AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Vi er i den tiden hvor vi ønsker å døpe/ ha navnfest for babyen. Jeg trenger for og i mot til begge deler. Meg og samboer er ikke kristne, men det er store bestandeler av hans familie, min familie er ateister. Hans familie krever at vi døper barnet, pga tradisjon i kristen tro, mens vi mener det er feil siden vi ikke er kristne selv. Hva mener dere? Bør vi bøye oss under familien til samboer, eller gi F og velge navnfest? Anonymkode: 98688...447
Niny Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 Jeg selv blir 25 år i år og er ikke døpt. Mamma og pappa er eneste i sin familie på begge sider som ikke giftet seg i kirken. Jeg har STOR familie. Alle andre er døpt, men meg og min storebror hadde de navnefest for. Vi har aldri synes det var kjipt. Ikke oppdradd religiøst heller, naturlig nok, så føltes helt feil å vurdere kirkelig konfirmasjon også. Vi er derfor begge borgerlig konfirmert, av egen vilje, og ser ikke problemet med det. Stå på deres vilje. Familien vil være glade i barnet selv om det ikke står i kirken 😉 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 Jeg ville gått for dåp, rett og slett fordi det gjør livet til barnet lettere når/om det en dag kommer til å gifte seg. Kristne verdier er i tillegg fint å ha med seg videre i livet. Anonymkode: acf1a...e36 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 Vi er ikke kristne og skal dermed ikke døpe barnet vårt. Hva familiene våre synes om det gir vi blanke i, fordi vi er ikke kristne og synes det er feil å stå å lyge i kirken. Anonymkode: 844d2...5fc 11
supernaturalfan Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 16.30): Vi er i den tiden hvor vi ønsker å døpe/ ha navnfest for babyen. Jeg trenger for og i mot til begge deler. Meg og samboer er ikke kristne, men det er store bestandeler av hans familie, min familie er ateister. Hans familie krever at vi døper barnet, pga tradisjon i kristen tro, mens vi mener det er feil siden vi ikke er kristne selv. Hva mener dere? Bør vi bøye oss under familien til samboer, eller gi F og velge navnfest? Anonymkode: 98688...447 Jeg ville ikke bøyd meg for familien. Vi valgte å ikke døpe. Vi er ikke kristne selv, og jeg mener barnet selv skal få velge når hun er gammel nok om hun ønsker å ta en del i kristendommen eller ikke. Så kan hun evt døpes da Vi hadde navnefest. Men følte veldig det ble sånn 'kom og gi oss gaver' 😬 Så jeg vurderer å kutte ut det denne gangen.. 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Vi valgte dåp. Er ikke kristne selv, men følte oss heller ikke hjemme i HEF, og uten noen seremoni ser jeg ikke helt poenget. Syntes dåp er en fin tradisjon, og kirken gav en fin ramme😊 Anonymkode: cbc90...1af 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 Vi er ikke kristne, så vi følte det hadde vært veldig hyklersk å skulle døpe i kirka. Har vært i dåp i kirke og det er jo masse greier der jeg ikke tror på eller kommer til å følge opp, så det ville føles veldig ubehagelig å gjøre det med vårt barn. Vi hadde en koselig navnefest i stedet for dåp. Bestilte mat, fin kake med navn, familie kom og fikk treffe lille. Om man har noen som er flinke med sånt er det hyggelig å lese dikt eller synge/spille. Også er det jo en hyggelig anledning for folk å kunne gi gaver om de ønsker Har vært i flere lignende navnefester. Vi er ikke human-etikere heller, så HEF utgikk. Anonymkode: 34088...dbe 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 Vi valgte navnefest for første barnet. Oldemødrene ble skuffet, men det bryr vi oss ikke noe om. Nå har vi nettopp fått andre barnet og tenker vi dropper navnefest også pga corona. Anonymkode: a2b7d...5b4 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 Vi er ikke kristne men valgte dåp, for føler det gjør det enklere for barnet vårt å velge videre selv om en ønsker å følge tradisjoner i kirken eller ikke.. Ungdommer blir påvirket av venner og hvis barnet da ønsker å konfirmere seg i kirka da vennene gjør det er det kjipt å måtte døpe seg først i en alder av 14. Anonymkode: fe6d4...cd9 1
