Meadow Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Mest sannsynlig får man ikke noe valg, men rent hypotetisk, på bakgrunn av hva du har lest/hørt, hvilken ville du helst tatt?
Imsdalen Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 Pfizer. Men mest sannsynlig får jeg vel tilbud om AstraZeneca, og det er fullstendig uaktuelt. 3
Meadow Skrevet 15. februar 2021 Forfatter #4 Skrevet 15. februar 2021 Imsdalen skrev (1 minutt siden): Pfizer. Men mest sannsynlig får jeg vel tilbud om AstraZeneca, og det er fullstendig uaktuelt. Hvorfor uaktuelt? 1
AfterTheRain Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 Helst ingen, hvis jeg absolutt må, kanskje Johnson&Johnson. Ikke noe mRNA dritt, ok bare ett stikk tror jeg.
Example Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 I og med at jeg er blant de siste som får, har mange testet vaksinene før meg. Pfizer har blitt prøvd ut av mange og såpass lenge, at den frister mest. Også virker den å gi best beskyttelse, samt mindre bivirkninger enn Moderna. Men man får vel ta det man får tenker jeg. 5
Ukjent. Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 Jeg har naturlig immunitet så kommer ikke til å ta noen av dem. 3
TheTrollHunter Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 Sputnik, faktisk. Lest meg opp på alle. Sputnik er den med minst bivirkning og best dekning 5
Imsdalen Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 Meadow skrev (13 timer siden): Hvorfor uaktuelt? Skal jeg ta en såpass fersk vaksine vil jeg ha en som virker. TheTrollHunter skrev (9 timer siden): Sputnik, faktisk. Lest meg opp på alle. Sputnik er den med minst bivirkning og best dekning Jeg hadde heller ikke sagt nei til Sputnik, den virker som ett av de bedre alternativene. 2
J.E Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 Ukjent. skrev (12 timer siden): Jeg har naturlig immunitet så kommer ikke til å ta noen av dem. Immuniteten forsvinner gradvis og folk smittes på nytt. 1
J.E Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 Jeg vil gjerne ha Pfizer eller Moderna. Særlig førstnevnte. Høy beskyttelse og lite bivirkninger. Kjenner flere som har fått den og bivirkninger var milde. Men tar den vaksinen jeg får. 2
Ukjent. Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 J.E skrev (12 minutter siden): Immuniteten forsvinner gradvis og folk smittes på nytt. Jo mer de får forsket på dette jo lengre tror de man er immun. Selv om få er steril immune over tid, vil de aller fleste ha en generell immunitet - altså man blir ikke like syk (dermed virker det på samme måte som vaksinen). 4
*luna* Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 J.E skrev (28 minutter siden): Immuniteten forsvinner gradvis og folk smittes på nytt. Dette vet vi ikke ennå. Forskning tyder på at personer som har hatt covid-19 utvikler langvarig immunitet, og lav risiko for å bli smittet på nytt. Men personene i studien må følges over en lengre periode før man kan konkludere med varig immunitet. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/svensk-studie-antistoffer-i-ni-maaneder-etter-smitte.DH7gDYv4M?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet
J.E Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 (endret) *luna* skrev (15 minutter siden): Dette vet vi ikke ennå. Forskning tyder på at personer som har hatt covid-19 utvikler langvarig immunitet, og lav risiko for å bli smittet på nytt. Men personene i studien må følges over en lengre periode før man kan konkludere med varig immunitet. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/svensk-studie-antistoffer-i-ni-maaneder-etter-smitte.DH7gDYv4M?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet Ja nettopp. Men derfor kan man heller ikke konkludere med at man er immun for alltid selv om man har hatt viruset. Ting er uvisst med et så nytt virus. De er jo også sett at mengde antistoff i blodet har gått fort ned og noen har blitt smittet på nytt. Pr nå er jo det faglige rådet og planen og vaksinere også de som har hatt Corona. Så og gå i mot dette er da kun basert på egne vurderinger. Endret 16. februar 2021 av J.E
*luna* Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 J.E skrev (26 minutter siden): Ja nettopp. Men derfor kan man heller ikke konkludere med at man er immun for alltid selv om man har hatt viruset. Ting er uvisst med et så nytt virus. De er jo også sett at mengde antistoff i blodet har gått fort ned og noen har blitt smittet på nytt. Pr nå er jo det faglige rådet og planen og vaksinere også de som har hatt Corona. Så og gå i mot dette er da kun basert på egne vurderinger. Hvis man har hatt Covid-19, og fortsatt har beskyttende antistoffer, er det vel ingen grunn til at man skal ta vaksinen? 2
J.E Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 *luna* skrev (26 minutter siden): Hvis man har hatt Covid-19, og fortsatt har beskyttende antistoffer, er det vel ingen grunn til at man skal ta vaksinen? Fordi helsemyndigheter anbefaler det... og grunnen til at de anbefaler det er jo at man ikke vet når immuniteten forsvinner. Man kan jo og ta blodprøver og sjekke for antistoffer da, hvis man ikke uten videre vil ta vaksinen. Men det anbefales heller ikke at man trenger og gjøre dette. Rådet fra helsemyndigheter er at man skal ta den.
velociraptor Skrevet 16. februar 2021 #17 Skrevet 16. februar 2021 J.E skrev (46 minutter siden): Fordi helsemyndigheter anbefaler det... og grunnen til at de anbefaler det er jo at man ikke vet når immuniteten forsvinner. Man kan jo og ta blodprøver og sjekke for antistoffer da, hvis man ikke uten videre vil ta vaksinen. Men det anbefales heller ikke at man trenger og gjøre dette. Rådet fra helsemyndigheter er at man skal ta den. Hvor leser du det? Jeg trodde de ikke engang er helt bestemt på om friske under 45 skal få den, jeg. I tillegg er det litt kontrovers ang om de med gjennomgått infeksjon bør vaksineres. https://noorchashm.medium.com/a-letter-of-warning-to-fda-and-pfizer-on-the-immunological-danger-of-covid-19-vaccination-in-the-7d17d037982d 1
Imsdalen Skrevet 16. februar 2021 #18 Skrevet 16. februar 2021 velociraptor skrev (24 minutter siden): Hvor leser du det? Jeg trodde de ikke engang er helt bestemt på om friske under 45 skal få den, jeg. Det er isåfall fordi man ikke har nok vaksiner og må prioritere, ikke fordi det ikke er anbefalt. Ideelt sett vil alle over 18 få tilbud.
velociraptor Skrevet 16. februar 2021 #19 Skrevet 16. februar 2021 Imsdalen skrev (1 minutt siden): Det er isåfall fordi man ikke har nok vaksiner og må prioritere, ikke fordi det ikke er anbefalt. Ideelt sett vil alle over 18 få tilbud. https://www.tv2.no/a/11920695/
Imsdalen Skrevet 16. februar 2021 #20 Skrevet 16. februar 2021 (endret) velociraptor skrev (4 minutter siden): https://www.tv2.no/a/11920695/ https://www.nrk.no/nyheter/fhi-oppdaterer-vaksinekalenderen-1.15359452 Endret 16. februar 2021 av Imsdalen
Anbefalte innlegg