønnsforhandlinger og arbeidsvilkår. Det betyr derfor at du ikke drar personlige fordeler av medlemskapet. 

Skulle du til formodning havne i en arbeidskonflikt med trakassering, mobbing eller utfrysning, så tar de ikke parti med deg. I bestefall mottar du "råd" (fra inkompetent personell) samt en som følger deg under prosessen, hvis de følger deg, men utover det får du ingen støtte. 

Fagforeninger er rådyr falsk trygghet innsminket med en "velkjent" logo. Men når det gjelder for deg så finner du fort ut din egen verdi. Ta kampen selv heller, hvis den kommer. Det må du uansett gjøre! 

"Ta kampen selv»? Hvordan? Skal man liksom betale for en advokat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det HELT uforståelig at folk velger å ikke være fagorganisert i Norge i 2022. 

Anonymkode: 9c9aa...513

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Selv om jeg har «krav» på ting, driter arbeidsgiveren min i det. Vi har verken tillitsvalgt eller verneombud. Sjefen bryter arbeidsmiljøloven gang på gang og hvis du sier fra, mister du jobben. Så fortell meg igjen, hvordan kan jeg «ta kampen selv». 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de driter i om din arbeidsgiver lurer deg og ikke betaler lønnen din, de sier bare fy fy, det må du ikke, kan ikke gjør noe som helst

Anonymkode: 2f755...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hos oss er fagforening stadig i krangel med ledelsen for å forhandle fram bedre vilkår, og går ofte i mot ledelsen.

Hos oss får nye tillitsvalgte grundig opplæring, og flere har vært tillitsvalgt i 10+ år.

Hos oss går fagforening gjerne til rettsak for medlemmer, om medlemmer blir behandlet urettferdig. Rettssakene som har vært har også blitt vunnet av den ansatte og fagforening.

Jeg liker at fagforening har forhandlet fram en hel uke ekstra med betalte fridager, ut over de vanlige fem ferieukene. Jeg liker at fagforening nektet godta tilbudet om lønnsøkning i høst, som ville gitt oss lavere kjøpekraft. Jeg liker at de satt dag og natt for å forhandle fram ei god lønnsøkning.

Men jeg liker ikke at noen påstår fagforening er unødvendig, bare fordi noen ikke opplever få god nok hjelp.

Anonymkode: a51f6...b1a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hos oss er fagforening stadig i krangel med ledelsen for å forhandle fram bedre vilkår, og går ofte i mot ledelsen.

Hos oss får nye tillitsvalgte grundig opplæring, og flere har vært tillitsvalgt i 10+ år.

Hos oss går fagforening gjerne til rettsak for medlemmer, om medlemmer blir behandlet urettferdig. Rettssakene som har vært har også blitt vunnet av den ansatte og fagforening.

Jeg liker at fagforening har forhandlet fram en hel uke ekstra med betalte fridager, ut over de vanlige fem ferieukene. Jeg liker at fagforening nektet godta tilbudet om lønnsøkning i høst, som ville gitt oss lavere kjøpekraft. Jeg liker at de satt dag og natt for å forhandle fram ei god lønnsøkning.

Men jeg liker ikke at noen påstår fagforening er unødvendig, bare fordi noen ikke opplever få god nok hjelp.

Det høres ut som at dere har en knall forening.

Anonymkode: d8b89...69f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv om jeg har «krav» på ting, driter arbeidsgiveren min i det. Vi har verken tillitsvalgt eller verneombud. Sjefen bryter arbeidsmiljøloven gang på gang og hvis du sier fra, mister du jobben. Så fortell meg igjen, hvordan kan jeg «ta kampen selv». 

Det er nettopp pga slike ting at vi andre har organisert oss, slik at fagforening kan gå inn å hjelpe.

Men som sagt tidligere er det vanligvis karenstid før man får hjelp. Litt på samme måte som at man har forsikring på hus i tillfelle det begynner brenne, man tegner ikke forsikring mens huset brenner...

Når du har valgt ikke være organisert, så har du valgt å stå alene i arbeidskonflikter. Fagforeninger har alltid juridisk bistand, pg når du har valgt være uorganisert, så har du valgt bort denne juridiske bistanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp pga slike ting at vi andre har organisert oss, slik at fagforening kan gå inn å hjelpe.

Men som sagt tidligere er det vanligvis karenstid før man får hjelp. Litt på samme måte som at man har forsikring på hus i tillfelle det begynner brenne, man tegner ikke forsikring mens huset brenner...

Når du har valgt ikke være organisert, så har du valgt å stå alene i arbeidskonflikter. Fagforeninger har alltid juridisk bistand, pg når du har valgt være uorganisert, så har du valgt bort denne juridiske bistanden.

Jeg har organisert meg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 18.19):

Sitter å vurderer om fagforeningen, i mitt tilfelle Nito er verdt pengene eller ikke.

Har ved to tilfeller hatt behov for hjelp til avklaring av noe juridisk. Ingen av gangene noen svære greier, men de har ikke kunne hjelpe til. Og begge gangene har jeg lest meg opp på det selv. Jobber i en særdeles seriøs bedrift, så har vanskelig for å tro at jeg skal få behov for hjelp.

Føler ikke heller at de jobber særlig hardt for lønn eller arbeidsvilkår.

Noen som har noen tanker?

Anonymkode: a54d7...d53

Er du i en fagforening har du en tariffavtale i tillegg til arbeidsmiljøloven.

Hva dette har å si for deg må du vurdere ut fra din situasjon. Tariffen tar i betraktning situasjoner du ikke tenker på i det daglige. Fagforeningene har også tilbud om juridisk hjelp og kanskje noen har gunstige medlemsavtaler på ulike ting.

Selv har jeg dratt nytte av tariff og juridisk bistand. Ca 250 000 som følge av juridisk bistand.

Endret av Flintis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

"Ta kampen selv»? Hvordan? Skal man liksom betale for en advokat? 

Nei, det meste må du stå i på egenhånd uansett. Opplever du en tvist på jobb så er det du som må gjøre prosessen. Ingen gjør den for deg. Du trenger ikke advokater til det, med mindre det blir prekert. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men fortell meg, hva tror du en fagforening ville gjort for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, på gruppenivå, som du også får igjen for selv om du ikke er organisert. 

Å være tillitsvalgt betyr ikke at du er god eller stødig, og det betyr ikke at du er villig. 

Joda, men alt som er blitt framforhandlet kommer deg også tilgode selv om du ikke er fagorganisert. Dette går det også an å framforhandle uten fagorganisasjoner. 

Vel, jeg leverte et annet syn enn deg. Du har ikke mer rett enn meg, og vice versa. Fagforeninger kan ofte være noe forbanna dritt du betaler deg ihjel på uten at du får noe som helst igjen for det den dagen du trenger det. Jeg har bakgrunn fra to statlige fagorganisasjoner, jeg var tilogmed styremedlem i en selv, og vet at det godt at når det gjelder så må du ta kampen på egenhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det meste må du stå i på egenhånd uansett. Opplever du en tvist på jobb så er det du som må gjøre prosessen. Ingen gjør den for deg. Du trenger ikke advokater til det, med mindre det blir prekert. 

Men fortell meg, hva tror du en fagforening ville gjort for deg? 

Sørget for at sjefen min skjerpet seg? Gitt meg jobben tilbake om jeg fikk en usaklig oppsigelse? 
Det kan jeg ikke gjøre på egen hånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sørget for at sjefen min skjerpet seg? Gitt meg jobben tilbake om jeg fikk en usaklig oppsigelse? 
Det kan jeg ikke gjøre på egen hånd. 

Tror du at du får det, eller har du fått hjelp til det? 

Jeg trodde også det. Men ble stående alene under prosessen. Enda jeg ba på mine knær om hjelp. 

Men for all del. Det er ulik nivå på organisasjonene fra sted til sted. Jeg befant meg i en stor statlig avdeling med "seriøse" fagforeningsmedlemmer og tillitsvalgte. Så det ut som. Det var ikke det. Dem var kun interessert i å fremheve seg selv, og når noen spurte om hjelp så hadde de ingenting å bidra med. Litt fordi dem var så opptatt av eget renomé, men mest pga mangel på kompetanse, vilje, lyst og ork. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...