AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Jeg har ikke så god peiling på planter og blomster, men har lyst til å få det til å se fint ut i hagen. Jeg har et bed som er ca. 2,5m x 3-4m. Men det er en prydbusk og et par andre busker der. De ønsker jeg ikke ta vekk. Blir nok en liten jobb også siden røttene sitter godt. Buskene dekker litt for innsyn også. Hva kan jeg plante her? Jeg vil gjerne ha noe lettstelt. Det trenger ikke være bare blomster. Kan være fine busker også, men da vil jeg helst at noen skal gå i blomst. Jeg er ikke opptatt av at alt skal se perfekt ut. Jeg liker mer en "vill" hage. Også har jeg et bed som er ca 60cm bredt og 3m langt. Ca 1m høyt. Her er det et par nålebusker og en annen busk. Disse kunne jeg tenke meg å tatt vekk. Har også et par roser der, de kan jeg evt. beholde. Kunne godt tenkt meg blomster som blomstrer til ulike tider slik det alltid er noe fint å se på. Bor på vestlandet ved kysten. Så bør tåle litt vær og vind! Anonymkode: 04adb...bd9
Zienna Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Sjekk hvilken klimasone du bor i (H1-H8). Det finner du på nettet, bl.a. på Hageselskapets nettsider. Bedene må graves godt opp og lukes, og det er sikkert lurt å spa inn en sekk kompostjord også. Så må du tenke på solforholdene, for planter trives under ulike forhold. Neste skritt er å ta deg en tur på nærmeste garneri. Be om hjelp der. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå