Firfisla Skrevet 17. februar 2021 #21 Skrevet 17. februar 2021 Jeg var ikke spesielt imponert over fagforeningen da jeg trengte dem, men jeg har gode forsikringer som har kommet til nytte.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #22 Skrevet 17. februar 2021 Det er nok litt forskjellig blant foreningene, og ikke alle som funker like bra. Det er synd. Jeg er medlem av prinsipp. Trepartssamarbeidet har så enormt stor betydning for hvordan det norske samfunnet er og den nordiske modellen. Det er lett å gå inn i sin egen lille boble og tenke kortsiktig, men hele arbeidslivet nyter godt av dette, ikke bare de som er organisert. Det er ikke gitt at vi skal ha det sånn og hvis organisasjonsgraden blir for lav og vi får andre politikere, kan vi fort bevege oss mot arbeidsliv som i USA og Storbritannia der mange jobber fulltid og fortsatt er fattige. Anonymkode: 8692b...7d4 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #23 Skrevet 17. februar 2021 Jeg jobber i en lavtlønnsbransje der det lønn i stor grad følger tariff, det er ytterst sjeldent noen får lønn høyere enn tariffen. I fellesforbundet, der jeg er medlem så får vi forsikringer gjennom Lofavør som jeg vil påstå er en fin ekstrabonus med å være organisert. Flere jeg har snakket med har også fått gunstig boliglånsrente. Juridisk bistand er jo også et pluss, og om man ikke får svar fra sin avdeling ville jeg tatt det sentralt. Jeg er tillitsvalgt på min arbeidsplass, og de som jobber der vet nok ikke hvor mye arbeid og fordeler de har med en tillitsvalgt som kjemper for dem. Det er nok en del som rett og slett ville blitt oversett om det ikke hadde vært noen der for å både minne på arbeidsgiver lovverket, tariffbestemmelser og sånt. Ikke for at arbeidsgiver prøver å omgå lovverket, men for at de rett og slett kanskje er uvitende selv eller ikke tenker over det. Mye av grunnen til at jeg faktisk kan gjøre den jobben som tillitsvalgt og vet om lovverket selv er for at jeg har fått kursing og har en avdeling som er tilgjengelig for meg om jeg lurer på noe. Anonymkode: d91b8...1b7 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #24 Skrevet 8. februar 2022 Stemmer det at man ikke får hjelp med en gang når man blir medlem, en slags «karantene»? Anonymkode: f0079...0d6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #25 Skrevet 8. februar 2022 Firfisla skrev (På 17.2.2021 den 20.58): Jeg var ikke spesielt imponert over fagforeningen da jeg trengte dem, men jeg har gode forsikringer som har kommet til nytte. Hva skjedde? Anonymkode: f0079...0d6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #26 Skrevet 8. februar 2022 Jeg og begynner å lure på om det er så veldig verdt det. Betaler over 400 kr/mnd og synes det er mye. Har en ettertraktet utdanning så skulle jeg havne i en twist med ledelsen eller lignende slutter jeg bare. Er uansett ikke typen til å bli i en stilling i mer enn fem år. Hva ellers kan de egentlig hjelpe med..? Anonymkode: d8b89...69f 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #27 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg og begynner å lure på om det er så veldig verdt det. Betaler over 400 kr/mnd og synes det er mye. Har en ettertraktet utdanning så skulle jeg havne i en twist med ledelsen eller lignende slutter jeg bare. Er uansett ikke typen til å bli i en stilling i mer enn fem år. Hva ellers kan de egentlig hjelpe med..? Anonymkode: d8b89...69f 400? Prøv 750-850! Som er vanlig i flere foreninger. De har noen obligatoriske forsikringer... 😕 Anonymkode: f0079...0d6
Isambard Skrevet 8. februar 2022 #28 Skrevet 8. februar 2022 Jeg er medlem av fagforening. Det er litt mer av prinsipp enn personlig vinning. Jeg mener at fagforeninger er bra for landet. Det kan være greit den dagen du plutselig står i en konflikt. Samtidig må det være helt greit å ikke være organisert. 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #29 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 21.51): Så absolutt! Nito har også en fastpris. Ingen obligatoriske forsikringer, men gode priser. Om du blir arbeidsledig, utbetaler nito karensdagene. Blir du aap-mottaker, slipper du kontigent men er fullverdig medlem. Blir du ufør, betaler man 10% av fullpris. Nito har mange dyktige tillitsvalgte og kjører massevis av kurser. Har hatt god nytte av den lokale tillitsvalgte her. Politisk sett er nito blå, om du finner det relevant. Anonymkode: f2def...817 Jepp! Har hatt behov for alle disse fordelene. Fikk utbetalt karensdagene på null komma niks. Var på aap, betalte 0 med var fullverdig medlem. Er nå ufør og betaler de 10% en gang i året. Forsikringene er billige. Vet ikke hvor bra tryg faktisk er når man behov for dem. Men jeg var veldig fornøyd med gjensidige! Den tillitsvalgte på min arbeidsplass var også skikkelig god. Jeg fikk masse tillegg i lønna pga han var så god å forhandle. At de er blå politisk sett, er det mest negative. Anonymkode: e0e8b...eb4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #30 Skrevet 8. februar 2022 Isambard skrev (4 minutter siden): Jeg er medlem av fagforening. Det er litt mer av prinsipp enn personlig vinning. Jeg mener at fagforeninger er bra for landet. Det kan være greit den dagen du plutselig står i en konflikt. Samtidig må det være helt greit å ikke være organisert. Hvis jeg får problemer med sjefen, skal jeg fortelle fagforeningen om det? Hva skjer etterpå, tar de kontakt med sjefen? Ringer han? Avtaler et møte? Jeg vet ingenting Anonymkode: f0079...0d6
Isambard Skrevet 8. februar 2022 #31 Skrevet 8. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis jeg får problemer med sjefen, skal jeg fortelle fagforeningen om det? Hva skjer etterpå, tar de kontakt med sjefen? Ringer han? Avtaler et møte? Jeg vet ingenting Anonymkode: f0079...0d6 Ja, du får noen å snakke med pluss juridisk bistand. Det kan være bra for sjefen også hvis han/hun er oppegående. Hvis fagforeningen er involvert kan sjefen også sikre at ting går rett for seg i vanskelige saker. Endret 8. februar 2022 av Isambard
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #32 Skrevet 8. februar 2022 Isambard skrev (Akkurat nå): Ja, du får noen å snakke med pluss juridisk bistand. Det kan være bra for sjefen også hvis det er en oppegående person. Hvis fagforeningen er involvert kan sjefen også sikre at ting går rett for seg i vanskelige saker. Bra for sjefen på hvilken måte? Han mobber meg og jeg ønsker at han skal få en beskjed om at det ikke er greit. Det har han tydeligvis glemt. Anonymkode: f0079...0d6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #33 Skrevet 8. februar 2022 Er fagforeningen alltid på min side eller kan de plutselig bli enige med arbeidsgiveren? Anonymkode: f0079...0d6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #34 Skrevet 8. februar 2022 Jeg er medlem av NITO. Forsikringene er billige, og lav kontingent i forhold til andre foreninger. Og det meste av kontingent er fradragsberettiget. Har benyttet meg av både ulykkesforsikring, reise og innbo, og det har gått svært raskt og effektivt. Jeg har hatt kjempegod nytte av dem for gjennomgang av arbeidskontrakter og vært på masse kurs og konferanser. Anonymkode: a51f6...b1a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #35 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Stemmer det at man ikke får hjelp med en gang når man blir medlem, en slags «karantene»? Anonymkode: f0079...0d6 Ja, det er vanligvis en karantene på 1-3 måneder. Slik at folk ikke kan vente til de får trøbbel før de melder seg inn. Anonymkode: a51f6...b1a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #36 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvis jeg får problemer med sjefen, skal jeg fortelle fagforeningen om det? Hva skjer etterpå, tar de kontakt med sjefen? Ringer han? Avtaler et møte? Jeg vet ingenting Anonymkode: f0079...0d6 De kan være med på møte, sørge for at ting skjer innenfor lovens regelverk. Om en har vansker med å snakke selv, kan de snakker for deg. Jeg opplevde en hendelse på jobben. Etter at tillitsvalgte hadde snakket med sjefen, fikk jeg en beklagelse fra de ☺️ AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er fagforeningen alltid på min side eller kan de plutselig bli enige med arbeidsgiveren? Anonymkode: f0079...0d6 De er på lovens side. Anonymkode: e0e8b...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #37 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 18.19): Sitter å vurderer om fagforeningen, i mitt tilfelle Nito er verdt pengene eller ikke. Har ved to tilfeller hatt behov for hjelp til avklaring av noe juridisk. Ingen av gangene noen svære greier, men de har ikke kunne hjelpe til. Og begge gangene har jeg lest meg opp på det selv. Jobber i en særdeles seriøs bedrift, så har vanskelig for å tro at jeg skal få behov for hjelp. Føler ikke heller at de jobber særlig hardt for lønn eller arbeidsvilkår. Noen som har noen tanker? Anonymkode: a54d7...d53 Det er de mest bortkastede pengene som finnes, du betaler for at de ansatte i forbundet skal ha godt betalt uten å gjøre en dritt for medlemmene. Om du trenger bistand og hjelp fra dem, så merker du hvor bortkasta pengene er. De har de dårligste juristene ( som regel nyutdannede) som sjelden tør å gå til noen sak,nettopp fordi de taper nesten i alle sakene de prøver seg på. Får du en konflikt i jobben, så engasjer en dyktig advokat og vinn saken,så sparer du tullepenga som forbundet skal ha hver måned. Anonymkode: fcae1...b59 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #38 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvis jeg får problemer med sjefen, skal jeg fortelle fagforeningen om det? Hva skjer etterpå, tar de kontakt med sjefen? Ringer han? Avtaler et møte? Jeg vet ingenting Anonymkode: f0079...0d6 Du kommer til å bli skuffet over fagforeninga. De gjør slett arbeid,de vil stort sett ha penga dine så de kan støtte AP. Anonymkode: fcae1...b59 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #39 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De kan være med på møte, sørge for at ting skjer innenfor lovens regelverk. Om en har vansker med å snakke selv, kan de snakker for deg. Jeg opplevde en hendelse på jobben. Etter at tillitsvalgte hadde snakket med sjefen, fikk jeg en beklagelse fra de ☺️ De er på lovens side. Anonymkode: e0e8b...eb4 Hva om det er ord mot ord? Anonymkode: f0079...0d6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #40 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kommer til å bli skuffet over fagforeninga. De gjør slett arbeid,de vil stort sett ha penga dine så de kan støtte AP. Anonymkode: fcae1...b59 Alle fagforeninger er elendige? Anonymkode: f0079...0d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå