Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frøkna på 8 måneder får utslett som dette i tide og utide, og vi klarer ikke finne ut hva det kommer av. Vi har spurt helsesykepleieren og barnelege, men de sier det bare er sånne prikker babyer få. Men jeg selv synes dette er veldig rart. 

Vi har prøvd å se om det kan være matvarer, men finner ingen sammenheng der. Vi har katter, men det er ikke bitt - for utslettet kan forsvinne etter noen timer, og dukke opp helt andre steder noen dager etter. Vi bruker ikke skyllemiddel, ikke parfyme. Så jeg skjønner virkelig ikke hva det kan være 😳 

Hun blir sutrete hver gang det dukker opp, så er tydelig det klør. Kviselignende prikk i midten, litt hovent og varmt. 

Noen som har opplevd lignende og hva kom det av? 

IMG_20210215_163837.thumb.jpg.d2c2aedda4fb0126923fd8fbb3db1c8c.jpg

Anonymkode: e308a...b32

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Frøkna på 8 måneder får utslett som dette i tide og utide, og vi klarer ikke finne ut hva det kommer av. Vi har spurt helsesykepleieren og barnelege, men de sier det bare er sånne prikker babyer få. Men jeg selv synes dette er veldig rart. 

Vi har prøvd å se om det kan være matvarer, men finner ingen sammenheng der. Vi har katter, men det er ikke bitt - for utslettet kan forsvinne etter noen timer, og dukke opp helt andre steder noen dager etter. Vi bruker ikke skyllemiddel, ikke parfyme. Så jeg skjønner virkelig ikke hva det kan være 😳 

Hun blir sutrete hver gang det dukker opp, så er tydelig det klør. Kviselignende prikk i midten, litt hovent og varmt. 

Noen som har opplevd lignende og hva kom det av? 

IMG_20210215_163837.thumb.jpg.d2c2aedda4fb0126923fd8fbb3db1c8c.jpg

Hørt om og google?

Anonymkode: a5aaf...56b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hørt om og google?

Anonymkode: a5aaf...56b

Søren, glemte å tilføye at jeg har selvsagt googlet det 🙄 finner du noe som passer som jeg ikke har klart, hyl gjerne ut 💁‍♀️

Ts

• Liker 3
Skrevet

Ull, såpe dere bruker i dusjen eller ved vask av hender. 

Anonymkode: e33a0...562

Skrevet

Loppebitt, kanskje katten er full i lopper. Ville tatt en tur hos en ordentlig barnelege, regner med dere har vært hos lege på helsestasjonen (de er IKKE barneleger). 

Anonymkode: c60e8...6ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ull, såpe dere bruker i dusjen eller ved vask av hender. 

Anonymkode: e33a0...562

Dusjer med parfymefritt, og har heller ingen sammenheng med ull 💁‍♀️ vasker selvfølgelig hendene. Men er rart det bare oppstår på ryggen, om det skulle være det. 

Ts

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Loppebitt, kanskje katten er full i lopper. Ville tatt en tur hos en ordentlig barnelege, regner med dere har vært hos lege på helsestasjonen (de er IKKE barneleger). 

Anonymkode: c60e8...6ed

Vi har vært hos ordentlig barnelege 😊 hun mente det ikke var loppebitt, for da ville utslettet ikke forsvinne etter noen timer. 

Ts

Skrevet

Loppebitt er det ikke! Men det kan vær at hun har veldig sensitiv hud? 

Har en som lett får lignende merker, men skyldes da pga allergi og super sensitiv hud. Får lettere merker når det er kaldt ute! 

Anonymkode: 2b824...bf9

Skrevet

Varme/svetteutslett?

Anonymkode: 1d918...69c

Skrevet

Det der ser ut som allergisk reaksjon på matvarer.

Anonymkode: 73242...50c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dusjer med parfymefritt, og har heller ingen sammenheng med ull 💁‍♀️ vasker selvfølgelig hendene. Men er rart det bare oppstår på ryggen, om det skulle være det. 

Ts

Vi har vært hos ordentlig barnelege 😊 hun mente det ikke var loppebitt, for da ville utslettet ikke forsvinne etter noen timer. 

Ts

Forsvinner det etter noen timer..?? Allergi, vær forsiktig ellers kan det bli alvorlig.

Skrevet

Om det forsvinner etter noen timer kan det være elveblest-utslett som følge av allergisk reaksjon mot en matvare. Her bør du prøve elimineringsmetoden. Og slike reaksjoner kan også utvikle seg til hovne luftveier og pusteproblemer neste gang. Her burde legen ha vært ekstremt mye mer årvåken

Skrevet

Varmeutslett

Anonymkode: 8bd22...017

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det der ser ut som allergisk reaksjon på matvarer.

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Forsvinner det etter noen timer..?? Allergi, vær forsiktig ellers kan det bli alvorlig.

Mnjah skrev (36 minutter siden):

Om det forsvinner etter noen timer kan det være elveblest-utslett som følge av allergisk reaksjon mot en matvare. Her bør du prøve elimineringsmetoden. Og slike reaksjoner kan også utvikle seg til hovne luftveier og pusteproblemer neste gang. Her burde legen ha vært ekstremt mye mer årvåken

Ja, vi har hatt de tankene selv. Vi har skrevet ned og alt, men finner ingen sammenheng med matvarer heller 😶 trodde det var jordbær, men det var det ikke. I dag hadde hun grøt til frokost, banan og MME til mellommåltid, fullkornslasagne til middag og brød med leverpostei til kvelds. Oppdaget det etter lasagnen i dag, men spaghettien hun spiser inneholder det samme - og ikke gitt noe utslag der. Så klarer ikke finne ut av hva som trigger det. 

Hun har fått sånn utslett etter hun begynte med fastføde. Kan babyer feks få kryssallergi av noe slag? 

Har selv elveblest, så har tenkt den tanken selv. Irriterer meg bare at alle vi har spurt dette om, bagitelliserer det. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Varme/svetteutslett?

Anonymkode: 1d918...69c

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Varmeutslett

Anonymkode: 8bd22...017

Nei, varmeutslett ser ikke sånn ut 😶

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, vi har hatt de tankene selv. Vi har skrevet ned og alt, men finner ingen sammenheng med matvarer heller 😶 trodde det var jordbær, men det var det ikke. I dag hadde hun grøt til frokost, banan og MME til mellommåltid, fullkornslasagne til middag og brød med leverpostei til kvelds. Oppdaget det etter lasagnen i dag, men spaghettien hun spiser inneholder det samme - og ikke gitt noe utslag der. Så klarer ikke finne ut av hva som trigger det. 

Hun har fått sånn utslett etter hun begynte med fastføde. Kan babyer feks få kryssallergi av noe slag? 

Har selv elveblest, så har tenkt den tanken selv. Irriterer meg bare at alle vi har spurt dette om, bagitelliserer det. 

Ts

Det er ost i lasagne? Så melk? 

ja jeg kjenner en baby som var allergisk mot egg, havre, hvete/gluten og melk. Det gikk fort over dog. Hen reagerte med utslett. Be om blodprøve hos lege for å sjekke antistoffer. 

Endret av Mnjah
  • 1 år senere...
Skrevet

Hei! Har ein gutt på 10 mnd med nøyaktig samme utslett, og lege finn ikkje ut kva det er. Fekk dykk tilslutt noko svar på kva utslettet var? 

Skrevet
RenateU skrev (7 timer siden):

Hei! Har ein gutt på 10 mnd med nøyaktig samme utslett, og lege finn ikkje ut kva det er. Fekk dykk tilslutt noko svar på kva utslettet var? 

Se mine innlegg over. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...