Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å vurderer om fagforeningen, i mitt tilfelle Nito er verdt pengene eller ikke.

Har ved to tilfeller hatt behov for hjelp til avklaring av noe juridisk. Ingen av gangene noen svære greier, men de har ikke kunne hjelpe til. Og begge gangene har jeg lest meg opp på det selv. Jobber i en særdeles seriøs bedrift, så har vanskelig for å tro at jeg skal få behov for hjelp.

Føler ikke heller at de jobber særlig hardt for lønn eller arbeidsvilkår.

Noen som har noen tanker?

Anonymkode: a54d7...d53

• Liker 1
Skrevet

I min jobb har jeg null behov for det og sparer heller de pengene. 

Skrevet

Veldig godt spørsmål.

Har flere ganger lurt på det samme...men jeg jobber som vikar, så da kan ikke foreningen hjelpe meg. Eller? 

Anonymkode: f0079...0d6

• Liker 1
Skrevet

Jeg er medlem i fagforening fordi det er de som har forhandlet fram mange av de godene vi dag tar for gitt: betalt ferie, lørdagsfri, 7,5 timers dag, overtidsbetalt, gode arbeidsvilkår, velferdsgoder, trygdeordninger osv.

Anonymkode: 04a5b...51a

• Liker 36
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er medlem i fagforening fordi det er de som har forhandlet fram mange av de godene vi dag tar for gitt: betalt ferie, lørdagsfri, 7,5 timers dag, overtidsbetalt, gode arbeidsvilkår, velferdsgoder, trygdeordninger osv.

Samme her. 

I tillegg nyter jeg godt av alle fordelene som fagforeningen har fremforhandlet når det gjelder forsikring, lånerente osv, og vet at jeg har noen å søke hjelp hos den dagen jeg eventuelt får en sjef eller arbeidsplass som ikke er like seriøs som den jeg har i dag. 

• Liker 14
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I min bransje har vi ikke 7,5 timers dager, ikke overtidsbetaling og ikke nødvendigvis fri selv om det er ferie. Lønnen forhandler vi for oss selv.

Men vi har god lønn, gode forsikringer, god pensjonsparing og godt arbeidsmiljø.

Føler Nito som forbund har en lang vei å gå før de har klart å gjøre nok. Og jeg vet ikke om jeg er villig til å betale en masse, mens det tilsynelatende skjer lite. Selvfølgelig mulig jeg ikke følger med, og ikke har innhentet nok kunnskap.

Skrevet

Jeg kostet på meg medlemsskap i fagforeningen på jobb, og fikk bruk for de to ganger. Den ene gangen var da sjefen på uærlig vis forsøkte å få meg sparket (jeg var mye syk). Da kontaktet jeg fagforeningen og de ryddet opp. Sjefen fikk på pukkelen.

Noen år senere ble jeg uføretrygdet, og fikk da bruk for uføreforsikringen som fagforeningen hadde til alle sine medlemmer. Det gir meg flere tusen ekstra utbetalt i måneden som uføretryget. Hadde ikke klart meg uten i dag.

Anonymkode: c7a9f...41d

• Liker 9
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kostet på meg medlemsskap i fagforeningen på jobb, og fikk bruk for de to ganger. Den ene gangen var da sjefen på uærlig vis forsøkte å få meg sparket (jeg var mye syk). Da kontaktet jeg fagforeningen og de ryddet opp. Sjefen fikk på pukkelen.

Noen år senere ble jeg uføretrygdet, og fikk da bruk for uføreforsikringen som fagforeningen hadde til alle sine medlemmer. Det gir meg flere tusen ekstra utbetalt i måneden som uføretryget. Hadde ikke klart meg uten i dag.

Anonymkode: c7a9f...41d

Takk for svar.

Har vært syk (1 år), og det er først da man virkelig får kjenne om arbeidsgiver er god eller dårlig. Hos meg har det vært full støtte gjennom hele sykdomsperioden.

Om jeg en gang skulle bli ufør er jeg veldig godt dekket via jobb, både ved mnd utbetalinger, mnd sparing til pensjon (arbeidsgivers forsikring overtar innbetalingen, med samme sum som siste innbetaling fra arbeidsgiver) og en engangsutbetaling.

ts

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sitter å vurderer om fagforeningen, i mitt tilfelle Nito er verdt pengene eller ikke.

Har ved to tilfeller hatt behov for hjelp til avklaring av noe juridisk. Ingen av gangene noen svære greier, men de har ikke kunne hjelpe til. Og begge gangene har jeg lest meg opp på det selv. Jobber i en særdeles seriøs bedrift, så har vanskelig for å tro at jeg skal få behov for hjelp.

Føler ikke heller at de jobber særlig hardt for lønn eller arbeidsvilkår.

Noen som har noen tanker?

Min erfaring med Nito er veldig blandet drops - jeg føler de brukte veldig mye tid på å finne ut hvorfor de ikke skulle hjelpe meg. Sist gang jeg trengte hjelp, brukte jeg advokat og fikk dekket utgiftene fra arbeidsgiver. 

