Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, på gruppenivå, som du også får igjen for selv om du ikke er organisert. 

Å være tillitsvalgt betyr ikke at du er god eller stødig, og det betyr ikke at du er villig. 

Joda, men alt som er blitt framforhandlet kommer deg også tilgode selv om du ikke er fagorganisert. Dette går det også an å framforhandle uten fagorganisasjoner. 

Vel, jeg leverte et annet syn enn deg. Du har ikke mer rett enn meg, og vice versa. Fagforeninger kan ofte være noe forbanna dritt du betaler deg ihjel på uten at du får noe som helst igjen for det den dagen du trenger det. Jeg har bakgrunn fra to statlige fagorganisasjoner, jeg var tilogmed styremedlem i en selv, og vet at det godt at når det gjelder så må du ta kampen på egenhånd. 

Anonymkode: 0801d...3e8

Vel, synd for deg. Men jeg VET at hvis jeg bare nevner ordet «fagforening» for sjefen min, kommer han med en gang til å skjerpe seg og slutte med mobbingen. Ingen arbeidsgiver ønsker å få fagforening eller Arbeidstilsynet på nakken. 

Anonymkode: f0079...0d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, synd for deg. Men jeg VET at hvis jeg bare nevner ordet «fagforening» for sjefen min, kommer han med en gang til å skjerpe seg og slutte med mobbingen. Ingen arbeidsgiver ønsker å få fagforening eller Arbeidstilsynet på nakken. 

Så bra. Men ikke glorifiser fagforeninger på generelt grunnlag fordi du har hatt positive opplevelser. Det er så ekstremt stort nivåforskjell mellom avdelingene og foreningene at det er helt vanvittig. Jeg ville iallefall sett an arbeidsplassen en god stund, og da også tillitsvalgte, før jeg tegnet meg opp på medlemskap som holder på å flå deg på lønnslippen. 

"Fagforening på nakken"... Haha, den var god du. Jeg kjenner ikke ett fagforeningsmedlem som står med klørne oppetter en kontordør hos leder. Ikke noen. Og Arbeidstilsynet liksom. Med mindre du jobber en plass hvor HMS er særdeles viktig så prioriteres ikke enkeltsaker hos Arbeidstilsynet heller. Isåfall må du vente pga lang behandlingstid. Og saken er oppgjort lenge før du får hjelp fra dem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så bra. Men ikke glorifiser fagforeninger på generelt grunnlag fordi du har hatt positive opplevelser. Det er så ekstremt stort nivåforskjell mellom avdelingene og foreningene at det er helt vanvittig. Jeg ville iallefall sett an arbeidsplassen en god stund, og da også tillitsvalgte, før jeg tegnet meg opp på medlemskap som holder på å flå deg på lønnslippen. 

"Fagforening på nakken"... Haha, den var god du. Jeg kjenner ikke ett fagforeningsmedlem som står med klørne oppetter en kontordør hos leder. Ikke noen. Og Arbeidstilsynet liksom. Med mindre du jobber en plass hvor HMS er særdeles viktig så prioriteres ikke enkeltsaker hos Arbeidstilsynet heller. Isåfall må du vente pga lang behandlingstid. Og saken er oppgjort lenge før du får hjelp fra dem. 

La oss si du har rett og man får ingen hjelp. Da kan man jo bare avslutte medlemskapet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

La oss si du har rett og man får ingen hjelp. Da kan man jo bare avslutte medlemskapet. 

Ja, det må man uansett. For da har man blitt oppsagt ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kommer til å bli skuffet over fagforeninga. De gjør slett arbeid,de vil stort sett ha penga dine så de kan støtte AP.

Anonymkode: fcae1...b59

Nito er ikke lo-medlem. Nito er dessuten blå politisk sett.

Anonymkode: e0e8b...eb4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det må man uansett. For da har man blitt oppsagt ;) 

Oppsagt? Nei. Det at man kontakter fagforeningen betyr jo ikke at ting er veldig dårlig på arbeidsplassen. 

Skrevet

Nito er ikke lo-medlem. Nito er dessuten blå politisk sett.

Er ikke de bare for ingeniører? 

Skrevet

Er ikke de bare for ingeniører? 

Teknisk bakgrunn. Men må ikke jobbe som ingeniør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Teknisk bakgrunn. Men må ikke jobbe som ingeniør. 

Så den passer ikke for meg. 

Skrevet

Skjønner ikke alt hatet mot fagforeninger her. 

Jeg har vært organisert siden jeg var 18 år og lærling. Har vært innom flere fagforeninger og har kun gode erfaringer med de. Det både med de som har vært den del av lo og ikke. 

Alle tillitsvalgte har vært utrolige dyktige, og man har kunne gått til de for hva som helst. 

Fagforeninger er grunnen til at vi har 5 dagers arbeidsuke, 37,5 t. De har sørget for at vi har ferien, sykelønnsordningen og mye mye mer. 

Se til USA. Der går det på ræva for arbeidstakere fordi dem har drevet med systematisk fagforeningsknusing. Der er arbeidstakere prisgitt arbeidsgivere. Man må gå på dagen om sjefen har en dårlig dag. Nei takk! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har organisert meg 

Hva er greia da? Er du organisert, så kan du kontakte fagorganisasjonen for å få hjelp...

