Gå til innhold

Er Ikke far, funnet ut nå når barna er blitt tenåringer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en mann på noen og førti, har 3 jenter 13.15.17. år. Skilt for en stund siden. Har 50/50 deling. 

Fikk bemerkelser at ikke alle lignet utseendemessig. Tok privat DNA test, og fant ut at jeg faktisk ikke var biologisk far til den ene.

Har en mer eller mindre konflikt med mor pga andre og lengre historiske grunner. Lite på talefot, og en veldig unnvikelse fra mor å i det hele tatt føre normale dialoger. 

Har ikke snakket med noen om dette enda, og ikke konfrontert mor med dette.

Jeg er egentlig langt nede og vel så det, over dette som har kommet på toppen av mye annet som har skjedd siste par år.

Jeg søker råd, reelle retninger for utspill uten synsing, og hvordan jeg bør gå videre, hvilke offentlige instanser er de rette å snakke med? 

Vegrer meg for å ta dette videre, da barna er i en allerede sårbar situasjon på grunn av mor og konflikten der.

Likevel skjønner jeg at jeg ikke kan være stilletiende, både av etiske og barnets mulige senere helsemessige situasjoner så jeg håper noen her inne har vært i samme eller lignende situasjon som kan ha gode råd, 

La det være forstått at mine følelser for den av dem det gjelder for blir det samme, til tross for mors løgner om dette.

Anonymkode: 6659e...021

• Liker 32
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg, for en fortvilet situasjon.

Jeg kan ikke komme med reelle retningslinjer, men bare et tips: hva med å kontakte barne- og familietjenesten anonymt, spør dem om det finnes noen der som kan veilede deg i hvilken retning du skal gå, hvem du kan kontakte, og kanskje hvordan du kan ta dette opp med din ekskone og din datter.

Ønsker deg alt godt.

Anonymkode: 450b1...48c

• Liker 30
Skrevet

Ta det først opp med mor og legg fram bevisene. For en drittkjerring! 

Hadde absolutt gått etter hun og krevd økonomisk erstatning. 

Det er leit for barnet og h*n skal vite at du uansett er like glad i hen, men tenåringen fortjener å vite hen biologiske far og bli kjent med han + familien. 

• Liker 14
Skrevet

Vel, jeg har bedt om et møte med familievernkontoret om veiledning. Er ikke akkurat en god fasit på dette, heller ikke ved søk på nett om lignende situasjoner.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjære deg, for en fortvilet situasjon.

Jeg kan ikke komme med reelle retningslinjer, men bare et tips: hva med å kontakte barne- og familietjenesten anonymt, spør dem om det finnes noen der som kan veilede deg i hvilken retning du skal gå, hvem du kan kontakte, og kanskje hvordan du kan ta dette opp med din ekskone og din datter.

Ønsker deg alt godt.

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner at barnet må få vite dette på et tidspunkt, men ikke forhast deg. La det synke ordentlig inn, begynn å bearbeide det og gjør deg selv trygg påsituasjonen. For barnet kommer beina til å rives vekk under henne og hele hennes verden vil plutselig se annerledes ut. Forsøk å fokusere mest på relasjonen mellom dere to, og mindre på relasjonen mellom deg og mor. Bruk tid, er mitt beste råd. Og, ikke len deg over mot hat og bitterhet.

Sender deg en god klem. 

• Liker 24
Skrevet

Forferdelig opplevelse, føler med deg.

Dette må vel være noe mor er klar over, eller i det minste har vurdert muligheten for. Kanskje har hun også lurt på om du vil finne ut av dette, avhengig av hvor ulik jenta er deg utseendemessig. 

Jeg ville nok snakket med noen privat, som en psykolog, for å få tid til å bearbeide følelsene først. Kanskje ønsker dere å vente med å informere datter før hun er litt større og skilsmissen er litt forbi.

Anonymkode: 96de5...56c

• Liker 6
Skrevet

Så kjedelig situasjon. 