Niny Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville gått for dåp, rett og slett fordi det gjør livet til barnet lettere når/om det en dag kommer til å gifte seg. Kristne verdier er i tillegg fint å ha med seg videre i livet. Anonymkode: acf1a...e36 Hvis barnet gifter seg med en som er registrert i statskirken så har det ingenting å si. Jeg er ikke døpt og ikke i statskirken. Min mann er det, og hvis vi skal gifte oss så kan jeg gifte meg i kirken uten noen videre om eller men 😉 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 Niny skrev (54 minutter siden): Hvis barnet gifter seg med en som er registrert i statskirken så har det ingenting å si. Jeg er ikke døpt og ikke i statskirken. Min mann er det, og hvis vi skal gifte oss så kan jeg gifte meg i kirken uten noen videre om eller men 😉 Joa, men det er er pes om ingen av partene er. Anonymkode: acf1a...e36 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 Vi valgte navnefest for begge vår. Hadde en veldig fin og høytidelig seremoni i Oslo rådhus og så en liten og uformell sammenkomst hjemme hos oss etterpå, med aller nærmeste familie og noen få venner. Jeg har deltatt i dåp flere ganger og det er også en veldig fin seremoni, men det føltes helt uaktuelt for oss da vi ikke er kristne. En venn av oss arrangerte et slags navnefest-selskap, men uten HEF-seremonien først. Jeg synes det også var veldig hyggelig og en fin anledning til å feire babyen og ønske henne velkommen. Barna våre står fritt til å velge livssyn når de blir eldre og kan fint døpes senere eller melde seg inn i Den norske kirke dersom de ønsker det. Men vi ønsker ikke å ta det valget på deres vegne. Anonymkode: 8bc3b...0fd 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Joa, men det er er pes om ingen av partene er. Anonymkode: acf1a...e36 Men ikke SÅ mye pes at du trenger å døpe ditt barn om du ikke er kristen selv. Anonymkode: bbabe...df9 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville gått for dåp, rett og slett fordi det gjør livet til barnet lettere når/om det en dag kommer til å gifte seg. Kristne verdier er i tillegg fint å ha med seg videre i livet. Anonymkode: acf1a...e36 Jeg er ikke døpt,men det var sykt lett å gifte seg allikevel gitt Det var selvfølgelig ikke aktuelt å gifte meg i en kirke når jeg ikke er kristen. Det blir feil å stå der foran presten og love troskap mot en Gud jeg ikke tror på. Jeg har såpass respekt for de som er religiøse at jeg ikke skal komme inn i deres hellige hus og misbruke deres sakramenter. Anonymkode: 34088...dbe
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #15 Skrevet 17. februar 2021 For meg var nemnefest det naturlige valet. Fordi eg ikkje er kristen, og det blir feil å love noko som eg ikkje har tenkt å følge opp (lære opp barnet i den kriste trua). Er åleinemor, så fekk bestemme dette sjølv 🙂 Synes det er rart at så mange ikkje-kristne vil døype, fordi det er tradisjon... Men de bestemmer. 🙂 Anonymkode: 69991...b00 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #16 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg ville gått for dåp, rett og slett fordi det gjør livet til barnet lettere når/om det en dag kommer til å gifte seg. Kristne verdier er i tillegg fint å ha med seg videre i livet. Anonymkode: acf1a...e36 Kva er kristne verdiar? 🙂 Anonymkode: 69991...b00 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #17 Skrevet 17. februar 2021 Jeg krysser fingrene for at korona bidrar til at dette glir stille forbi😅 håper på null seremoni av verken eller. Like greit. Anonymkode: 77a6c...059
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #18 Skrevet 17. februar 2021 Dåp hvis man er kristne, navnefest eller ingenting hvis ikke - ganske enkelt. Vi valgte navnefest uten seremoni. Var litt usikker på om det ville bli «kom og gi barnet gave»-stemning. Men det ble en utrolig fin måte å ønske barnet velkommen på! Her kan man forme feiringen slik man vil. Vi fikk ingen negative kommentarer. Det var sikkert noen med sine meninger, men som hadde vett nok til å holde det for seg selv. Jeg mener at å konfirmere seg kristent uansett bør være et aktivt valg. Hvis barnet senere ikke vil konfirmere seg fordi det blir for mye styr å måtte døpes først - nei, så er ikke vedkommende kristen. Man bør ikke konfirmere seg fordi det er det letteste valget, eller fordi kompisen gjør det. Anonymkode: 0ae25...4b9
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #19 Skrevet 17. februar 2021 Skjønner ikke hvorfor dere skal love å oppdra ungen til noe dere ikke tror på? For å tekkes den kristne delen av familien? Bare tull! Vis ryggrad og stå for hva dere tror på. Anonymkode: 0efd8...c19 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #20 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor dere skal love å oppdra ungen til noe dere ikke tror på? For å tekkes den kristne delen av familien? Bare tull! Vis ryggrad og stå for hva dere tror på. Anonymkode: 0efd8...c19 Tradisjon! Selv om vi ikke personlig tror så er dette en tradisjon på lik linje ned å feire jul eller 17. mai. Anonymkode: cbc90...1af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå