Gå til innhold

Kresen 7åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man? Han liker jo nesten ingenting. Og vil ikke smake. Samboer er helt lik. 

Ender med at samboer gir han noe annet. 
Hva skal man gjøre? Redd for at han skal bli som min samboer på 40 år som ikke liker noe og heller ikke tør smake på noe. 😩

Anonymkode: b9830...d3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke tilby han noe annet som er lagd. 

Lag kun en middag så må han spise eller gå sulten. Har hatt kresne barn selv men jeg lagde aldri noe ekstra til de. 

Men hvis din samboer påvirker han så er dette omsorgsvikt etter min mening. Din samboer ødelegger jo barnets spisevaner.

Her ville jeg kontaktet fastlegen til barnet

Forklart på en time uten samboer og så tatt med samboer så legen kunne forklart alvorligheten rundt dette. 

Ellers får du ta ansvar og gå fra mannen. Han ser ikke barnets behov og det er skadelig. 

Anonymkode: c849f...64f

• Liker 3
Skrevet

Samboer får bare kjøre på og ordne mat til dem da... aldri om jeg hadde laget fullt av i matretter fordi de er kresne. Spis det de får servert...

Anonymkode: 69cf8...383

• Liker 1
Skrevet

Her i huset SKAL man som hovedregel smake litt av hver ting hver gang vi har det til middag. (Ikke typiske voksenting som sterke sauser eller sennep, men de sentrale tingene i middagen.) Det har ført til at ungene nå liker det meste. Vi måtte en periode kutte kvelds fordi vissheten om at det kom en kvelds gjorde at de droppet å spise middag. Men dere voksne må bestemme hvilke regler som skal gjelde, og være veldig konsekvente. Men skjønner det er vanskelig når samboer oppfører seg som et barn i matveien... 

Anonymkode: 65415...645

Skrevet

Som regel så ender man jo opp som et normalt vanlig menneske som spiser det meste så jeg hadde ikke stresset så mye med det. Man kommer jo uansett ikke langt når far i hus er verre enn barnet heller..

Ikke tror jeg det er helt uvanlig heller med kresne barn. Har hatt mange barn på besøk i dette huset som ikke liker mye rart. Han ene som var her likte ingenting utenom spaghetti, pizza og fiskekaker. Og på skiva måtte det være nugatti.

Anonymkode: e78f1...4d3

Skrevet

Lær ungen å smake. I bhg og skole kommer til å måtte smake på ting for å i det hele tatt få i seg mat. Alle har godt av å bli presset litt på å smake mat, ingenting er farlig, men forklar at det er lov å ikke like. Av og til må man smake ting mange ganger for å like det.

• Liker 1
Skrevet

Ikke tvang , hverken smake eller spise 

Ha noe på bordet som barnet liker, samme om det er tilbehør eller hovedrett. (Grønnsaker, salat, ris  osv)

ikke stress

Anonymkode: 4b74f...39c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lær ungen å smake. I bhg og skole kommer til å måtte smake på ting for å i det hele tatt få i seg mat. Alle har godt av å bli presset litt på å smake mat, ingenting er farlig, men forklar at det er lov å ikke like. Av og til må man smake ting mange ganger for å like det.

Nei i barnehagen tvinges de ikke

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 17.15):

Ikke tilby han noe annet som er lagd. 

Lag kun en middag så må han spise eller gå sulten. Har hatt kresne barn selv men jeg lagde aldri noe ekstra til de. 

Men hvis din samboer påvirker han så er dette omsorgsvikt etter min mening. Din samboer ødelegger jo barnets spisevaner.

Her ville jeg kontaktet fastlegen til barnet

Forklart på en time uten samboer og så tatt med samboer så legen kunne forklart alvorligheten rundt dette. 

Ellers får du ta ansvar og gå fra mannen. Han ser ikke barnets behov og det er skadelig. 

Anonymkode: c849f...64f

Må du gi deg, det er da ikke omsorgssvikt . Tvang derimot er omsorgssvikt 

Skrevet

Takk for mange svar. Men ser noen skriver at man ikke skal tilby noe annet, noen skriver lær de og smake og noen sier ikke stress med det.

Er ikke aktuelt for meg å tilby noe annet. Men får jo dårlig samvittighet. Og samboer ødelegger jo når han gir han noe annet mat etterpå. 
Er redd han skal bli som samboer i matveien, det må jeg innrømme. Aldri spist noe sunt og liker veldig lite forskjellig. 

Veldig kjedelige at det er så masse jeg ikke kan lage, fordi ingen av de spiser det. Blir jo bare kjedelig mat uten smak. Kan aldri lage noe jeg syns er godt. 

Og jeg stresser litt med det. Fordi han har vært litt småspist av seg, litt på grensen til undervektig. Selv om det er mest fordi han er veldig aktiv. 

Men. Hvordan lærer man en unge å smake? Han bare nekter plent. Så da blir det jo bare krangling. Noen tips? 🙏 Føler kanskje jeg skulle jobbet enda mer med dette tidligere. 

Anonymkode: b9830...d3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...