MEN - jeg har sittet på begge sider av bordet i arbeidslivet og kan fortelle deg at ansatte uten fagforening stiller mye svakere enn de som er organisert. 

Anonymkode: 793fd...06b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Min erfaring med Nito er veldig blandet drops - jeg føler de brukte veldig mye tid på å finne ut hvorfor de ikke skulle hjelpe meg. Sist gang jeg trengte hjelp, brukte jeg advokat og fikk dekket utgiftene fra arbeidsgiver. 

MEN - jeg har sittet på begge sider av bordet i arbeidslivet og kan fortelle deg at ansatte uten fagforening stiller mye svakere enn de som er organisert. 

Anonymkode: 793fd...06b

Hvordan stiller de svakere?

ts

Skrevet

Jeg er medlem av fagforbundet/LO. Opplevde å ikke få lønn på to mnd, maste og maste.. endte med å henvende meg til fagforbundet.. venter på svar der ifra enda.... (er over 6mnd siden)

Anonymkode: a0c93...d55

• Liker 1
Skrevet

Det er verdt å være medlem den dagen det skjed noe

Anonymkode: 4bbe1...6a5

• Liker 5
Skrevet

Jeg er medlem av NITO. Kommer nok ikke til å få bruk for dem i den jobben jeg har nå, men etter litt regning kom jeg frem til at jeg sparer langt mer på forsikringsavtalen gjennom dem enn jeg bruker på medlemskontingenten, så derfor beholder jeg medlemskapet :) 

Gjest Ordsmed
Skrevet

Jeg er medlem av flere grunner: av solidaritet, pga. aktiv og handlekraftig klubb på arbeidsplassen min, og som en forsikring hvis det skulle skje noe i arbeidsforholdet.

Skrevet

Jeg var medlem i NITO, meldte meg ut. Årsaken var at de var ikke like gode som TEKNA. Etter at jeg hadde fått mastergrad.

Anonymkode: 16d74...3ba

Skrevet
EmKay skrev (11 minutter siden):

Jeg er medlem av NITO. Kommer nok ikke til å få bruk for dem i den jobben jeg har nå, men etter litt regning kom jeg frem til at jeg sparer langt mer på forsikringsavtalen gjennom dem enn jeg bruker på medlemskontingenten, så derfor beholder jeg medlemskapet :) 

Slik var det for meg også, så lenge avtalen var i Gjensidige. Etter NITO byttet til Tryg, klarer ikke Tryg å matche prisene jeg har i Gjensidige.

ts

Skrevet

Så absolutt! 

Nito har også en fastpris. Ingen obligatoriske forsikringer, men gode priser. 

Om du blir arbeidsledig, utbetaler nito karensdagene. 
Blir du aap-mottaker, slipper du kontigent men er fullverdig medlem. 
Blir du ufør, betaler man 10% av fullpris. 

Nito har mange dyktige tillitsvalgte og kjører massevis av kurser. Har hatt god nytte av den lokale tillitsvalgte her. 

Politisk sett er nito blå, om du finner det relevant. 

Anonymkode: f2def...817

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Slik var det for meg også, så lenge avtalen var i Gjensidige. Etter NITO byttet til Tryg, klarer ikke Tryg å matche prisene jeg har i Gjensidige.

ts

Nei, på skadeforsikringer endte jeg også opp med å bytte selskap. Men på personforsikringene (som jeg ikke ønsker å avslutte) klarer ikke andre å matche. 
Har forøvrig benyttet meg av en del kursrabatter gjennom NITO, men siden jobben har dekker kursene har det ikke gitt meg annet enn litt goodwill fra arbeidsgiver siden de sparer litt penger på medlemsskapet mitt :) 

Skrevet

Jeg har vært organisert i alle år, men har aldri hatt behov for bistand.  De ti siste årene var jeg i Fagforbundet.  Eneste fordel er en gunstig innboforsikring.  Angrer i dag på at jeg meldte meg inn der.  

Har gjennomgått regnskapene til mitt forbund, og reagerer på at en fagforening bruker penger på et STORT administrativt apparat.  Her er det kurs og opplæring, reiser i inn og utland.  Mitt forbund støtter SOS byer, og styret reiser jevnlig på besøk til det store utland for å se hvordan det går. Hver måned mottar jeg et medlemsblad, som helt sikkert koster masse å trykke og destribuere.  Sløsing, synes jeg, når man kan lese det samme på foreningens nettsider.  

Etter min mening har mange fagforbund vokst seg for store.  Når engasjementet for å verve nye medlemmer er større enn  å følge opp medlemmenes daglige problemer på arbeidsplassen, er noe helt galt.   

• Liker 2
Skrevet

Er det bare Nito som er mulig? Mange har dårlig erfaring med akademikerforbund som bare er opptatt av lønn til ansatte med en konkret utdannelse, men som ikke er så gode på rettigheter og andre forhold i tilknytning til  arbeidsforholdet - i tillegg til lønn. Anbefaler et LO-forbund, om mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...