Jeg hadde ikke krevd noen økonomisk erstatning, for det er tre jenter her som ikke trenger å være vitne til masse skittentøyvask. 

Jeg hadde konfrontert mor om dette, men ikke før jeg hadde snakket med familievernkontoret. 

Er lett la følelser føre alt galt av sted, og lage en enda vanskeligere situasjon for jentene.

Det er klart du er forbannet og skuffet, og det med god grunn. Om dette stemmer er du jo og jenta blitt lurt. 

Hun er jo helt uskyldig i dette og det er viktig at også hun får hjelp! 

Jeg er så glad du er kvitt en dust i livet ditt, og jeg håper du oppsøker terapi og får hjelp til å sortere alle disse vonde følelsene. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: 98ea7...eb2

• Liker 14
Skrevet

Bruk tiden. Du mister kanskje 50/50 ordningen på barnet som ikke er ditt? 

Anonymkode: daef7...ecd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde holdt munn om dette. 

Anonymkode: c212a...944

Kan du grunngi svaret ditt hvorfor?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruk tiden. Du mister kanskje 50/50 ordningen på barnet som ikke er ditt? 

Anonymkode: daef7...ecd

Siden barna er såpass store, blir det mest opp til dem hvor de vil være. 

• Liker 6
Skrevet
gumbo skrev (8 minutter siden):

Vel, jeg har bedt om et møte med familievernkontoret om veiledning. Er ikke akkurat en god fasit på dette, heller ikke ved søk på nett om lignende situasjoner.

Det tror jeg er lurt av deg. Jeg tror det vil være nyttig for deg å få muligheten til å drøfte dette med noen (objektive) utenforstående før du velger veien videre.

Lykke til.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville tenkt meg godt om, fått profesjonell veiledning og så tenkt meg om litt til.

Dette kan ha enorme konsekvenser og ringvirkninger for ungdommen som har hele verden sin fundamentert i at du er hennes far. Hennes beste er ikke nødvendigvis å fortelle dette til henne nå.

Lykke til!

• Liker 15
Skrevet

Reform har en telefon og en chat du kan henvende deg til. 

• Liker 1
Skrevet
sirenas skrev (1 minutt siden):

Jeg ville tenkt meg godt om, fått profesjonell veiledning og så tenkt meg om litt til.

Dette kan ha enorme konsekvenser og ringvirkninger for ungdommen som har hele verden sin fundamentert i at du er hennes far. Hennes beste er ikke nødvendigvis å fortelle dette til henne nå.

Lykke til!

Ja, vel, det er vel akkurat det jeg både her og ved kontakt med familievernkontoret forsøker på. Det er nettopp barnet jeg tar hensyn til. Men i skuffelse, sinne, og en veldig fortvilet tilstedeværelse over hvor lenge jeg "har blitt ført bak lyset", er det neimen ikke lett å holde seg objektiv. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Reform har en telefon og en chat du kan henvende deg til. 

Hva er reform?

Skrevet

Hva vil de økonomiske konsekvensene bli av dette? Vil TS få tilbakebetalt innbetalte barnebidrag og kostnader?

• Liker 3
Skrevet

Så utrolig trist at noen kan gjøre dette mot ett menneske man er i forhold med. Tenker det viktigste aller først er å ta ett skitt tilbake og ikke aggere i det hele tatt ennå. Snakk med familievernkontoret og vent med å snakk med både andre og mor før du har fått gode råd. Er sikker på at du elsker alle tre jentene og ønsker ett farsforhold til de alle videre? I denne alderen og i tillegg til brudd mellom deg og mor er det mange følelser, og muligens bør man vente noen år med å fortelle? Ihvertfall ikke bruk jenta aktivt i konflikt med mor, ikke si at du er snill som betaler for henne selv om hun ikke er din og lignende ting. For deg er hun «hele verden», og vær så snill å ikke ødelegg jenta di.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er reform?

Ressurssenter for menn

https://reform.no

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...