Gå til innhold

Dine beste fiskemiddager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg putter ofte fisk i supper eller gryter jeg lager, synes det blir godt nesten i hvilken som helst suppe/gryte. Er du litt skeptisk kan du teste fisk i supper/gryter som er tomatbasert eller indisk inspirert, da blir ikke fiskesmaken så innmari dominerende. 

Anonymkode: b67fe...0be

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg putter ofte fisk i supper eller gryter jeg lager, synes det blir godt nesten i hvilken som helst suppe/gryte. Er du litt skeptisk kan du teste fisk i supper/gryter som er tomatbasert eller indisk inspirert, da blir ikke fiskesmaken så innmari dominerende. 

Anonymkode: b67fe...0be

Les HI. før du svarer. 

Anonymkode: c5c42...2f2

• Liker 1
Skrevet
Bet-t-ina skrev (1 time siden):

Jeg elsker fisk. Særlig kveite, flyndre, abbor, torsk, sei og makrell. Vi har fisk til middag 4 dager i uken cirka. Jeg syns det er kjempe godt med stekte/dampet/grillet rotgrønnsaker og gjerne en purè/ris/quinoa/couscous til. Jeg liker ikke sushi og fiskeboller i hvit saus. 

Holy yum! Så flink du er til å spise så mye fisk. Er du fra Nord-Norge? 

Anonymkode: c686c...28a

Skrevet

Jeg tar gjerne å smører på pesto eller tapenade.  Har over hakker løk og gulrøtter en klatt smør, pakker det inn i matpapir og inn i ovnen. Serverer med ris. Det er en vinner her. Varierer mellom rød og grønn pesto eller oliventapenade. Og det går an å ha over purreløk, og hvilke grønnsaker du foretrekker.  
Sei har jeg i mel og steiker, løk og en boks med rømme i steikepanna, server med kokte poteter. 
Ellers så kan du prøve deg frem med geitost og spinat. 

Anonymkode: e7ae8...ac9

Skrevet

Sei-biff, helst av litt voksen sei.

Anonymkode: 2c3d9...9a4

Gjest Linny111
Skrevet

Takk for masse tips! Skal prøve meg frem masse fremover 😃 Jeg har veldig godt kjøkkenutstyr nå, så får prøve å lage egne fiskekaker igjen, men de jeg har laget før har ikke vært så gode. Om noen har noen oppskrifter, hadde det vært topp! 

Skrevet

Plukkfisk, fiskegrateng og stekt eller kokt makrell

Anonymkode: c24ee...a67

Gjest Linny111
Skrevet
3 hours ago, Palmetreet said:

Salmalaks med ris, wok (fersk brokkoli, rød paprika og mini-mais kuttet i biter) og en god saus.

Åååh, jeg savner salmalaks!

Skrevet
Linny111 skrev (47 minutter siden):

Takk for masse tips! Skal prøve meg frem masse fremover 😃 Jeg har veldig godt kjøkkenutstyr nå, så får prøve å lage egne fiskekaker igjen, men de jeg har laget før har ikke vært så gode. Om noen har noen oppskrifter, hadde det vært topp! 

500 g fersk fiskefilet (må ikke være opptint, altså ha vært frossen)
evt litt finhakket løk/ sjalottløk
2 ts salt
2 ss potetmel
muskat
2 dl melk

Kjør fisk, løk og salt til en seig masse i foodprocessor. Tilsett salt og muskat og kjør litt til så det blandes. Hell i melken med maskinen gående på middels fart til alt er inkorporert. Legg med skje dyppet i kaldt vann i en varm panne med smør/olje, stek til kakene er gjennomstekte og gyllenbrune på begge sider.

Anonymkode: 558be...94e

Gjest Linny111
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

500 g fersk fiskefilet (må ikke være opptint, altså ha vært frossen)
evt litt finhakket løk/ sjalottløk
2 ts salt
2 ss potetmel
muskat
2 dl melk

Kjør fisk, løk og salt til en seig masse i foodprocessor. Tilsett salt og muskat og kjør litt til så det blandes. Hell i melken med maskinen gående på middels fart til alt er inkorporert. Legg med skje dyppet i kaldt vann i en varm panne med smør/olje, stek til kakene er gjennomstekte og gyllenbrune på begge sider.

Takk! Har ikke funnet potetmel her. Tror du jeg kan bruke maismel?

Skrevet

Torskefilet i ovnen, med grønn pesto på. 😋 Har brukt pasta til, men ris eller poteter kan også gå. Pluss masse grønt til. 

Gjest Linny111
Skrevet

Jeg har aldri spist mager fisk med pasta. Jeg er veldig glad i pasta, så kanskje det er en fin måte å spise mer fisk på! 😃 Jeg elsker jo kylling og laks med pasta og pesto.

Skrevet
Linny111 skrev (12 minutter siden):

Takk! Har ikke funnet potetmel her. Tror du jeg kan bruke maismel?

Ja, det kan du. Dvs maizenna, altså corn starch. 

Gjest Linny111
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, det kan du. Dvs maizenna, altså corn starch. 

Kult, takk! :) Det har jeg alltid i skapet

Skrevet

Fiskebutikker i skottland er supre, det fine for deg er at det meste av hvit fisk kan brukes om en annen. Så da er det bare å slå seg løs.  Jeg bruker mye 3iuka.no som er tidlgere godfisk. mange gode og enkle oppskrifter.  Kveite med eplesmørsaus er en favorit, har laget den sausen til torsk. https://3iuka.no/oppskrifter/kveite/ovnsbakt-kveite-med-eplesmorsaus/

Vi lager også denne ganske ofte, synes det er godt med den stekte løksalatenhttps://3iuka.no/oppskrifter/sei/seibiff-med-lok-og-remulade/

en annen ting vi lager ofte er pasta med røykelaks eller varmrøkt makrell. Det er super enkelt, koker pasta, tar vare på en halv kopp av kokevannet. I samme gryte som pastaen kokte varmer jeg 1 boks creme fraiche, litt finhakket hvitløk og frosne erter.  Det går veldig fort, skal bare opp på kokepunktet så ertene tiner. slenger i varm pasta og litt av kokevannet og rører i røykelaks eller makrell i biter. og server. 

Skrei er det de kaller atlantic cod som er fisket i gyteperioden. Anbefaler å spørre om de vet hvor fisken er fanget,  Barenthshavet eller på kysten. Er den fanget nå på kysten nå fra januar til april er den gyteklar.  Det er greien med skrei, det betyr den vandrende torsken. Den vandrer ut i havet for å spise seg feit og inn til kysten for å gyte slik at eggene treffer kyststrømmen og blir ført ut i havet igjen. 

Anonymkode: 78724...5a8

• Liker 1
Gjest Linny111
Skrevet
On 2/16/2021 at 7:27 AM, AnonymBruker said:

Fiskebutikker i skottland er supre, det fine for deg er at det meste av hvit fisk kan brukes om en annen. Så da er det bare å slå seg løs.  Jeg bruker mye 3iuka.no som er tidlgere godfisk. mange gode og enkle oppskrifter.  Kveite med eplesmørsaus er en favorit, har laget den sausen til torsk. https://3iuka.no/oppskrifter/kveite/ovnsbakt-kveite-med-eplesmorsaus/

Vi lager også denne ganske ofte, synes det er godt med den stekte løksalatenhttps://3iuka.no/oppskrifter/sei/seibiff-med-lok-og-remulade/

en annen ting vi lager ofte er pasta med røykelaks eller varmrøkt makrell. Det er super enkelt, koker pasta, tar vare på en halv kopp av kokevannet. I samme gryte som pastaen kokte varmer jeg 1 boks creme fraiche, litt finhakket hvitløk og frosne erter.  Det går veldig fort, skal bare opp på kokepunktet så ertene tiner. slenger i varm pasta og litt av kokevannet og rører i røykelaks eller makrell i biter. og server. 

Skrei er det de kaller atlantic cod som er fisket i gyteperioden. Anbefaler å spørre om de vet hvor fisken er fanget,  Barenthshavet eller på kysten. Er den fanget nå på kysten nå fra januar til april er den gyteklar.  Det er greien med skrei, det betyr den vandrende torsken. Den vandrer ut i havet for å spise seg feit og inn til kysten for å gyte slik at eggene treffer kyststrømmen og blir ført ut i havet igjen. 

Anonymkode: 78724...5a8

Takk for masse tips! Jeg har kjøpt veldig god kveite på fiskebutikken her før, så skal absolutt kjøpe det igjen. Sei har de også alltid.

Skrevet

Kremet pasta med ørret og spinat og masse hvitløk.

Fiskeburger av sei+ biter av fetaost. Tzatziki, båtpoteter og gresk salat ved siden av.

Pastasalat med tomat, agurk, laks/ørret og pesto. Vet du ikke likte tomat med fisk men har du prøvd rå tomat?

Tacosalat med torsk istedet for kjøttdeig

Torsk marinert i soyasaus, med ris og stekt kinakål, purre, grønnkål, løk og hvitløk.

Valgfri fisk med salat av rødløk, mango, avokado og vårløk + ris på siden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...