Anonymkode: a51f6...b1a

Skrevet

Jeg har spart mange tusen på å være NITO-medlem når det gjelder forsikringer og boliglånsrente. Fikk også huslån i banken uten sikkerhet (trengte ikke hverken ek eller kausjonist) utelukkende pga. medlemskapet. De har også hjulpet meg med å lese gjennom kontrakt og pekt ut ting der jeg burde klarere med arbeidsgiver før signering. Fikk også en del tips da jeg sto i en vanskelig situasjon med forrige arbeidsgiver. Trengte heldigvis ikke å ta det videre da jeg fikk ny jobb. 

Min konklusjon er at jeg med glede betaler kontigenten på noen skarve tusen hver mnd. Så får vi håpe jeg ikke trenger å bruke de i en tvist eller konflikt senere. 

Anonymkode: d0ec2...6d6

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Stemmer det at man ikke får hjelp med en gang når man blir medlem, en slags «karantene»? 

Ja, det stemmer. 

Selv har jeg positiv erfaring med å få hjelp av fagforening. Kom i en situasjon der sjefen nektet meg noe jeg egentlig hadde krav på. Hadde ikke klart å få gjennom kravet mitt uten hjelp fra fagforeningen.

• Liker 1
Skrevet
Gliffy skrev (1 time siden):

Ja, det stemmer. 

Selv har jeg positiv erfaring med å få hjelp av fagforening. Kom i en situasjon der sjefen nektet meg noe jeg egentlig hadde krav på. Hadde ikke klart å få gjennom kravet mitt uten hjelp fra fagforeningen.

Så hvis situasjonen allerede er oppstått, får jeg ikke hjelp med det? Eller må jeg først vente et par måneder før jeg kan fortelle fagforeningen om det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har spart mange tusen på å være NITO-medlem når det gjelder forsikringer og boliglånsrente. Fikk også huslån i banken uten sikkerhet (trengte ikke hverken ek eller kausjonist) utelukkende pga. medlemskapet. De har også hjulpet meg med å lese gjennom kontrakt og pekt ut ting der jeg burde klarere med arbeidsgiver før signering. Fikk også en del tips da jeg sto i en vanskelig situasjon med forrige arbeidsgiver. Trengte heldigvis ikke å ta det videre da jeg fikk ny jobb. 

Min konklusjon er at jeg med glede betaler kontigenten på noen skarve tusen hver mnd. Så får vi håpe jeg ikke trenger å bruke de i en tvist eller konflikt senere. 

Anonymkode: d0ec2...6d6

Er også medlem av Nito, og med unntak av innboforsikring så har jeg langt billigere forsikringer i annet selskap enn Tryg. Innboforsikringen har jeg ikke sjekket på en stund, men det var 200 kr i forskjell sist jeg sjekket.

Boliglånsrentene har vi også lavere enn Nito fordelen kunne gi.

De 2 gangene jeg har hatt behov for bistand fra Nito ble jeg møtt med skuldertrekk. Mulig sakene var for små til at Nito ville bistå, men for meg personlig var det i den ene saken snakk om 50 000kr. Godt mulig Nito har bedret seg de siste årene, men må si jeg ikke er spesielt imponert og vurderer stadig om jeg skal avslutte medlemskapet.

Anonymkode: a54d7...d53

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2022 den 18.14):

Er også medlem av Nito, og med unntak av innboforsikring så har jeg langt billigere forsikringer i annet selskap enn Tryg. Innboforsikringen har jeg ikke sjekket på en stund, men det var 200 kr i forskjell sist jeg sjekket.

Boliglånsrentene har vi også lavere enn Nito fordelen kunne gi.

De 2 gangene jeg har hatt behov for bistand fra Nito ble jeg møtt med skuldertrekk. Mulig sakene var for små til at Nito ville bistå, men for meg personlig var det i den ene saken snakk om 50 000kr. Godt mulig Nito har bedret seg de siste årene, men må si jeg ikke er spesielt imponert og vurderer stadig om jeg skal avslutte medlemskapet.

Anonymkode: a54d7...d53

Hvorfor er du medlem der hvis de ikke ønsker å hjelpe deg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2022 den 23.11):

Skjønner ikke alt hatet mot fagforeninger her. 

Jeg har vært organisert siden jeg var 18 år og lærling. Har vært innom flere fagforeninger og har kun gode erfaringer med de. Det både med de som har vært den del av lo og ikke. 

Alle tillitsvalgte har vært utrolige dyktige, og man har kunne gått til de for hva som helst. 

Fagforeninger er grunnen til at vi har 5 dagers arbeidsuke, 37,5 t. De har sørget for at vi har ferien, sykelønnsordningen og mye mye mer. 

Se til USA. Der går det på ræva for arbeidstakere fordi dem har drevet med systematisk fagforeningsknusing. Der er arbeidstakere prisgitt arbeidsgivere. Man må gå på dagen om sjefen har en dårlig dag. Nei takk! 

36,5 timers uke med betalt lunsj UTEN fagforening. Har du en god arbeidsgiver så har du gode ordninget uten en fagforening. 

Anonymkode: 1a520...18b

Skrevet

Etter å ha jobbet i HR i kommunen i over 10 år, så kan jeg ikke akkurat si at de kan noe særlig…

de har mange rare meninger om ting som er helt på trynet 🤣

Anonymkode: cf3f8...b7f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 23.12):

Etter å ha jobbet i HR i kommunen i over 10 år, så kan jeg ikke akkurat si at de kan noe særlig…

de har mange rare meninger om ting som er helt på trynet 🤣

Anonymkode: cf3f8...b7f

Trist å høre 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...