Gå til innhold

Det virker, faktisk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i mesteparten av mitt voksne liv irritert meg over de to kiloene for mye. Så passerer man 30, 30 ++, og det er plutselig ikke bare to kilo det er snakk om lenger - nærmere 10 for å være ærlig med seg selv.

Jeg har alltid (vel, inntil for 10 år siden) kunnet spise hva jeg vil, uten problem. Mengder av snop og sjokolade... Har etterhvert gjort mange halvhjertede forsøk på å gå ned litt, men med heller dålrig resultat.

Så ble jeg endelig dritt lei - av å alltid bekymre meg for valkene, aldri kunne finne noen klær i skapet som passet. Bestemte meg for å ta en skikkelig skjerp, orker ikke gå resten av voksenlivet mitt å gremmes over noe som burde la seg fikses.

Så begynte jeg på South Beach-dietten, samtidig som jeg intensiverte treninga. Den første uka var jeg kjempestreng, og gikk ned nesten 4 kilo. Så sto jeg nesten stille i tre uker, før jeg begynte å gå videre nedover. Nå har jeg gått ned nesten 6 kilo - og det på 6 uker! Jeg begynte på 65, og nå veier jeg 59. Er bare så utrolig fornøyd. Det verste er at det ikke har vært så veldig vanskelig.

Det jeg gjør for å holde vekta/gå videre ned:

Spiser veldig ofte, har funnet meg endel enkle måltider som er en moderert utgave av South Beach - dvs at jeg spiser lettyoghurt og ryvita knekkebrød, men praktisk talt ikke ris og pasta - kun litt brød innimellom.(Etter den første uka hadde jeg vent meg til små porsjoner, og blir derfor fortere mett)

Jeg styrer helt unna snop i ukene - men unner meg en dag per uke hvor det er lov å spise sjokolade etc.

Jeg drikker kun vann, farris og grønn te.

Jeg trener 3-5 ganger i uken, både styrke og kondisjon.

Unner meg litt frukt etter trening, for å la kroppen få litt karbo å jobbe med.

Spiser kun rent kjøtt, helst kylling, og fiskefileter.

Mye egg, ikke nok grønnsaker, men jeg jobber med saken.

Utfordringen var å klare dette også etter sommerferien. Den største omveltningen er at jeg ikke lenger MÅ ha sjokolade på vei fra jobb - for jeg spiser en liten yoghurt før jeg går hjem.

Passer også på å legge inn matpauser i arbeidsdagen - har gjerne med noe lettvint å spise innimellom.

Og så klarer jeg å kose meg den ene dagen i uka! På hver "kosedag" så bestemmer jeg hvilken da som skal bli den neste - om det passer best på fredag eller lørdag, f.eks. For den stunden er hellig - nåde den som maser på meg når jeg spiser ukas sjokolade :ler:

Det beste med det hele, var at det tok ca 15 dager å bli kvitt det ekstreme sjokoladebehovet. Det sto i boka at det tok 14 dager, men det stemte ikke helt.... den ettermiddagen var ille. Men så hadde det plutselig gått over. Nå kan jeg fint gå forbi sjokoladedisken og vite at, nei - det er ikke før lørdag.

Jeg merker at dette hjelper på humøret, på overskuddet , på selvtilliten, morgenstresset med å finne klær å gå på jobb i er borte :sjarmor: , jeg har minket en haug av cm rundt livet og under bysten, så jeg må snart ut og kjøpe nye BH'er. Alle disse tingene bidrar til at jeg klarer å holde motivasjonen oppe for å fortsette i dette gode sporet, og faktisk la dette bli livsstilen min fremover.

Håper at det kan fungere som motivasjon for flere. (Håper ikke noen blir lei seg, og synes at jeg skryter av "vellykketheten" min i dette) Poenget mitt er bare: Det tar så kort tid å gjøre noe med det som man har gremmet seg over i årevis! Gevinsten er så stor! Jeg kan bare anbefale det, for dere som er i samme situasjon som jeg var i.

(Og ja, i gamle dager kunne jeg fint leve tre dager i strekk på bare sjokolade og potetgull :rodme: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sverger også til yoghurt (0,1%) og Ryvita.

Klassiker det!

Gjest sølvpilen
Skrevet

Til Twigi:

Heisann, hvor mange måltider spiser du per dag. Og hvor seint på kvelden spiser du? Og hvor lenge skal det gå mlm. hvergang du spiser. Takker for et inpirerende innlegg :)

Skrevet

Kaloriunderskudd fungerer ja, det er riktig.

Skrevet

Og du vet hva South Beach går ut på, ja???

Man kan faktisk spise ganske så mange kalorier, bare det er de rette ;)

Skrevet

Så fint at det fungerer for deg :)

Ikke bry deg om pessimister som alltid skal lete etter negative ting alt.

Skrevet
Til Twigi:

Heisann, hvor mange måltider spiser du per dag. Og hvor seint på kvelden spiser du? Og hvor lenge skal det gå mlm. hvergang du spiser. Takker for et inpirerende innlegg  :)

Jeg prøver så langt mulig å ikke ha mer enn tre timer mellom måltider. Men når jeg leste diettplanen for south beach, så fikk jeg en liten aha-opplevelse når det gjelder definisjonen av "måltid". Det behøver ikke være store greier: Nå når jeg er over den første fasen, så blir det ofte en liten yoghurt og noen nøtter som mellommåltid. Prøver også å unngå for sene måltider, helst ikke store måltider etter kl. 19. Men jeg knaska en hel kurv med druer etter trening en kveld, og da var klokka blitt halv elleve.......

Stort sett så blir det 5-6 måltider om dagen, men da er det frokost, lunsj og middag som er ordentlige, og ofte er frokosten delt i to små måltider.

Eggemuffins kan anbefales: Muffinsformer smurt med formfett, rørt egg, krydder, vårløk el.l. og litt skinke og litt ost på toppen (ikke fyll formene - det vokser). Glimrende å oppbevare i kjøleskapet, og spise 1 eller 3 avhengig av hvor sulten man er!

Det er jo ikke kaloriunderskuddet som er poenget hos SB, men såklart: det gjelder jo i alle sammenehnger at for å gå ned i vekt må man bruke mer energi enn det man putter i seg (daahhh.... ;) )

Men det viktigste i SB dietten er å kutte hardt ned på raske karbs i begynnelsen, men grønnsaker er ok. Så er det viktig med riktige fettsyrer, så man styrer helt klar av animalsk fett, kun planteoljer er ok.

Dietten er konstruert for hjertepasienter, og er bygd opp slik at man skal kunne leve normalt i fase tre.

Det er utrolig interessant å lese hva disse forskerne har funnet ut om de kjemiske prosessene som settes igang av all den raffinerte maten vi spiser.

Og ganske fascinerende å ta en runde i en vanlig matvarebutikk for å finne mat uten sukker. :overrasket:

Komplett umulig (selvfølgelig er det ikke det, men gud bedre så mye som inneholder sukker når man titter nærmere etter). Du finner ikke en dressing uten sukker!

Så da må man lage sin egen, av linolje el.l., balsamica og krydder. Veldig godt, faktisk.....

OK, det var en avsporing. Takk for hyggelige meldinger. Håper flere blir inspirert!

(Og jeg er ikke superprektig, da. I morgen er det sjokoladedag :wow: )

God helg, jenter!

Skrevet (endret)
Det er jo ikke kaloriunderskuddet som er poenget hos SB, men såklart: det gjelder jo i alle sammenehnger at for å gå ned i vekt må man bruke mer energi enn det man putter i seg (daahhh.... ;)  )

Men det viktigste i SB dietten er å kutte hardt ned på raske karbs i begynnelsen, men grønnsaker er ok. Så er det viktig med riktige fettsyrer, så man styrer helt klar av animalsk fett, kun planteoljer er ok.

Dietten er konstruert for hjertepasienter, og er bygd opp slik at man skal kunne leve normalt i fase tre.

Det er utrolig interessant å lese hva disse forskerne har funnet ut om de kjemiske prosessene som settes igang av all den raffinerte maten vi spiser.

Og ganske fascinerende å ta en runde i en vanlig matvarebutikk for å finne mat uten sukker. :overrasket:

Komplett umulig (selvfølgelig er det ikke det, men gud bedre så mye som inneholder sukker når man titter nærmere etter). Du finner ikke en dressing uten sukker!

Så da må man lage sin egen, av linolje el.l., balsamica og krydder. Veldig godt, faktisk.....

OK, det var en avsporing. Takk for hyggelige meldinger. Håper flere blir inspirert!

(Og jeg er ikke superprektig, da. I morgen er det sjokoladedag :wow: )

God helg, jenter!

Bla, bla, bla, bla.

"South Beach", Atkins, Lindberg, alt er bare en fiks måte å få folk til å spise færre kalorier enn de forbrenner.

Dere kan jo prøve å innta 5000 kalorier i form av "riktige" karbohydrater, egenkomponerte dressinger, planteoljer, organiske kaninpaier, osv, og se hva som skjer. Eller, dere kan ta meg på ordet når jeg sier at dere ville bli feite.

Men for all del, siden det fungerer så er det bare å fortsette med opplegget, men ikke innbill dere at det er noe magisk ved å unngå sukker og animalsk fett.

Endret av Mito24
Skrevet

Jeg ventet på den, ja.

Du har vel ikke helt fått med deg forskjellene på diettene, ser det ut til. Det er vesensforskjell mellom SB og Atkins i synet på animalsk fett, f.eks. (SB godtar kun vegetabilsk fett).

Har du prøvd å innta 5000 kalorier med sunn mat (fortrinnsvis på en dag?) Jeg tror ikke det er mulig, regner med at du da må opp i et kvantum ingen vil makte å spise. Du blir faktisk mett før du klarer å spise de mengdene.

Men jeg har også hørt argumentet om at man går ned fordi maten er kjedelig og smaker py. Vel, innimellom så kan det kjennes sånn ut - men det forandrer ikke at det er mer mat og næring i sunn mat, og at du dermed klarer deg med færre kalorier.

Men hvis vi ser bort fra den debatten: Du kan vel ikke på ramme alvor mene at det er uvesentlig om man spiser sukker? Det skulle vel være ganske udiskutabelt hvilke effekter sukkeret har på kroppen.

Jeg opplever faktisk ganske radikale effekter ved å unngå sukker, i første omgang vises det på fettet på mage/midje.

Skrevet (endret)

Greit, da er vi enige.

Nå må jeg stikke, har en pizza i ovnen.

Endret av Mito24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...